بازدید 2961

کاربردهای مختلف بلاک‌چین در صنایع مختلف

کد خبر: ۸۸۹۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۶ 04 April 2019

فناوری بلاک چین کاربردهای مختلفی در صنایع و حوزه‌های مختلف دارد که این گزارش به مهم‌ترین آنها خواهد پرداخت.

اگر بخواهیم فناوری بلاک چین را تعریف کنیم، باید بگوییم که بلاک چین نوع جدید و خاصی از شبکه اینترنتی است که در آن اطلاعات مختلف به صورت بلوک‌های هم شکل طبقه بندی می‌شوند. اگر واضح‌تر بخواهیم تفاوت اصلی و عمده این نوع خاص از شبکه بهم پیوسته را با شبکه اینترنت عادی عنوان کنیم، باید به نحوه ذخیره سازی اطلاعات اشاره کرد. این بدان معناست که اطلاعات رد و بدل شده در شبکه اینترنت عادی به صورت متمرکز در یک سرور اصلی ذخیره می‌شوند که توسط هکرها و نهادهای ذی‌ربط قابل دسترسی و ردیابی هستند این در حالی است که اطلاعات منتقل شده در شبکه بلاک چین امکان دسترسی، نفوذ و ردیابی را به هیچ نهاد و یا فرد حقیقی و حقوقی نمی‌دهند.

بر اساس گزارش وب سایت bitcoinist، در واقع به زبان ساده می‌توان این چنین بیان کرد که بلاک‌چین یک پایگاه توزیع داده مبتنی بر اجتماع میلیون‌ها نقطه اشتراک است که به صورت هم زمان داده‌هایی در آن ثبت و اصلاح می‌شود که می‌توان با بهره‌گیری از این پلتفرم باز، آزاد و در عین حال پیچیده، به تبادلات مالی، علمی و اطلاعاتی پرداخت که از مهم‌ترین فناوری‌های مبتنی بر پلتفرم بلاک چین می‌توان به ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده همچون بیت کوین و نظام‌های مالی و بانکی اشاره کرد.

البته بلاک چین در صنایع مختلف کاربردهای فراوان و متعددی دارد که حالا بر اساس تازه‌ترین گزارشی که آژانس بین‌المللی انرژی‌های پایدار و تجدیدپذیر منتشر کرده است می‌توان دریافت که این فناوری نوین قابلیت بکارگیری در این صنعت را نیز دارد و قادر است به توسعه و بهبود زیرساخت‌های مربوط به آن کمک بسزایی کند.

مسافرت و هتلداری

مسافران شناسه یکتای مسافرت تأیید شده شأن را روی پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک‌چین ذخیره سازی می‌کنند تا به جای اسناد سفر، کارت‌های هویت، شناسه‌های برنامه وفاداری، اشتراک هتل‌های مختلف و داده‌های پرداختی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیمه

وقتی خودروهای خودران و سایر وسایل هوشمند، به‌روزرسانی‌های وضعیت خود را از طریق بلاک چین به تأمین کنندگان بیمه مخابره می‌کنند. هزینه‌های حق بیمه کاهش پیدا می‌کنند زیرا نیاز به داده‌های ممیزی و تأیید مرتفع می‌شود.

بهداشت و درمان

سوابق پزشکی الکترونیکی ذخیره شده در بلاک چین از طریق زیست‌سنجی در دسترس قرار می‌گیرند و به روز می‌شوند. امکان دسترسی آزادانه به داده‌های مربوط به سوابق پزشکی بیماران و کاهش بار انتقال سوابق بین تأمین کنندگان مختلف فراهم می‌شود.

غذا و کشاورزی

استفاده از پلتفرم مبتنی بر بلاک چین برای ذخیره سازی داده‌های زنجیره تأمین غذا باعث ارتقای قابلیت ردیابی، مبدا محصول، دسته بندی، فراوری، انقضا و دمای نگهداری و حمل و نقل نیز کاربرد دارد.

حقوقی

قراردادهای هوشمند که روی پلتفرم مبتنی بر بلاک چین ذخیره شده‌اند، طرف‌های قرارداد، شرایط، انتقال مالکیت و تحویل کالاها یا خدمات را بدون نیاز به مداخله حقوقی رهگیری می‌کنند.

زنجیره تأمین

در شرایطی که هیچ‌گونه اعتماد ذاتی وجود ندارد، با به کارگیری دفتر کل توزیع شده شرکت‌های یک زنجیره تأمین در زمینه ردیابی حمل و نقل، تحویل‌ها و پیشرفت در مقایسه سایر تأمین کنندگان شفافیت به دست می‌آورند.

دولت

فناوری بلاک چین این نوید را به نهادهای دولتی و وزارتخانه‌ها می‌دهد که برای ذخیره سازی اطلاعات و داده‌های هویتی، شخصی، سوابق جنایی و مدارک و شواهد مختلف مبتنی بر شهروند الکترونیکی با تأیید زیست محیطی فعالیت کند.

انرژی

توزیع و انتقال غیر متمرکز انرژی از طریق ارسال، تأیید و باز انتشار در شبکه انرژی امکان پذیر می‌شود و در عین حال پرداخت به فرستنده تضمین می‌شود.

کارشناسان هم‌چنین بیان کرده‌اند که بلاک چین در تسریع و شتاب بخشیدن به رشد زیرساخت‌های مربوط به انرژی‌های تجدید پذیر و صنعت برق حاصل از آن قادر خواهد بود کمک به‌سزایی کند و در کشورهای مختلفی به صورت ابزارهای نوآورانه گوناگونی مورد استفاده قرار گیرد.

خرده فروشی

بازارهای P2P ایمن قادر خواهند بود تراکنش‌های خرده فروشی در بازارهای مختلف را با اطلاعات محصول، حمل و نقل، ورودی بارنامه‌ها بر روی بلاک چین ردیابی کنند. در ضمن، پرداخت‌های مالی و میان بانکی نیز از طریق ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده همچون بیت کوین صورت خواهد پذیرفت.

آموزش

مؤسسات آموزشی، دانشگاه‌ها و مدارس می‌توانند از بلاک چین برای ذخیره سازی داده‌های مربوط به گواهی‌های ارزیابی، مدارک، وضعیت ثبت نام و همچنین تأیید انتقال دانشجویان و هم‌چنین تبادل علم و تکنولوژی‌های استفاده کنند.

 

منبع: ایسنا

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار