بازدید 12628

نمایندگان بر حذف سود مرکب اصرار دارند/ مجمع بار دیگر سود مرکب را بررسی کند

چند هفته پیش، مجلس مصوبه بانکی مهمی برای وام گیرندگان بانکی داشت که در فضای خبری بازتابی نداشت. بنا بر این مصوبه، قرار بود سود مرکب از نظام بانکی حذف شود. هم اکنون، بانک‌ها بابت دیرکرد در پرداخت اقساط جریمه می‌گیرند و حتی جریمه‌های پرداخت نشده نیز مشمول جریمه می‌شود و بعضا وام گیرنده، تا چند برابر اصل وام، مشمول پرداخت می‌شود.
کد خبر: ۸۸۸۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹ 30 March 2019

چند هفته پیش، مجلس مصوبه بانکی مهمی برای وام گیرندگان بانکی داشت که در فضای خبری بازتابی نداشت. بنا بر این مصوبه، قرار بود سود مرکب از نظام بانکی حذف شود. هم اکنون، بانک‌ها بابت دیرکرد در پرداخت اقساط جریمه می‌گیرند و حتی جریمه‌های پرداخت نشده نیز مشمول جریمه می‌شود و بعضا وام گیرنده، تا چند برابر اصل وام، مشمول پرداخت می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ به عبارت دیگر، بر پایه سود مرکب، اگر کسی هزار واحد وام می‌گرفت، بعد از پنج سال باید چهار هزار واحد را به بانک برمی‌گرداند، اما براساس قانون حذف سود مرکب از عملیات بانکی، این مهم این گونه اصلاح شد که قرارداد اول برای بانک مبنا می‌شود و در سال پنجم یا دهم بازپرداخت وام، بخشی از قرارداد اول به حساب آمده و جریمه های دیرکرد حذف و عدد سود سالانه بانک هم اصلاح می‌شود و با این روال در مجموع چهار برابر تعهد وام گیرنده به بانک به یک دوم آن کاهش می‌یابد.

در حالی که بسیاری از روحانیون و مراجع تقلید به روش های ربوی بانک ها و به ویژه گرفتن سود مرکب بارها انتقاد و حتی برخی مراجع آن را حرام اعلام نموده اند، در کمال نا باوری، شورای نگهبان حذف سود مرکب را رد کرده است!

با این حال، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر مصوبه خود اصرار دارند و بر این باورند، نحوه محاسبه سود به‌ صورت مرابحه مرکب باید دوباره بررسی شود، چون این مسأله فشار مالی بسیاری به مردم طی سال‌های گذشته وارد کرده است. به همین دلیل، مصوبه فوق نحوه محاسبه سود را اصلاح کرده تا مردم بتوانند با فشار کمتر، بدهی‌های خود را به بانک‌ها پرداخت کنند.

علی‌اکبر کریمی با اشاره به مخالفت شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام با بند (ز) تبصره 16 قانون بودجه سال 98 درخصوص "حذف دریافت سود مرکب از بدهکاران بانکی"، گفت: در مورد این مصوبه مجلس که پس از مخالفت شورای نگهبان جهت بررسی بیشتر به مجمع تشخیص فرستاده شده، دو موضوع اهمیت دارد؛ نخست تأکید مجلس نسبت به "اصلاح نحوه محاسبه سود" و دوم "وجود حجم گسترده مطالبات معوق در سیستم بانکی" است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی درباره تأکید مجلس نسبت به تغییر نحوه محاسبه سود این گونه توضیح داد: نحوه محاسبه سود به‌ صورت مرابحه مرکب باید دوباره بررسی شود، زیرا این مسأله فشار مالی بسیاری به مردم طی سال‌های گذشته وارد کرده است. به همین دلیل، مصوبه فوق نحوه محاسبه سود را اصلاح کرده تا مردم بتوانند با فشار کمتر بدهی‌های خود را به بانک‌ها پرداخت کنند.

وی ادامه داد: نکته دوم در مورد اهمیت موافقت با این مصوبه درخصوص "وجود حجم گسترده مطالبات معوق در سیستم بانکی" به‌عنوان یکی از معضلات جدی نظام بانکی است؛ لذا این مصوبه می‌‌تواند مسیر جدیدی را باز کند تا حجم قابل‌توجهی از مطالبات بانکی زنده شده و مردم نیز از زیر دین بانک‌ها بیرون آیند و مشکلاتی همچون توقیف اموال، ممنوع‌الخروج بودن و... رفع شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه متأسفانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه "حذف دریافت سود مرکب از بدهکاران بانکی" در پی اطلاعات واصله را رد کرده است، افزود: به ‌نظرم استدلال های کارشناسی برای دوستان مجمع نسبت به مصلحت این موضوع و ضرورت آن برای اقتصاد و بانک‌های کشور کافی نبوده؛ بنابراین، امید است حذف دریافت سود مرکب از بدهکاران بانکی در اسرع‌وقت در قالبی‌ دیگر به‌عنوان تصمیمی راهگشا در اقتصاد کلی توسط مراجع قانونی پیگیری شود.

کریمی اضافه کرد: در این باره تقاضایی نیز از مقام معظم رهبری شده تا ایشان پیگیری مجدد موضوع را به‌عنوان یک معضل مهم اقتصادی کشور به مجمع ارجاع دهند و مجمع نیز در این خصوص تجدیدنظر کند. به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نمایندگان کمیسیون اقتصادی با توجه به آثار گسترده‌ای که حذف سود مرکب برای اقتصاد کشور دارد، نسبت به موافقت مجمع و دیگر مقامات با مصوبه مجلس در لایحه بودجه سال 98 درخواست مساعدت دارند.

همچنین غلامرضا تاجگردون، با اشاره به این موضوع گفت: اختلاف اصلی مجلس با شورای نگهبان روی یک بند است و آن اختلاف موضوع خارج کردن ربح (سود) مرکب از تسهیلاتی بوده که به مردم داده شده است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بانک ها به ویژه بانک های خصوصی از موضوع خارج کردن ربح مرکب از تسهیلاتی که به مردم ارائه شده ناراحت هستند، افزود: در جلسه امروز کمیسیون تلفیق عنوان کردم، کسی بیشتر از بنده با مدیران بانک ها دوست نیست، اما این یک تصمیم مهم بوده که باید گرفته شود. عمده مراجع عالیقدر تقلید به وضعیت اخذ ربح مرکب از تسهیلاتی که به مردم ارائه شده معترض هستند؛ بنابراین، امیدوارم شورای نگهبان مصوبه مجلس را بپذیرد.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر موضوع ربح مرکب به مجمع تشخیص نظام رفت، امیدوارم مجمع تشخیص، مصلحت را منافع عموم مردم بداند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۶
شورای نگهبان کاملا درست عمل کرده است.وقتی سود مرکب حذف شود یعنی عملا فشار اقتصادی به روی افراد خوش حساب وارد میشود و افراد متخلف تشویق میشوند.ضمنا سود بانکی ربوی نیست بلکه حاصل کاهش هر دقیقه ای ارزش پول ملی است.
پاسخ ها
بهزاد
| France |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
این سود تاحالا چقدر بدهکاران و‌بدحسابان رو کاهش داده؟ سال به سال به تعدادشون و به مبالغشون داره اضافه میشه و به حدی رسیده که بانکها التماس میکنند که بیان اصل پول رو پرداخت کنند و سودشون بخشیده میشه. از اون طرف هم میگین سود‌ نیست و بخاطر کاهش ارزش پوله در حالی که بزرگترین عامل بی ارزش شدن پول ملی همین خلق‌ پول توسط بانکهاست که بجای سرمایه گذاری در تولید ٬ مشغول پول‌بازی و گرفتن سودهای مفت و راحت و بی حساب و‌کتاب هستند و کلا کارشون و درآمدشون شده همین. جای علت و معلول رو عوض نکنید لطفا..
بی زحمت به طور شفاف بفرمایین چرا شورای نگهبان رد کرده است.
سیستم بانکی رباخوار
40 ساله که مراجع فقط معترضند.......فقط معترض دقت بفرمایید
جریمه دیر کرد حرام است حرام
دیگه بس. برای بدحق حسابها برنامه می ذارین ولی برای خوش حق حسابها برنامه نداربن.این اشکال اساسی سیاستمداران هست. در ثانی تابناک عزیز و هم عزیزان لطفا اطلاعاتتون را کامل کنید تمامی بانکهای مخصوصا بانکهای بزرگ هر زمان اراده ای برای بازپرداخت دیده اند به خوبی همکاری کرده اند و امیدوارم برحورد یک بانک خارجی را با عدم پرداخت فقط یک قسط را بررسی کنید و بعد بفهمید در کشور ما چقدر از قوانین و فتواهای ضعیف سو استفاده میشه و حق سهامداران و مردم عادی از بدحق حسابها به بهانه اشتغالزایی و تولید ضایع میشه و سیستم بانکی که اساس رشد اقتصادی است مورد تضعیف قرار می میره.
لازم به ذکر هست همین حرکات و فضاسازی بر علیه بانکها به چشم خودمون رفته و به این شعور نرسیدیم که با سیستم بانکی عقده وار رفتار نمیکنند و مطلب نمی نویسند.
تو هم تابناک عزیز مطالب کارشناسی را پخش نکن و با این مطالب مثل نمایندگان مجلس و کاندیداتورها با سرکوب سیستم بانکی رای و مخاطب جمع کن.
یعنی چه که مجمع و شورای نگهبان مختلف هستند؟ لطفا دلایل آنها اخذ و برای مردم اطلاع رسانی شود.
پاسخ ها
بهزاد
| France |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
چونکه شرع فقط یعنی حجابتو رعایت کن وبا نامحرم سرد برخورد کن و مشروب نخور و از این چیزها‌ . مسائل مهم که زندگی مردم بهش گره خورده از دایره ی شرع خارجه و بصورت دودوتا چهارتا حساب میشه
سیستم نزول خوری بانک ها را همه می دانند . فقط اسلامی بودنش از همه مسخره تر هست.
پاسخ ها
م۶دی
| Germany |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
اقتصاد اسلامی ،بازرگانی قدیم به این شکل بود که افراد سرمایه اشان را به بازرگان می دادند واو مخارج ودستمزد را بر می داشت و برایشان جنس میخرید و سود وزیان با خود سرمایه دار بود.
حال این سیستم ابتدایی در جهان پیچیده ما قابل اجرا نیست و اصرار بر آن فاجعه می آفریند که آفریده است.
تابناک درست توضیح بده تا بفهمیم قانونش چی بوده وگرنه اسم مراجع و ربوی بیاوری که دلیل نمی شود
نظام بانکداری در کشور ما که پیشوند و پسوند اسلامی را هم سال ها یدک کشیده است همه به آن اعتراض دارند جالب اینکه همه مسئولان هم که از جزیی ترین مسایل کشورهای دیگر کوه درست می کنند انگار نه انگار که این سیستم بانکی فشل همه مملکت را تعطیل کرده است خم به ابرو نمی آوردند فوقش یک نقش اپوزیسیون به خود می گیرند و چند توصیه می کنند که نباید چنین باشد و تمام و دوباره فساد و ناکارآمدی بانکی همچنان در جلوی چشم مسئولان ادامه می یابد.
با این نوع خبررسانی فقط باید دو جور حدس و گمان داشت:
اول: شورای نگهبان طرفدار سیستم ربوی است و با حذف سود مرکب که مراجع اون رو حرام اعلام کردند مخالفت کرده
یا دوم : آقایون مجلس یک بار دیگه خواستند با تصویب یک قانون راهی برای بسیاری از بدهکاران بزرگ بانکی برای فرار از پرداخت دینشون باز کنند که به مانع شورای نگهبان برخورد کردند
بدهکاران و بد حسابها همیشه طلبکارند و با شانتاژ رسانه ای و
با سوء استفاده از برخی احکام فقهی بدنبال سوء استفاده از اموال و سپردههای مردم در بانکها هستند، و اگر مثل اکثر مردم درستکار در سر موعد و مقرر اقساط خود را پرداخت کنند هیچگاه جریمه ودیر کردی پرداخت نخواهند کرد و سرمایه های مردم به موقع ودر سررسید به بانک باز خواهد گشت
اگردیرکرد و جریمه تاخیر مانند دروغ و تهمت و غیبت و مال دزدی حرام و معصیت است چرا با یک قانونی که معلوم نیست پشتش چه کسانی هستند ،میخواهند یک حرام به حلال تبدیل کنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل