بازدید 2742
اقتصاد در گذر زمان

از تشکیل وزارتخانه اقتصاد ملی تا صعود ۱۳ پله‌ای ایران در شاخص کارآفرینی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۸۹۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 05 April 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

۱۶ فروردین ۱۳۰۹، وزارت فوائد عامه و تجارت منحل شد. به دنبال انحلال وزارت فوائد عامه دو وزارتخانه جدید به نام‌های اقتصاد ملی و طرق و شوارع تشکیل شد.

۱۶ فروردین ۱۳۲۲، الهیار صالح، وزیر دارایی به دلیل اختلاف با دکتر میلسپو ازکار کناره‌گیری کرد.

۱۶ فروردین ۱۳۳۴، کابینه فضل الله زاهدی سقوط کرد. کابینه وی در کودتای آمریکائی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تشکیل شده بود.

۱۶ فروردین ۱۳۴۴، ایران با کشور‌های ژاپن و ایتالیا ارتباط مستقیم برقرار کرد.

۱۶ فروردین ۱۳۴۶، یک هیات عالی رتبه از شوروی به ریاست بایباکف، معاون نخست وزیر آن کشور وارد تهران شد تا درخصوص مسائل مربوط به لوله کشی گاز و انتقال آن به شوروی مذاکره کنند.

۱۶ فروردین ۱۳۴۹، سیاست جدید صادراتی کشور اعلام و منتشر شد.

۱۶ فررودین ۱۳۸۵، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا، از اختصاص بودجه ۷۵ میلیون دلاری آمریکا برای فعالیت علیه جمهوری اسلامی ایران دفاع کرد و تصریح کرد واشنگتن باید به طور علنی در مسائل داخلی ایران مداخله کند.

۱۶ فروردین ۱۳۹۰، سه روز پس از آنکه وزیر اقتصاد از احتمال حذف سه صفر پول ملی خبر داد، رییس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که برنامه برای حذف چهار صفر است نه سه صفر؛ به گفته محمود بهمنی، بررسی‌های بانک مرکزی نشانگر نتایج مثبت حذف چهار صفر از پول ملی است و پیشنهاد اجرای این طرح طی ۶ ماه آینده به هیات دولت ارائه خواهد شد.

۱۶ فروردین ۱۳۹۳، همزمان با پایان مذاکرات سه روزه کارشناسی میان ایران و ۱+۵ در وین که مقامات ایرانی آن را مثبت و مفید و ارزیابی کردند، یک مقام آمریکایی تاکید کرد که دو طرف در ماه آینده تهیه پیش نویس توافق جامع را آغاز خواهند کرد. از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داد که شرکت بوئینگ، بزرگ‌ترین کارخانه هواپیماسازی جهان موفق شده است مجوز فروش قطعات یدکی هواپیما به ایران را از وزارت دارایی آمریکا بگیرد. همزمان جنرال الکتریک، بزرگ‌ترین موتورساز و قطعه ساز هواپیما هم اجازه یافته برای تعمیر هواپیما‌های ایران اقدام کند.

۱۶ فروردین ۱۳۹۴، محمد سعیدنژاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی از آغاز مذاکرات با شرکت‌های کشتیرانی اروپایی و خارجی برای ورود به بنادر ایران پس از لغو تحریم‌ها خبر داد.

۱۶ فروردین ۱۳۹۶، طی خبری اعلام شد دو خط سریع السیر ریلی با مشارکت چینی‌ها در ایران ساخته خواهد شد. این پروژه شامل قطار سریع السیر تهران به اصفهان و تهران به مشهد است.

۱۶ فروردین ۱۳۹۷، بر اساس آمار منتشر شده از شاخص جهانی کارآفرینی، رتبه کارآفرینی ایران در سال ۲۰۱۸ با افزایش ۱۳ رتبه‌ای در میان ۱۳۷ کشور جهان به ۷۲ رسید.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار