بازدید 14283
‍ انقلاب از نگاه سیاستمداران و اندیشمندان جهان؛

چامسکی: انقلاب ایران، نخستین عبور از خط قرمز آمریکا بود/ آمریکا فقط حامی سرکوبگران است/ مشکل برنامه هسته‌ای ایران نیست؛ مشکل تابع نبودن آنهاست

چامسکی در مصاحبه‌ای که با روزنامهٔ تهران تایمز مورخ ۱۵ آوریل ۲۰۰۹ داشت، به صراحت سیاست‌های یک بام و دو هوای ایالات متحده در مورد حق ایران برای استفادهٔ صلح‌آمیز از انرژی اتمی را نقد کرد. او در این مصاحبه با استناد به یکی از مصاحبه‌های زیبیگنیو برژینسکی این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که مشکل اصلی آمریکا با ایران، برنامهٔ اتمی صلح‌آمیز تهران نیست، بلکه آن است که ایران دیگر در سلک مجموعهٔ کشورهای تابع سیاست‌های آمریکا به ‌شمار نمی‌رود.
کد خبر: ۸۷۷۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴ 10 February 2019

انقلاب اسلامی ایران بر خلاف پیش بینی‌های آمریکایی‌ها از روز گذشته، جشن چهل سالگی اش را برپا کرده تا بار دیگر تحلیل‌ها و پیشگویی‌های غربی‌ها از آینده نظام جمهوری اسلامی غلط از آب درآمده و اشتباه تعبیر شود. آن‌ها مبتنی بر نظریات اندیشمندان خود درباره سرنوشت انقلاب‌ها و وضعیت سختی که از حیث اقتصادی پیش روی ایران و مردمش نهاده اند، پیش بینی کردند، انقلاب به چهل سالگی نرسد، ولی این رویا تعبیر نشد.

به گزارش «تابناک»؛ آمریکایی‌ها در دوره‌های مختلفی که دموکرات‌ها و جمهوری خواهان سر کار بوده اند، تلاش زیادی به کار گرفته اند تا بتوانند جمهوری اسلامی را به زانو درآورند و ایران را همان طور که در دوره طاغوت در اختیار داشتند، باز هم در دست خود بگیرند؛ هرچند این بار برنامه آن‌ها وجود ایرانی پهناور و مقتدر نبود، بلکه برنامه‌های زیادی برای تجزیه کشور و شکستن ابهت ایران اسلامی با وضعیت کنونی داشتند.

آن‌ها با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» برنامه‌های خود را خیلی جدی دنبال کردند. حالا که آن‌ها از تهدید نظامی، تلاش برای تفرقه افکنی داخلی، راه اندازی جنگ نیابتی، تربیت ترویست‌ها و حمایت از آن‌ها در مقابل جمهوری اسلامی و فشار اقتصادی نتیجه‌ای نگرفته اند، برای اجماع سازی منطقه‌ای و جهانی علیه ما تلاش می‌کنند و در کنار آن تحریم‌های ظالمانه و فلج کننده‌ای علیه ملت و مردم ایران به راه انداخته اند.

در سلسله گزارش‌هایی که به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی در سایت خبری تحلیلی «تابناک» منتشر خواهد شد، تلاش خواهیم کرد انقلاب ایران را از نگاه تحلیلگران، اندیشمندان و سیاستمداران غربی و شرقی به نظاره بنشینیم تا ببینیم آن‌ها در مورد جمهوری اسلامی چه می‌گویند؛ موضوعی که اگر دولتمردان آمریکایی هم نگاهی به آن داشته باشند، راه فعلی شان را در مقابل ملت بزرگ ایران پی نخواهند گرفت و تلاش می‌کنند از موضع عزتمندانه با ایران و ایرانی برخورد کنند.

آورام نوآم چامسکی در هفتم دسامبر ۱۹۲۸ در فیلادلفیا، پنسیلوانیا در خانوادهٔ یهودی و روس تبار به دنیا آمد. چامسکی زبان‌شناس، فیلسوف آنارشیست و نظریه‌پرداز آمریکایی است. وی مقالات متعددی در نقد سیاست‌های خارجی دولت ایالات متحده آمریکا دارد. وی استاد بازنشسته‌ی دپارتمان فلسفه و زبان‌شناسی مؤسسه تکنولوژی ماساچوست آمریکاست.

در مورد نوام چامسکی بیشتر بدانید

نوام چامسکی متفکر معاصر آمریکایی از آن به این گونه یاد می‌کند که انقلاب اسلامی ایران اولین عبور از خط قرمز آمریکا بود و ایران در سال ۱۹۷۹ از خط قرمز‌ها گذشت، سرپیچی کرد و مستقل شد. ساموئل هانتینگتون می‌گوید: «پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ در ایران می‌تواند به عنوان نقطه آغاز جنگ پنهان تمدن‌های غرب و اسلام در نظر گرفته شود.».

«نوام چامسکی»، نظریه‌پرداز، استاد دانشگاه و یکی از اندیشمندان مطرح قرن حاضر در مصاحبه‌ای حرکت ایران به سمت استقلال بعد از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ را یکی از دلایل نفرت نخبگان سیاسی در آمریکا از تهران دانسته است.

وی در این مصاحبه همچنین اتهامات کشور‌های غربی علیه ایران را رد و تصریح کرد: «سرکوب‌گرترین» کشور‌ها در منطقه غرب آسیا کشور‌های تحت حمایت آمریکا هستند. او از حکومت سعودی و امارات به عنوان دو مورد از این کشور‌ها نام برده است.

او در مصاحبه‌ای که هفتم اوت در دفتر کارش در دانشگاه آریزونا انجام داده و امروز، جمعه متن آن منتشر شده درباره مسائل مختلف سیاست خارجی آمریکا اظهارنظر کرده است.

چامسکی در این مصاحبه در پاسخ به این که آیا سیاستمداران حزب دموکرات، در صورت به دست گرفتن سکان نهاد‌های سیاسی در آمریکا در سال ۲۰۲۰ مواضع ستیزه‌جویانه کمتری نسبت به ایران خواهند داشت، گفت: «پیش‌بینی کردن این موضواع واقعاً دشوار است.»

این استاد دانشگاه در ادامه تأکید کرد: «منظورم این است که تنفر از ایران به بخشی ریشه‌دار از فرهنگ آمریکای مدرن تبدیل شده است. ریشه ‌کردن آن، بسیار دشوار است.»

چامسکی در مصاحبه‌ای که با Paul Jay در نوزدهم نوامبر ۲۰۰۷ داشت، از سیاست‌های هسته‌ای ایران دفاع و عکس‌العمل ایران را در برابر عدم پایبندی کشور‌های غربی به تعهداتشان، طبیعی تلقی کرد. چامسکی در مصاحبه‌ای که با روزنامهٔ تهران تایمز مورخ ۱۵ آوریل ۲۰۰۹ داشت، به صراحت سیاست‌های یک بام و دو هوای ایالات متحده در مورد حق ایران برای استفادهٔ صلح‌آمیز از انرژی اتمی را نقد کرد. او در این مصاحبه با استناد به یکی از مصاحبه‌های زیبیگنیو برژینسکی این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که مشکل اصلی آمریکا با ایران، برنامهٔ اتمی صلح‌آمیز تهران نیست، بلکه آن است که ایران دیگر در سلک مجموعهٔ کشور‌های تابع سیاست‌های آمریکا به‌ شمار نمی‌رود.

او معتقد است که آمریکا و هم‌پیمانانش هرگز برقراری دموکراسی و آزادی برای کشور‌های خاورمیانه و عربی را خواستار نیستند. در مصاحبهٔ دیگری وی به شبکهٔ خبری یورونیوز به صراحت گفته ‌است، مشکل تروریسم در منطقهٔ خاورمیانه، ناشی از ایران نیست، بلکه آمریکا و اسرائیل ریشهٔ این مشکل هستند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر