بازدید 4476
وزیر خارجه به تهران بازگشت

پایان رایزنی های ظریف در مونیخ

کد خبر: ۸۷۹۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۵ 18 February 2019

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از حضوری سه روزه در آلمان برای شرکت در پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ و رایزنی با برخی مقامات شرکت کننده، به تهران بازگشت.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بامداد جمعه (26 بهمن ماه) به منظور شرکت در پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ وارد آلمان شده بود، پس از حضوری سه روزه در مونیخ، ایراد سخنرانی و انجام رایزنی با برخی مقامات شرکت کننده، به تهران بازگشت.

وی روز یکشنبه در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و در جلسه پرسش و پاسخ به سوالات مطرح شده درباره برجام، برنامه دفاع موشکی ایران و ... پاسخ داد.

* آمریکا اکنون به تنهایی بزرگترین منبع بی ثبات کننده در منطقه ما است

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در سخنانش در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که آمریکا اکنون به تنهایی بزرگترین منبع بی ثبات کننده در منطقه ما است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: در حالی که ما علاقمندی خود را به تعامل نشان داده‌ایم اما برای امنیت، ثبات، رشد و پیشرفت خود وابسته به دیگران نیستیم. ما تنها به ملت خود متکی هستیم. از این رو است که 40 سال فشار حداکثری ادعایی آمریکا شامل مشوه (تخریب) کردن چهره ایران، جنگ ، تحریم‌ها و ترور - از جمله حمله وحشیانه تروریستی چهارشنبه در خاک کشور من که از خارج حمایت شد – هیچگاه نتوانسته است ملت ایران را به زانو درآورده و یا منطق تصمیم گیری ملت ایران را تحت تاثیر قرار دهند.

ظریف همچنین در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره اظهارات «لودریان» وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه ما گفت‌وگویی دشوار با ایران داریم و اگر شاهد پیشرفت بیشتری نباشیم در آن صورت فرانسه تحریم‌های تازه‌ای اعمال می‌کند، عنوان کرد: آیا صرفا چون کسانی نمی‌خواهند ما از خود دفاع کنیم، ایران باید خود را به کشتن دهد؟

وی در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: چرا زمانی که عراق مردم ما را موشک باران می‌کرد، هیچ‌کس کوچکترین ابزار دفاعی در اختیار ما نگذاشت؟ نه پدافند هوایی و نه موشکی؛ برای پاسخ. هیچ‌کس. باید برایش التماس می‌کردیم. الان، من به خاطر جلب رضایت دوستم وزیر خارجه لودریان یا هر کس دیگری، مردم خودم را بی‌دفاع نمی‌کنم تا صدام حسین بعدی منطقه برخیزد و مردم مرا بکشد، بی‌آنکه ما ابزاری برای دفاع داشته باشیم.(اینجا بخوانید)

*رایزنی با مقامات حاضر

ظریف در این سفر 30 دیدار با مقامات و مدیران اندیشکده های حاضر در مونیخ داشت و ضمن انجام چند مصاحبه با رسانه ها، در جمع ایرانیان مقیم جنوب آلمان حضور یافت و درباره مسائل و دغدغه‌های مشترک ایرانیان داخل و خارج از جمله مسائل فرهنگی، اقتصادی، حقوقی و کنسولی تبادل نظر کرد و به سؤالات چند تن از شرکت کنندگان پاسخ داد.

*تماس تلفنی شاه محمود قریشی با ظریف

همزمان با حضور ظریف در مونیخ «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان نیز در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف ضمن ابراز همدردی، تسلیت و محکوم کردن شدید حادثه تروریستی اخیر در شرق کشور اظهار داشت: یک هیات تخصصی روز یکشنبه (دیروز) برای گفتگو با مقامات ذیربط به ایران اعزام خواهند شد.

وی افزود: پاکستان آماده هرگونه همکاری برای بررسی این حادثه تاسف بار و مبارزه مشترک با گروه‌های تروریستی است.

به گزارش فارس، وزیر خارجه ایران در حاشیه این نشست «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «زهراب مناتسکانیان» وزیر خارجه ارمنستان، «کانگ کیونگ هوا» وزیر خارجه کره جنوبی، «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان، «چنگیز آیداربکوف» وزیر امور خارجه قرقیزستان، «دی کارلو» معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد، «هَریتا فور» مدیر اجرایی یونیسف، «مسرور بارزانی» مشاور امنیت اقلیم کردستان عراق، «مری رابینسون» و «اخضر ابراهیمی» از گروه ریش سفیدان بین‌المللی، «الیاس بوصعب» وزیر دفاع لبنان، رئیس سازمان امنیت استرالیا و «بورگه برَنده» رئیس مجمع جهانی اقتصاد و «پاتریاک ایگناتیوس آفرم دوم» رئیس کلیسای ارتدوکس سوریه دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # جهش تولید با مشارکت مردم # شب قدر # اعمال شب قدر # دعای روز نوزدهم رمضان