بازدید 4154
حداد عادل در نشست تبیین «گام دوم»:

پشت بیانیه گام دوم تفکر عمیق وجود داشت

کد خبر: ۸۸۲۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶ 02 March 2019

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید ظرفیت‌های بیانیه «گام دوم» را تبیین کرد تا بتوانیم از میوه آن در جامعه استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست تحلیلی بیانیه رهبر انقلاب موسوم به «گام دوم»، گفت: عدد ۴۰ در سنت‌های دینی و فرهنگ عمومی کشور ما یک جایگاه خاص دارد و چهل سالگی انقلاب فرصتی نیکو برای نگاه پشت سر و پیش رو است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نفس دوام انقلاب دلگرم کننده دوستان و مایه ناراحتی دشمنان است، اظهارداشت: امروز سخنانی که از جان بولتن و امثال آنها شنیده می‌شود بدین معناست که آنها از استمرار انقلاب عصبی هستند.

بیانیه «گام دوم» یک جهش به سوی آینده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه در چنین شرایطی بیانیه رهبری یک جهش به سوی آینده است، افزود: خوب است ما درنگی داشته باشیم و بدانیم که شخصی که بیانیه را نوشته است چه تجربه و دور اندیشی داشته است، ایشان از تجربه بسیار زیادی در تحقق اندیشه اسلامی برخوردار هستند.

حدادعادل تاکید کرد: تمام تجربیات ایشان پیش و پس از انقلاب حاصلش این بیانیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: در خاطرات مهندس بازرگان هم آمده است: «از نخبگان خواستیم تا طرحی برای جهان بینی اسلامی ارائه دهند. بهترین طرح، طرح سید علی خامنه‌ای بود.» امام در مورد رهبر معظم انقلاب می‌گویند که من خودم ایشان را بزرگ کرده‌ام. در سخنان امام(ره) در مورد هیچ شخصی چنین حرفی وجود نداشته است.

پشت بیانیه گام دوم تفکر عمیق وجود داشت

مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان این مطلب که پشت این بیانیه تفکر عمیق و مهندسی بزرگی وجود داشته است، گفت: منطق عمیقی دارد و ما باید تلاش کنیم تا آنرا کشف کنیم. انتخاب موضوعات هم بر اساس همان منطق انجام گرفته است.

حدادعادل اضافه کرد: مسلماً شرایط فعلی انقلاب، کشور و جهان در انتخاب عناوین و نظم این بیانیه موثر بوده است؛ اندیشه‌های رهبری انتزاعی نیست و در میدان عمل و اجرای کشور امتحان شده است.

وی به اهمیت این بیانیه پرداخت و گفت: نکته مهم دیگر در این بیانیه، توجه به جوانان است. دلیل آن هم این است که این بیانیه برای آینده کشور است و جوانان، کسانی هستند که باید گام دوم را بردارند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری اظهارداشت: پیشگامان در گام اول باعث پیروزی انقلاب شدند، حال نوبت جوانان است که آنچه آنها به دست آوردند را حفظ کرده و رشد دهند.

حدادعادل افزود: در کنار پیامی که رهبری برای جوانان خارج از کشور دادند، این بیانیه را برای جوانان داخل کشور صادر کردند. رهبری با این پیام درخواست ناگفته را اجابت کردند.

باید از میوه بیانیه «گام دوم» در جامعه استفاده کنیم

وی با اشاره به اینکه امروز این بیانیه جای تدریس، تبیین و ترویج دارد، گفت: من خواهش می‌کنم از تمام کسانی که دل در گرو انقلاب دارند در جهت تبیین این پیام تلاش کنند؛ باید ظرفیت‌های این پیام را تبیین کنیم تا بتوانیم از میوه آن در جامعه استفاده کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بابیان اینکه این بیانیه در دو بخش تهیه شده است، می گوید: بخشی از آن متوجه زمان مبارزات انقلاب، پیروزی آن و مسیر طی شده در این ۴۰ سال است. در اصل همین گام اول، گام دوم را ممکن کرده است.

حدادعادل تاکید کرد: گام دوم که نیمه دوم پیام نیز هست، ناظر به آینده است. مقام معظم رهبری در مقدمه این پیام مشخصات این مرحله دوم را با اصطلاحات خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی بیان کرده‌اند، یعنی ایشان انتظارشان هم خودسازی و هم کسب کمال معنوی و روحی است.

وی گفت: در عین حال رهبری به موضوع جامعه پردازی، ایجاد جامعه اسلامی و نهایتا حرکت به سوی تمدن اسلامی اهمیت بسیار می‌دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این مطلب «ایشان انقلاب اسلامی را آواز یک عصر جدید می‌داند»، تاکید کرد: بسیاری از شبهاتی که در ۴۰ سال گذشته و حتی در ۲۰سال گذشته و یا حتی بعد از خاتمه جنگ شبهاتی که در داخل و خارج بیان شده، در این بیانیه مورد توجه رهبری قرار گرفته است و ایشان در لابلای این پیام به این شبهات پاسخ داده‌اند.

حدادعادل گفت: یکی از شبهات آن است که گفته می‌شود هر نهضتی بعد از آنکه به پیروزی برسد و تبدیل به یک نظام شود از حرکت و جوهر انقلابی خود می‌افتد و بیان می‌کنند که تبدیل شدن نهضت به نظام، آغاز مرگ نهضت خواهد بود. ایشان در این بیانیه می‌فرمایند: «انقلاب اسلامی پس از نظام سازی به رکود و خموشی دچار نشده و نمی‌شود». این پاسخ به کسانی است که می‌گویند وقتی نظام سازی آغاز شد دیگر انقلاب از نفس می‌افتد.

وی با یادآوری اینکه ایشان در ادامه این چنین می‌فرمایند: «بین جوشش انقلاب و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری وجود ندارد بلکه از نظریه نظام انقلابی تا ابد دفاع می‌کند.»، اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب در جای دیگری از بیانیه این چنین می فرمایند: این انقلاب انعطاف دارد ولی انفعال خیر. ما به دلیل آنکه دارای انعطاف هستیم همواره آماده تصحیح خطاهای خود نیز خواهیم بود اما تجدیدنظر پذیر و قابل انفعال نیستیم. انقلاب به نقدها حساسیت نشان می‌دهد اما به هیچ بهانه‌ای از ارزش‌های خود فاصله نخواهد گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: من دیدم که برخی رسانه‌ها از این بیانیه بزرگ که نزدیک به ۱۸ صفحه را به خود اختصاص داده است، همین بخش را پسندیده بودند که انقلاب آماده تصحیح خطاهای خویش است. به صورتی که انگار انقلاب خطا کرده و امروز در پی عذرخواهی است.

بیانیه«گام دوم» عصاره تحول تکاملی در روشنفکری اسلامی است

حدادعادل، این بیانیه را  حلقه وصلی بین نسل‌های انقلاب دانست و گفت: در فضای مجازی وقتی می‌خواهند انقلاب را زیر سوال ببرند، دهه شصتی‌ها را مسخره می‌کنند؛ حضرت آقا در این بیانیه حلقه‌ای را ایجاد کرده‌اند که یک طرفش را دهه شصتی‌ها و پنجاهی‌ها و قبل از انقلابی‌ها بگیرند و طرف دیگر را نسل‌های سوم و جوانان امروز بگیرند و با هم سر یک سفره بنشینند و تغذیه کنند.

وی با بیان اینکه این بیانیه عصاره تحول تکاملی در روشنفکری اسلامی است و این روشنفکری اسلامی در جریان ورود تجدد به جریان اسلام پدید آمده است، یادآورشد: شهید مطهری یکی از قله‌های بلند روشنفکری اسلامی است و این روشنفکری اسلامی امروز بلوغ خود را در اداره چهل ساله انقلاب اسلامی نشان داد.

مشاورعالی مقام معظم رهبری اضافه کرد: در این بیانیه، رهبر انقلاب به بسیاری از مسائل همچون عقب‌ماندگی علمی و رابطه علم و دین،‌ اقتصاد و عدالت،‌دین و دنیا، دنیا و آخرت و ...که مورد بحث روشنفکران ۲۰۰ساله معاصر بوده پاسخ داده اند. 

حدادعادل با بیان اینکه یکی از آرمان‌های رهبر انقلاب پدید آمدن جریان روشنفکری اسلامی در میان نسل جوان بعد انقلاب اسلامی بوده است، گفت: نسلی که با مفاهیم تازه آشنا باشد، متحجر نباشد و با حفظ اصول، معاصر دنیای خود باشد؛ ایشان مدافع اشخاص و جریان‌هایی بودند که این آرمان‌ها را ممکن می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: رهبری اشاره می‌کنند که ما نه متحجریم و نه از اصول خود دست بر می‌داریم و به آنها به شدت پایبندیم.

وی با بیان اینکه نکته دیگر که در این بیانیه می‌توان به آن اشاره کرد جمع بین آرمانگرایی و واقع بینی است که باز این مطلب را در جای دیگری از ایشان شنیده بودیم، یادآورشد:  ایشان در بیانیه نیز می فرمایند: فاصله میان بایدها و واقعیت‌ها، وجدان‌های آرمان خواه را عذاب می‌دهد. اما ما معتقدیم که این فاصله را می‌شود طی کرد.

رهبر معظم انقلاب همچنین اشاره می‌کنند: «قدرت، ما را از اخلاق و انسانیت دور نکرده است. انقلاب قدرتمند است اما مهربان و با گذشت است و آن افراط‌ها و چپ روی‌هایی که مایه ننگ بسیاری از رویش‌ها است در انقلاب ما بوجود نیامده است.» شما امروز که به انقلاب کبیر فرانسه نگاه می‌کنید، خواهید دید که چپ روی‌ها چه بلایی بر سر انقلاب آنها آورد و انقلاب روسیه نیز همانند آن است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: رهبر معظم انقلاب همچنین به نکته مهم دیگری اشاره می‌کنند و آن توجه ویژه و مخاطب قرار دادن جوانان است و در بیانیه نیز این چنین می‌گویند: «در آغاز فصل جدیدی از انقلاب اسلامی این بنده ناچیز مایلم با جوانان عزیزم...» همین بیان صفت عزیزم خطاب به جوانان، نشان دهنده وجود نوعی صمیمیت و محبت بین رهبر معظم انقلاب و جوانان است.

حدادعادل گفت: ایشان در ابتدای سخن گفتن با جوانان به یکی از مهمترین گرفتاری‌های این روزها اشاره می‌کنند و بسیار پدرانه به آن جوانان انقلابی که بی دلیل چنگ بر صورت جوانان قدیم انقلاب می‌زنند پدرانه نصیحت می‌کنند و در واقع نگران این هستند که تضادی در جامعه بین جوانان قدیم انقلاب و جوانان امروز پدید آید. ایشان می‌خواهند جوانان را از افتادن به این دام پرهیز دهند.

وی با تاکید براینکه دشمن به انواع مختلف می‌خواهد که در جامعه ما تضاد ایجاد کند، افزود: امروز رهبری نگران این اتفاق هستند و این‌گونه بیان می‌کنند «عزیزان من نادانسته‌ها را جز با دانش خود یا با گوش سپردن به تجربه دیگران نمی‌توان دانست و بسیاری از آنچه را که ما دیده و آزموده‌ایم شما نیازموده و ندیده‌اید.»

مشاور عالی مقام معظم رهبری اذعان داشت: باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛  دشمنان می‌خواهند که انقلاب را طوری دیگر نشان دهند و گذشته را تحریف کنند. ایشان همچنین می‌فرمایند: «امروز حقیقت را نمی‌توان از دشمن و پیاده نظام آن شنید.»البته مصداق این پیاده نظام باید تبیین شود تا ببینیم منظور و مقصودشان از پیاده نظام چیست.

حدادعادل گفت: رهبری تاکید دارند:ما نه در ایجاد نهادها و نه در ایجاد نوع نظام مان از هیچ جایی تقلید نکردیم و هیچ راه طی شده‌ای در برابر آن وجود نداشته است. تجربه جمهوریت و اسلامیت گفتمان تازه‌ای بود که خداوند به قلب امام الهام کردند. ایشان می‌خواهند این اصطلاحات و نوآوری انقلاب را این گونه بیان کنند.

ایشان همچنین بیان می‌کنند: این انقلاب همانند یک زلزله در جهان صدا کرد. رهبری دستاوردها را در بیانیه گام دوم به جوانان یادآوری می‌کنند. سقوط ننگین سلطنتی، ایجاد حکومت اسلامی و قوت گرفتن عنصر اراده ملی و در عین حال میدان دار کردن جوانان از بیانات ایشان است.

وی با بابیان اینکه نظام جمهوری اسلامی از همان ابتدای استقرار به موضوع جوانان اشاره داشت، خاطرنشان کرد: رهبری در ادامه به مثال‌هایی از این دستاوردهای انقلاب اسلامی می‌پردازند. امروز برخی عنوان می‌کنند که اگر رژیم پهلوی نیز بود همین دستاوردها حاصل می‌شد اما به موضوع مهمی اشاره ندارند و آن ایجاد مشارکت ملی و عمومی در بین مردم پس از انقلاب اسلامی است. رضا شاه در آن دوران با اعتقادات مردم مبارزه می‌کرد و مردم در آن دوران اهمیت چندانی نداشتند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: همانطور که در ابتدای پیروزی انقلاب شاهد بودیم. در زمان رضاشاه هیچ نهاد بنیادی و زیرساختی در کشور ایجاد نشده بود یعنی به دو ماه نرسید که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور به هم ریخت زیرا مردم در صحنه حضور نداشتند.

برخی فکر نکنند که در فضای مجازی می‌توانند واقعیت را انکار کنند

حدادعادل می گوید: این مردم در این ۴۰ سال تربیت شدند؛ سیدحسن نصرالله در دهه فجر راجع به انقلاب اسلامی صحبت کرده بود و گفته بود مردم در زمان شاه آب خوردن نداشتند و عده‌ای به او طعنه زده بودند. حال پاسخ من به آنها این است که من می‌دانم. من پیش از انقلاب هم سن و سال کمی نداشتم. در آن زمان من یکی از مسئولین سودانی را به روستایی در اطراف شاه عبدالعظیم بردم و به او نشان دادم که چقدر وضعیت در رژیم قبل سخت بوده و به او گفتم که در حال زدن چاه برای تامین آشامیدنی آنها هستیم.

وی گفت: حال این را برای آن می‌گویم که امثال برخی آقایان فکر نکنند که در فضای مجازی می‌توانند واقعیت را انکار کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اسدالله اعلم در خاطرات خود و پیش از انقلاب اینگونه بیان می‌کند که به کنگره روستائیان رفته بودم و بعدا فهمیدم که تنها ۴ درصد روستاهای کشور آب آشامیدنی دارند و این مایه خجالت ما است. حال اینها تنها مقدمه ای در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب بود که امروز رهبری در مورد گام اول از جوانان انتظار آگاهی و در گام دوم انتظار اقدام دارند. البته این اقدام بر پایه آن آگاهی است.

حدادعادل در ادامه ضمن اشاره به بخش دوم بیانیه رهبر معظم انقلاب، گفت: رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از بیانیه خود این گونه مطرح می‌کنند: «جوانان عزیز این نمونه‌ای از گذشته ۴۰ ساله انقلاب اسلامی است.» همین لحن رهبر معظم انقلاب نشان از این دارد که ایشان می‌خواهند جوانان را با این سرگذشت آشنا کنند.

وی تصریح کرد: امروز برخی مطرح می‌کنند که صحبت‌هایی که رهبری در این بیانیه مطرح کرده‌اند عمدتا همان‌هایی است که در سال‌های گذشته گفته بودند و حال اهمیت این بیانیه و نو بودن آن از چه جهت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه من اینطور بیان می‌کنم که این بیانیه از دو جهت مهم است، گفت: یکی از آن جهت که اگر این بیانیه را ما به تعبیر فلسفی، صاحب یک ماده و یک صورت بدانیم، ماده‌اش درون مایه مطالب و صورت آن نظم بیانیه، ترتیب و آرایش آن خواهد بود.

«حال سخن من این است که ممکن است این بیانیه از لحاظ ماده و محتوا جدید نباشد اما رهبری ناظر به نیازی که احساس می‌کردند آن ماده‌ای که پیش از آن مطرح کرده بودند را با آرایش تازه‌ای باز دیگر تکرار کرده‌اند. حال باید دید که انگیزه ایشان در این صورت بخشی جدید چه بوده است؟»

حدادعادل با بیان اینکه امروز نسلی پدید آمده که باید کشور را اداره و انقلاب را حفظ کند، گفت: همین نسل نه انقلاب را دیده و نه زمان طاغوت را تجربه کرده است. این جوانان علاوه بر آن حتی امام و جنگ را نیز تجربه نکرده‌اند. حال ایشان می‌خواهند به این نسل بگویند که شما به گذشته برگردید و بدانید که تحت عنوان انقلاب چه اتفاقاتی در کشور افتاده است و آن چیزی را که ندیده‌اید از آنهایی که دیده‌اند بشنوید. این موضوع بسیار مهمی است.

وی با اشاره به این نکته که امروز دشمن بر روی همین ناآگاهی و اختلاف نسلی انگشت گذاشته است، تصریح کرد: در همین فضا بی صاحب مجازی و این مطالب کذبی که وارد می‌شود و ذهن جوانان را فرا می‌گیرد و از همین بی اطلاعی آنان بهره می‌برند. امروز شاهدیم که فرح پهلوی بیانیه‌ای برای ۴۰ سالگی انقلاب صادر می‌کند و انقلاب ما را به استبداد، اختناق و زور متهم می‌سازد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: همه حرف‌هایی که لایق خودشان است به انقلاب اسلامی نسبت می‌دهند. حال امید او در نگارش این بیانیه همان نسل جوان است که اتفاقات آن دوران را ندیده است.

حدادعادل یادآورشد: کسانی که قبل از انقلاب را تجربه کرده اند وقتی چنین بیانیه ای را از چنان شخصی می بینند تعجب می کنند زیرا امثال فرح پهلوی و سلطنت طلبان به هیچ وجه جرأت نمی کردند در ابتدای انقلاب چنین حرفی را به زبان بیاورند.

وی اضافه کرد: البته باز هم در بین همان‌ها افرادی هستند که به واقع از اتفاقات آن دوران و حتی بعد از سالیان مثل اردشیر زاهدی از واقعیت ها می گویند تا شاید ذره ای از بار گناهانش و کارهایی که در ۲۸ مرداد انجام داد از دوشش برداشته شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما امروز می‌خواهیم جوانان را از خطر و خدعه و فریب که دشمن با استفاده از فاصله زمانی به آن اقدام کرده است نجات دهیم و این نکته ویژه رهبری در این بیانیه است، گفت: رهبری طوری مطالب را در کنار یکدیگر قرار دادند که مقصود حاصل شود.

صحنه آتش به اختیار مشخص شد

حدادعادل گفت: امروز مقام معظم رهبری از جوانان می‌خواهند وارد عمل شده و با اقدام و عمل خود با این سوءاستفاده مخالفین نظام به مبارزه بپردازند. البته باید بگویم که وقتی آتش به اختیار می‌خواهید عمل کنید باید صحنه جنگ را بشناسید.

وی با اشاره به موضوع آتش به اختیار، اظهارداشت: آتش به اختیار عمل کردن به این نحو نیست که وقتی ما بخواهیم به سوی دشمن حمله کنیم اسلحه خود را به سوی خودی بگیریم و ندانیم در چه میدانی در حال مبارزه هستیم. ایشان با این بیانیه بدنبال آن هستند که صحنه میدانی را که جوان می‌خواهد به صورت آتش به اختیار به آن عمل کند را مشخص کرده و ترسیم کنند.

«ایشان در ابتدای بخش دوم اشاره دارند که در آغاز گام دوم محصول ۴۰ ساله امروز برابر دیدگان ما است.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید: جوانان امروز، گام دوم را در حالی بر می‌دارند که کشوری مستقل و مردمی آزاد، مقتدر، متدین و انباشته از تجربه‌های گرانبها دارد. ایشان فضای امروز کشور را با آن روزهای ابتدای انقلاب مقایسه می‌کنند.

حداد عادل همچنین با اشاره به بخش دیگری از بیانیه رهبر معظم انقلاب، گفت: یکی از زیباترین بخش‌های این بیانیه آن است که ایشان می‌گویند: «اگر آن روز چالش با آمریکا و کوتاه کردن دست امال بیگانه و تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی در تهران و یا تسخیر لانه جاسوسی بود، امروز چالش بر سر حضور ایران مقتدر در مرزهای رژیم صهیونیستی و برچیدن بساط نفوذ آمریکا از منطقه غرب آسیا و حمایت جمهوری اسلامی از مجاهدت‌های فلسطینیان در قلب سرزمین های اشغالی و دفاع از پرچم برافراشته حزب الله و مقاومت در سراسر منطقه است.» اینها هیچکدام شعار و گزافه گویی نیست. اینها دقیقا عین واقعیت است.

وی اظهار داشت: ایشان می‌گویند در  ۴۰سال پیش مقیاس و معیار عمل ما آن بوده و امروز چالش ما تغییر کرده است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان اینکه آن روز اگر چالش ما بدست آوردن تجهیزات ابتدایی برای ایران بود، امروز مشکل دشمن جلوگیری از انتقال سلاح‌های پیشرفته ایرانی به نیروهای مقاومت است، گفت: اینها مطالبی است که دشمنان ما هر از چند گاهی مطرح می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب ضمن اشاره به همین موضوع این گونه بیان می‌کنند: «همان آمریکایی که روزی گمان می‌کرد که می‌تواند با چند هواپیما انقلاب مردم ایران را سرنگون سازد، امروز برای مقابله با ایران با چند کشور دیگر متحد می‌شود ولی باز هم شکست می‌خورد که نمونه اخیر آن همین کنفرانس ورشو بود.»

حدادعادل با تاکید براینکه آمریکا برای مقابله با شوروی یک اتحاد تشکیل داد تا با آن مقابله کند، خاطرنشان کرد: ولی امروز به چند نوکر منطقه‌ای خود التماس می‌کند تا با آنها متحد شده و بر علیه ایران چاره‌ای بیاندیشند.

وی اضافه کرد: ایشان بار تمام این تلاش‌ها را بر دوش جوانان می‌دانند. این توجه ویژه رهبری درست مقابل ایده دشمن است و در حال باطل ساختن طلسم آنها است. رهبری برخلاف دشمنان نظام که می‌خواهند انقلاب را از جوانان بگیرند این‌گونه بیان می‌کنند: «تمام این انقلاب برای شما است و باید وارد میدان شده و مسئولیت بپذیرید.»

رهبر انقلاب آرمان بزرگی در مقابل جوانان گذاشتند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه جوان همیشه آرمانگرا است و آرمان‌های بلند را دوست دارد، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز آرمان بزرگی در مقابل چشمان جوانان گذاشته‌اند و آن رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.

حدادعادل گفت: ایشان همچنین در مورد نیروی انسانی، ظرفیت جوانان و فرصت‌های پیش روی آنها نیز سخنان بسیاری را در بیانیه مطرح کرده‌اند تا به آنها بگویند که امروز شماها خیلی امیدوارتر از جوانان ۴۰ سال پیش می‌توانید حرکت کنید.

وی تصریح کرد: نکته مهم این است که ایشان اولین حرفی که به جوانان زدند در مورد سبک زندگی، اقتصاد، روابط خارجی و... است که همه اینها به ۹ سرفصل می‌رسد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه البته نکته مهم در مورد همه اینها آن است که ایشان بیش از هر چیزی به امید تکیه کردند، گفت: البته قبلا هم می‌گفتند ولی به این اندازه به این نکته توجه نکرده بودند.

ایشان در بیانیه در مورد امید اینچنین بیان می‌کنند: «شما جوانان باید ترس و ناامیدی را از خود و دیگران برانید و با این نگرش با عده‌ای که سعی در ناامیدسازی مردم از آینده جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی دارند، مقابله کنید.»

حدادعادل با اشاره به توجه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به موضوع پیشرفت علمی، اظهار داشت: ایشان بسیار واقع بینانه این طور مطرح می‌کنند: «اینکه ما در مورد شتاب علمی سخن می‌گوییم به این معنا نیست که از جهان عقب نیستیم. ما هنوز از قله‌های دانش جهان بسیار عقب هستیم.» حال در مورد این موضوع نیز بار را بر دوش جوانان می‌بینند و همان طور که در حوزه مدیریت از لفظ «مدیریت جهادی» سخن می‌گویند در علم نیز به همین روال از جهاد علمی حرف می‌زنند. ایشان در این بیانیه لحنی حماسی دارند و طوری سخن می‌گویند که انگار سخنی برای آغاز مبارزه است.

وی افزود: یکی از نکاتی که ایشان در موضوع معنویت و اخلاق بر روی آن تاکید دارند، وظیفه دولت‌ها در رشد اخلاق و معنویت جامعه است. ما در همین ۲۰ سال اخیر شاهد بودیم که شخصی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور بود ولی این‌گونه بیان می‌کرد که ما وظیفه نداریم که مردم را به سمت ارزش‌ها دعوت کنیم و وظیفه ما تنها دادن آزادی به مردم است.

نماینده ادوار مجلس ادامه داد: در کشور ما هنوز هم افرادی هستند که می‌گویند دولت وظیفه ندارد مردم را به زور به بهشت ببرد.

حدادعادل با بیان اینکه صحبت این نیست که ما بخواهیم مردم را به زور به بهشت ببریم، تاکید کرد: اما رهبر معظم انقلاب در بیانیه خود این گونه عنوان می‌کنند: «دولت ها نباید اجازه دهند تا جهنمی‌ها، مردم را با زور و فریب جهنمی کنند.» مصداق آن همین وضع آشفته و مخرب جوانان در فضای مجازی است. ایشان موکدا و مکررا این موضوع را تذکر می‌دهند و آن را وظیفه دولت‌ها می‌دانند.

وی با اشاره به توجه ایشان در بیانیه گام دوم به موضوع اقتصاد، گفت: رهبری در بیانیه  اینگونه اشاره می‌کنند: «فقر و غنا در مادیات و معنویات بشر اثر می‌گذارد و البته اقتصاد، هدف جامعه اسلامی نیست ولی وسیله‌ای است که بدون آن نمی‌توان به اهداف رسید.»

غفلت از تک تک بندهای این بیانیه یک تاریخ تلخ و دردآوری را برای همین جوانان رقم زده است. رهبری امروز راه‌های سوء فهم را در موضوع اقتصاد می‌بندند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری تصریح کرد: من از همین جا به آن روزنامه نگارانی که بیانیه رهبری را با این تیتر که نظام آماده اصلاح اشتباهات خویش است می‌گویم،  عملکرد ضعیف ما باعث شده که اقتصاد کشور از درون و بیرون دچار چالش شود.

حداد عادل همچنین ضمن اشاره به آن کسانی که تلاش می‌کنند تا راهی جز مذاکره نگذارند، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه خود این گونه مطرح می‌کنند: «راه اصلاح مشکلات اقتصادی کشور مذاکره نیست بلکه تنها راه، اقتصاد مقاومتی است.»

ایشان همچنین این‌گونه بیان می‌کنند: «دولت جمهوری اسلامی باید مرزبندی خود با دولت‌های جهان را تعیین کند و از تهدیدهای پوچ برخی کشورها و افراد نهراسند و در همه حال عزت کشور و ملت خود را در نظر داشته باشند. البته در مورد آمریکا حل هیچ مشکلی متصور نیست و مذاکره با آن جز زیان مادی و معنوی محصول دیگری نخواهد داشت.»

دشمن به دنبال تخریب جوانان است

وی به بندهای پایانی بیانیه پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب در پایان بیانیه گام دوم خود نیز بار دیگر سلام ویژه‌ای به جوانان می‌کنند. بنابراین این بیانیه باید در یک قطع کوچک به شکل پاکیزه‌ای نوشته شود و جوانان پاکی که با انرژی تمام خود را برای خدمت رسانی آماده می‌کنند، این بیانیه را در کنار خود داشته باشند.  

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امروز دشمن همانطور که در تلاش است تا نسل اول انقلاب را بدنام سازد و در حال خراب کردن جوانان انقلابی نیز هست، گفت: امروز شما نگاه کنید این هیاهویی که بر سر آقازادگی درآمده است چیست؟ دشمنان می‌خواهند بگویند که جوان انقلابی همین آقازاده‌ها هستند و با ترسیم این نگاه غلط، جوانان مومن انقلابی را مورد حمله و تخریب قرار دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان