بازدید 2356

کاهش ریسک معاملات با رویه های الکتریکی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سامانه جامع تسویه معاملات بورس‌های کالایی نیز ارتقای شفافیت را دنبال می‌کند و با توان و تخصص نیروی جوان کشور طراحی و عملیاتی شده است.
کد خبر: ۸۸۵۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۶ 11 March 2019

به گزارش خبرگزاری میزان، شاپور محمدی، در مراسم بهره برداری از سامانه جامع تسویه معاملات بورس‌های کالایی ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به اینکه شرکت سپرده گذاری مرکزی با ایحاد یک بستر نظامند توانسته همه معاملات بازار سرمایه را یکپارچه کند، بیان کرد: این سامانه با کمک شرکت سپرده گذاری مرکزی، بورس انرژی ایران و شرکت مدیریت فن آوری راه اندازی شده و اقدامی شایسته تقدیر است.

وی با اشاره به مزیت‌های بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازار‌ها تصریح کرد: مهمترین مزیت بازار سرمایه شفافیت است. طبیعتا کشف قیمتی که در تابلو صورت میگیرد با قیمتی که دو فرد در دفترخانه سهام تعیین می‌کنند متفاوت است؛ بنابراین یکی از ویژگی‌های اصلی بازار سرمایه شفافیت و کشف قیمت منصفانه است.

عضو شورایعالی بورس ویژگی دیگر بازار سرمایه را برابری فرصت‌ها عنوان کرد و افزود: در بازار سرمایه منصفانه بودن معاملات و برابری فرصت‌ها برای همگان است و همه افراد می‌توانند از هر جای کشور و با هر میزانی از سرمایه در این بازار فعالیت کنند.

محمدی به نقش سمات در بازار سرمایه نیز اشاره و توضیح داد: ویژگی اختصاصی شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز کاهش ریسک‌های معاملاتی است. در این زمینه شرکت سپرده گذاری مرکزی وظیفه کاهش ریسک نحوه ایفای تعهد را دارد. به طور مثال اگر طرفین معامله، ایفای تعهد نکنند ریسک عملیاتی بروز می‌کند که شرکت سپرده گذاری مرکزی به طور ویژه و با ابزار‌های متفاوتی این ریسک را مدیریت می‌کند و با راه اندازی این سامانه، فرآیند مدیریت ریسک عملیاتی تسهیل می‌شود.

وی با اشاره به مزیت‌های سامانه جامع تسویه معاملات بورس‌های کالایی اظهار کرد: با سامانه جامع تسویه معاملات بورس‌های کالایی بخش انرژی ریسک‌های عملیاتی نیز کاهش پیدا می‌کند که می‌تواند اعتماد و اطمینان خاطر پایداری را برای سرمایه گذاران شکل دهد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: خرید فروش یک محتوای انرژی در بورس به صورت مکانیکی و دستی ممکن است با خطای انسانی مواجه شود. همچنین ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که خارج از سیستم بوده و قابلیت ردیابی نداشته باشد. اما زمانیکه این رویه الکتریکی می‌شود ریسک عملیاتی تا حد زیادی رفع می‌شود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: سامانه جامع تسویه معاملات بورس‌های کالایی نیز ارتقای شفافیت را دنبال می‌کند و با توان و تخصص نیروی جوان کشور طراحی و عملیاتی شده است.

محمدی ضمن بیان اینکه رهبر معظم انقلاب همواره به استفاده از ظرفیت‌های نیروی متخصص جوان کشور تاکید داشته اند و نیروی متخصص جوان تحصیلکرده مزیت بازار سرمایه است، خاطر نشان کرد: امیدواریم هر اقدامی که به دست متخصصان جوان کشور عملیاتی می‌شود مستمر باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر