بازدید 12492

جدال ادامه‌دار با سیلاب در شادگان/ بازگشت پرقدرت گرد و غبار به خوزستان!/ ورود آب با دبی ۲۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه به سیستان

آیا سیل پایان یافته و مردم سیل زده در حال بازگشت به خانه و کاشانه خود هستند؟ اگر پاسختان به این پرسش مثبت است، تردید نکنید که اطلاعاتتان اندک و به روز نشده است و از حال و روز اهالی شادگان خبر ندارید که به مقابله با آب و سیلاب مشغولند و درباره حال و روز سیستان و بلوچستان و حتی پیش‌بینی‌های هواشناسی آگاهی کافی ندارید!
کد خبر: ۸۹۳۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱ 22 April 2019
تابناک اجتماعی -
آیا سیل پایان یافته و مردم سیل زده در حال بازگشت به خانه و کاشانه خود هستند؟ اگر پاسختان به این پرسش مثبت است، تردید نکنید که اطلاعات تان اندک و به روز نشده است!

به گزارش «تابناک»؛ بر خلاف آنچه بعضی با شنیدن اخباری در خصوص تعطیلی برخی کمپ‌های اسکان اضطراری مردم سیل زده در خوزستان تصور می‌کنند، سیل و سیلاب تمام نشده و پایان نیافته است. چه در این استان که بیشترین حجم آب ورودی را داشته و در نتیجه خسارات سیل در آن بسیار است و چه در استان‌های دیگر.

این در حالی است که با از راه رسیدن موج جدید بارش ها، پیش بینی‌های هواشناسی از احتمال سیلابی شدن رود‌ها و مسیل‌ها در مناطق دیگری از کشورمان خبر می‌دهند. پیش بینی‌هایی که با توجه به گستره وسیع حوادث رقم خورده با سیل در فروردین ماه ۹۸، ترسناک جلوه می‌کنند و بر خلاف گذشته بسیار جدی گرفته می‌شوند!
 
چوپان گرفتار سیل در فسا جان باخت
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۲۰:۳۵

چوپان گرفتار سیل در فسا جان باختعسکرزاده بخشدار بخش شیبکوه فسا اظهار داشت: عصر امروز یک چوپان با گوسفندان خود گرفتار سیل شده بود که متاسفانه باعث غرق شدن وی در رودخانه فصلی روستای هارون و سگز شد. پس از یک ساعت تلاش نیرو‌های مردمی و عشایر منطقه جسد آن کشف و از آب بیرون کشیده شد.

عسکرزاده افزود: سیلاب و بارش تگرگ همچنین باعث خسارت به اراضی کشاورزی روستاییان و عشایر این بخش نیز شد که توسط کارشناسان در حال بررسی است. شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

هم افزایی پلیس و سایر دستگاه‌ها برای کنترل سیل سیستان
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۹:۲۷

سردارمحمد قنبری فرمانده انتظامی استان سیستان وبلوچستان گفت: نیروی انتظامی با آمادگی کامل برای امدادرسانی به مردم عزیز و تأمین نظم و امنیت و روان سازی آمد و شد خودرو‌ها درشمال استان حضور فعال دارد.

وی با اشاره به اینکه پلیس و سایر دستگاه‌های خدمات رسان تمامی امکانات و نیرو‌های خود را برای خدمت رسانی به هم استانی‌های عزیز بسیج کرده اند بیان کرد: تاکنون نشست‌های متعددی برای جلوگیری از ورود آب به روستا‌ها و هدایت آن به رودخانه‌ها برگزار و اقدامات و تدابیر لازم اتخاذ شده است و خوشبختانه مشکل و نگرانی خاصی در این خصوص وجود ندارد. هم استانی‌های عزیز از تردد در حاشیه رودخانه‌ها و کانال‌ها پرهیز و مسائل ایمنی و امنیتی را رعایت کنند تا خدای ناکرده شاهد بروز حوادث ناگوار نباشیم. فرمانده انتظامی استان با تأکید بر آمادگی پلیس و سایر اعضای ستاد مدیریت بحران از مردم خواست تا همکاری خود را با نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های خدمات رسان ادامه دهند و به هشدار‌ها و توصیه‌ها توجه کامل داشته باشند.

سیل بند در شهرستان کارون ترمیم شد
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۸:۰۷

محسن رستگارنیا، مدیر عامل شرکت آب جنوب شرق اهواز گفت: سیل بند شهرستان کارون در مسیر کوت صالح به کوت امیر ترمیم شده است. با تحکیم این سیل بند و فروکش کردن سطح آب در منطقه کوت امیر، تخلیه آب از سطح شهرک در دست اقدام است.

شرکت بهره برداری، تولید و انتقال آب جنوب شرق در سال ۱۳۷۶ با هدف حفاظت، بهره برداری، تعمیر و نگهداری از تاسیسات تولید و انتقال آب جنوب شرق با قدمت ۴۰ ساله تشکیل شد. این تاسیسات در مجاورت رودخانه کارون در دو نقطه اهواز (کیلومتر ۵ جاده اهواز -آبادان) و دارخوین (واقع در کیلومتر ۴۵ جاده اهواز -آبادان) به منظور تامین آب شرب بیش از ۳۰ درصد جمعیت شهری و روستایی استان وصنایع مستقر در جنوب شرق استان با ظرفیت انتقال روزانه ۴۲۰ هزار مکعب در شبانه روز احداث و به بهره برداری رسید.

سد گیلانغرب کرمانشاه سرریز کرد
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۷:۴۵

بهرام درویشی اظهار کرد: میزان بارندگی‌های استان از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تاکنون را ۷۴۶ میلیمتر دانست و افزود: میزان بارندگی‌های استان نسبت به سال آبی گذشته ۱۲۰ درصد و نسبت به مدت متوسط بلندمدت ۷۲ درصد افزایش یافته است.

وی ظرفیت مخازن سدهای استان کرمانشاه را یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب دانست و افزود: به برکت بارندگی‌های مناسب سال آبی جاری، بیش از یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون مترمکعب آب در سدهای استان ذخیره و تقریباً ۱۰۰ درصد ظرفیت تمامی مخازن پر شده است. بنا بر اعلام وزارت نیرو، درویشی ورودی به سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون را سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب دانست و افزود: حدود نیمی از ورودی به سدهای استان مربوط به بارندگی‌ها و سیلاب‌های فروردین‌ماه بوده است.

سیلاب سبب هجوم مار‌های سمی در هیرمند شد
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۵:۵۴

محمدعلی پیری فرماندار شهرستان هیرمنداظهار داشت: با این وجود از زمان بروز سیلاب در هیرمند تاکنون موردی از مارگزیدگی در این شهرستان گزارش نشده است. مردم برای جلوگیری از خطرات ناشی از سیلاب و مارگزیدگی از نزدیک شدن به محل‌های گرفتار سیل و رودخانه‌ها خودداری کنند.

فرماندار هیرمند گفت: با توجه به اینکه سیلاب سه روستای این شهرستان را فرا گرفته و حدود هفت روستا نیز در معرض خطر قرار دارند تمامی امکانات برای خدمات رسانی و رفع مشکل در منطقه بسیج شده است. سیلاب‌های غیر قابل کنترل افغانستان از اواخر اسفند سال گذشته در منطقه سیستان جاری شده است. این سیلاب‌ها پس از بارندگی‌های هفته گذشته در حوضه آبریز رودخانه هیرمند و ذوب شدن برف‌های کوه‌های هندوکش در بالا دست این رودخانه از شب گذشته (جمعه شب) سیلاب شدت بیشتری گرفته است.

منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده و با ولایت نیمروز افغانستان هم مرز است. رودخانه هیرمند از کوه‌های بابایغما از رشته کوه‌های هندوکش سرچشمه گرفته و پس از طی بیش از هزار کیلومتر وارد مرز ایران در سیستان می‌شود.

سیلاب پنج مسیر ارتباطی سیستان را بست
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۵:۳۶

روح الله سرگزی معاون مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هم اینک مسیر‌های بنجار- هیرمند، زابل- هیرمند، نیمروز -هیرمند، بی بی دوست - هیرمند و روستای سنجرانی به روستای فخیره بسته شده و تردد در این مسیر‌ها مقدور نیست. تلاش راهداران برای بازگشایی این مسیر‌ها ادامه دارد.

معاون مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: همچنین براثر بارندگی‌های شدید ۲۳ تا ۲۵ فروردین در استان مسیر‌های مسدود شده ناشی از طغیان رودخانه‌های محلی چاهان - زرآباد و فنوج - رمشک در جنوب استان همچنان بسته است.

کمک ۱۰ میلیارد تومانی به سیل‌زدگان تصویب شد
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۵:۰۷

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران ظهر امروز در نشست با اعضای شورا‌های شهر لرستان با اشاره به اینکه باعث افتخار شد فرصت پیش آمد از استان لرستان بازدید داشته باشیم، گفت: تبلور اقداماتی که پس از سیل اتفاق افتاد نشان دهنده این است که مردم در عمل به وظیفه خود از جهت کمک به انسان‌ها پایدار بودند.

وی با بیان اینکه ماهم در شهرداری تهران اگر کاری انجام دهیم منتی نیست و وظیفه است، تصریح کرد: اعضای شورای شهر و شهرداری تهران از ابتدای سیل برای همدردی با هموطنان اقدامات ویژه را شروع کردند.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه نیرو‌های ما ابتدا در گلستان مستقر شدند، آنجا سیل آرامی بود البته همچنان فعالیت‌های ۱۰۰ نیرو و بیش از ۳۰ ماشین آلات ادامه دارد، افزود: با توجه به فروکش سیل در گلستان، امروز خوشبختانه این امکان وجود دارد که روی خوزستان و لرستان با امکانات بیشتری فعالیت کنیم؛ امروز نیز بازدیدی از فعالیت عناصر شهرداری در مکان‌هایی که به عنوان وظیفه به ما سپرده شده بود؛ داشتیم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه در خوزستان منطقه دشت آزادگان با حدود ۴ شهر به ما واگذار شده است، اظهار داشت: ۱۳۰ هزار نفر را در این منطقه باید پوشش دهیم، به جز کمک‌هایی که در اهواز انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در گلستان نیرو‌های ما در بخشی از آق قلا و گمیشان فعال هستند و فعالیت‌هایی را هم در پلدختر لرستان شروع کرده‌اند، تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ نیرو و ۴۵ دستگاه ماشین آلات در پلدختر حضور دارند.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه لایحه‌ای از شهرداری آمد که در شورا پخته شد و ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای کمک به شهر‌های سیل زده به اضافه ماشین آلات و نیروی انسانی مصوب شد، افزود: باید کمک‌ها را از شهر‌های دیگر گسیل کنیم به لرستان، الان قول ویژه‌ای نمی‌توانم بدهم، باید بررسی کرد. چون هنوز بودجه‌های عمرانی تعیین نشده، بودجه‌های دولتی در مجلس مشخص نشده است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به انیکه نامه‌ای هم رئیس جمهور به رهبری برای برداشت از صندوق ذخیره دادند که هنوز قطعی نشده است؛ چون امکانات کشور کم است معلوم است که باید از این منبع به شکلی استفاده شود، ادامه داد: از پتانسیل‌های استان برای سرمایه گذاری باید استفاده کرد؛ نقدینگی هم در کشور دارد غوغا می‌کند و اگر جذب فعالیت‌های مولد شود می‌تواند منجر به شغل شود.

کنترل سیلاب جاری به سمت خرمشهر
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۴:۵۳

کورش مودت سرپرست فرمانداری خرمشهر روز دوشنبه گفت: با توجه به رها شدن آب از سمت روستای ملحان در ۳۰ کیلومتری جاده اهواز - خرمشهر سیلاب از سمت مزارع نیشکر به سمت روستا‌های خرمشهر در جریان است که با همت قرارگاه سپاه و نیرو‌های ارتش و ستاد بحران تحت کنترل است. با تصمیم اتخاذ شده مقرر شد سیلاب به سمت کانال المهدی و دژ جمهوری و نهر خین به سمت رودخانه اروند و از آنجا به دریا هدایت شود.

سرپرست فرمانداری خرمشهر فاصله کانال المهدی تا خرمشهر را ۵۰ کیلومتر بیان کرد و گفت: با هدایت آب به این کانال بخشی از سیلاب در بیابان‌های منطقه رها شده که این امر باعث کاهش سرعت و حجم آب شده است. روز یکشنبه سیل بند روستای ملحان در ۳۰ کیلومتری جاده اهواز - خرمشهر شکست و سیلاب از سمت مزارع نیشکر و تالاب ناصری به سمت خرمشهر جاری شد.

کنترل سیلاب جاری به سمت خرمشهر
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۴:۵۳

کورش مودت سرپرست فرمانداری خرمشهر روز دوشنبه گفت: با توجه به رها شدن آب از سمت روستای ملحان در ۳۰ کیلومتری جاده اهواز - خرمشهر سیلاب از سمت مزارع نیشکر به سمت روستا‌های خرمشهر در جریان است که با همت قرارگاه سپاه و نیرو‌های ارتش و ستاد بحران تحت کنترل است. با تصمیم اتخاذ شده مقرر شد سیلاب به سمت کانال المهدی و دژ جمهوری و نهر خین به سمت رودخانه اروند و از آنجا به دریا هدایت شود.

سرپرست فرمانداری خرمشهر فاصله کانال المهدی تا خرمشهر را ۵۰ کیلومتر بیان کرد و گفت: با هدایت آب به این کانال بخشی از سیلاب در بیابان‌های منطقه رها شده که این امر باعث کاهش سرعت و حجم آب شده است. روز یکشنبه سیل بند روستای ملحان در ۳۰ کیلومتری جاده اهواز - خرمشهر شکست و سیلاب از سمت مزارع نیشکر و تالاب ناصری به سمت خرمشهر جاری شد.

قطعی راه ارتباطی ۱۵ روستای سیل‌زده الیگودرز
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۴:۰۸

حمید کشکولی، فرماندار الیگودرز، در تشریح آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده این شهرستان اظهار کرد: هم اکنون راه ارتباطی ۱۵ روستای الیگودرز قطع است. این روستا‌ها از طریق پل با مرکز شهر در ارتباط بودند که متأسفانه به دلیل وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها، پل‌های ارتباطی از بین رفتند.

وی با بیان اینکه از مدیریت ارشد لرستان درخواست تأمین پل برای ۱۵ روستای الیگودرز را داشته‌ایم، افزود: شایسته است استاندار استان هر چه سریعتر نسبت به انجام این مهم اهتمام ورزد. به دلیل نبود راه دسترسی اکنون از طریق بالگرد امدادرسانی و همچنین توزیع موادغذایی به این ۱۵ روستا صورت می‌گیرد.

شروع کار تخلیه ۲ روستای سیل زده شادگان
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۳:۵۴

بخشدار خنافره شادگان گفت: ساکنان روستا‌های گرمه و قریه شاوردی بخش خنافره این شهرستان خواست بنا به تصمیم ستاد هماهنگی مدیریت بحران شادگان هر چه سریع تر محل سکونت خود را تخلیه کنند. حجم روان آب‌ها در روستا‌های ذکر شده در حال بالا رفتن است و آب در حال ورود به منازل این ۲ روستا است و روز گذشته نیز آب وارد روستا‌های رگبه و حدبه بخش خنافره شادگان شد که منجر به تخلیه این روستا‌ها گردید.

شاوردی تصریح کرد: ساکنان روستا‌هایی که تخلیه می‌شوند در کمپ نیشکر فارابی اسکان می‌یابند. شرایط در روستا‌های ناصریه و گیداری بخش خنافره شادگان بحرانی است و این روستا‌ها نیز در معرض سیلاب هستند که احتمال تخلیه ساکنان آن‌ها زیاد است.

وصل شدن برق در همه روستا‌های شعیبیه شوشتر
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۳:۳۰

سید حمید پیشنماز، رییس اداره برق شوشتر گفت: برق حدود ۴۲ روستای این بخش در جریان سیلاب اخیر به دلیل جلوگیری از حوادث احتمالی قطع شده بود و در حال حاضر برق همه روستا‌های بخش شعیبیه به حالت عادی برگشت.

وی افزود: بعد از فروکش کردن آب و تایید کارشناسان روند وصل شبکه در روستا‌ها آغاز و هم اکنون برق همه روستا‌ها وصل شده است. خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌ها و شبکه برق در این شهرستان وارد شده که کارشناسان در حال برآورد خسارت‌ها هستند.

پیشروی روان آبها در حوالی خرمشهر
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۲:۴۵

کورش مودت سرپرست فرمانداری ویژه خرمشهر گفت: با توجه به حجم بالای آب و سرعت پیشروی روان آبها ورود آب به روستاهای خرمشهر دور از انتظار نیست. با ایجاد سیل بندهای بلند در اطراف خرمشهر در صدد هستیم سیلاب را از دشت های شمال خرمشهر به طرف رودخانه اروند هدایت کنیم. هر گونه تاخیر در اجرای این عملیات می تواند ۱۸ روستای خرمشهر را در موقعیت غرب رودخانه کارون با بیش از ۲۰ هزار سکنه در معرض خطر حتمی قرار دهد.

کورش مودت گفت: محور خرمشهر - اهواز به عنوان تنها راه مواصلاتی خرمشهر و آبادان به مرکز استان هم اکنون با تهدید جدی مواجه است و تمام تلاشمان این است که این جاده مثل دیگر محورهای ارتباطی منطقه مسدود نشود. در بازدید هوایی سیلاب و روان آبهایی که به بخش هایی از سطح جاده خرمشهر-اهواز غلبه کرده به صورت دقیق بررسی و مقرر شد در طرحی ضربتی با ایجاد شکاف در قسمت هایی از جاده روند هدایت سیلاب را سرعت ببخشیم.

مودت همچنین با اشاره به برگزاری و تداوم جلسات ستاد بحران که تا نخستین ساعات بامداد امروز به طول انجامید گفت: به منظور پیشگیری از نفوذ سیلاب به خرمشهر اعضای ستاد بحران در کنار استاندار شبانه روز در حال بررسی و کارشناسی دقیق وضعیت خرمشهر هستند تا از وارد آمدن هر گونه آسیب و خسارتی به مردم این شهرستان پیشگیری شود.

اعزام ۱۲ اکیپ پزشکی به مناطق صعب العبور و روستایی
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۲:۳۴

سرهنگ پاسدار مصطفی امیری، معاون بهداشت و درمان سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان گفت: درچند روز گذشته ۱۲ اکیپ پزشکی برای ارائه خدمات به مناطق صعب العبور و روستایی در کل استان اعزام شدند. از ابتدای وقوع سیلاب تاکنون بیش از ۱۴۰ اکیپ پزشکی همراه با دارو و تجهیزات موردنیاز به مناطق سیل زده لرستان اعزام شده است.

وی تصریح کرد: تیم‌های روانشناسی، آموزش بهداشت، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، اکیپ‌های پزشکی شامل پرستار، پزشک ماما و ... دارو تجهیزات بسته‌های بهداشتی مورد نیاز اعزام شدند. ۱۲ اکیپ پزشکی شامل پزشک، پرستار، ماما، دارو، تجهیزات، بسته‌های بهداشتی مورد نیازبرای ارائه خدمات به مناطق صعب العبور و روستایی در کل استان اعزام شدند.

امیری با اشاره به برپایی بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) گفت: خدمات رسانی به ۴۰ هزار نفر از جمله عمل جراحی و سونوگرافی انجام شد.  ۶۰ میلیون دارو و بسته‌های بهداشتی به مناطق سیل زده ارسال شد.

ریزش برخی خطوط فاضلاب در خوزستان
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۲:۱۳

صادق حقیقی پور، سرپرست شرکت آب و فاضلاب اهواز بیان داشت: ۵۶ نقطه شهر اهواز را در مناطق مختلف شناسایی کرده‌ایم که خطوط فاضلاب در آن مناطق ریزش کرده و مجرایی برای عبور فاضلاب وجود دارد، اما در این زمینه به دنبال آن هستیم تا نقاط را ترمیم و شرایط را بهبود ببخشیم.

وی افزود: در این راستا با ۱۰ پیمانکار قرار منعقد کرده‌ایم تا ظرف مدت زمان ۲ هفته بتوانیم مشکل این ۵۶ نقطه از خطوط فاضلاب در شهر اهواز را که ریزش کرده است، حل کنیم. این کار حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان هزینه دارد، اما پس از بحرانی که در سیلاب اخیر برای فاضلاب اهواز به وجود آمد نیاز است تا اقدامی اساسی برای حل مشکل این موضوع انجام گیرد.

تخلیه هشت روستا در مسیر سیلاب هیرمند
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۱:۵۸

موهبتی، استاندار که هم اکنون در شهرستان هیرمند حضور دارد گفت: اگر چنانچه با بکارگیری همه تجهیزات باز هم احتمال نفوذ آب به سمت روستا‌های هیرمند وجود داشته باشد، ساعت ۱۳ امروز مجبوریم با تخریب جاده هیرمند به زابل، آب را از این مسیر هدایت کنیم تا به منازل مسکونی سرایت نکند.

باقر کرد، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هم گفت: هم اکنون پنج روستا در مجموع با ۲۹۳ خانوار دچار آبگرفتی شده است و سه روستا با ۱۸۷ خانوار هم در محاصره آب قرار دارند. مصفا، معاون امداد و نجات هلال احمر استان گفت: این خانوار‌ها در منطقه نیاتک و روستای شندل اسکان داده شده اند.

مسدود بودن راه ارتباطی ۶ روستای کهگیلویه و بویراحمد
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۱:۲۵

محمد نصیری‌راد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در بارش‌های ابتدایی امسال راه ارتباطی بیش از ۲۰۰ روستای استان مسدود شد که به محض پایان بارندگی‌ها راهداران مشغول بازگشایی شدند. وی با بیان اینکه هم اکنون راه ارتباطی ۶ روستای این استان به دلیل وضعیت بد ایجاد شده مسدود است، عنوان کرد: زیتون علیا و سفلی، مورغم، باغ انجیرک و ده برافتاب آجم بخش دیشموک کهگیلویه از جمله این روستا‌ها هستند.

نصیری‌راد ابراز کرد: به دلیل بارش‌های سیل آسای ۵ و ۶ فرودین ماه امسال راه‌های مواصلاتی این استان اعم از اصلی، فرعی و روستایی ۱۳۰ میلیارد تومان خسارت دیدند. راهداران به جد و به صورت شبانه روز پیگیر بازگشایی جاده روستا‌های مسدود شده، هستند و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.

هشدار آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در خراسان شمالی
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۱:۰۸

کارشناسان هواشناسی خراسان شمالی درخصوص بارش رگباری باران، آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها از بعدازظهر امروز تا چهارشنبه شب به ویژه در نوار شمال استان هشدار دادند. وزش باد شدید و گاه بسیار شدید در این مدت و بارش برف و مه در ارتفاعات از سه شنبه شب تا چهارشنبه شب پیش بینی شد.

احتمال بارش برف در راز و جرگلان و شمال شیروان بیشتر است. برای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری کاهش محسوس دمای هوا پیش بینی شد. در شبانه روز گذشته، شوقان با چهار و اسماعیل آباد اسفراین با ۲۰ درجه سانتیگراد، سردترین و گرم‌ترین نقاط استان بود.

انسداد جاده شادگان - دارخوئن بر اثر سیلاب
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۰:۲۶

سرگرد بهنام طیبی رئیس پلیس راه آبادان شامگاه گذشته از رانندگان خواست به دلیل افزایش حجم سیلاب بر روی جاده شادگان - دارخوئن از تردد در این جاده جدا خودداری کنند. رانندگان خودروهای سبک و سنگین به این جاده ورود نکنند چرا که با توجه به حجم روان آب جاری بر روی جاده شادگان - دارخوئن امکان تردد از این مسیر نیست.

رئیس پلیس راه آبادان گفت: جاده آبادان - اهواز نیز همچنان به دلیل سیلاب بسته است. تنها مسیر تردد از شهرستان های آبادان ، خرمشهر و شادگان به اهواز جاده خرمشهر - اهواز می باشد که بخش هایی از این جاده روز یکشنبه برای ساعاتی دچار آبگرفتگی شد.

زیر آب رفتن ۲۰ محوطه تاریخی لرستان با بالا آمدن آب سد
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۰۹:۲۳

محمدرضا محمدیان، مسئول باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی لرستان به ایسنا گفت: از آنجا که ارتفاع آب در سد سیمره بالا آمده، بسیاری از آثاری که در شهرستان کوهدشت قرار دارند، زیر آب رفته‌است. در حال حاضر ۲۰ محوطه تاریخی لرستان در سیمره زیر آب رفته است، افزود: در میان محوطه‌ها و آثاری که در نزدیکی سیمره زیر آب رفته‌اند ۱۷ محوطه و اثر ثبت ملی هستند و ۳ محوطه هنوز به ثبت ملی نرسیده‌اند.

این مسئول با تاکید بر اینکه خوشبختانه هیچ مشکلی برای سنگ نگاره‌های کوهدشت به وجود نیامده است، افزود: با وقوع سیل تپه‌های تاریخی زیر آب می‌روند، دچار آب‌شستگی می‌شوند و لایه‌های باستانی آنها نیز از بین می‌رود.

چهار روستای لرستان همچنان بی‌برق
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۰۹:۰۱

فریدون خودنیا، مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان به ایسنا گفت: از مجموع ۱۱۴۵ روستای بی‌برق شده در سیل اخیر سطح استان ، ۱۱۴۱ روستا برق‌دار شده است.

وی با تاکید بر اینکه ۸ اکیپ اجرایی جهت برق‌رسانی به روستاهای بی‌برق مشغول انجام وظیفه هستند، گفت: متأسفانه تنها مشکل سر راه ما برای تأمین برق ۴ روستای باقیمانده نبود جاده برای تردد وسایل نقلیه سنگین مانند جرثقیل و تریلر است که بتوانیم تیرهای برق و دیگر تجهیزات را به آن‌سوی رودخانه منتقل کنیم. اگر این مشکل مرتفع شود این چهار روستا برق‌دار خواهند شد.

محور «دارخوین-شادگان» به دلیل آبگرفتگی مسدود شد
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۰۸:۳۹

سرهنگ رضا دولتشاهی، رئیس پلیس راه استان خوزستان در تشریح آخرین وضعیت جاده‌های استان خوزستان گفت: محور «اهواز _ آبادان» که چند روز به دلیل آبگرفتگی مسدود شده این وضعیت کماکان ادامه دارد، متاسفانه شدت و سطح آبگرفتگی مقداری بالا است و امکان تردد وجود ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه محور «دارخوین-شادگان» به دلیل آبگرفتگی تا اطلاع ثانوی مسدود شد و مسیر جایگزین محور «آبادان-ماهشهر» سه‌راهی خور-دورق است، افزود: مسیر دارخوین به سمت شادگان امروز به دلیل آبگرفتگی بیش از حد و بالا آمدن سطح آب مسدود اعلام شده و تمهیدات و اطلاع‌رسانی لازم از طریق صدا و سیما و روزنامه‌ها انجام شده تا از مسیرهای جایگزین و مشخص «اهواز _ خرمشهر» تردد کنند.

دولتشاهی با بیان اینکه رانندگان اصرار تردد در این محور را به دلیل بالا آمدن سطح آب نکنند، گفت: در محور «اهواز _ خرمشهر» کیلومتر 35 آب گرفتگی وجود دارد ولی در تردد مشکل خاصی وجود ندارد و نیاز است رانندگان با سرعت مطمئنه و رعایت فاصله مناسب رانندگی کنند.

وی تصریح کرد: در محور «آبادان _ ماهشهر» در روز گذشته مقداری آبگرفتگی داشته‌ایم هر چند همکاران ما در راهداری پیگیر هستند که با تشکیل سیل‌بند اجازه ورود آب به سطح جاده‌ها داده نشود و تاکنون موفق بودند و مشکل خاصی نداشتیم.

ورود سامانه بارشی از غرب کشور
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۰۸:۳۵

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی کشور، امروز با ورود سامانه بارشی به غرب کشور، بارش باران و برف در شمال غرب، غرب و دامنه‌های البرز غربی رخ خواهد داد که بنا بر این پیش بینی در جنوب غرب، جنوب، جنوب شرق، شرق، برخی مناطق مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی در استان‌های زنجان، قزوین، البرز و تهران رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

همچنین به‌تدریج با شمالی شدن جریان هوا روی دریای خزر بارش روی سواحل دریای خزر تشدید و در بعدازظهر همین روز بارش در شمال شرق نیز آغاز می‌شود و در جنوب آذربایجان غربی، برخی مناطق آذربایجان شرقی، زنجان و اردبیل بارش از شدت بیشتری برخوردار است و به سبب بارش برف کاهش دید و لغزندگی جاده‌ها در این مناطق پیش‌بینی می‌شود.

از روز سوم اردیبهشت گستره فعالیت سامانه بارشی در شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر، نوار شرقی و جنوب کشور خواهد بود. بعدازظهر همین روز گستره بارش تنها شرق سواحل دریای خزر و نوار شرقی کشور را در برمی‌گیرد و در اواخر وقت، این سامانه از شرق کشور خارج می‌شود. همچنین شدت بارش در شرق استان‌های گلستان و مازندران را مشاهده خواهیم کرد و در این روز در نواحی مرکزی و نیمه شرقی کشور وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود و در شرق احتمال خیزش گرد و خاک وجود دارد.

در روزهای سوم و چهارم اردیبهشت ماه در سواحل شمالی، شمال شرق و شرق کشور کاهش دما بین ۵ تا ۷ درجه و در مناطق مرکزی بین ۳ تا ۵ درجه پیش‌بینی می‌شود.

گرد و غبار مدارس ۴ شهرستان را به تعطیلی کشاند
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۰۸:۱۱

با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر ورود توده گرد و غبار با منشأ خارجی مدارس نوبت صبح تمام مقاطع تحصیلی در شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان و اروندکنار تعطیل است.

به گزارش تسنیم، در همین راستا سازمان هواشناسی استان خوزستان در اخطاریه شماره یک مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و خاک هواشناسی خوزستان نسبت به این مسأله هشدارهای لازم را داده است. در این اخطاریه آمده است که بررسی تصاویر ماهواره گرد و خاک نشان دهنده حرکت توده گرد و خاک از جنوب کشور عراق و همچنین بخش‌هایی از شمال کشور عربستان به سمت استان خوزستان است.

در ادامه این اخطاریه ذکر شده که نتیجه این توده کاهش دید افقی و افزایش آلاینده گرد و خاک از صبح روز دوشنبه ابتدا در مناطق غربی و جنوب غربی و سپس مناطق مرکزی و نیمه جنوبی استان است.

طبخ غذا برای سیل زدگان طبخ غذا در مواکب سطح شهر اهواز برای سیل‌زدگان خوزستان و توزیع آن در میان آنها رونق خاصی پیدا کرده است.
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۰۸:۰۰
تولید ۶۰ هزار تخته چادر برای استان‌های درگیر سیل
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۰۷:۱۸

ظاهر رستمی مدیرعامل شرکت نساجی هلال احمر ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وقوع سیل در چند استان کشور اظهار کرد:در پی وقوع سیل در چند استان تولیدات شرکت نساجی هلال احمر افزایش پیدا کرد و در این مدت روزانه ۵۰۰ تخته چادر و هزار تخته پتو تولید شده است.

وی بیان کرد: در سیل اخیر حدود ۶۰ هزار تخته چادر و ۱۵۰ هزار تخته پتو در اختیار سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر و سایر سازمان‌های مردم نهاد قرار گرفت. همچنین اقلامی، چون پشه بند، پوشاک و ... در اختیار این سازمان‌ها برای توزیع بین استان‌های سیل زده قرار گرفته است.

جدول: آخرین وضعیت ورودی خروجی آب سدهای خوزستان
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۰۷:۱۵

براساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی سازمان آب و برق خوزستان خروجی همه سدهای خوزستان در هفته گذشته کاهش‌یافته و با توجه به بارندگی‌ها این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

 

نام سد ورودی خروجی ذخیره
کرخه 1436 1306 5میلیارد و 800هزار مترمکعب
دز 1762 1137 2میلیارد و 400هزار مترمکعب
گتوند 922 1136 4میلیارد مترمکعب
مارون 123 57 یک‌میلیارد مترمکعب

همه اعداد در مقیاس مترمکعب در ثانیه است

بر این اساس اکنون سد دز با 2 میلیارد و 400 هزار مترمکعب ذخیره آب در مخزن خود یک هزار و 762 مترمکعب ورودی و خروجی آن یک هزار و 137 مترمکعب در ثانیه است. همچنین سد کرخه نیز با 5 میلیارد و 800 هزار مترمکعب آب ذخیره‌شده در مخزن، یک هزار و 436 مترمکعب در ثانیه ورودی و خروجی آن نیز یک هزار و 306 مترمکعب در ثانیه اعلام‌شده است. سد مارون نیز با یک میلیارد مترمکعب آب ذخیره‌شده ورودی آن برابر با 123 مترمکعب در ثانیه و خروجی 57 مترمکعب در ثانیه گزارش‌شده و سد گتوند با 4 میلیارد و 100 هزار مترمکعب آب ذخیره‌شده حدود 992 مترمکعب در ثانیه ورودی و یک هزار و 136 مترمکعب در ثانیه خروجی دارد.

26 هکتار برای جابجایی روستای چم مهر نیاز است
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۰۷:۰۲

رضایی مدیرکل بنیاد مسکن لرستان در جلسه ستاد بحران گفت: کار بازسازی در استان لرستان با ستادهای معین که از قبل استقرار پیدا کرده‎اند بسته شده است. استان اصفهان بازسازی شهرستان پلدختر و روستاهای بخش مرکزی آن را عهده‎دار شده است.

وی با تاکید بر اینکه برای جابجایی این روستاها 26 هکتار زمین نیاز است، گفت: اگر قرار باشد تغییراتی صورت گیرد باید زیر نظر رئیس بنیاد مسکن کشور انجام شود. برای روستاهای چم مهر بالا و پایین بحث زمین باید تعیین تکلیف شود که حدود 340 خانوار هستند و یک روستای 15 خانواری هست که باید در کنار اینها تعریف شود و باید جابجا شوند. برای جابجایی آنها یک سایتی در سر سه راهی چم مهر وجود دارد که اراضی ملی بوده و کار آن زمان‎بر خواهد بود.

ورود آب با دبی ۲۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه به سیستان
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۰۷:۰۱

روز گذشته احمد علی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان در حاشیه بازدید از منطقه سیستان گفت: سیلاب غیر قابل کنترل کشور افغانستان با حداکثر شتاب ممکن و بدون خسارت در حال وارد شدن به رودخانه هیرمند است و نگرانی برای آن وجود ندارد. هم اینک آب با دبی حدود 2 هزار و 500 متر مربع بر ثانیه و ارتفاع 3.90 سانتی متر در حال ورود به منطقه سیستان است.

وی ادامه داد: مسئولان حوزه شورای هماهنگی مدیریت بحران سیستان و بلوچستان و پنج شهرستان شمالی استان پای کارند و در روزهای گذشته تمهیدات خوبی را برای ورود آب و استفاده از نعمت الهی پیش بینی کرده اند .

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در بارندگی های اسفندماه، 31 نقطه آسیب پذیر در سیستان شناسایی شد گفت: همزمان با اوج گرفتن آب سیلاب ورودی به منطقه در روزهای گذشته همه دستگاههای دولتی و عمومی از ظرفیت های خود حداکثر استفاده برای جلوگیری از بروز خسارت این سیلاب کردند .

وی با قدردانی از بخش خصوصی در همکاری برای کنترل سیلاب اخیر بیان کرد: بخش خصوصی در این روزها با تعطیل کردن کار خود و پای کار آمدن در کنار دستگاههای دولتی نسبت به استحکام بخشیدن لازم رودخانه ها و کانالهای سیستان اقدام کردند. همزمان با افزایش آب در شب های گذشته نگرانی هایی به وجود آمد اما با همت و هماهنگی که صورت گرفت هم اینک سیلاب در حال هدایت به مسیرهای مورد نظر است و نگرانی وجود ندارد .

استاندار سیستان و بلوچستان ابراز امیدواری کرد که با آورد خوب رودخانه هیرمند بتوان ذخیره لازم در چاه نیمه ها و تالاب بین المللی هامون برای جلوگیری از توفان های شن، بحث های زیست محیطی و رونق صید و دامداری در منطقه داشته باشیم. امید می رود که این سیلاب زندگی در سیستان را متحول و باری دیگر در این منطقه که روزگاری انبار غله ایران بود حداکثر تولیدات را داشته باشیم .

تخلیه سه روستای هیرمند
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۰۷:۰۰

ساعاتی پیش مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: سه روستای "داشک، علی نمرودی و آبیل" شهرستان هیرمند به دلیل حفاظت از جان مردم در برابر تهدیدات احتمالی سیلاب تخلیه شد.

به گزارش ایسنا، عبدالرحمن شهنوازی اظهار کرد: با شکافی که در دایک نیاتک ایجاد شده آب به سمت یکی از روستاهای این شهر به نام "داشک" رفت که دستور تخلیه آن صادر شد.

وی افزود: همچنین برای پیشگیری از خطر سیلاب دو روستای علی نمرودی و آبیل نیز با توجه به بالا آمدن سطح سیلاب و احتمال آب گرفتگی با همکاری هلال احمر و اعضای ستاد مدیریت بحران و همچنین همکاری همه جانبه نیروهای سپاه تخلیه شدند و ساکنان آنها در مکان امن اسکان اضطراری یافتند و اقدامات لازم برای رفع شکاف دایک در حال انجام شدن است.

دستور تخلیه روستاهای حاشیه تالاب شادگان
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۰۶:۵۶

سعید حاجیان فرماندار و مدیریت ستاد بحران شهرستان شادگان گفت: با توجه به تصمیم اتخاذ شده ستاد هماهنگی بحران شهرستان ، روستای رگبه ،روستای حدبه از توابع بخش خنافره هر چه سریعتر نسبت به تخلیه روستا ها اقدام نمایند.

وی ادامه داد: سطح آب در روستاهای ذکر شده در حال بالا رفتن است. اهالی ساکن در روستاهای یاد شده ،هرچه سریع تر نسبت به ترک منزل خود اقدام نمایند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۲
از سالها قبل تر باید فکری برای پیشگیری از این مشکلات میشد ولی اقامت آقازاده ها هوش از سر برخی مسئولان برده بود
بله وقتی هور آبگیری نشده و فقط عنوان میکنند که آب گیری شده نتیجه اون میشه ریزگردها

حوضچه های سه چهار و پنج آبگیری نشدن بخاطر نفت
البته اگر عزیزان فدایی مدیران اصفهانی و یزدی بهشون بر نخوره

وزارت نیرو که از رها سازی سدها در بهمن جلوگیری کرد
وزارت نفت هم از آب گیری هور
یکی آب رو سر مردم ریخت یکی گرد و خاک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
دایی جان ناپلئون: همه چیز تقصیر اصفهان و یزده!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
مجید جان دلبندم منشاُ ریز گردها از شمال عربستان و جنوب عراق است البته اگه تو دنبال بهانه میگردی که در
و کیلویی ۲۰۰۰۰ تومن بفروشی این از طمع کاری خودت هست. حاشیه کرخه و کارون برنج بکاری
ایران باید ازعربستان بخاطر مسایل زیست محیطی مثل ملخ و گردو غبار به سازمان ملل شکایت کند.
خروجی چهار سد دز کرخه گتوند و مارون روزانه ۳۱۴ ملیون متر مکعب است که در یک ماه میشود حدود نه ونیم میلیارد متر مکعب لطفا وزیر محترم نیرو که حساب کتاب خوب بلد هستند بفرمایند که از نظر دلاری چقدر خسارت وارد میشود که این مقدار آب به خلیج فارس می ریزد.
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
بهتره وزیر حساب کتاب کنه که:
چقدر پوا انتقال آب به کویر میشه
چقدر پول سرمایه کشور برای کاشت برنج در کویر میشه
چقدر از سرمایه بخاطر صنایع وسط کویر اصفهان و یزد هزینه شد

شما هنوز نمیدانید اگر جلوی آب رودخانه به دریا رو بگیرید اونوقت آب دریا پیشروی میکنه و خاک حاصلخیز خوزستان نابود و نمکی میشه؟

یا فقط به فکر کویر هستید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
دایی جان ناپلئون از روی این جمله چند بار بنویس که خوب یاد بگیری اصفهان هیچوقت کویر نبوده نیست و ما اجازه نمیدهیم که کویر شود با همت خودمون نه آب صدقه ای شما ا!!!
دبى يعنى چه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
دبی بندری مهم در کشور امارات است,مجیدجان دلبندم , ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,شوخی کردم, دبی میزان اب ورودی ویا خروجی رودخانه است
حجم خروجی و جریان اب بر اساس متر مکعب بر ثانیه
خواهش داریم که با این بسیج عمومی جوانان آب را به کویر مرکزی ایران منتقل کنید کاری که درلیبی انجام گرفت.صد نفر که کار یک ماشین را انجام می دهدند ما دوملیون بسیجی می آئییم آب را به کرمان ببرید به اراک ویزد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها