بازدید 23613

پوران شریعت رضوی که بود؟

کد خبر: ۸۷۹۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲ 17 February 2019

پوران (فاطمه) شریعت رضوی سال ۱۳۱۳ در تهران به دنیا آمد. هنوز به سن نوجوانی نرسیده بود که یکی از برادرانش در جریان حمله نیرو‌های ارتش شوروی به ایران در آذربایجان جان در گرو دفاع از میهن گذاشت.

به گزارش تابناک، پوران شریعت رضوی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در تهران به پایان رساند. او هنوز به دانشگاه وارد نشده بود که کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ حکومت ملی دکتر مصدق را سرنگون ساخت.

پوران شریعت رضوی که بود؟

سرنگونی دولت ملی و روی کار آمدن دست نشاندگان استعمار با اعتراضات و تظاهرات علیه رژیم مواجه شد. بازار و دانشگاه دو مرکز مهم این اعتراضات بودند. رژیم نیز پاسخ این اعتراضات را با گلوله و بازداشت و شکنجه داد. عمر رژیم کودتا هنوز به چهار ماه نرسیده بود که در ۱۶ آذر دانشگاه تهران صحنه برخورد خونینی میان دانشجویان بی‌سلاح و سربازان مسلح رژیم شد. بر اثر تیراندازی ماموران به سوی دانشجویان عده زیادی از دانشجویان مجروح و سه تن از آن‌ها به شهادت رسیدند. یکی از سه شهید مظلوم آن روز مهدی (آذر) شریعت رضوی برادر پوران بود.

پوران شریعت رضوی که بود؟

پوران شریعت رضوی بعد از اتمام تحصیلات متوسطه همزمان در دانشسرایعالی تهران و نیز رشته ادبیات فارسی دانشگاه مشهد پذیرفته شد و در حالی که دو ماه در کلاس‌های درس دانشسرایعالی تهران شرکت کرده بود بنا به اصرار پدر دانشسرایعالی را رها کرد و برای ادامه تحصیل به دانشگاه مشهد رفت. یکی از دانشجویان همکلاس پوران شریعت رضوی در سال اول علی شریعتی فرزند استاد محمد تقی شریعتی بود.

علی شریعتی که در سال ۱۳۳۶ به دلیل فعالیت در نهضت مقاومت ملی مشهد به همراه عده زیاد دیگری از فعالان نهضت مقاومت ملی و از جمله پدرش استاد شریعتی، طاهر احمدزاده و … بازداشت شده و به تهران فرستاده شده بود، بعد از آزادی از زندان و بازگشت به مشهد به پوران شریعت رضوی پیشنهاد ازدواج داد و آن دو در ۲۴ تیر ۱۳۳۷ به همسری یکدیگر درآمدند. یک سال بعد، دکتر شریعتی برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و پوران نیز بعد از چندی به وی ملحق شد. او در دانشگاه سوربن پاریس به ادامه تحصیل پرداخت و موفق به دریافت مدرک دکترا در رشته ادبیات فارسی شد. موضوع پایان‌نامه او که در سال ۱۹۶۳ به راهنمایی ژیلبر لازار از آن دفاع کرد، توصیف طبیعت در شعر تغزلی فارسی در قرن هفتم است.

علی و پوران به همراه سه فرزند خود در سال ۱۳۴۴ به ایران بازگشتند و عملاً تا سال ۱۳۵۶ که دکتر شریعتی از ایران به اروپا رفت و در ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ در لندن درگذشت تمامی مسئولیت زندگی و چهار فرزند یادگار علی بر دوش همسر وفادارش پوران خانم بود.

پوران شریعت رضوی که بود؟

پوران خانم در طول چهل و یک سال بعد از علی، که بخشی از آن نیز در غربت سپری شد تلاش کرد تا در حد توان خود بار مسئولیت را بر زمین نگذارد. تلاش کرد تا در حد توان خود اهداف و آرمان‌های دکتر را حفظ و در نشر اندیشه‌های دکتر شریعتی به سهم خود سهیم باشد.

او سرانجام در ظهر جمعه ۲۶ بهمن بر اثر سکته مغزی در بیمارستان لاله تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد و به سوی همسرش شتافت.

از مرحومه دکتر پوران شریعت رضوی دو کتاب با عنوان: «طرحی از یک زندگی» و «یادگاران مانا» منتشر شده است. همچنین کتاب «برسد به دست پوران عزیزم» شامل نامه‌های خصوصی مرحوم علی شریعتی طی سال اول اقامت در فرانسه در سال ۱۳۹۴ با اجازه مرحومه پوران شریعت رضوی منتشر شد.

پیکر پوران شریعت رضوی روز یکشنبه ۲۸ بهمن ساعت ۹ صبح از حسینیه ارشاد تشییع و در امامزاده عبدالله شهر ری به خاک سپرده شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر