بازدید 17026
ویژه نامه ویدیویی نوروزی «تابناک»، روز دوم؛

نغمه صبحگاهی پرندگان / «سفر به جیحون آباد» رنو گارسیا / «عزیز دوستوم مندن کوسوب اینجیدی» عالم قاسم اف / تهران در دوران احمدشاه قاجار / روش بستن وسایل برای تعطیلات

تفاقات تلخ به سادگی فراموش نمی‌شود اما می‌توان آنچه فراموش نمی‌کنیم را نیز ببخشیم و سال را بدون کینه از وقایعی که بسیاری از اوقات به زخم‌های کهنه تبدیل شده و می‌توان روحمان را از پای درآورد، آغاز کنیم. به خودمان رحم کنیم و آن گونه ببخشیم که اگر خودمان در موقعیت مشابهی بودیم، امید داشتیم بخشیده شویم و این بخشش را به پای بزرگواری مان نگذاریم و فروتنانه ببخشیم.
کد خبر: ۸۸۷۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱ 22 March 2019

تهران در دوران احمدشاه قاجارچون دومین روز بهار فرارسد، در دید و بازدید از هم سبقت می‌گیریم و چه خوب که این دید و بازدیدها بی‌تکلف و ساده بگذرد تا تداوامش برای آنهایی که دست‌شان در این ایام خالی است، ممکن شود و تا آنجا که ممکن است، مراعات کنیم. پس اگر به بازدید دوستی رفتیم که صورتش را سرخ نگه داشته بود، لزومی ندارد پیاله‌های لب پر آجیل را تا مشخص شدن کف پیاله بجوییم و چه خوب که با دست پر به بازدید برویم و به جای یک جعبه شیرینی ناهار خودمان و میزبانِ دست تنگ را با خودمان ببریم.

اگر عزت نفس میزبان اجازه نمی‌دهد و هر برخوردی او را مکدر می‌سازد، شاید بهتر باشد حتی گاهی نرفتن را به رفتن ترجیح دهیم و با تماس تلفنی سالی که آغاز شد را شادباش بگوییم و رخت نو را بر تن واژه‌ها کنیم. روزگار بر همگان به سادگی نمی‌گذرد و بنابراین لبخند را بزرگ ترین عیدی در ابتدای این سال قرار دهیم و به هرکس که رسیدیم با لبخندی و کلامی گرمی، حال خوشمان را به او هدیه دهیم.

کاروان پسنجر

اتفاقات تلخ به سادگی فراموش نمی‌شود اما می‌توان آنچه فراموش نمی‌کنیم را نیز ببخشیم و سال را بدون کینه از وقایعی که بسیاری از اوقات به زخم‌های کهنه تبدیل شده و می‌توان روحمان را از پای درآورد، آغاز کنیم. به خودمان رحم کنیم و آن گونه ببخشیم که اگر خودمان در موقعیت مشابهی بودیم، امید داشتیم بخشیده شویم و این بخشش را به پای بزرگواری مان نگذاریم و فروتنانه ببخشیم.

این بهاریه را با یک بهاریه از عطار نیشابوری به سرانجام می‌رسانیم و دعوت‌تان می‌کنیم ویژه برنامه ویدیویی نوروزی «تابناک» را تماشا کنید.

ای بلبل خوشنوا فغان كن
عید است نوای عاشقان كن
چون سبزه ز خاك سر برآورد
ترك دل و برگ بوستان كن
بالشت ز سنبل و سمن ساز
وز برگ بنفشه سایبان كن
چون لاله ز سر كله بینداز
سرخوش شو و دست در میان كن
بردار سفینه‌ی غزل را
وز هر ورقی گلی نشان كن
صد گوهر معنی ار توانی
در گوش حریف نكته‌دان كن
وان دم كه رسی به شعر عطار
در مجلس عاشقان روان كن
ما صوفی صفه‌ صفاییم
بی خود ز خودیم و از خداییم

 

لذت شنیدن نغمه صبحگاهی پرندگان

به باور بسیاری از ناظران، هنوز آرامش‌بخش‌ترین نوا، نغمه پرندگان است. اکنون نغمه صبحگاهی پرندگان را در دل یک جنگل آرام به همراه تصاویر این پرندگان زیبا می‌بینید و می‌شنوید. توصیه می‌کنیم این قطعه طولانی را برای کسب آرامش گوش کنید و از آن لذت ببرید

 

عزیز دوستوم مندن کوسوب اینجیدی ؛ عالم قاسم اف

عزیز دوستوم مندن کوسوب اینجیدی، یکی از قطعاتی است که عالم قاسم اف خواننده مطرح آذربایجانی اجرا کرده است. این قطعه را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

سفر به جیحون آباد ؛ رنو گارسیا فونس

«سفر به جیحون آباد / Voyage à Jeyhounabad» یکی از قطعات رنو گارسیا فونس آهنگساز و نوازنده مطرح کنترباس است که پیش از این قطعاتی از او را در تابناک شنیده‌اید. این موزیسن، قطعه مذکور را متاثر از موسیقی کرمانشاه ساخته و به همین دلیل به نام جیحون آباد کرمانشاه در عنوان اثرش اشاره کرده است. اجرای این سولو کوتاه را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

تهران در دوران احمدشاه قاجار

تهران در دوران احمدشاه قاجار که از 1288 تا 1304 سلطنت کرد، دوران پرفراز و نشیبی را داشت. احمدشاه که زیر فشار انگلیسی‌ها بود، کابینه‌های متعددی تغییر داد و بخشی از این تغییرات برای کاهش فشار انگلیسی‌ها بود. او در نهایت رضا میرپنج که بعدها رضا پهلوی نام گرفت به عنوان نخست وزیر منصوب کرد و راهی سفر اروپا شد اما در جریان این سفر، رضاخان با هماهنگی مجلس شورای ملی برخلاف قانون اساسی، او را از سلطنت عزل و خاندان قاجار را منقرض اعلام کرد و رضاشاه را حاکم موقت اعلام کرد. سپس در شرایطی که رضاخان با عقبه نظامی و وزارت جنگ، قدرت نخست وزیری را در اختیار داشت، مجلس موسسان تشکیل جلسه داد و با فشار رضاخان او را به عنوان پادشاه معرفی کرد! تصاویر کم یابی که در این ویدیو می بینید، متعلق به تهران در سال 1293 یا 1914 است. این تصاویر به خوبی وضعیت تهران را در آن دوران به تصویر می کشد.

 

روش بستن وسایل برای تعطیلات

برای رفتن به سفر باید به نحوه خاصی وسایل خود را ببندید؛ مخصوصاً اگر سفر برای رفتن به تعطیلات از جمله تعطیلات کنار دریا باشد، با دیدن این ویدیو نحوه صحیح آن را بیاموزید.

 

نحوه دست دادن صحیح چگونه است؟

آیا می‌دانستید که چند نوع دست دادن مختلف داریم و هر کدام معنی و مفهوم متفاوتی با یکدیگر دارند؟ با دیدن این ویدئو آنها را بیاموزید و در موقعیت‌های مناسب استفاده کنید.

 

آداب غذا خوردن در رستوران

حضور در رستوران با آدابی همراه است که بهتر است رعایت شود؛ به ویژه اگر در یک مهمانی کاری یا مراسم رسمی باشیم و پرستیژ نقش حیاتی داشته باشد. در عین حال، در آشنایی‌ها نیز رعایت آداب، چهره بهتری از طرفین نشان می‌‌دهد. اکنون آداب غذاخوردن در رستوران را مرور می‌کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل