بازدید 4041
۱
قیمت تمام شده ۲ محصول پرفروش سایپا مشخص شد

پراید: ۱۹ میلیون و تیبا ۲۲ میلیون تومان + سند

کد خبر: ۸۸۴۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱ 11 March 2019

با بررسی آخرین صورت های مالی شرکت سایپا که مربوط به 6 ماهه اول امسال است اما در اواخر دی ماه جمع بندی و به تایید هیات مدیره آن رسیده، مشخص می شود قیمت تمام شده محصولات این شرکت بخصوص پراید که مثال بارز و مشهور این روزهای خودروسازی کشورمان است چقدر بوده است.

به گزارش صبحانه، یکی از سخنان مهمی که طی روزهای اخیر درباره وضعیت تولید خودرو در کشور و قیمت تمام شده آن بیان شده، مصاحبه منوچهر منطقی از مدیران عامل سابق ایران خودرو است که در برنامه دستخط مطرح و وی در پاسخ به این سوال که آیا واقعا الان، پراید برای سازنده آن 45 میلیون تومان تمام می شود، با رد این موضوع می گوید: شما همین الان به صورت‌های مالی خودروسازان در سال 96 مراجعه کنید که در سازمان بورس وجود دارد، انجا نوشته که مثلاً قیمت تمام شده مواد و قطعات چقدر است و سایر هزینه‌هایی که به اینها اضافه می‌شود چقدر است؛ این چیز پنهانی نیست. کاملاً قابل ملاحظه است.

وی متذکر شده است: منتهی همین که آشکار است را می‌ توانیم پائین ‌تر بیاوریم؟ جواب مثبت است.

بر این اساس، صبحانه با بررسی آخرین صورت های مالی شرکت سایپا که مربوط به 6 ماهه اول امسال است اما در اواخر دی ماه جمع بندی و به تایید هیات مدیره آن رسیده، تلاش کرده قیمت تمام شده محصولات این شرکت بخصوص پراید که مثال بارز و مشهور این روزهای خودروسازی کشورمان است را پیدا کند.

طبق این گزارش مالی بازرس شرکت سایپا، در 6 ماهه اول امسال مجموعا 83 هزار و 38 دستگاه خودرو پراید توسط سایپا تولید شده که قیمت تمام شده آن، نزدیک به 16 هزار میلیارد ریال است. با تقسیم مبلغ مذکور بر خودروهای تولید شده، عدد 19 میلیون و 200 هزار تومان به دست می آید.

پراید: ۱۹ میلیون و تیبا ۲۲ میلیون تومان + سند

در این گزارش اضافه شده که مجموع درآمد حاصل از فروش این پرایدها، حدود 15 هزار میلیارد ریال بوده که به همین خاطر، شرکت سایپا حدود 1 هزار میلیارد ریال متحمل ضرر شده است.

خودروی تیبا دیگر محصول پرتیراژ و پرفروش سایپا است که تعداد تولید شده در 6 ماهه اول سال جاری، 66 هزار و 435 دستگاه بوده و قیمت تمام شده آن برای مجموعه مذکور، حدود 14 هزار و 500 میلیارد تومان می باشد. با تقسیم قیمت تمام شده به تعداد خودروی تولیدی، مشخص می شود هر تیبا، برای سایپا 21 میلیون و 955 هزار تومان تمام می شده است.

مجموع فروش خودروهای تیبا، مبلغ 15 هزار و 598میلیارد ریال شده است که سودی در حدود 100 میلیارد تومان برای سایپا به دنبال داشته است.

سومین محصول پرتیراژ سایپا در این مدت، ساینا بوده که تعداد تولید شده از آن 20 هزار و 336 دستگاه بوده است. قیمت تمام شده این خودرو نیز مجموعا 4 هزار و 369 میلیارد ریال بوده که با تقسیم ان بر تعداد تولید شده، مشخص می شود هر عدد ساینا ، 21 میلیون و 486 هزار تومان برای سایپا تمام می شود و فروش ان 78 میلیارد تومان برای این شرکت سود به دنبال داشته است.

قطعا در 6 ماهه دوم امسال، قیمت تمام شده خودروهای مذکور برای شرکت سایپا افزایش قابل توجهی داشته است اما میزان آن ، صرفا بر اساس گزارش های حسابرسی و مالی این شرکت و بازرس قانونی آن مشخص می شود و در حال حاضر امکان برآورد دقیق از آن نیست.

البته با توجه به اینکه بخش مربوط به دستمزدها، در ادامه صورت مالی درج شده، به نظر می رسد گزارش هزینه های مذکور مواردی چون شامل مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، عوارض، هزینه شماره گذاری، دستمزد کارگر، هزینه مالی و اقساط وام و هزینه‌های جاری نمی شود.

هرچند که بخشی از موارد مذکور نیز همچون هزینه های مالی که رقم قابل توجهی می شود، تقصیر مشتریان علاقمند یا مجبور به خرید خودروهای داخلی نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
چه لزومی دارد که ما خودروسازی اینجوری داشته باشیم که نه سازنده اند و نه مونتاژکار و تا زمانی که واردات خودرو آزاد نشده وضعیت همینه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار