بازدید 4823

مراقب قارچ‌های سمی باشید!

کد خبر: ۸۸۷۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۲ 24 March 2019

به علت بارندگی در فصل بهار قارچ‌های خودرو بسیاری در طبیعت رشد می‌کنند که بسیاری از آن‌ها سمی اند لذا به نکاتی در خصوص پیشگیری از مسمومیت‌های ناشی از قارچ‌های سمی توجه نمائید: از مصرف قارچ‌های خودرو و یا جمع آوری شده توسط افراد عادی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند، خودداری کنید.

توصیه های بهداشتی برای مصرف قارچ

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران، شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است. بنابراین به توصیه‌های برخی از افراد عادی در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه نکنید.

مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.

برخی از روش‌ها و معیار‌های سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات دراطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.

سم قارچ با پختن از بین نمی‌رود

هر چند در برخی موارد حرارت برخی از مواد سمی موجود در قارچ‌ها را از بین می‌برد، با این وجود برخی از سموم موجود در قارچ‌ها مقاوم به گرما بوده و در اثر فرآیند‌های آماه سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.

در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی به صورت تاخیری (۱۲-۵ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ)، هر چه سریعتر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها منتقل کنید.

انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد و هر گونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود. بنابراین با مشاهده علایم و نشانه‌های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ، از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز نموده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنید.

در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان