بازدید 2670

توصیه‌های ایمنی در سفر‌های نوروزی

کد خبر: ۸۸۸۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷ 30 March 2019

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا در آستانه نوروز نکاتی درباره ایمنی سفر را اعلام کرد.

به گزارش میزان، محمد اسماعیل مطلق گفت: هنگام سفر حتما مطمئن باشید که تمام در‌ها و پنجره‌ها را بسته اید، شیر گاز را حتما چک کنید و کاملا ببندید، از دادن کلید منزل به افراد غیرمطمئن و ناآشنا خودداری کنید، حتی برای آب دادن گلدان هایتان، اگر وسایل قیمتی در منزل دارید در صورت امکان در اختیار شخص قابل اطمینانی قرار دهید یا در جای مناسبی نگهداری کنید.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا افزود: در سفر هر جا احساس خواب آلودگی کردید، توقف کنید. بستن کمربند ایمنی علاوه بر تامین سلامت راننده باعث می‌شود تسلط بیشتری در رانندگی داشته باشید. هنگام رانندگی با تلفن همراه صحبت نکنید. از سوار کردن سرنشینان بیش از حد مجاز خودرو خودداری کنید.

وی ادامه داد: دنبال رکورد زدن در جاده نباشید، همیشه پیش از سفر، خوب استراحت کنید تا در زمان رانندگی دچار خستگی و خواب آلودگی نشوید. باور نادرست "من پشت فرمان امکان ندارد که خوابم ببرد" سبب مرگ بسیاری از خانواده‌ها بوده است. در رانندگی‌های طولانی هر چند وقت یکبار در شانه‌های خود حرکات نرمشی انجام دهید و سعی کنید در حالت خستگی از ماشین پیاده شده و چند حرکت ورزشی انجام دهید.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت درمدیریت کاهش خطر بلایا بیان کرد: عصر بعد از نهار به ویژه در هوای گرم، خواب بر انسان مستولی می‌شود. با ناهار دوغ نخورید و اگر احساس خواب آلودگی کردید حتما چند دقیقه استراحت کنید و مجددا سفر را ادامه دهید. همه راننده‌های جاده تجربه مسافرت بین شهری ندارند. مراقب نو راننده‌ها باشید و آن‌ها را دستپاچه نکنید.

وی افزود: همیشه باک بنزین ماشین خود را پر کنید و به امید پمپ بنزین بعدی نباشید. ترافیک پیش بینی نشده ممکن است بنزین ناچیز شما را به هدر دهد. همیشه شکلات، بیسکویت و میوه در ماشین همراه داشته باشید.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت درمدیریت کاهش خطر بلایا گفت: در جاده با رانندگان محلی، مسابقه نگذارید. قبل از راه افتادن در هر جاده ای، حتما در مورد نقاط دیدنی مسیر کمی اطلاعات جمع آوری کنید. همه دیدنی‌ها در مقصد نیست و مسیر سفر بخش بزرگی از سفر است. به بچه‌ها در سفر نقش بدهید. خواندن تابلوها، نوشتن نکات جالب در دفترچه کوچک شان، حساب کردن کیلومتر‌های باقیمانده تا مقصد و نگذارید در موبایل و تبلت غرق شوند.

وی افزود: همیشه یک نفر را مسئول بازبینی نهایی محل اقامت در هتل و مسافرخانه کنید. طلا، شارژر موبایل و لوازم شخصی حمام بیشترین وسایلی هستند که مسافران فراموش می‌کنند. یک بطری آب معدنی همراه داشته باشید، زیرا همواره لازم خواهد شد. پول هایتان را در یک کارت اعتباری نریزید. مقداری پول نقد همراه داشته باشید. هر جایی را برای خوردن غذا انتخاب نکنید. از محلی‌ها آدرس یک رستوران مطمئن را بپرسید. گاهی یک مسمومیت یا اسهال ساده، یک سفر را برباد می‌دهد.

وی ادامه داد: از موزه‌های مردم شناسی هر شهر دیدن کنید. در سفر غر نزنید. شرایط هر چقدر دشوار، برای چند روز قابل تحمل است. در چشم به هم زدنی خاطره می‌شود. خاطره خوب بسازید. اگر مقدور است وسایل ابتدایی پخت و پز همراه داشته باشید. در سفر‌های طولانی طبخ غذا هم سالم و هم به صرفه است.

وی افزود: یک نقشه در ماشین خود داشته باشید. با آنکه نرم افزار‌های تلفن همراه برای مسیریابی فوق العاده اند، اما اینترنت در بسیاری از نقاط عملا جواب نمی‌دهد. اگر پلیس در جاده‌های محلی به شما توصیه کرد که به دلیل ناآشنایی با جاده بهتر است از یک مسیر خاص تردد نکنید، بهتر از مسیر مناسب را انتخاب کنید. پاور بانک همراه داشته باشید. غذا‌های محلی را تست کنید. حتی اگر باب طبعتان نیست، کمی بچشید. غذا‌های محلی بخشی از فرهنگ بومی مناطق است.

مطلق گفت: در چند سال اخیر اقامتگاه‌های بوم گردی در شهر‌های مختلف راه اندازی شده که به مراتب از هتل‌ها ارزان‌تر و تمیزتر هستند. برای خرید سوغاتی با محلی‌ها حرف بزنید. طرح دوستی بریزید و اعتماد آن‌ها را جلب کنید. آن‌ها بهترین راهنما برای خرید اجناس خوب با قیمت مناسب هستند. کودکان را در دشت و جنگل رها نکنید. خیلی از آن‌ها تفاوت حیوانات خطرناک عروسکی را با واقعی نمی‌دانند.

وی افزود: قوطی کنسرو را در طبیعت رها نکنید. بعد از رفتن شما حیوانات سراغ آن‌ها می‌آیند و دست و پوزه شان زخمی می‌شود. در طبیعت جز عکس یادگاری هیچ ردپایی از خود به جا نگذاریم. کفش پاشنه بلند برای خانم‌ها و دمپایی برای آقایان مناسب سفر تفریحی نیست. به خصوص اگر قصد قدم زدن طولانی دارید. در سفر آب و مایعات زیاد بنوشید.

مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا ادامه داد: زاویه تابش آفتاب در بیشتر نقاط ایران به شکلی است که در فصل گرم استفاده از عینک آفتابی لازم است. از کرم ضد آفتاب نیز غافل نباشید.

مطلق گفت: موقع سلفی گرفتن به پشت سرتان را نگاه کنید. اگر عینکی هستید و عینک زاپاس دارید، حتما با خودتان همراه ببرید. اگر شب در چادر اقامت دارید هرگز گاز پیک نیکی را تا صبح روشن نگذارید.

وی افزود: اگر شنا بلد نیستید به آب نزنید. این باور که امکان ندارد من غرق شوم، علت غرق شدن بسیاری از افراد است. اگر در طبیعت چای آتشی درست می‌کنید یا بساط جوجه کباب راه انداخته اید، تا زمان خاموش نشدن کامل آتش حرکت نکنید. بیشترین آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع در تعطیلات نوروز رخ می‌دهند.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت درمدیریت کاهش خطر بلایا گفت: براساس گزارش‌ها بیشترین آمار تصادفات در ۲۵ کیلومتر خروجی و ورودی شهرهاست. احتمالا، چون راننده هنوز در حال و هوای خروج است و دل به جاده نداده یا، چون گمان می‌کند به مقصد رسیده و تمرکزش کم می‌شود. زمان رانندگی در شب از نور مناسب استفاده کنید. بهتر است که برای بین راهتان از غذا‌های پخته استفاده نکنید. نان و پنیر و سبزی همراه گوجه و خیار یا میوه‌های فصلی مانند انگور و طالبی و خربزه می‌توانند برای بین راه بسیار مناسبتر باشند. مطمئن باشید اگر یک روز غذای ساده بخورید اتفاقی برایتان نمی‌افتد. قرار دادن بطری‌های آب، نوشابه یا صیفی جاتی مانند هندوانه و خربزه داخل آب‌های روان برای خنک شدن، صحیح نیست. شاید آب روان آلوده بتواند باعث خنک شدن خوراکی هایتان بشود، اما انتقال قطره‌های این آب بعد از باز کردن در بطری یا بریدن صیفی ها، می‌تواند به راحتی داخل خوراکیتان نفوذ کند و مقدمات انتقال آلودگی و ابتلا به بیماری را در شما به وجود بیاورد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل