بازدید 1974

آنفلوآنزای خوکی نوعی آنفلوآنزای معمولی است

کد خبر: ۸۷۹۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸ 18 February 2019

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت: اصطلاح آنفلوآنزای خوکی مقداری دلهره در مردم ایجاد می‌کند بنابراین به کار بردن این لغت منسوخ شده و بهتر است از آن استفاده نشود.

به گزارش میزان، محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در خصوص ویروس آنفلوآنزای خوکی اظهار داشت: اصطلاح آنفلوآنزای خوکی مقداری دلهره در مردم ایجاد می‌کند بنابراین به کار بردن این لغت منسوخ شده و بهتر است از آن استفاده نشود.

وی افزود: آنفلوآنزای خوکی در حقیقت نوعی آنفلوآنزای معمولی است که همچون سایر انواع این ویروس هر ساله در فصل زمستان شایع می‌شود. به طور کلی سه نوع آنفلوآنزای نوع H۱N۱ (آنفلوآنزای خوکی) و H۳N۲ و نوع B. وجود دارد که در هر فصل سرمایی ممکن است یکی از این ویروس‌ها بیشتر شایع شود.

گویا ادامه داد: گاهی اوقات فقط یک نوع از ویروس‌های مذکور در کشور شایع می‌شود و می‌توان گفت که تقریبا هر سه نوع ویروس به لحاظ شدت شبیه به یکدیگر هستند و گا‌ها آنفلوآنزای نوع اول شدت بیشتری دارد.

وی بیان داشت: در سال جاری نیز همین نوع از آنفلوآنزای فصلی در کشور شایع شد و هیچگونه تغییر جدی در ویروس امسال نسبت به سال‌های گذشته رخ نداده و بیشتر از همه نوع H۳N۲ شایع شد در حالی که در سال گذشته این نوع شیوع چندانی نداشت.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت توصیه کرد: بهتر است در هنگام ابتلا به این ویروس حتما واکسن مربوطه تزریق شود و افراد در معرض ابتلا مراقبت بیشتری داشته باشند و در صورتی که به این ویروس مبتلا شدند به دستورات بهداشتی دقت ویژه‌ای داشته باشند چرا که اگر به این دستورات توجهی نشود ممکن است جانشان به خطر بیفتد.

وی اضافه کرد: علمی که این بیماری را تعریف کرده، برای آن راه‌های پیشگیری را تبیین نموده و یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفلوآنزا، تزریق واکسن برای گروه‌های پرخطر است و هیچ تردیدی در این باره وجود ندارد. علاوه بر آن اگر شخصی واکسن تزریق نکرده ملزم است که بهداشت فردی را رعایت کند تا از انتقال آن به سایرین پیشگیری شود و برای این مهم لازم است شخص مبتلا مرتبا دستهایش را شستشو دهد و در موقع سرفه و عطسه از دستمال استفاده کند و به سایر نکات به بهداشتی توجه کند.

گویا تاکید کرد: افراد مبتلا به ویروس آنفلوآنزا از مصرف خودسرانه دارو خصوصا آنتی بیوتیک‌ها جلوگیری کنند و مصرف دارو فقط باید با تجویز ویژه پزشک صورت گیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر