بازدید 6199
۵

هر خانوار ایرانی سالانه چقدر برای خرید "آجیل" هزینه می‌کند؟

گرانی‌های سال جاری در شب عید به آجیل و خشکبار رسیده است و بسیاری از مردم تصمیم گرفته اند که برای عید امسال آجیل را از فهرست خرید شب عید خود خارج کنند. بررسی‌های نشان می‌دهند که طی یک دهه اخیر روند هزینه­کرد خانوار‌ها برای خرید آجیل رو به افزایش بوده است و طی یک دهه این هزینه­کرد تقریباً ۵ برابر شده است.
کد خبر: ۸۸۳۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷ 08 March 2019
تابناک اقتصادیگرانی‌های سال جاری در شب عید به آجیل و خشکبار رسیده است و بسیاری از مردم تصمیم گرفته اند که برای عید امسال آجیل را از فهرست خرید شب عید خود خارج کنند. بررسی‌های نشان می‌دهند که طی یک دهه اخیر روند هزینه­کرد خانوار‌ها برای خرید آجیل رو به افزایش بوده است و طی یک دهه این هزینه­کرد تقریباً ۵ برابر شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، هر ساله با نزدیک شدن به شب‌های پایانی سال و عید نوروز بازار خرید آجیل و خشکبار داغ می‌شود، اما امسال به دلیل افزایش قیمت قابل توجه قیمت آجیل، بیشتر مردم تصمیم گرفته اند تا آن را از فهرست خرید عید خود حذف کنند و برای پذیرایی مهمانان عید، تنها به میوه و شیرینی اکتفا کنند.

حتی در شبکه‌های مجازی کمپین‌هایی برای نخریدن آجیل با هشتک‌های #نه به آجیل نجومی، #آجیل نمی‌خریم، #آجیل نمی‌خوریم، #نه به خرید آجیل و ... راه افتاده است و یا برخی شورا‌ها در روستا‌های برخی استان‌ها  با نوشتن نامه هایی، مردم را دعوت به نخریدن آجیل نموده اند.

حالا پرسش این است که هر خانوار ایرانی در طی ده سال اخیر، سالانه چقدر برای خرید آجیل و خشکبار هزینه کرده است؟ و اینکه هزینه آجیل و خشکبار چند درصد از کل هزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های سالانه یک خانوار را شامل می‌شود؟

برای پاسخ به دو پرسش فوق می‌توان به نتایج بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ایران که به صورت سالانه توسط بانک مرکزی تهیه و منتشر می‌شود، مراجعه نمود. بررسی‌ها نشان می‌دهند که طبق نمودار زیر در طی ده سال گذشته روند هزینه­کرد برای خرید آجیل و خشکبار افزایش یافته است. در حالی که هر خانوار ایرانی در سال ۱۳۸۷ برای خرید آجیل و خشکبار به طور متوسط در طی یک سال حدود ۶۲ هزار و ۱۸۶ تومان هزینه کرده است، این هزینه در سال ۱۳۹۶ به ۳۱۳ هزار و ۴۵۶ تومان رسیده است. یعنی در طی یک دهه، میزان متوسط هزینه هر خانوار ایرانی در طی یک سال برای آجیل و خشکبار تقریباً ۵ برابر شده است. البته ممکن است این افزایش هزینه به دلیل افزایش نرخ تورم رخ داده باشد و سطح مصرف آجیل و خشکبار در طی یک دهه توسط خانوار‌ها تغییری نکرده باشد.

هر خانوار ایرانی سالانه چقدر برای خرید


همچنین نمودار زیر درصد سهم هزینه برای آجیل و خشکبار نسبت به کل هزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها سالانه یک خانوار را نشان می‌دهد. همان گونه که ملاحظه می‌گردد در حالی که این سهم در سال ۱۳۸۷ حدود ۲.۳ درصد بوده است این سهم در سال ۱۳۹۶ به ۳.۲ درصد رسیده است. یعنی می‌توان گفت: سهم هزینه­کرد برای آجیل و خشکبار نسبت به کل هزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها سالانه یک خانوار در طی یک دهه افزایش یافته است.

هر خانوار ایرانی سالانه چقدر برای خرید

البته همان گونه که عنوان شد وضعیت خرید آجیل و خشکبار در سال جاری به دلیل افزایش قیمت، چندان مناسب نیست و طبیعتا ارقام بالا در سال جاری قطعاً با اُفت چشمگیری مواجه خواهند شد.

مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران طی مصاحبه‌ای با رادیو در مورخه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ گفت: تفاوت قیمت ۶۰ تا ۷۰  قلم جنس آجیل و خشکبار موجود در بازار به نسبت سال گذشته ۷۰ تا ۸۰ درصد می‌باشد و عمده گرانی قیمت این کالا‌ها در بازار به دلیل افت شدید تولید بوده است. احمدی افزود: امسال ۷۰ تا ۸۰ درصد تولید خشکبار کشور به دلیل سرما زدگی شدید در فروردین ماه سال جاری کاهش یافت.

همچنین وی طی مصاحبه دیگری در مورخه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ اعلام کرد که قیمت هر کیلو آجیل شور در حال حاضر در محدوده ۶۵ تا ۱۱۰ هزار تومان قیمت گذاری شده و قیمت هر کیلو آجیل ۴ مغز نیز بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان نرخ گذاری شده است. وی افزود: این قیمت‌ها برای عرضه در نمایشگاه‌های بهاره است، ولی قیمت عرضه آجیل در بازار نیز از قیمت‌های فوق مستثنی نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
منظورتان اجیل خورها هستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ما که چند ساله اجیل نخورده ایم.......................
مردم نخرن ؟
خوب چي ميشه مثلا؟
آجيل ها رو مي برن صادر ميكنن تازه كلي بيشتر گيرشون مياد
ملت هم نخرن
ما که باور کردیم. خوبه تمام اصناف یاد گرفتن برای گرون کردن میگند تولید کم شده.خوب چرا تولید که زیاد میشه قیمت بر نمیاد سر جاش.
..... به دلیل افزایش قیمت قابل توجه قیمت آجیل، بیشتر مردم تصمیم گرفته اند تا آن را از فهرست خرید عید خود حذف کنند....
بهتره بنویسید:
..... به دلیل افزایش قیمت قابل توجه قیمت آجیل، بیشتر مردم تصمیم گرفته اند تا آن را " هم" از فهرست خرید خود حذف کنند ....
با سلام .

آخرین قیمت آجیل در بازار آزاد در شهرستان رشت و لاهیجان را مشاهده نمایید .

1- سنجد هرکیلو 72000 تومان 2- فندق 84000 تومان بر مبنای کیلو . 3- پسته احمد آقایی 222000 تومان 4-

مغز گردو 142000 تومان 5- بادام درختی 152000 تومان 6- انجیر خشک 118000 تومان 7- بلادام زمینی 38000 تومان

و سایر خشکبار در مشابه همین قیمت ها است .......

آیا یک کارگر و یا یک کارمند دارای خانواده با این حقوق میتواند این خشکبارها را بخرد ؟

شما قضاوت کنید کارگر و کارمند معمولی چطور میخواهد با این اوضاع وحشتناک اقتصادی زندگی کند !!!

قابل توجه مسئولین محترم اقتصادی و حتی سیاسی ........
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی