بازدید 8430
۸
کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با «تابناک اقتصادی» مطرح کرد؛

دو محرک مالیاتی و تأثیر آن بر درآمد و فروش شرکت‌های بورسی/عواقب خروج زیرمجموعه‌های بورسی از شرکت مادر چیست؟ شتاب نقدینگی برای هجوم به بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به دو موضوع کاهش مالیات بر ارزش افزوده و نیز مالیات شرکت‌های تولیدی، تأثیر این دو موضوع را بر میزان فروش و درآمد شرکت‌ها قابل توجه دانست و گفت: با توجه به الزام قانونی برای خروج زیرمجموعه‌ها از ترکیب سهامداری شرکت‌های مادر تا آذر ماه، شاهد تغییرات در مالکیت برخی شرکت‌ها و یک صنعت خاص خواهیم بود.
کد خبر: ۸۹۲۹۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۹ 19 April 2019
تابناک اقتصادیکارشناس بازار سرمایه، با اشاره به دو موضوع کاهش مالیات بر ارزش افزوده و نیز مالیات شرکت‌های تولیدی، تأثیر این دو موضوع را بر میزان فروش و درآمد شرکت‌ها قابل توجه دانست و گفت: با توجه به الزام قانونی برای خروج زیرمجموعه‌ها از ترکیب سهامداری شرکت‌های مادر تا آذر ماه، شاهد تغییرات در مالکیت برخی شرکت‌ها و یک صنعت خاص خواهیم بود.

مهدی افشار اعلم در گفت وگو با تابناک اقتصادی در خصوص چشم انداز بازار تا پایان فصل بهار گفت: نکته‌ای که باید بحث مورد توجه قرار گیرد بحث کاهش مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های از ۰.۹ درصد است و مسئله دیگر بحث کاهش مالیات بنگاه‌های تولیدی از بیست و پنج درصد است.

وی در خصوص کاهش سود بانکی گفت: علی رغم تاکید مقامات بانکی شاهد هستیم که برخی از بانک‌ها به هیچ عنوان این موضوع را رعایت نمی‌کند و با انواع روش‌ها از گردن نهادن به قانون طفره می‌روند و متاسفانه بانک مرکزی نیز به آن‌ها تذکر نمی‌دهد و این بانک‌ها با وعده سود بیشتر در حال جذب منابع هستند و با این اقدام بانک‌های دیگر را نیز به رقابت نامبارک افزایش سود بانکی می‌کشانند.

افشار اعلم با بیان تردید‌ها در مورد کاهش مالیات با توجه به بودجه وجود دارد، گفت:، ولی با فرض اجرایی شدن کاهش مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بنگاه‌های تولیدی، این دو موضوع روی درآمد و میزان فروش شرکت‌ها بسیار تاثیر مثبت خواهد داشت.

وی ادامه داد: به هر حال کاهش مالیات و حداقل ارزش افزوده تاثیرات مثبتی بر فروش شرکت‌ها خواهد داشت و کاهش مالیات خود شرکت بر درآمد زایی اثر مستقیم دارد.

افشار اعلم تصریح کرد: رشد بازار از زمانی آغاز شد که نرخ دلار در مسیر صعودی قرار گرفت و دلیل آن را نیز باید در مسایلی همچون قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های حامی تروریست و همچنین نزدیک شدن به ایام پایانی معافیت ۸ کشور برای خرید نفت از ایران دانست، برخی نیز معتقدند که قیمت دلار افزایش خواهد یافت و به همین دلیل به سراغ سرمایه گذاری در سهام شرکت‌های با درآمد ارزی مثل فولادی ها، معدنی‌ها و پالایشی‌ها می‌روند.

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که می‌توان برای رشد بورس عنوان کرد مسئله ورود نقدینگی‌های راکد در سیستم بانکی به دلایلی از جمله نرخ سود بانکی به بازار سرمایه است.

افشاراعلم با بیان اینکه یک مسئله دیگر که برای آن الزام قانونی وجود دارد این است که تا پایان آذر ماه شرکت‌های زیر مجموعه دیگر اجازه ندارند سهام شرکت مادر را در اختیار داشته باشند و باید این سهام را واگذار کنند و با توجه به اینکه برخی شرکت‌ها و گروه‌های بخصوص خیلی درگیر این مسئله هستند باید فعالان بازار این موضوع را مد نظر داشته باشند.

وی با اشاره به حباب ایجاد شده در سهام شرکت‌های خودرویی در سال ۹۴ و حتی مطرح شدن بحث افزایش سرمایه از محل برندینگ این شرکت ها، ادامه داد: خروج شرکت‌های زیر مجموعه از ترکیب سهامداری به تغییر در ترکیب مالکیت و البته هیات مدیره این شرکت‌ها منجر خواهد شد.

افشار اعلم با اشاره به اینکه در زمان اعلام ارز تک نرخی گفته شد، دلار ۴۲۰۰ تومانی به همه صنایع اختصاص می‌یابد، ولی رفته رفته دایره شمولیت ارز ۴۲۰۰ تومانی محدودتر شد و شرایط فعلی د. دیگر به خودروساز‌ها نیز ارزی پرداخت نمی‌شود و گرنه قیمت خودرو نباید تا این حد افزایش یابد.

وی در خصوص تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر شرکت‌های دارویی و قندی نیز گفت: حذف ارز دولتی تاثیر خود را در زمان کوتاه تری در نماد‌های قندی نشان خواهد داد، در خصوص گروه دارویی نیز در حال حاضر به بسیاری از دارو‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت نمی‌شود و از سال ۹۷ نیز شایعاتی در خصوص حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو‌های وارداتی شنیده می‌شد.

افشار اعلم ادامه داد:، ولی در مواد اولیه دارو به نظر می‌رسد با نزدیک شدن نرخ ارز مبادله‌ای و نیمایی به یه یکدیگر این موضوع نیز منتفی می‌شود یعنی یا قیمت ارز آزاد کاهش و به نرخ سامانه نیما نزدیک می‌شود و یا نرخ ارز نیمایی افزایش می‌یابد، ولی در هر صورت این دو نرخ یکسان سازی می‌شوند و چنانچه این اتفاق رخ دهد، طبیعی است که قیمت دارو افزایش یابد، ولی به طور طبیعی در ابتدا رایزنی‌های در این خصوص بین سندیکا و شرکت‌های دارویی و دولت انجام می‌شود، ولی در نهایت دولت افزایش نرخ دارو را می‌پذیرد.

وی در خصوص صادرات شرکت‌ها با توجه به تحریم‌ها با اشاره به ملی مس ایران گفت: این شرکت سال گذشته با سختی صادرات خود را انجام داد، ولی از اواخر بهمن ماه شاهد سرعت گرفتن در صادرات فملی بودیم و در بورس نیز اقبال به این سهم افزایش یافت، نهایتا شرکت‌ها با تدابیری در حال صادرات هستند.

افشار اعلم در خصوص نگرانی در مورد برخی محصولات شرکت‌های سنگ آهنی و صادرات آهن اسفنجی نیز گفت: آهن اسفنجی به واسطه اینکه به سرعت با اکسیژن ترکیب می‌شود قابلیت نگهداری بلند مدت ندارد، ولی با توجه به حجم فولادی تولید در داخل کشور مصرف می‌شود این نگرانی بی مورد است.

تاثیر کاهش مالیات بر ارزش افزوده بر میزان فروش شرکت ها/ زیر مجموعه‌ها از ترکیب سهامداری شرکت مادر خارج می‌شوند

به گزارش بورس تابناک، ارزش کل معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت با رشد ۴۷ درصدی مواجه شد و از ۴۸۹۹ میلیارد تومان در هفته سوم فروردین به ۷۱۸۱ میلیارد تومان رسید، حجم کل معاملات نیز با جهش ۱۰۵ درصدی از ۱۶ هزار و ۶۹۷ میلیون سهم به بیش از ۳۴ هزار و ۲۸۲ میلیون برگه سهم رسید.

بیشترین اقبال را در معاملات هفته گذشته در بازار اول سهام شاهد بودیم که با رشد ۸۹ درصدی در ارزش معاملات (۴۸۵۶ میلیارد تومان)، رشد ۲۰۱ درصدی در حجم معاملات (۲۸ هزار و ۱۶۲ میلیون برگه سهم) و افزایش ۵۰ درصدی در دفعات معاملات (۹۸۲ هزارو ۹۳۷) نوبت بودیم.

بازاربدهی و صندوق‌های سرمایه گذاری نیز در هفته‌ای که گذشت کمتر مورد توجه فعالان بورسی بوده اند و با بررسی عملکرد این بازار‌ها حکایت از کاهش ارزش، حجم و تعداد معاملات در آن‌ها دارد.

شاخص کل در پایان معاملات هفته چهارم فروردین گرچه با رشد ۵۹۴۰ واحدی تا ارتفاع ۱۹۹ هزار و ۹۱۸ واحدی را نشان می‌دهد، ولی شاخص در این هفته رکورد زنی کرد و بر ارتفاع ۲۰۲ هزار واحدی نیز ایستاد لیکن در روز پایانی هفته عقبگرد ۳ هزار واحدی شاخص را مجددا از کانال ۲۰۰ هزار واحدی پایین کشاند.

شاخص قیمت وزنی ارزشی نیز با رشد ۱۷۱۳ واحدی مواجه و در ارتفاع ۵۷ هزار و ۶۵۰ واحدی قرار گرفت، شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۱۲۹۳ واحدی رقم ۳۹ هزار و ۴۷۰ واحدی را به نمایش گذاشت و شاخص قیمت هم وزن نیز با رشد ۹۰۱ واحدی بر ارتفاع ۲۷ هزار و ۵۴۴ واحدی جلوس کرد.

شاخص آزاد شناور نیز با جهش ۶۳۳۱ واحدی، رقم ۲۲۵ هزار و ۵۷۱ واحدی خود را به رخ کشید و شاخص بازار اول نیز با رشد ۵۵۱۶ واحدی در ارتفاع ۱۵۰ هزار و ۸۴ واحدی و شاخص بازار دوم با افزایش ۶۴۶۵ واحدی در کانال ۳۸۴ هزار و ۸۶۵ واحدی قرار گرفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
فریب اخبار بورس را نخورید

فقط ملک یا طلا.

والسلام

از طرف یک قربانی بورس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
بورس ایران فقط عددسازیه
کافیه به نمودارهای روندروزانه بورس بادقت نگاه کنیدتاببینید مثلا چطوری شاخص را چند واحدمانده به سقوط درکانال پایین تر تغییرجهت میدهند یابرعکس انراتاچندواحد ازکانال بالاتر میکشانند هرفردبایک هوش متوسط بامشاهده نمودار بورس و تغییرات جهت ان میتواندبراحتی دستکاری انهم بصورت علنی وتابلو دربورس راببیند
سرمایه گذاری دربورس=دود شدن سرمایه
اقاي قرباني،بورس هم تجربه و هم دانش ميخواهد
پذير مفت داخل تله موش است،طمع إز كم دانشي
بوجود ميايد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
اتفاقا با تجربه ای که بدست آوردم فهمیدم این نمودارهای کاملا تصنعی فاقد اعتبارند و توسط افراد خاصی که در تالار شیشه ای هستند جابجا میشن فقط برای فروش سهام روی دست مانده و خرید به قیمت ارزان سهام بهتر.
بعبارتی همش بازی افراد مشخصی در بورس است و مردم عادی هرگز آنها را روئیت نخواهند کرد
حتی با دانش علمی اگر با آن افراد رابطه نداشته باشی میخوری زمین .
کسانی که تجربه کار با بورس رو ندارند الکی خرابش نکنند اگر دانش مالی و تجربه ی خوبی داشته باشید میشه داخلش پول پارو کنی
شرکت در بورس فقط با دانش و آگاهی . در این صورت هست که بازار طلا و مسکن باید جلو بورس لنگ بندازن
اگر واقعاً هدف دولت کاهش سود بانکی و بازار دلالی است به تنها ابزارهای بازدارنده نباید بسنده کند همین که بازار تولید و بورس را تقویت کند و مردم احساس کنند بازار طلا و مسکن و ... دیگر رونق ندارد به سمت سرمایه گذاری در تولید خواهند رفت. بزرگترین مشکل ما در این است که هزینه های اضافه دولت بالا است و با چاپ پول بدون پشتوانه باعث کاهش ارزش پول شده است. و به جای اینکه با افزایش انگیزه در بدنه دولت باعث کارآمدی شود دنبال گسترش فیزیکی آن است که نمونه فعلی آن همین جداسازی وزارت بازرگانی و صنعت است. دولت باید کاری کند که هر کارمند احساس کند یک وزیر است ولی متاسفانه در بدنه دولت بقدری تبعیض و بی انگیزگی وجود دارد که هیچ کارمندی دل بکار نمی دهد مگر از روی اجبار و اکراه و نتیجه آن عدم شفافیت ها و جدالهای بیهوده بین مسئولین می شود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار