بازدید 20997

قیمت خودرو باید ۱۰ درصد بالاتر از قیمت تمام شده باشد، نه ۵ درصد پایین‌تر از حاشیه بازار/ بازار خودرو در انحصار دلالان است

از سال گذشته که قیمت ارز افزایش پیدا کرد، هجوم مردم برای حفظ سرمایه به سمت بازار خودرو نیز افزایش یافت و همزمان خودروسازی‌ها به بهانه‌های همیشگی از جمله بالا رفتن هزینه تولید، از فروش خودرو جلوگیری کردند و قیمت خودرو‌ها نجومی بالا رفت.
کد خبر: ۸۹۲۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵ 16 April 2019

قیمت خودرو باید ۱۰ درصد بالاتر از قیمت تمام شده باشد، نه ۵ درصد پایین‌تر از حاشیه بازار/ بازار خودرو در انحصار دلالان استاز سال گذشته که قیمت ارز افزایش پیدا کرد، هجوم مردم برای حفظ سرمایه به سمت بازار خودرو نیز افزایش یافت و همزمان خودروسازی‌ها به بهانه‌های همیشگی از جمله بالا رفتن هزینه تولید، از فروش خودرو جلوگیری کردند و قیمت خودرو‌ها نجومی بالا رفت.

به گزارش «تابناک»؛ اما پس از کنار رفتن شریعتمداری از وزارت صنعت و آمدن رضا رحمانی، بار دیگر خودروسازی‌ها فعالیت خود را از سر گرفتند؛ ولی این بار با یک فرمول جدید و حاشیه سود بسیار بالا‌تر از روش‌های قبلی. شورای رقابت که تعیین کننده نهایی قیمت بود، از چرخه مدیریت حذف و قیمت خودرو با ۵ درصد پایین‌تر از حاشیه بازار به خودروسازی‌ها واگذار شد.

از سوی دیگر، دولت واردات هرگونه خودرو به کشور را ممنوع و شرایط را برای واردکنندگان سخت کرد و بازار انحصاری در اختیار غول‌های جاده مخصوص افتاد. قرار بود با افزایش تولید خودرو و حذف واسطه‌ها، قیمت‌ها به تدریج کاهش پیدا کند، اما با گذشت چندین ماه از این ماجرا، نه تنها قیمت‌ها کاهش پیدا نکرد، بلکه بازار شاهد افزایش هر روزه در قیمت‌ها نیز شد.

اما اکنون آش این ماجرا آنقدر شور شده که حتی صدای نمایندگان حامی رضا رحمانی و تولیدکننده‌های خودرو در مجلس را نیز درآورده و تا کنون چندین طرح تحقیق و تفحص، سؤال و حتی استیضاح وزیر صمت در مجلس مطرح شده است.

امیر خجسته، عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود در خصوص بازار خودرو در سال ۹۸ با بیان اینکه بازار خودرو در دست وزارت صنعت معدن و تجارت و خودروسازان است و با هماهنگی یک عده دلال، بازار را مدیریت می‌کنند، افزود: بازار خودرو باید توسط وزارت صنعت کنترل شود، نه اینکه فضا برای حضور بیشتر دلالان فراهم شود.

وی تأکید کرد: ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار خودرو که توسط وزارت صمت ابلاغ شده است، کارساز نیست و باید قیمت خودرو نهایتا ۱۰درصد بیشتر از قیمت تمام شده باشد. باید گفت، قیمت گذاری دلالان آسیب بیشتری به بخش خودرو وارد کرده، زیرا دلال‌ها بازار را در دست دارند و هر روز قیمت جدیدی ارائه می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه بازار آزاد خودرو را خود دلالان اداره می‌کنند، افزود: طبق صحبت‌هایی که در جلسات اخیر وزیر صنعت با کمیسیون داشتیم، مقرر شد ایشان اقداماتی انجام دهند و انتظار ما از وزیر این است که هرچه سریعتر به این موضوع ورود کنند، وگرنه مجلس ورود کرده و چاره‌ای جز استیضاح نخواهیم داشت. جلسه بعدی کمیسیون اصل نود مجلس با وزیر صنعت طی این روز‌ها برگزار می‌شود که تصمیم نهایی وزیر در آن مشخص می‌شود؛ باید به توافقی برسیم تا قیمت خودرو کاهش یابد.

همچنین نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: قرار بود بازار خودرو با قانون ۵ درصد پایین‌تر از قیمت حاشیه بازار کنترل شود، اما این گونه نشده و قیمت‌ها هر روز رو به افزایش است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه مسئولان دولتی باید قیمت خودرو را کنترل کرده و از افزایش آن جلوگیری کنند، خاطرنشان کرد: اقتصاددانان دولتی به دنبال اقتصاد باز هستند و ادعا می‌کنند، قیمت خودرو باید از طریق عرضه و تقاضا در بازار تعیین شود. هم اکنون واردات خودرو محدود و ممنوع شده؛ بنابراین، نمی‌توان سیاست اقتصاد آزاد را در بازار‌های انحصاری به کار برد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انحصار، رقابت را از بین می‌برد، ادامه داد: برای ساماندهی وضعیت موجود، باید حاکمیت دولت در خودروسازی پایان یابد.

قاضی پور درباره فرمول وزارت صمت ـ ۵ درصد زیر قیمت بازار ـ تصریح کرد: هرچند خودروسازان به دنبال کسب سود هستند، باید شرایطی فراهم شود که قشر آسیب پذیر نیز بتواند خودرو خریداری کند.

قاضی پور با بیان این‌که اعتقادی به به‌کارگیری فرمول حاشیه بازار ندارد، گفت: هرچند تولید خودروی باکیفیت و ارزان قیمت برای کشاورزان، کارگران و... یکی از الزامات است، دولت در این زمینه اقدامی انجام نداده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۷۵
انتشار یافته: ۶۴
دلالها با برخی از مدیران تولید خودرو همکاسه اند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
خودرو سازی در ایران باید تعطیل شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
تو ایران هیچ چیز درست نمی شود هر جور دولت یا مجلس بیاد چون تو ایران علاوه بر دولت ومجلس حدودا 5 الی 6 دولت دیگه هم وجود دارد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
این طرح پنج در صد زیرقسمت بازار مثل طرح دلار ۴۲۰۰ سراسر مسئله است و جهت ایجاد گرانی و تورم و ناراضی .تراشی اجرا شده است و فریادرسی مردم ندارند
ایرانیسم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
باید بر خودرو های دوم و سوم بشدت مالیات ببندن تا دلالان از دور خارج بشن
سرمایه خود را به چیزی که از زیر آن هوا عبور میکند تبدیل نکنید، آنهم در ایران که آمار تصادف بیداد میکند.
یک نگاهی به همین عراق جنگزده بندازید متوجه میشید که کجای کاریم!!
این تصمیم یعنی ۵ درصد زیر قیمت بازار بیشرمانه ترین و ضد مردم ترین تصمیمی بود که گرفته شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
و ظالمانه ترین و بی منطق ترین و بی تجربه ترین
اگه ۵۰ درصد بالای قیمت بازار باشه هم باز مردمانی از سرزمین پارس در صف خرید آن شب را به صبح می رسانند. مردم ما دیگه کار به هیچی ندارن فقط اینکه چطور از بقیه عقب نیوفتن حتی به قیمت کلاه گذاشتن سر همسایه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
دلال ها وقتی بازار را بدست می گیرند کاری می کنند که همان 50 درصد قیمت هم به مردم که نیاز دارند نرسد.
فکر نمیکنم هیچ کشوری مثل ما در حسرت چیزهای معمولی باشه!
البته بجز ونزوئلا
مسکن و گوشت و مرغ و روغن و رب و ... همه چیز در دست دلالهاست
جالبه هیچکسی هم چیزی نمیگه
پاسخ ها
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
اخوی دلال کدام است ۷۰ هزار میلیارد تومان پول کشوردر سال ۸۴ جهارده ساله شده ۲۰۰۰ هزار میلیا د تومان یعنی ۳۰ برابر حالا می خواهی همه چیز گران نشود؟
مردم متحد شوند کمپین «نه به گرونی» راه بندازن
خریدن لوازم گران حرامست!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
اگر شما نخرید هم آنرا صادر می کنند چون صادرات به صرفه است ولی در برگشت پول به کشور مشکل پیدا می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
به نظر شما مجتهدین فتوا بدن مردم گوش می کنند؟
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
متحد شدن مردم را هم دیدیم،یه قول وام به مردم دادن فرداش مردم صف کشیدن برای پراید.
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
فقط مو حرام است ظلم حرام نیست
مردیم از این خبرهای بددددد
حاشیه بازار!!
خدا شاهده نمیدونم چی بگم؟! ما چه کاره ایم؟ حاشیه ایجاد میکنن هر طور که بخوان بعدش 5 درصد پایین تر از حاشیه میفروشن.
بعضی ها هم هجوم میبرن. دولت هم که بدش نمیاد بچاپونه. نماینده ها هم گاهی چند نفری صداشون در میاد، مثل نوزادی که گریه میکنه و شیر میخواد.
اگر بازار آزاد قراره تعيين كننده قيمت خودرو باشه لطف كنيد مرزها رو براي واردات با 30 % گمركي باز كنيد تا ببينيم آقاي رحماني بازهم همين سياست رو دنبال خواهند كرد از زمان صدارت اين آقا زد بند به نهايت خودش رسيده چرا استيضاح نمي شه جاس واله . مرغ از 6500 پارسال شده 11.5 نعزيرات و...ورود كرده خودرو از 21 كميليون شده 60 ميليون هيچكس تا حالا واكنش ميداني نشون نداده ؟!
5 درصد زیر قیمت دلال‌های بازار!!! واقعا شرم آور است این مجلس و این دولت که بدترین عملکرد را در کل تاریخ ایران دارند
هر بلایی می خواهید به سر مردم میارید، واردات را آزاد کنید تا قیمت ها واقعی بشه با تشکیل جلسه های بی سرانجام مشکل حل نمی شه
تحقیق وتفحص هدردادن پول ملت هست شمابفرماییدکدام تحقیق وتفحص مجلس به نتیجه نشسته ویقه متخلف راگرفت وبه محاکمه کشانده است خدائیش یک نمونه نام ببرید
درموضوع خودرو سازهانمی خواهد دنبال دلال بگردید وپول برای شناسایی آن هزینه کنیددلال اصلی خودخودردسازهاهستندکه درسایه انحصارهربلایی سراین ملت درمی آورند وقطعامسئولین هم باآنهاهمراهندوتمام این حرفها بازی موش وگربه هست چون ملت رانادان فرض کردند
خودروسازها بازار را به گرو گرفته اند آنهم برای اشتغال زیر یک درصد شاغلین کشور ؟تهدید آنها بیکار کردن حدود پنجاه ،تا صد هزار نفر است ؟ بهتر است در این شرایط این دو غول خودروساز ایران که بخشی از آن منتاژ کاری است را به تولید خودروهای نظامی سبک اختصاص دهند تا هم از بیکار شدن کارگران جلوگیری شود ،و هم ادوات ترابری جنگی در زمینه های خودرو سبک فراهم گردد ؟،،
دولت تقریبا چند مدتی است رها کرده و هرکس براساس انصاف خودش می فروشد. حیف رایی که به این دولت دادیم صد افسوس و معذرت میخوام از مردم ایران
کاشکه صنعت ما وزیر نداشت اقای روحانی
دولت بی تدبیر مردمو از زندگی سالهاست ناامید کرده. مدیران قطاری و رانتی و بیسواد ...فریاد یا خدا
عراق جنگ زده پر از تویوتا، هیوندا و فورد های روز دنیاست... اما متاسفانه ایران ما ...
این سیاه کاریها رو جمع کنید نه دلالی هست نه حاشیه بازار کاره دولتیها هست.
خودرو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

به این آشغالها میگید خودرو !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چرا فقط بازار خودرو را مي فرمائيد بلكه كل بازار مايحتاج ضروري مردم هم متاسفانه بدست دلالها افتاده و دولت و ارگانهاي رسمي يا هيچ كاره اند و يا بي تفاوت از كنار آن مي گذرند .
هر چیز انحصاری، نتیجه اش همینه
با دستور که اقتصاد و قیمت درست نمی شود قیمت هر کالایی را بازار تعیین می کند اما نه بازار فاسد رانتی مافیایی مثل شرایط فعلی کشور ما بلکه بازار رقابتی سالم.به جای این نسخه پیچیدن ها واردات خودرو را آزاد کنید نه با تعرفه های نجومی دست مافیای خودرو را برای غارت مردم باز بگذارید بعد برای مردم اشک تمساح بریزید خودروسازها با دولت و مجلس و بقیه جاها که اگه نام ببرم تابنک فتیله پیچش می کند یکی هستند.
والا بخدا خسته شدیم اخه مگه با این حقوقها مگه میشه پراید هم دیگه خرید؟ این چه کشوریه این چه عدالتیه هر چی جنس بنجله به اسم تولید ملی میندازن به ملت اونم به زور با مبلغ نجومی.
دیگه حالم از اخبار خودرو بهم میخوره
دولت و خودرو ساز دو دستي هستند كه در مواقع مقتضي يكديگر را مي شويند
بدبخت ما مردم كه در حسرت پيش پا افتاده ترين امكانات اجتماعي هستيم
همه اینها حرف است وراهکارها هم همگی اب در هاون کوبیدن است.دولت به چه حقی همه راه ها رایرروی انتخاب ملت بسته است .حق انتخاب ملت را به رسمیت بشمارید انوقت این غراضه ها را به هرقیمتی که میخواهید صدا کنید.
یکی نیست بگه خوب الان چند ماه دارن زیر حاشیه بازار خودرو میدن؟؟؟ نتیجش چی شد؟
- بازار چرا درست نشد بازم که گرونتر شد!!
- دست دلالام که کم نشد (هر چند همه میدونن که دلال کیه)
بسته ترا بخدا این فیلمارو تمام کنید
عزیزم اگر خودرو ۱۰ درصد بالای قیمت تمام شده باشد یعنی پراید باید ۷۰ میلیون تومان شود جون نرخ ارز از زمان پراید ۲۲ میلیونی ۳ برابر شده که خود خودرو را ۳ برابر می کند و با افزودن ۱۰ درصد به بالای ۷۰ میلیون تومان می رسیم که تا اخر تابستان هم خواهد شد
امیدوارم مطلب بنده را درج کنید.
وزیر حال حاضر و وزارای قبلی صمت خیانت بزرگی به صنعت خودرو نمودند. بجای اینکه تولید کننده برای مردم کار کنند با همکاری وزیر و دلالان خودرو شرایط را برای افزایش روز به روز قیمتها فراهم آورده اند. صدای مردم هم شنیده نمی شود. نمایندگان مردم نیز خواب تشریف دارند. اگر نمایندگان و وزیر اعتقادی به قیامت دارند بدانند که بنده به شخص حلالشان نمی کنم. هر روز تلاش میکنی تا ÷س اندازی را به اندوخته های قبلی اضافه کنی تا بلکه یک خودرو خریداری نمایید فردای آن روز متوجه می شی که قیمتها بالا رفته. روزی که قیمت ارز افزایش می یابد بهانه خوبی توسط وزیر، خودرو سازان و دلالان برای افزایش قیمت پیدا می کنند. روزی که قیمت ارز پایین می آید همگی خواب تشریف دارند، اصلن هیچ اتفاقی نیفتاده است.
طرف صحبتهای بنده نمایندگانی است که باید از حق مصرف کننده و مردم دفاع کنند. محبت کنید جلوی این اجحاف در حق مردم را بگیرد. وگرنه از خداوند روزگار سیاه را برای شما که می توانستید کاری کنید و نکردید آرزوی می کنیم.
مگر نه این که همین نماینده ها رای به ممنوعیت واردات اتوموبیل دادن؟! اونم برای حمایت از تولید ملی؟! پس چی شد؟! روتون نمیشه بگید از دو تا فرغون ساز و کلی دلال دیگه رکب خوردین؟!
جای این شعبده بازی ها اجازه واردات اتوموبیل به روز و اقتصادی و امن رو با تعرفه معقول و درست بدید قیمت رو هم برای این آشغال سازها آزاد کنید تا ببینید اینهائی که الان خدا رو هم بنده نیستن برای فروش پراید به قیمت 10 میلیون التماس میکنن!
دیگه اب از سرمون گذشته
ما را ز سر بریده می ترسانید
ما گر ز سر بریده می ترسیدیم
در محفل عاشقان نمی رقصیدیم
10 درصد کمه ! 20 درصد گرانتر کنید تا مصداق این این دو بیت سعدی باشید:
يکي بر سر شاخ، بن مي بريد
خداوند بستان نگه کرد و ديد
بگفتا گر اين مرد بد مي کند
نه با من که با نفس خود مي کند
این اصرار لجاجت گونه که سی ساله داریم تحت عنوان حمایت از صنعت خودروسازی انجام میدیم ما رو به کجا رسوند ؟سالی 30 هزار کشته ، گرانترین خودرو در سطح جهان ، بی کیفیت ترین خودرو در سطح جهان ، غارت شدن توسط بنجلهای فرانسه و کره و چین ، هدر رفتن هر روز وقت و پول مردم در تعمیرگاه ، چهره ترافیک خیابونها مطابق با خودروهای 30 سال قبل ، آلودگی کشنده هوای شهرها ، رشد نکردن و حتی عقبگرد مدام این صنعت که چیزی جز مونتاژ نبوده ، تقلب سرسام آور در قطعه سازی و دهها مورد دیگه . نفعش هم فقط و فقط سود فرا افسانه ای عده ای خاص با 6 برابر انداختن این لگنها به مردم بدبخت
دیگه تموم شد. چی تموم شد؟ رای ما به شما!
فقط بلدید حرف بزنید نماینده های مجلس
جدبدا ام خوب قانونی تصویب کردین که کسی نتونه ضدتون حرف بزنه
اگه راس میگید جلوی خودروسازهارو بگیرید...ما رای دادیم شما برید مجلس که اینجا حرص نخوریم دیگه
با تصویب چند تا قانون به راحتی میشه جلوی این وضعیت را گرفت.
من تو یک کلام تمام مدیرانی که باعث شدن خودرو آزاد فروخته بشه ولی بدست کسی که ثبت نام کرده نرسه رو نفرین کردم
ده درصد بالای قیمت تمام شده یعنی پراید ده میلیون باید باشه!
فقط یک چیز می تواند دلالها و سودجویان را به خاک سیاه بنشاند آن هم مصالحه با دنیاست . وگرنه نه دولت حاضر و قادر به جمع کردن این بساط خودرو سازان است و نه مردم چون همگی افتادن توی کار دلالی خدا به داد قشر ضعیف جامعه برسد
درتمام دنیا پنج درصد مسئولان شبانه روز تلاش می کنند تا نوده و پنج درصد مردم کشورشان در رفاه کامل زندگی کنند ولی برعکس در کشور ما نوده و پنج درصد مردم باید سه شیفت کارکنند تا پنج درصد مسئولان همراه پسران ژن برتر و دختران مظلوم خودشان در رفاه کامل آنهم نه در ایران بلکه در کشورهای به اصطلاح خود مسئولان دشمن درجه یک ملت ایران یعنی شیطان بزرگ آمریکا، کانادا،فرانسه ووووو.......باشند در واقع مردم شدن مورچه کارگر
تا زمانیکه مدیران کشور با این دیدگاه کار می کنند باید فاتحه برای انسانیت خواند چه برسد به کشور
خودرو در کشورهای آزاد بی ارزش هست اما اینجا کالای سرمایه ای است.
نمایندگانی که به رحمانی رای دادند در قیامت باید جوابگوی مردم تنگدست باشند در ضمن ان ها نیز در جرم دلالان شریکند.
با استیضاح چه مشکلی حل می شود رحمانی باید در یک دادگاه منصفانه محاکمه شود.چه خانواده ها را که بدبخت کرد.غول های جاده مخصوص و دلالان بلائی به سر مردم اوردند که در تاریخ این مرز و بوم کم نظیر بود.
البته به این مجلس هیچ امیدی نیست،خصوصا تیم امید که با کمال ناامیدی عمل کرد و ما را پشیمان.حیف ار این سرمایه هائی که به پای تیم امید ریخته شد.حتی در اتنخاب رحمانی هم از نوبخت تبعیت کردندو مهمترین وزارت خانه کشور را به شاگرد وی سپردند.
وقتی وزیری انتخاب شود که هرت و از پرت تشخیص نمیده و ضعیف و ناتوانه همین میشه جای تاسف از وجود این نماینده هاست که اشو می پزند بعد میگن ش.ره .
داد مردم به جایی نمی رسد. تا زمانیکه عوارض گمرکی را حذف نکنند، وضع همین است.
هشتاد میلیون دزد و کلاه بردار هستیم که فقط فکر و ذکرمون اینه که از جیب هم بکنیم
کارمندان کم کار و پرتوقع
کاسب محتکر
بانکی مرتشع
دولتی بی کفایت
....
خودتون رو مسخره کنید! ببرید بالا قیمتو تا میتونید! تا اتوبوس هست به آشغال ۵۰ تومنی چه حاجت؟؟
باغ نومیدان چشم در راه بهاری نیست
وزارت صمت به دلایلی کاملا مشخص توان یا قصد کنترل قیمت خودرو رو نداره و باید وزارت اطلاعات و قوه قضاییه به این موضوع ورود کنند و سلاطین خودرو را گوشمالی دهند.جالب اینجاست که سلطان هم چیز رو دستگیر کردند بجز سلطان خودرو حالا موضوع چیه عاقلان دانند
آقای روحانی باید پاسخگوی ملت باشی با این مدیریت و وزرای پیشنهادی ....همان روزی که گفت 5 درصد زیر قیمت بازار منه عوام الناس فهمیدم چه خواهد شد ....

و مجلس باید پاسخگو باشد که چرا به چنین وزیر بیسوادی رای اعتماد داده و حالا هم استیضاح نمیکند....
و تابناک و سایر رسانه ها باید پاسخگوی مراجعین خود باشند که چرا وظیفه رسانه ای خود را مصرانه انجام نمیدهد ....
ومسئولین باید پاسخگو باشند که چرا جلوی اشتباهات رییس جمهور و وزرای او را نمیگیرند ....

مملکت را به حال خود رها کرده اید!!!! وقتی خودروسازهای دولتی چنین میکنند دیگر شعار مبارزه با گرانی حاصلی ندارد و فقط شعار است.
چرا نباید قیمت تولید محصول را مشخص کنید و درصدی معقول سود بگیرید؟
من موندم چرا مردم ما هنوز ...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها