بازدید 5388
۱

۳ نکته کلیدی درباره کنکور ۹۸

با برگزاری نشست خبری ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، جا دارد چند نکته مهم کنکور ۹۸ را با هم مرور کنیم.
کد خبر: ۸۷۷۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۲ 12 February 2019
با برگزاری نشست خبری ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، جا دارد چند نکته مهم کنکور ۹۸ را با هم مرور کنیم.

به گزارش «تابناک»، نخستین نکته مهم کنکور سال آتی، طراحی دو نوع سوال برای آن است؛ سوالاتی مجزا برای نظام قدیم و نظام جدید متوسطه که احتمال دارد در کنکور سال ۹۹ نیز تکرار شود.

رویکردی که با توجه به تغییر نظام آموزش متوسطه اتخاذ شده و به این صورت خواهد بود که پس از آزمون، نمرات داوطلبان تراز می‌شود تا پذیرش بر این اساس انجام شود. بدین ترتیب مشخص می‌شود که ظرفیت جداگانه‌ای برای هیچ گروه از داوطلبان (فارغ التحصیلان نظام جدید و قدیم) در نظر گرفته نشده و سنجش و پذیرش بر اساس نمرات تراز خواهد بود.

دومین نکته حائز اهمیت در خصوص کنکور ۹۸، «تاثیر ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی به‌صورت مثبت» است که تا پیش از نشست خدایی، کمتر درباره آن می‌دانستیم. اما معنای تاثیر مثبت سوابق چیست؟

در پاسخ این سوال باید گفت که براساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشگاه‌ها، دو نمره برای داوطلب ساخته می‌شود که یکی از آن‌ها با احتساب سوابق تحصیلی و دیگری بدون احتساب سوابق تحصیلی است و هرکدام بالاتر بود، همان برای داوطلب اعمال می‌شود.

سومین نکته، اما کمی متفاوت‌تر از دو نکته دیگر است و اگر قرار باشد مختصر آن را توضیح دهیم، باید بگوییم که نسبت ۸۵ به ۱۵ در پذیرش بدون کنکور و با کنکور در دانشگاه ها، شامل همه دانشگاه‌ها می‌شود.

نکته‌ای که که معنایش، وجود رشته‌های دانشگاه‌های برتر میان پذیرش با سوابق تحصیلی و رشته‌های کنکوری در دانشگاه‌های رتبه‌های پایین‌تر است. یعنی رشته‌های کم متقاضی فارغ از اینکه مربوط به کدام دانشگاه هستند، بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو می‌پذیرند و رشته‌های پرمتقاضی فارغ از دانشگاه‌هایی که این رشته در آن‌ها وجود دارد، تنها از طریق کنکور پذیرش می‌کنند.

به این نکات، دو نکته دیگر را هم می‌توان افزود: یکی اینکه پشت‌کنکوری‌های رشته‌های ریاضی و علوم‌انسانی ۳۰ درصد داوطلبان کنکور را تشکیل می‌دهند و این میزان در علوم‌تجربی ۷۰ درصد است که حکایت از شدید بودن رقابت در میان علوم تجربی‌ها دارد و بعد اینکه زودتر یا دیرتر درخواست دادن به دانشگاه‌ها تاثیری در پذیرش ندارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
براي اون 15 درصد از كدرشته ها كه گزينش با آزمون است دو نمره ساخته مي شود يكي كنكور و ديگري كنكور و سوابق تحصيلي براي 80 تا 85 درصد كدرشته ها كه بر اساس سوابق تحصيلي يا بدون آزمون است معدل كتبي ديپلم ملاك گزينش است نه اينكه براي بدون آزمونها هيچ ضابطه اي نيست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار