بازدید 6782
۲

اولین جلسه دادگاه متهمان پرونده تعاونی‌های البرز ایرانیان و ولیعصر

کد خبر: ۸۸۵۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸ 13 March 2019

اولین جلسه دادگاه تعاونی‌های البرز ایرانیان و ولیعصر به ریاست صلواتی آغاز شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده تعاونی‌های البرز ایرانیان و ولیعصر، در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به صورت علنی و به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.

امروز چهار نفر از متهمان این پرونده به نام‌های امیرحسین آزاد فرزند علی محمد، حسن قریانی فرزند حسین، محمد بهرامی حسن آباد فرزند محمد، احسان حیدری فرزند علی اکبر پای میز محاکمه حاضر می‌شوند.

در آغاز جلسه دادگاه قاضی صلواتی اظهار کرد: این پرونده ۳۵۱ جلد دارد و کل شاکیان این دو پرونده ۹۱ هزار نفر هستند که ۶ هزار و ۳۶ نفر به دستگاه قضا مراجعه کردند.

قاضی صلواتی گفت: گردش مالی بانک موسسه البرز ایرانیان ۴۳ میلیارد تومان و گردش تعاونی ولیعصر ۱۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.

وی بیان کرد: تعهد پرداخت موسسه البرز ایرانیان ۱۴۰۰ میلیارد تومان و برای تعاونی ولیعصر ۲۵۰۰ میلیارد تومان است.

قاضی دادگاه اظهار کرد: تا امروز دو بانک تجارت و کشاورزی به عنوان بانک عامل برای پرداخت پول سپرده‌گذاران در نظر گرفته شده اند و تا کنون بدهی ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر از سپرده گذاران موسسه البرز ایرانیان با پرداخت ۳۴ میلیارد تومان و ۱۵ هزار و ۳۹۶ نفر از سپرده گذاران تعاونی ولیعصر با پرداخت ۱۳۰ میلیارد تومان تسویه شده است.

در ادامه نماینده دادستان با قرائت اسامی متهمان این پرونده گفت: متهم ردیف اول امیرحسین آزاد از ١٦. ١٢. ٩٥، متهم ردیف دوم حسن قریانی از ٢٨. ٣. ٩٦ به جرم اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور بازداشت هستند. همچنین متهم ردیف سوم مهدی بهرامی حسن آبادی نیز از ٢٧. ٣. ٩٧ به جرم معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور بازداشت است.

وی درباره نحوه تشکیل موسسه البرز ایرانیان گفت: این موسسه در سال ٧٨ و به عنوان موسسه امیرالمونین با سرمایه ٧ میلیون و ٥٠٠ هزار ریال به ثبت رسیده است. موضوع این شرکت برای اعضا پرداخت و تخصیص وام و انجام اعمال اعتباری بود که به البرز ایرانیان تغییر نام داده است.

نماینده دادستان گفت: تعاونی ولیعصر در سال ٨٨ به ثبت رسید و در سال ٩٢ به دلیل تخلفات مدیرعامل تعطیل و زیان ده شد و بعد از سال ٩٢ با هیات مدیره جدید خانوادگی راه اندازی شد که سرمایه اولیه آن ٦ میلیون ریال بود.

وی افزود: امیرحسین آزاد قبل از فعالیت در تعاونی البرز شرکت سخت افزاری داشته و در تهران در شرکتی مشغول به کار بود و حسب اظهارات خود بعد از گذشت زمانی وارد تعاونی البرز شده است.

نماینده دادستان تصریح کرد: حسن قریانی از سال ٧٦ کار‌های حسابرسی انجام می‌داد تا سال ٨٠ به استخدام وزارت تعاون در آمده است. او اولین مدیر بانک توسعه تعاون خراسان رضوی بوده است.

وی ادامه داد: مهدی بهرامی حسن آبادی سرپرست اداره تعاون شهرستان رباط کریم بود که به دلیل ضعف مدیریت برکنار می‌شود. قریانی با برنامه‌ای از پیش تعیین شده با امیرحسین آزاد وارد همکاری می‌شود.

نماینده دادستان گفت: قریانی می‌گوید که برای خرید موسسه البرز ایرانیان با بایی سلامی قرار داد بستم، اما وی هر روز پول بیشتری می‌خواست و سرانجام من قرارداد را فسق کردم. بعد از بنده بایی سلامی با امیر حسین آزاد قراردادی به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان می‌بندد.

وی گفت: نکته مهم این است که پس از قرارداد نامه‌ای از طرف رحمانی زاده به مقام بانک مرکزی برای گرفتن مجوز‌های زده می‌شود که بعدا مشخص شد امضای رحمانی زاده توسط برخی افراد جعل شده است.

نماینده دادستان با بیان اینکه اسناد نشان می‌دهد که برخی افراد با اعمال نفوذ کار‌های خود را جلو برده اند، بیان کرد: متهمان با اعمال نفوذ توانستند یک موسسه راکد را خریداری و اسناد آن را به بانک مرکزی ارائه دهند.

وی ادامه داد: در تاریخ ۹۰/۱۰/۱۳ قراردادی با موسسه فردوسی امضا و این دو موسسه با موسسه فردوسی ادغام می‌شود؛ البته در مکاتبات این قرارداد از نام اقای قریانی با عنوان نماینده موسسه البرز ایرانیان نام برده شده است که وی اصلا هیچ سمتی در موسسه نداشته است.

نماینده دادستان با اشاره به اینکه موسسه فردوسی قرار بود با چند موسسه دیگر ادغام شود، تصریح کرد: قریانی در خصوص فسق قرارداد خود با بایی سلامی گفته چون من انگیزه‌ای برای ادامه کار نداشتم قرارداد خود را فسق و از کار کنار گشیدم، اما این اظهارات خلاف است، زیرا وی بعد از فسق قرارداد درخواست می‌کند همسرش عضو هئیت مدیره موسسه البرز ایرانیان شود.

وی افزود: حسن قریانی در مواجهه حضوری با دیگر متهمین نسبت به قرارداد‌های منعقده گفته که من امضا و دست خط خود را قبول دارم، اما تاریخی که در آن درج شده را قبول ندارم.

نماینده دادستان بیان کرد: در این مواجهه متهمین اصل استعفای خود را قبول دارند، اما نسبت به الحاق اسامی افراد دیگر به قرارداد اعتراض داشته‌اند. متهمین در پاسخ به این سوال که چرا پس از استعفا دوباره در موسسه فعالیت داشته‌اند اظهار کرده‌اند که ما اطلاعی نداشتیم که این استعفا در چه تاریخی از ما گرفته شده است و اصلاً قصد استعفا نداشتیم و وقتی فهمیدیم امضای ما پای استعفا است شکایت کردیم.

وی افزود: این متهمین از تاسیس هر شعبه‌ای بلافاصله مهر و سربرگ البرز ایرانیان را ساخته و در اختیار مدیران شعبه قرار می‌دادند و هر بار خود را با سمت‌های مختلف به شعب معرفی می‌کردند. موسسه فردوسی که که قرار بود با موسسه البرز ایرانیان و چند موسسه دیگر ادغام شود درباره عدم اجرای توافقنامه ادغام می‌گوید: وقتی که اقدامات مجرمانه این افراد برای ما محرز شد تصمیم گرفتیم از ادغام این موسسه با موسسات دیگر جلوگیری کنیم و موسسه البرز ایرانیان را از این ادغام کنار گذاشتیم.

نماینده دادستان گفت: البته این متهمین توافقنامه اولیه‌ای را که با موسسه فردوسی مبنی بر ادغام منعقد کرده بودند را دستاویز ادامه فعالیت‌های خود کرده بودند. این متهمین هر کجا در مسیر فعالیتشان با مانعی روبرو می‌شدند ۳ اقدام می‌کردند.

وی ادامه داد: اول اینکه به قرارداد عادی بین خود با بایی سلامی مبنی بر تملک تعاونی البرز ایرانیان استناد می‌کردند؛ در حالیکه این قرارداد اصلاً به مرحله اجرا نرسیده بود، دوم اینکه به موافقتنامه بانک مرکزی برای ادغام موسسه البرز ایرانیان با موسسه فردوسی استناد می‌کردند و نهایتاً هرکجا کارشان با مشکل مواجه می‌شد به توافقنامه با مسئولان موسسه فردوسی استناد می‌کرده و به همین علت تابلوی موسسه فردوسی را بر بالای شعب خود نصب می‌کردند.

نماینده دادستان گفت: بانک مرکزی به دفعات متعدد به این افراد تذکر داده که در صورت ادامه فعالیت‌های خود مشمول جرم اخلال در نظام اقتصادی می‌شوید؛ که این متهمین ( محمد حسین آزاد) در پاسخ به این سوال که با توجه به این تذکرات جذب سرمایه داشته‌اید؟ گفته‌اند من آن موقع مسئولیتی نداشتم و حسن قریانی مسئول بوده است و او به من تاکید می‌کرد که مشکلی نیست و امیدوار بودیم که بتوانیم مجوز‌های لازم را بگیریم. همچنین حسن قدیانی گفته است من قبول دارم که کارهایم اشتباه است، اما اظهارات آقای آزاد مبنی بر مسئول بودن من دروغ است.

وی اظهار کرد: این متهمان که در برخی استان‌ها مثل کرمانشاه، ایلام و همدان شعباتی از موسسه را افتتاح کرده بودند با فشار به مراجع انتظامی استان‌ها مثل ایلام از پلمب شعب جلوگیری می‌کنند.

نماینده دادستان ادامه داد: قریانی در رابطه با اعمال نفوذ خود در راستای ادامه فعالیت‌های موسسه گفته است که ما می‌دانستیم که اگر در استان‌هایی مثل تهران شعبه افتتاح کنیم قطعاً مدیران استانی جلوی ما را خواهند گرفت. ما در استان‌هایی که اعمال نفوذ داشتیم ادامه فعالیت دادیم.

وی افزود: قریانی گفته به خاطر ارتباطاتی که آقای آزاد در ایلام داشت این استان را انتخاب کردیم، چون او این استان را برای کار به ما پیشنهاد داده بود. در آنجا مدیران استانی نمی‌گذاشتند که موسسات استانی پلمپ شوند و این باعث می‌شد که ما بتوانیم فعالیت‌های خود را در استان ایلام ادامه دهیم.

در ادامه نماینده دادستان گفت: آن‌ها با دور زدن قانون و با استفاده از حساب‌های شرکت البرز ایرانیان مبالغ را به حساب خود واریز می‌کردند.

وی گفت:از آقای قریانی سوال شد چرا بعد دستور قضایی اقدامات خود را متوقف نکردید که آزاد گفته ما مشاوران درستی نداشتیم.

نماینده دادستان با اشاره به اینکه با اولین دستور قضایی برای جذب سرمایه می‌ترسیدیم با توقف فعالیت سپرده گذاران هجوم بیاورند، اظهار کرد: قریانی در تحقیقات گفته من اشتباه کردم؛ در سال ٩٢ ابلاغ به ما رسید، اما به علت فعالیت بقیه موسسات به کار ادامه دادیم. او در پاسخ به اینکه پدر و پدر همسر شما آشنا به امور بودند گفت: آن‌ها کار ما را جدی نمی‌گرفتند.

وی افزود: قریانی در پاسخ به اینکه علی رغم ابلاغ قضایی به افتتاح حساب ادامه دادید گفت به علت ترس از دستگیری فراری بودم. متهمان به استناد یک تفاهم نامه تابلوی موسسه فردوسی را استفاده می‌کردند و از زمانی تابلو را به موسسه آرمان تغییر داده و ادامه فعالیت می‌دهند.

نماینده دادستان گفت: البته بعد از آن زمان موسسه آرمان به کاسپین تغییر می‌کند و با این اقدامات سعی داشتند اطاله دادرسی ایجاد کنند. متهمان با استفاده از رانت و نفوذ در دولت تقاضای صدور فعالیت بانکی را از شخصی مطرح داشتند که موفق به دریافت آن می‌شوند.

نماینده دادستان گفت: تعاونی ولیعصر در سال ۸۸ تاسیس شده و قریانی از بدو تاسیس با این تعاونی آشنا شده و به همراه امیر حسین آزاد در راستای جذب سرمایه از البرز ایرانیات توفیق بیشتری داشته است.

وی بیان کرد: برحسب تحقیقات روش کار قریانی به این صورت بود که افراد معتبر را به کار می‌گرفت و آن‌ها کارمندان حقوق بگیر او بودند بدون اینکه از ماهیت کار‌های ان‌ها اطلاع پیدا کنند.

نماینده دادستان خاطرنشان کرد: حسن قریانی منافع بسیاری از طرق جذب سپرده مردم به دست آورده است؛ بعد از خاتمه فعالیت در البرز ایران اقدامات مجرمانه در تعاونی ولیصر کرده است؛ اطلاعات نشان می‌دهد وی وجوه را از موسسه البرز ایرانیان خارج و به تعاونی ولیعصر برده است.

در پایان دادگاه قاضی صلواتی ختم جلسه را اعلام و گفت: جلسه بعدی دادگاه روز شنبه برگزار می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مابقی پول ماکه نداده اند چه می شود
فسخ درسته نه فسق!!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر