بازدید 3436
۱

وزیر نفت: از عملکرد سپاه راضی هستیم

وزیر نفت گفت: صادرات بنزین با مقدار اندک آغاز شده است و در حال حاضر به دنبال افزایش ذخیره سازی این حامل انرژی هستیم و سعی داریم صادرات بنزین را از سال آینده به طور جدی در دستور کار خود قرار دهیم.
کد خبر: ۸۸۶۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱ 17 March 2019

به گزارش خبرگزاری فارس، بیژن زنگنه در نشست خبری که به منظور افتتاح 4 فاز 13، 22، 23 و 24 برگزار شد با اشاره به اینکه با راه‌اندازی این 4 فاز ایران در تولید گاز به صورت روزانه از قطر جلو خواهد افتاد، گفت: تاکنون برای توسعه این 4 فاز 11 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه منطقه عسلویه در شهریور سال 76 یک منطقه بکر بود، تصریح کرد: تا سال 84، 5 فاز و از سال 84 تا 92، 5 فاز دیگر وارد مدار شد که از سال 92 تاکنون 11 فاز دیگر نیز وارد مدار تولید شده است که تا پایان سال 98، 27 فاز دریایی را در مدار تولید خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه امسال کمتر کسی حس کرده که زمستان آمد و پایان یافت، گفت: مصرف انرژی با وجود افزایش تولید بالاست و مردم بدون توجه به بهینه‌سازی انرژی گاز را مصرف می‌کنند، به طوری که بالاترین رکوردهای مصرف ثبت شده است.

وزیر نفت ادامه داد: امسال برای نخستین بار فراز تولید اتان مثبت شد که همیشه کمتر از تقاضا بوده است.

وی با بیان اینکه کشور برای نخستین بار تولید اتان را بیشتر از تقاضا کرده است، گفت: باید حتماً اقدامات باارزشی برای مصرف اتان انجام دهیم

زنگنه در ادامه با اشاره به صادرات گاز ایران، گفت: در مورد صادرات گاز به عمان مشکلاتی وجود دارد، زیرا به دلیل تحریم‌ها و علی‌رغم آنکه اسناد مناقصه برای احداث این خط لوله صادراتی آماده است، ولی شرکت‌های بین‌المللی با وجود وعده‌هایی که قبلاً داده بودند، به دلیل تحریم جلو نیامدند.

وی اظهار کرد: ایران توانایی احداث این خط لوله را دارد و باید دید که آیا عمانی‌ها نیز حاضر هستند که ایران این خط لوله را احداث کند.

وزیر نفت با اشاره به صادرات گاز ایران به پاکستان،‌گفت: ایران خط لوله خود را برای صادرات گاز به پاکستان احداث کرده است، اما طرف پاکستانی هنوز این کار را انجام نداده، بر همین اساس ما منتظر هستیم که طرف پاکستانی نیز احداث این خط لوله را آغاز کند و بر این اساس ما تصمیمی فعلاً مبنی بر شکایت در دادگاه بین‌المللی علیه پاکستان نداریم.

* دستگاه‌های دولتی پول نفت را خوردند و ما بعدا فهمدیدم

وزیر نفت با تاکید بر اینکه صحبت‌های احمدی نژاد دروغ است، تصریح کرد گفت: من فکر می‌کنم ایشان هولوکاست جدیدی درست می‌کند و 6 قطعنامه علیه ایران صادر می‌شود و صادرات نفت ما به صفر می‌رسد و به این شکل قیمت نفت به صد دلار می‌رسد که در این صورت هیچ آوردی برای ایران ندارد و اگر راه‌حل دیگری بلد هستند بیان کنند تا استفاده کنیم.

وی ادامه داد: آنهایی که پول نفت را خوردند، خوردند و رفتند و کسی نیست که دنبالشان کند.

وزیر نفت تصریح کرد: برخی موارد را به دستگاه‌های دولتی سپردند که غیرقانونی بود که آنها پول نفت ما را خوردند و بعداً ما متوجه شدیم.

زنگنه با بیان اینکه برخی شرکت‌های خارجی نیز در این میان بودند، گفت: این عددها قابل قیاس با موضوع بابک زنجانی نیست، زیرا بیش از 2 میلیارد دلار به صورت نقد به بابک زنجانی داده بودند که به پیمانکار پرداخت کند، اما او این کار را نکرد.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با طرف عراقی، گفت: ما پیش‌تر از سوی عراقی‌ها پیشنهاداتی مبنی بر صادرات گاز به عمان و سوریه داشتیم که همیشه عراقی‌ها همراه ما هستند.

وی ادامه داد: خوشبختانه تحریم روی صادرات گاز ایران تأثیر نداشت و فقط پول صادرات گاز ایران تحت تأثیر تحریم قرار گرفت که این مشکل نیز به زودی برطرف خواهد شد.

* دلیل کاهش صادرات میعانات گازی ایران

زنگنه در ادامه با اشاره به علت کاهش صادرات میعانات گازی ایران گفت: یکی از دلایل مهم کاهش صادرات میعانات گازی ایران راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است که در حال حاضر بیش از 350 هزار بشکه میعانات گازی در این پالایشگاه مصرف می‌شود که این موضوع باعث کاهش صادرات میعانات گازی ایران شده است.

وی خاطرنشان کرد: البته تحریم نیز روی این موضوع تأثیر داشت، اما باید اعلام کنم که تولید میعانات گازی ایران کاهش پیدا نکرده است.

وزیر نفت با اشاره به راه‌اندازی این پالایشگاه گفت: ایران با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در تولید بنزین خودکفا شد و هم اکنون نیز مقدار کمی بنزین صادر می‌کنیم، اما در شرایط فعلی اولویت ما افزایش ذخایر استراتژیک بنزین است که باید این کار را انجام دهیم.

زنگنه در ادامه با اشاره به عرضه نفت در بورس گفت: بر اساس قانون ما سال آینده عرضه نفت در بورس را خواهیم داشت و مانند سال 97 عرضه نفت در بورس ادامه پیدا می‌کند.

وی همچنین با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت CNG گفت: من با این تصمیم دولت مخالفت خود را اعلام کرده‌ام و باز نیز مخالفت خواهم کرد.

وزیر نفت همچنین به تمجید از عملکرد سپاه پرداخت و گفت: ما از عملکرد سپاه راضی هستیم، اما متأسفانه عده‌ای می‌خواهند بین وزارت نفت و سپاه اختلاف بیندازند و همین جا اعلام می‌کنم که هرگز منتقد عملکرد قرارگاه سازندگی خاتم نبودم.

* مذاکره با چینی‌ها برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی ادامه دارد

زنگنه همچنین با اشاره به موضوع فاز 11 پارس جنوبی گفت: مذاکرات با چینی‌ها برای توسعه این فاز ادامه دارد و اخیراً نیز یک هیأت عالی رتبه قرار است، از چین برای مذاکره به ایران بیایند و همچنین مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز اخیراً سفری به چین داشته و این موضوع در حال پیگیری است.

وی با اشاره به صحبت‌های آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه صادرات نفت ایران را کاهش خواهند داد، گفت: آمریکا زیاد حرف می‌زند و من به آنها توصیه می‌کنم که کمتر حرف بزنند، زیرا شرایط بازار نفت را به هم می‌ریزند.

وزیر نفت تصریح کرد: آنها یک سال بازار را دچار تشنج کردند اما ما کم حرف می‌زنیم و عمل می‌کنیم ولی آنها زیاد حرف می‌زنند که ظاهراً تحت فشار هستند. اگر بخواهند اذیت کنند شرایط بازار بدتر شده و بی‌ثباتی رخ می‌دهد. ما نشان دادیم که آدم‌های صلح‌جویی هستیم و کار خود را انجام می‌دهیم ولی آمریکایی‌ها یک روز از تمدید معافیت حرف می‌زنند و روز دیگر می‌گویند می‌خواهیم صادرات نفت ایران را کاهش دهیم.

زنگنه همچنین با اشاره به عرضه نفت در بورس، گفت: اگر نفت در بورس به فروش برسد ما خوشحال می‌شویم و اگر هم به فروش نرود ما وظایف قانونی خود را انجام می‌دهیم و مشکل اینجاست که بورس شفاف‌ترین روش برای انجام معامله و رقابت است و ما می‌خواهیم شفاف‌ترین کار را برای یک اقدام غیرشفاف که همان دور زدن تحریم‌ها است انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به جمع‌آوری گاز همراه اشاره کرد و گفت: برای جمع‌آوری گازهای همراه باید 4 طرح NGL راه‌اندازی شود تا این مشکل برطرف شود.

وزیر نفت ادامه داد: پالایشگاه بیدبلند تا دو سال دیگر افتتاح خواهد شد، این پروژه می‌تواند، به همراه NGL3200 و دیگر طرح‌ها به ما در مورد جمع‌آوری گازهای همراه کمک کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جناب وزیر ایکاش قرارگاه خاتم الانبیاء هم عملکرد خود را ارایه میکرد که با این هزینه هنگفتی که روی دست ملت گذاشته و4برابر طرف خارجی جهت نصب سکو پول گرفته چرا ارزش سهام صدرا که متولی ونصاب این دکل ها ومجری پروژه است نصف شده ؟ واینهمه پول اخذ شده به کجا رفته ؟چرا دلارهای اخذ شده را در صورتهای مالی نشان نمیدهند ؟چرا شفاف سازی نمیکنند ؟لذا همیشه پیشگیری بهتر از درمان است وبقول شما آنها که خوردند وبردند دیگر کاری نمیشود کرد لذا بیاییم ببینیم چرا میلیونه دلار به بهانه تحریم حساب مدیر مالی ومدیر عامل این شرکت است .ومواظب باشیم تا اتفاقات تلخ تکرار نشود و زنجانی وخاوری وشیخالاسلامی دیگری ایجاد نکنیم !!!!! به والله مردم دیگر از اینهمه اخبار دزدی واختلاس و......خسته شده اند وحداقل کاری کنیم که دیگر تکرار نشود !!!!!! اجرکم عندا...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل