بازدید 3927
وزیر آموزش و پرورش:

کنکور امروز تبدیل به یک دشمن برای تربیت شده

کد خبر: ۸۸۱۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲ 27 February 2019

وزیر آموزش و پرورش ماموریت اصلی آموزش و پرورش تربیت دانست و تاکید کرد: کنکور امروز تبدیل به یک دشمن برای تربیت شده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، سید محمد بطحایی در همایش گرامیداشت هفته تربیت اسلامی، روز امور تربیتی و روز میلاد حضرت فاطمه(س) گفت: سیاست جدید آموزش و پرورش در دولت دوازهم، توجه به امور تربیتی است. ماموریت اصلی آموزش و پرورش ما تربیت است و به محض اینکه اسم تربیت می‌آید، یعنی آن برنامه‌هایی که دانش‌‌‌آموزان را به صفات خداوند "متصف" می‌کند. این گزاره کوتاه چشم‌‌‌انداز تعلیم تربیت ماست.

وی با بیان اینکه ما باید زمینه‌هایی ایجاد کنیم که دانش‌آموزان ما متصف به ویژگی‌های خداوند شوند، اظهار داشت: افرادی با ایمان صبور باشند، به مردم‌شان عشق بورزند و افتخار کنند که در ایران زندگی می‌کنند‌. در سند تحول نیز اشاره می‌شود که بچه‌ها باید اینگونه مهارت‌ها را تمرین کنند و وقتی فارغ‌‌‌التحصیل می‌شوند، ویژگی‌های اخلاقی مناسبی داشته باشد که این نکته ماموریت سند تحول است.

این عضو دولت دوازدهم ادامه داد: اگر ما آموزش و پرورشی داشته باشیم که منتج به اصول تربیتی که گفتم نشود، آن آموزش و پرورشی نیست که انتظارش را دا‌شتیم. وقتی کارنامه دانش‌‌‌‌آموزان را می‌‌دهیم و تمام نمره‌های آنها عالی است اما در تربیت آنها درست عمل نشده یعنی ما وقتمان و عمرمان را به بطلات گذرانده‌‌ایم.

بطحایی با بیان اینکه همه کسانی که در آموزش و پرورش کار می‌کنند به نوعی مربی هستند، تصریح کرد: از خدمتکار، مربی و حوزه‌های ستادی همه و همه باید هدفشان این باشد که بچه‌ها را به سمت تربیت هدایت کنند اما متاسفانه بین این مسیر که گفتم و مسیر امروز که طی می‌کنیم، فاصله افتاده است. این شکاف که با عنوان خطا از آن نام می‌برم، باید تصحیح شود و در مسیر اصلی خودش قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه بخش عمده انرژی آموزش و پرورش صرف انتقال مفاهیم در حوزه حافظه‌‌‌‌محوری می‌شود، خاطرنشان کرد: از همین‌‌‌رو ممکن است بچه‌ها نمره خوبی بگیرند. این مهمترین چالش امروز آموزش و پرورش است. معلوم نیست مدال‌هایی که به دانش‌‌‌‌آموزان می‌دهیم، نشانه تربیت درست دانش‌‌‌آموزان باشد پس تربیت بسیار حائز اهمیت است‌. اگر کسی مهربانی کرد یا دست افتاده‌ای را گرفت برای او مدالی در نظر نمی‌گیریم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر حذف کتاب کمک درسی ابراز داشت: اگر ما امروز اصرار بر حذف کتاب‌های کمک درسی داریم، به این دلیل است که اینها دشمن تربیت هستند و ما نمی‌توانیم چشم‌مان را در برابر این دشمنی‌‌‌‌ها ببندیم. کنکور امروز هم تبدیل به یک دشمن برای تربیت شده است.

بطحایی افزود: من فکر می‌کنم شهید رجایی که در سال ۵۹ که امور تربیتی را تاسیس کرده به همین دلیل بوده است. امور تربیت یعنی خط نگهدار همین مسایل، اما متاسفانه در حوزه امور تربیتی خطاهایی رسوخ کرده است.

وی با بیان اینکه کار تربیت در مدرسه فقط از عهده یک نفر برنمی‌آید، عنوان کرد: همه اجزای مدرسه باید مروج تربیت باشند. ما تلاش می‌کنیم سهم کنکور را کاهش دهیم زیرا بر تربیت تاثیرگذار است. بچه‌ها باید اگر شکست می‌خورند با هم شکست بخورند و طعم تلخ شکست را باهم بچشند و اگر موفق می‌شوند با هم موفق شوند. از این رو باید مسابقات و فعالیت فردی سمت فعالیت‌های گروهی برود.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ما تکالیف مرسوم را از دوره ابتدایی به تکالیف مهارت‌‌محور تبدیل کردیم و در کنار آن باید آزمون‌ها را هم حذف کنیم، یادآور شد: اینها دایه‌های مهربان‌تر از مادرند و نمی‌گذارند «مادر» خود کارش را به درستی انجام دهد. ما برنامه ویژه مدرسه شروع کردیم که خیلی سخت پیش می‌رود اما دست از آن برنمی‌داریم و حتما باید بخشی از برنامه مدرسه در اختیار مربی پرورشی و تربیتی و نیروی انسانی قرار بگیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر