بازدید 2235

تنش آمریکا و افغانستان به دلیل محرومیت کابل از مذاکرات صلح با طالبان

درحالی درگیری بین افغانستان و آمریکا به صورت علنی بر سر مذاکرات صلح آمریکا با طالبان صورت گرفته که یکی از مقام‌های کابل در جریان سفرش به واشنگتن، مذاکره کننده ارشد دولت آمریکا را به از میان بردن مشروعیت دولت کابل با محروم کردن آن به صورت عمدی از مذاکرات متهم کرده است.
کد خبر: ۸۸۵۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵ 15 March 2019

درحالی درگیری بین افغانستان و آمریکا به صورت علنی بر سر مذاکرات صلح آمریکا با طالبان صورت گرفته که یکی از مقام‌های کابل در جریان سفرش به واشنگتن، مذاکره کننده ارشد دولت آمریکا را به از میان بردن مشروعیت دولت کابل با محروم کردن آن به صورت عمدی از مذاکرات متهم کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات از سوی حمدالله محب، سفیر سابق افغانستان در آمریکا و مشاور امنیت ملی اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از سوی وزارت خارجه آمریکا رد شده که گفته آنها مانعی بر سر روابط بین افغانستان و آمریکا و روند صلح هستند.

محب همچنین به عملکرد زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان در جریان گفتگوهای صلح نیز به شدت انتقاد کرده و وی را به فقدان شفاف سازی متهم کرد.

وی در یک نشست خبری در سفارت افغانستان در واشنگتن گفت: با دانستن سابقه خلیلزاد، تاریخچه شخصی او، می‌دانم تمایلاتی در افغانستان دارد. او دو بار برای پست ریاست جمهوری نامزده شده است. درک دولتی‌ها در افغانستان بر این است که شاید تمامی این مذاکرات با هدف ایجاد یک دولت موقت است که خلیلزاد در آن مسئول موقت دولت اعلام شود.

اظهارات محب یکی از انتقادی‌ترین واکنش‌ها تا به این تاریخ از سوی یک مقام افغان درباره عدم حضور دولت کابل در مذاکرات صلح با طالبان است.

دومین دور مذاکرات میان آمریکا و طالبان که ۱۶ روز به طول انجامید روز دوشنبه در دوحه، قطر پایان یافت. دو طرف درباره پیشرفت در این مذاکرات گزارش دادند اما هیچ توافقی درباره خروج نیروهای بین‌المللی تحت رهبری آمریکا از افغانستان و همچنین اقدامی برای اینکه طالبان تضمین کند شبه نظامیان از داخل افغانستان دست به حمله نزنند، به دست نیامد.

سفیر سابق افغانستان در آمریکا در ادامه گفت: فکر نمی‌کنیم که زلمای خلیلزاد بداند چگونه مذاکره کند یا اینکه دلایلی برای آنچه که انجام می‌دهد، داشته باشد. دلیل اینکه او در حال از بین بردن مشروعیت دولت کابل و تضعیف آن و در عین حال، در حال بالا بردن طالبان است، تنها می‌تواند به یک دلیل باشد. به طور حتم برای صلح نیست.

رابرت پالادینو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: این صحبت‌ها از سوی محب با تذکری جدی از سوی دیوید هیل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی روبرو شد به طوریکه وی در جریان دیدار با محب حملات وی را به رویکرد آمریکا درباره سازش مجدد در افغانستان رد کرد.

وی ادامه داد: دیوید هیل به محب یادآور شد که خلیلزاد نماینده مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکاست و حملات انتقادی به خلیلزاد حمله به وزارت خارجه آمریکاست و تنها باعث مخدوش شدن روابط دو جانبه و روند صلح می‌شود. هیل بر تعهد آمریکا درباره ثبات دولت افغانستان و حضور کاملش در روند صلح تاکید کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل