بازدید 17103
«شورای آتلانتیک» عنوان کرد؛

بشار اسد به کدام یک اطمینان بیشتری دارد؛ ایران یا روسیه؟

روابط تهران و دمشق در هشت سالی که از آغاز بحران در سوریه تاکنون می گذرد، همواره مورد توجه ناظران و تحلیلگران بین المللی بوده و تحلیل ها و تفاسیر زیادی پیرامون روابط میان دو کشور ارائه شده است. تهران نقش مهمی در جنگ داخلی سوریه بازی کرده است. ایرانی ها علاوه بر استفاده از نیروهای شیعه تحت حمایت خود برای پیروزی در جنگ و استفاده از مشاوران نظامی برای به حداقل رساندن تلفات نیروهای ایرانی، توانسته است بخش عمده ای از این نیروها که توسط سپاه قدس آموزش داده شدند را وارد ساختار ارتش سوریه کند.
کد خبر: ۸۷۶۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵ 08 February 2019

روابط تهران و دمشق در هشت سالی که از آغاز بحران در سوریه تاکنون می گذرد، همواره مورد توجه ناظران و تحلیلگران بین المللی بوده و تحلیل ها و تفاسیر زیادی پیرامون روابط میان دو کشور ارائه شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در همین زمینه، وبسایت مجله «شورای آتلانتیک» در مطلبی با نام «چرا اتحاد بشار اسد با تهران و حزب الله تداوم خواهد یافت؟»، به بررسی آینده روابط میان این محور پرداخته است.

در این مطلب آمده است: روابط سه جانبه تهران، دمشق و حزب الله در چند دهه گذشته به خوبی پیش رفته است. این روابط پس از وقوع جنگ در سوریه تقویت شده است و انتظار می رود در سال های آینده نیز تداوم پیدا کند.

تهران نقش مهمی در جنگ داخلی سوریه بازی کرده است. ایرانی ها علاوه بر استفاده از نیروهای شیعه تحت حمایت خود برای پیروزی در جنگ و استفاده از مشاوران نظامی برای به حداقل رساندن تلفات نیروهای ایرانی، توانسته است بخش عمده ای از این نیروها که توسط سپاه قدس آموزش داده شدند را وارد ساختار ارتش سوریه کند.

به نظر می رسد، بشار اسد همچنان به ایران و حزب الله برای تقویت خود نیازمند است. در واقع، اسد برای احیای حاکمیت خود بر کل سرزمین های اشغال شده سوریه، نیازمند نیروهای ایران و حزب الله است. ذکر این مهم لازم است که با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، اسد به پشتیبانی بیشتری از سوی تهران برای مبارزه با داعش و سایر گروه های شورشی در سوریه نیاز دارد.

بشار اسد به کدامیک اطمینان بیشتری دارد؛ ایران یا روسیه؟

علاوه بر این، اسد متحدان قابل اعتماد دیگری غیر از ایران و حزب الله ندارد. روسیه متحد قابل اعتماد و قابل اتکاتری نسبت به ایران برای بشار اسد محسوب نمی شود. روس ها در دشمنی اسد با آمریکا و اسرائیل خود را درگیر و سهیم نمی کنند.

رضایت مسکو به ادامه حملات اسرائیل علیه مواضع ارتش سوریه، ایران و حزب الله باعث شده است، بشار اسد اطمینان خود به مسکو ـ در مورد هرگونه حمایت از رویارویی آینده با اسرائیل ـ را از دست بدهد.

از سوی دیگر، اولویت مسکو در تقویت روابط با آنکارا و توافقات میان دو کشور در سوریه، باعث شده است، اسد نتواند سرزمین های باقی مانده تحت تصرف معارضان را تحت کنترل خود درآورد.

در حالی که ایران و حزب الله خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را پیروزی برای محور مقاومت ارزیابی می کنند، این مسأله می تواند یک شمشیر دولبه باشد، چون با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، رقابت بین ایران، روسیه و ترکیه در سوریه تشدید خواهد شد و آنکارا و مسکو تلاش خواهند کرد، نقش و نفوذ ایران در این کشور را محدود کنند.

محور ایران، دمشق و حزب الله تلاش خواهند کرد، ادلب را تحت حاکمیت ارتش سوریه درآوردند. این در حالی است که روسیه و ترکیه توافقاتی با یکدیگر در این استان شمالی سوریه دارند. به همین جهت، دور از انتظار نخواهد بود که در آینده شاهد تشدید رقابت میان این دو محور باشیم.

  * با بشار اسد بیشتر آشنا شوید

  * با کشور روسیه بیشتر آشنا شوید

  * از کشور سوریه چه می دانید؟

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۴۲
بشار اسد اگر وطن پرست بود به مردمش اعتماد میکردو خادمشان میشد.در این صورت به حمایت هیچ کشوری نیاز نداشت
بشاراسد دوسرباخت است او400هزارنفر مردم بپاخاسته را بشهادت رسانده
البته که به پدروخاندان پدری اطمینان بیشتری داره
ایران مظلوم تاریخ
روس ظالم تاریخ
بشاراسد ماندش رادرقدرت مدیون ایران است نه روسیه
با سلام
در سیاست بین الملل هر کشور و قدرتی به منافع خود می اندیشد. بشار اسد هم از این امر مستثنی نیست و نخواهد بود. اما احتمال اینکه با روسیه باشد خیلی معقول تر است. عقل نیز چنین حکم می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
کم این حرف بزن در جنگ اولی کشوری که به ایران کمک کرد سوریه بود به بشار اسد پیشنهاد سیصد میلیارد دلار و حکومت همیشگی را دادن رد کرد چرا فکر میکنید امریکایی ها ادمهایی خوبی هستند ماهم بد هستیم
Allianz
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
با سلام
کسی نگفت آمریکا خوبه. مهم اینه که در هر زمان باید عاقلانه تصمیم گرفت. دولت سوریه هم همینکار را خواهد کرد ولی ما نه
اعتماد نه ولی سوریه قطعا ترجیح میده به روسیه تکیه کنه ,
بستگی داره تازمانی که به پول و نیرو احتیاج داشته باشه
پس به این ترتیب دلیل خروج آمریکا مشخص شد و مخصوصاً وقتی ترامپ میگه ایران هرکاری که دوست دارد در ترکیه انجام دهد.
به جای مرگ بر امریکا بگیم مرگ بر گرانفروشی . مرگ بر دلال بی انصاف و مر ک بر اختلاسکر و مرگ بر رشوه گیر و مرگ بر .....
سوریه هم سیاه چاله ای بود مانند سیاه چاله هسته ای که در آمدهای نفتی ایران را بلعید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
نیرگاه بوهشر 1000 مگاوات برق تولید مکنه میدونی برای تولد هزار مگاوات برق با پنل خورشیدی یناز به میلیاردها دلار سرمایه است و چقد در کیفیفت هوا و میتواند تولید اب شیرین کند چرا همش حرف نمیدونید میزنید ما باید بشینم شمارا اگاه کنیم
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
بله آقای با مطالعه.ساخت یک نیروگاه هسته ای ظرف یک سال معقول است نه ظرف 40 سال و هزینه کرد 50 نیروگاه
حتما روسیه
که باعث خروج ایران از سوریه است
قبل از تابستان ۹۸
هر کشوری به فکر منافع خودشه و هر موقع به نفعش بود با هر کشور دیگه ای ارتباط پیدا میکنه...
مرگ بر روسیه و نژاد روسی و تاریخ این کشور خائن خرابکار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
مرگ برای امریکا بعد برای روسیه خوب هست شماها تفریطی هستید
مسلما دولت ایران قابل اعتماد تر است . زیرا منافع ملی روسیه برای روسها مهمتر از منافع ملی سوریه است
مطمئنا ایران چون روسیه فقط به فکر منافع خودشه هر وقت به خطر بیافتد میره سراغ منافع خودش شخص اسد هیچ جا نمیره تا آخرش هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
لطفا نظرات به صورت کامل پخش بفرمایید اگر برای شما به هر دلیلی مقدور نیست لطف بفرمایید کلا پخش نکنید
خاک بر سرم که به روسیه اعتماد کردیم و میکنیم .
والله بالله تالله به اون خدایی که مسولین ما قبول دارند اگر در این چهل سال به مسکو و انگلیس و اروپا اعتماد کردیم به آنریکایی ها اعتماد میکردیم الام از ترکیه و امارات و مالزی هم جلوتر بودیم . چه کنیم که به روسیه اعتماد کردیم و کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
برو به امریکا اعتماد کن مثل یونان لیبی بشی
ولی روس ها به دلایلی تمایل دارند با ترکیه سوریه را تقسیم کنند مهمترین دلایل این است که روس ها دیگر مجبور نیستند مدام به نتانیاهو پاسخگو باشند.و اینکه روس ها از قدرت نظامی ترکیه آگاهند و طعم ضربه از ارتش ترکیه را حس کرده اند و اینکه ترکیه با سوریه همسایه است.
پرسیدن داره؟
مسکو جه خیانتی به این کشور کرده از قاجار تا به الان . تا ببینیم اعتماد به آمریکا بیشتر ضرر داشته یا در قبال مسکو .
نزدیکی به اسد افتخار ندارد،
به عبارتی روسها منافع کشور و ملت خودشون را در نظر می گیرند.
روسيه ميداند محل تمركز قدرت وفرماندهى جهان غرب دركجا است جنگهاى بزرگ وكوچك جهانى ومنطقاى دركجا تصميم كيرى ميشود ومواظب است پاروسر ماربحساب خود نگذارد وتا انجا كه به او مربوط ميشود جنگ سوم جهانى را شعله ور نسازد تمام كشوذهاى بهةظاهر زير بليط امريكا وجمله خود امريكا دراشغال يك نيروى جهانى است كه رأس ان دراسرائيل است واين نيرو است كه بطورمستمر درمقابل روسيه قراردارد ونمى تواند انرا نا ديده بگيرد
ایران را با روسیه مقایسه میکنی؟
تصور میکنم سیاست مانند دوستی بین دو فرد نیست که بخاطر هم فداکاری کنند(هر چند الان هم اینگونه دوستی ها کم شده.)اقای پوتین،اقای اسد،اقای اردوغان و...منطقی هست که به مصالح مردم و کشورشان فکر کنند،من شخصا حتی اگر در آینده اقای اسد دست پوتین را جلو دوربین ها محکم بفشارد هیچ تعجب نمیکنم.سیاست مانند کوه یخ هست که من فرد عادی فقط ۱۰درصد آنرا میبینم...
به هیچکدام
بشار اسد از خدا میخواهد تا همین امروز از آمریکا تضمین کافی و لازم را بگیرد و ایران و روسیه را باهم از سوریه بیرون کند
تصور میکنم سیاست مانند دوستی بین دو فرد نیست که بخاطر هم فداکاری کنند(هر چند الان هم اینگونه دوستی ها کم شده.)اقای پوتین،اقای اسد،اقای اردوغان و...منطقی هست که به مصالح مردم و کشورشان فکر کنند،من شخصا حتی اگر در آینده اقای اسد دست پوتین را جلو دوربین ها محکم بفشارد هیچ تعجب نمیکنم.سیاست مانند کوه یخ هست که من فرد عادی فقط ۱۰درصد آنرا میبینم...
مسلما به روسیه.
روسه میخواد دریای مدیترانه را... ایران میخواد با اسراییل بجنگه، بشار مجبوره به خاطر خودش ملتش و‌مملکتشرا بفروشه
امیدوارم عمق استراتژیک کشور به جای سواحل مدیترانه در داخل پیگیری شود
صد البته روسیه، ایران چیزی برای ارائه داره؟
از ذات انسانها فقط خداوند توانا اگاه است
بشار باید برود.همین و بس. پازل بهار عربی باید تکمیل شود
ﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﺷﺮاﻳﻂﺶ ﺩاﺭﻩ!! ﻛﺴﺎﻳﻴﻜﻪ ﺩﺭ ﺑﻌﺪ ﻧﻆﺎﻣﻲ اﺯ ﺳﻘﻮﻃﺶ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﻛﻨﻨﺪ ﺷﺎﻳﺪ اﻳﺮاﻥ ﻭﻟﻲ ﺑﻌﺪ اﺯ ﺩﻓﻊ ﺷﺮ و ﺑﻪ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻛﻞ ﺳﻮﺭﻳﻪ و ﻳﺎ ﺣﺪاﻗﻞ ﺑﺨﺶ ﺑﺰﺭﮔﻲ اﺯ اﻥ و ﺑﺮاﻱ ﺑﺎﺯﺳﺎﺯﻱ ﻛﺸﻮﺭ ﻗﻂﻌﺎ ﺭﻭﺳﻴﻪ و ﺣﺘﻲ اﺭﻭﭘﺎ!!
ﻓﺮﻣﺎﻳﺸﺎﺕ ﻧﺨﺴﺖ ﻭﺯﻳﺮ ﺯﻳﻤﺒﺎﻭﻩ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ اﺣﻤﺪﻱ ﻧﮋاﺩ ﺭا ﻛﻪ ﻓﺮاﻣﻮﺵ ﻧﻜﺮﺩﻳﺪ?!
منافع ملی کشور را که نباید به شخص گره زد ؟ آخرالعمر بشار اسد رفتنی میباشد ، آنگاه منافع ملی ،و موقعیت ایران در سوریه چگونه تامین میگردد ؟ در صورتیکه ایران به سه دلیل میتواند اثر گذار ترین عامل در سوریه باشد ، اول عاملیت شیعگری ، دو عاملیت قوم کوردی ،و سوم مسلمانان سنی ، که هر سه عامل در ایران وجود دارد ؟، اما متاسفانه ایران فقط از عامل اول استفاده میکنند ،و دو عامل قدرتمند که هم ریشه با ایران هستند را کنار گذاشته است ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان