بازدید 27053
گفت‌وگوی تابناک با رئیس کل بانک مرکزی در دولت احمدی نژاد؛

اختلاس ۶.۶ میلیاردی امکان‌پذیر نیست

چند وقتی است که صحبت از یک اختلاس بزرگ در کشور ـ که به تازگی پرونده آن در قوه قضاییه بررسی شده، نقل محافل سیاسی و اقتصادی شده است؛ اختلاسی که ابعاد آن حتی بسیار بزرگتر از چیزی است که در پرونده بابک زنجانی بود!
کد خبر: ۸۸۴۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱ 11 March 2019

اختلاس ۶.۶ میلیاردی امکان‌پذیر نیست/ این مبلغ می‌تواند یک ترنور مالی باشدچند وقتی است که صحبت از یک اختلاس بزرگ در کشور ـ که به تازگی پرونده آن در قوه قضاییه بررسی شده ـ نقل محافل سیاسی و اقتصادی شده است؛ اختلاسی که ابعاد آن بسیار بزرگتر از آن چیزی است که در پرونده بابک زنجانی بود!

به گزارش «تابناک»؛ آخرین رقم از بدهی‌های بابک زنجانی که از سوی زهره رضایی، مشاور حقوقی زنجانی در امور بین الملل اعلام شده بود، یک میلیارد ‌و ۹۶۷ میلیون ‌و ۵۰۰ هزار یورو (۱۹۶۷۵۰۰۰۰۰) بود. این رقم از سوی وزارت نفت، حدود دو میلیارد یورو اعلام شد. در هر حال با وجود تناقض، همچنان رقم اعلامی از سوی این دو بخش، حدود چهار میلیارد یورو از رقمی که در کیفرخواست پرونده پتروشیمی اخیر مطرح شده، کمتر است؛ رقمی که به گفته قاضی مسعودی مقام، قاضی این پرونده، شش میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو اعلام شد؛ یعنی سه برابر بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت. این پرونده البته به گفته برخی منابع آگاه، محدود به پتروشیمی نیست و پا در بنادر ایران هم دارد.

اما برخی مسئولان اقتصادی آن دوران، این میزان اختلاس را ناممکن‌ می دانند و ادعا دارند، کسانی که‌ این کار‌ها را در آن زمان انجام داده اند، نمی‌توانستند این میزان اختلاس کرده باشند و احتمالا حجم واقعی مبالغ بسیار کمتر از این میزان بوده و این مبالغ تنها یک ترنور مالی بوده است.

بیشتر بخوانید

محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی در دوره احمدی نژاد در این باره اظهار داشت: وزارت نفت، ۱۴.۵ درصد از محل درآمد حاصل از فروش نفت برای خود برمی‌دارد تا بتواند با آن سرمایه گذاری کرده و هزینه‌های خود را پوشش دهد.

این نماینده مجلس گفت: طبق قانون باید از پول واردات نفت، ۳۴ درصد به صندوق توسعه ملی پرداخت شود. البته در بودجه نیز برای اینکه منابع بیشتری برای توسعه وجود داشته باشد، این اختیار داده شد تا فقط ۲۰ درصد به صندوق توسعه ملی واریز و ۱۴ درصد دیگر به صورت قرضی از صندوق را در اختیار بگیرند و مابقی درآمد نفت نیز به خزانه دولت واریز می‌شود؛ بنابراین، نفت را خود وزارت نفت می‌فروشد و آنچه کسب می‌کنند، به حساب بانک ملی می‌ریزند و بانک مرکزی در واقع آنچه فروخته را دریافت می‌کند و دریافتی بانک تنها پولی است که وزارت نفت واریز کرده است.

بهمنی ادامه داد: ارزی که به بانک مرکزی واریز شده، در بازار عرضه می‌شود و با آن گشایش اعتبار می‌کند یا ال سی باز کرده و یا انواع نیاز‌های بازار را برآورده می‌کند. بانک ریال افراد را می‌گیرد و دلار به تجار می‌دهد. این ریال نیز به خزانه واریز و پیکره بودجه از این محل تأمین می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: حال در مورد این اتفاقی که در آن زمان افتاده، اولا من اعتقاد ندارم که رقم این باشد. گویا این مبلغ تنها ترنور مالی بوده یا به عبارت دیگر، اختلاس ۶.۶ میلیاردی امکان پذیر نیست. این مبلغ تنها می‌تواند یک گردش مالی بوده باشد. در این گونه موارد، گاهی حجم کار در نظر گرفته می‌شود که ممکن است این مبلغ همان حجم کار بوده باشد؛ اما شاید زمانی مبلغی اختلاس شده و از کشور بیرون رفته باشد که به نظر این رقم دیگری است و باید بنشینند و محاسبه کرده و مبلغ آن را دقیق محاسبه کنند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تأکید کرد: گاهی مبلغی با تأخیر به حساب واریز می‌شود که باید یک مابه التفاوت برای آن در نظر گرفت و گاهی ممکن است پول دست فردی باشد، ولی آن را شش ماه بعد واریز کند. اینجا باید مابه التفاوت پرداخت شود. این مابه التفاوت مال دولت است؛ بنابراین باید کار کارشناسی بشود تا مبالغ کاملا مشخص گردد. به نظر من، این پرونده تنها یک گردش پولی است و باید محاسبه و مشخص شود چه میزان پول فیزیکی در این بین اختلاس یا سوءاستفاده شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۵۶
حالا که شده
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
اینجا ایران است کارنشد نداره. ازبرکت وجود مدیران نالایق و بیسوادی چون شما مسئولین برای ملت پرونده اختلاس رو میکنند با رقمهایی در حد بودجه یکساله چنداستان.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
امیدوارم که مردم بفهمند که باید از کلمه دزدی بجای اختلاس استفاده کنند چون به نظر من کلمه اختلاس عوام فریبانه هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
ما اختلاس کردیم و شد .خخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
کسی پرسید: با کفش میشه نماز خوند؟
جواب شنید: نه
گفت: ما خوندیم و شد!
۶/۶میلیارد یورو یعنی هر نفر ایرانی تقریبا ۱۳ میلیون تومان این پول حتی صرف هزینه های ایران برای تامین امنیت در منطقه نشده است بلکه دزدیده شده است مدیرانی که نتوانند جلوی چنین اختلاس بزرگی را بگیرند تا خزانه یک ملت به تاراج نرود همان به که کنار بروند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
یک میلیون سیصد میشه نه سیزده میلیون
ناشناس
| Canada |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
با شما موافقم
فقط یک مسئله کوچیک
اگه قرار باشه چنین مدیرانی کنار بروند دیگه کسی نخواهد ماند :)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
هر کدام از مردم این مملکت در جایگاه آن مدیران باشند به همین شکل و یاشاید بدتر اختلاس می کنند. باید اخلاق در کل جامعه احیا شود. با این تغییرات کار بهتر نمی شود.
این ارقام یا حتی بالاتر از این هم عجیب نیست. عجیب انجاست که چرا هنوز برخی مردم می پرسندکه چرا نرخ دلار شده 14 هزار تومن یا نرخ گوشت شده کیلویی 120 هزار تومن. باز هم ایران خیلی خیلی غنی بوده که با این سونامی های غارت و ارتشا و... که تازه افراد دست اندر کار خود را لایق مدال و نشان هم می دانند باز هم سر پا ست. هر چند سر پایی که قدرت خرید گوشت یک کارگر ان از قدرت خرید گوشت یک کارگر افغانی که فقیر ترین کشور دنیا هست پایین تر است. افسوس. چی وعده دادند چی شد!
مسئولان برای مقابله با اختلاسها خودشان را زحمت ندهند.وقتی در بهار صادرات نفت ایران از همین 800 هزار بشکه هم کمتر شد و به 400 هزار بشکه رسید این اختلاسها هم خودبخود کمتر می شود! و همه مسایل از جمله ضرورت تبعیت محض از این لوایح پولشویی و خیلی بیشتر مانند مذاکره برای رفع تحریم و سیمان کردن اراک از ضروریات می شود و اقای ظریف یا ظریف نامی در شهرهای امریکا و اروپا خواهد گفت که بیایید این مسایل غیر ضروری را حل کنیم!
تیتر تابناک حمایتگرانه است. برای تابناک هم متاسفم.
شماها که راست میگید.
بس کنید دیگه. . کشور را غارت کردیند یا حداقل بی عرضه بودید که یک عده راهزن دارو ندار مردم را بالا کشیدند و فرار کردند حالا هر کسی ماله ای برداشته داره ماله کشی می کنی که بله امکان ندارد! چطور امکان ندارد؟ کشور ثروتمندی مثل ایران را نابود کردید. حالا می گویید دزدی امکان ندارد!
انشالا اختلاس بعدی جبران میکنن
توجیه نکنید لطفا، میفرماید شاد میخواهند با تاخیر پرداخت کنند، اگر طرف میخواست با تاخیر پرداخت کند که فرار نمیکردو با خودش نمیبر
اگه شما میفهمیدی که اسمش اختلاس نمیشد
بله شش میلیارد امکان پذیر نیست ولی دو میلیارد یورو بابک زنجانی شدنی است
حالا نوبت لوس کردن موضوع شده
تو مملکتی که دکل نفتی گم میشه همه چیز امکان پذیره حالا بعدها اختلاس های رو بشه که این 6میلیارد دلار در مقابلش هیچه بس ... هست این مملکت
برکه دیگری از کارنامه دولت پاکدست
اقای بهمنی چقدر با مزه تشریف دارن. ملت حرفش اینه که چرا باید اختلاس بشود اقای بهمنی دارن سر مبلغ اختلاس چانه زنی می کند. گیرم اصلا سه میلیون یورو از بابت مشاوره!!! خلاف خلاف است. توجیه ندارد اقاب بهمنی. چه یک ریال چه 6.6 میلیارد یورو.
آقای بهمنی نماینده طالقان. اینجا همه چیز امکان پذیر است. همانطور که جاده ۳۲کیلومتری هشتگرد به طالقان بعد از ۳۰َسال هنوز بهره برداری نشده است وجنابعالی نماینده این حوزه هستید!!!
عجب !!!!!!!!!!!

عذرخواهی هم که نمی کنید
لااقل نمک روی زخم نباشید.
در ایران عزیزمون همه چی امکانپذیر است آقای بهمنی !
آقای بهمنی. وزیر نفت وقت وزیر اقتصاد وقت وجنابعالی باید پاسخگو باشید. طفره نروید واین اتفاق خواهد افتاد
وقتی اموال بیت المال توسط غارتگران اقتصادی بارقمهای نجومی 7000و6000و3000و123000میلیاردتومانی به غارت میرود مطمین باش باچنین رقمهایی هم اختلاس میشود فقط ملت انقلابی ایران هستند که جور این غارت بیت المال را بکشند وزیرفشاراقتصادی استخوانهایشان خرد شود
چرا هست
یک میلیارد یورو شش ملیارد یورو چه فرقی داره اختلاسه دیگه آقا زیاد گیر ندین چینی تو تولید شماره یکن ما هم تو اختلاس بزارین دلمون خوش باشه تو یک رشته ای حرف اول را می زنیم.
سایت از انتشار نظرات معذور می باشد
اینکه برای خانه دار شدن باید ۳۰ سال پس انداز کنی امکان پذیر است
اینکه چند هزار میلیارد تومان بدزدی و بعد ریش و سبیل را ستیغ کنی و‌به ریش مردمت بخندی امکان پذیر است
مسافر کشی مهندس و فوق لیسانس و دکتر امکان پذیر است
بی سواد بودن و پست وکالت و وزارت گرفتن امکان پذیر است
.....
فقط همین یکی امکان پذیر نیست؟
فرمایش ها می‌فرمایید
اینجا ایران است به شما قول می‌دهم همه چیز ممکن است
پاسخ ها
ایرانی
| Germany |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
این حرف شما هزاران لایک داره.
اتفاقا ما ایرانیها ثابت کردیم کارهایی که امکان پذیر نیست رو چگونه امکان پذیر میکنیم
حالا ۶.۶ میلیارد دلار نه شما بگو ۶۰۵ میلیارد دلار.دزدان رکورد دزادان دنیا را شکسته اند . یه موقع ورزشکاران رکورد میزدند امروز دزدان .
بیشتر اختلاسها در طی دولتهای نهم ‌و دهم رخ داده ،لاکن اکنون به آن رسیدگی میشود ؟ آنهایی که از بهمن سال ۹۶ اقدام به خرید سکه ‌و طلا ،و دلار ،و یورو به حجم بلای صد میلیون تومان کردند ، از بعضی مسایل پشت پرده خبر داشتند ؟ و عده ای هم اجیر شده بودند ،تا اقتصاد ایران را نابود کنند ،که موفق هم شدند ؟ زیرا ارزش پول ملی را به یکسوم کاهش دادند که همین نشانه ، به زیر خط فقر رفتن سه دهک متوسط به پایین جامعه است ، که دیگر نمیتوانند نقشی در رونق اقتصادی داشته باشند ، اکنون بیش از ۷۵ میلیون جمعیت ایران گرفتار تامین معاش زندگی هستند ؟ ،،
این اتفاقات هر روز می افتد. آقای بهمنی!!!
تو بخواب عمو
نفت یکی از مهمترین موضوعاتی است که در این صد سال اخیر مورد توجه بوده است و یکی از زیربناهای اقتصاد ایران بوده است با ملی شدن صنعت نفت ظاهرا این صنعت از دست انگلیس خارج شد اما بنحو احسن ملی و به نفع مردم واگزار نشد. اگر دولت واقعا اعتقاد به ملی شدن صنعت نفت دارد باید تمام موارد آن شفاف و بی پرده (حتی حقوق مدیران آن) در اختیار مردم قرار گیرد و موضوعات آن توسط یک نهاد مردم نهاد با اختیار تام مورد محاسبه و تصویب قرار گیرد. اگر قرار است ادغامی در دستگاه های دولتی صورت گیرد هیچ ادغامی بهتر از ادغام آموزش و پرورش و وزارت نفت نیست هرچند که شباهتی بین این دو وجود ندارد اما این ادغام می تواند بسیاری از مشکلات و مساپل نهفته را آشکار و حل کند.
میگن گشتم نبود نگرد نیست حالا باید بگی دو میلیارد بشه شش میلیارد هم میشه اختلاس کردیم شد
بچاپ بچاپه!
ابن هم شد نگهداری از بیت المال.
به یه بنده خدایی گفتن فلان کارو میشه کرد؟ گفت ما کردیم و شد .
تو هر چی نمایش و طبل تو خالی باشیم تو دزدی واقعی هستیم که بالاخره نقطه قوتی است...
فقط باید از این نقاط قوت واقعی طی مراسم با شکوهی رونمایی و از دست اندرکاران تقدیر بشه که سبب رشد شدند!
خانه شیخ الاسلام آل آقا با ۷۵۰٫۰۰۰ دلار زیر قیمت برای فروش. در سایت زیلو جستجو کنید. نتونستم لینک بدم.
تو مملکت ما اجری به روی اجری قرار نمیگیره مگه اینکه یک دزدی وسط باشه
تو دولت پاکدست این حرف ها بعیده !
تازه آقای دکتر هم گفتن که اینها کار خاصی نکردن که !
منظورش فک کنم این بوده که این رقم ها بچه بازیه برید بالاتر از این حرف ها
درود بر روحانی سلام بر روحانی
توخودت بهتر میدانی ریال به ریال پولها چیشد به کی رسید والان سودش نصیب چه کسانی میشود.این داستان تا کجا پیش میرود تا کجا...وبه کی ختم میشود.
سالها پيش از انقلاب يك فروند هواپيماى ميك شورى توسط خلبان مخالف نظام كشورش به ژاپن برده شد وروزنامه ها غربى دست يابى امريكائيها به تكنولوژى ساخت جت جنگى شوروى را عمده كردند تا مردم متوجه نقطه ضعف سيستم دفاعى غرب نشوند كه مگر ميشود يك جت جنگى از شوروى تا ژاپن پرواز كند وسيستم دفاعى غرب متوجه حضورش نشود حالا مبلغ دزدى را عمده ميكنند تا مردم متوجه گستردگى شبكه نفوذ دراقتصاد كشور نشوند وهمه روى مبلغ مانور ميدهند
تو ایران میشه حاجی
جالبه!!!!
اکثر احتلاسهای کلان، بعد ازخارج شدن فرد اختلاس کننده از مملکت افشاء میشود!!!!
آقاي بهمني هيچكاري در اين دنيا نشدني نيست، بخصوص در كشور ايران كه شيطون هم از كار بعضي ها حيرت زده شده!!! شيطون بايد بره پيش اين افراد كلاس تقويتي!!!
ما می توانیم . شما حرص نخور . 800 میلیاردی زمان احمدی نژاد چی شد . 6 میلیارد که چیزی نیست
اين بنده خدا را دور زدند و بهش كم دادند
آقای محمود بهمنی چرا با الفاظ بازی مینمایید؟
مگر دزدی در روز روشن شاخ و دم دارد. اصولا پول خود یک قرارداد پرداخت است که دولت آنرا ضمانت میکند که در کشورهای امپراتوری اینراهم برداشته اند و هیچگونه ضمانتی برای پرداخت معادل آن ندارند. بهمین سادگی!
پرواضح است که دزدی ها با یک امضاء در پای یک نوشته صورت میگیرد و مقادیری چند صد هزار کیلویی برنج گوشت طلا خودرو ... را از جیبی به جیب دیگر واریز مینماید.
بهترین دلیلش هم خانم شیخ الاسلامی میباشند که در کانادا همانند اشرف خود و میهن فروش در آمریکا دارای ویلایی چند میلیون دلاری میشود.
اصولا پول همان چوق خط های سابق است. در آنزمان یک سیاق مینوشتند و از کوه فلان تا رودخانه فلان متعلق به فلان ارباب تعریف میگردید. حالا قدری مدرن تر و پیچیده تری بیان میشود ولی نهاد آنها یکی میباشد «چوق خط»
باش تا این خانوم توی کانادا با تأخیر پولمان را پس بدهد !!!!!

واقعاً که !!!!!!!!!!!!!
چجوری داری راست راست برای خودت میچرخی تازه نماینده مجلس هم شدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در دوره همین رئیس جمهور 800 میلیارد پول نفت نابود شد،6/6 یورو که دیگه چیزی نیست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار