بازدید 6877
۳

راه دانشگاه آزاد و وزارت علوم از هم جدا شد؟

با انتشار دفترچه پذیرش رشته‌های بدون کنکور سال بعد توسط سازمان سنجش، مشخص شد که خبری از پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد نیست؛ نکته‌ای قابل تامل که به نوعی برای دومین بار است در ماه اخیر رخ می‌دهد.
کد خبر: ۸۷۶۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰ 07 February 2019
با انتشار دفترچه پذیرش رشته‌های بدون کنکور سال بعد توسط سازمان سنجش، مشخص شد که خبری از پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد نیست؛ نکته‌ای قابل تامل که به نوعی برای دومین بار است در ماه اخیر رخ می‌دهد.

به گزارش «تابناک»، با تغییر قوانین پذیرش در دانشگاه‌ها و محدود شدن کنکور به ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها و پر کردن مابقی ظرفیت بر اساس سابقه تحصیلی متقاضیان، کمتر کسی تصور می‌کرد هماهنگی حاصل آمده میان دانشگاه‌های مختلف دچار خدشه شود، اما خیلی زود مشخص شد که این تصور درست نبوده است.

نخستین بار اواخر دی ماه بود که این مهم خودنمایی کرد؛ زمانی که اعلام شد پذیرش بدون کنکور برای نیمسال دوم امسال (بهمن ماه) آغاز خواهد شد، اما خبری از پذیرش در دانشگاه‌های دولتی در آن نیست. پذیرشی که دانشگاه آزاد اسلامی از آن استقبال شدیدی کرد تا نشان دهد فرصت افزایش دانشجویانش را به هیچ عنوان از دست نمی‌دهد.
 
اتفاقی که برخی آن را شائبه برانگیز هم خواندند چراکه در پذیرش اخیر، بازار رقابت به کل به دانشگاه آزاد واگذار شد. رویدادی عجیب که موجب شد برخی نتیجه بگیرند پذیرش اخیر هیچ تفاوت ماهوی با تکمیل ظرفیت نداشته و در نتیجه، آن را مقدمه شروع تغییرات در پذیرش دانشگاه‌ها خواندن چندان درست نیست.

رویدادی که حالا به شکل دیگری در حال تکرار است. به این صورت که دفترچه پذیرش رشته‌های بدون کنکور مهرماه ۹۸ توسط سازمان سنجش و آموزش کشور منتشر شده که در آن همه آن بخشی از ظرفیت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که قرار است بر اساس سوابق تحصیلی پر شوند آمده الا رشته/شهر‌های دانشگاه آزاد که قرار است بدون کنکور ظرفیت شان تکمیل شود.
 
راه دانشگاه آزاد و وزارت علوم از هم جدا شد؟

دفترچه‌ای که در جلدش تاکید شده «فهرست کد رشته محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی متعاقبا از ﻃﺮﻳﻖ ﺳﺎﻳﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﺳﻨﺠﺶ آﻣﻮزش ﻛﺸﻮر اطلاع رسانی خواهد شد» تا مشخص شود که قرار بوده این رشته محل‌ها را هم شامل شود، اما این گونه نشده است؛ اتفاقی که نه در دفترچه و نه در اطلاعیه‌ها و سخنان مسئولان در خصوص آن توضیح داده نشده است.

ماجرایی که قرار است با انتشار دفترچه‌ای مجزا رفع و رجوع شود. دفترچه‌ای که انحصارا در آن رشته محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی درج خواهد شد و یادآور چند سال پیش است که دفترچه دانشگاه آزاد و آزمونش مجزا بود. رویدادی که مسئولان وزارت علوم و مجلس برای از بین بردن آن تلاش‌های فراوانی از خود نشان دادند.

اتفاقی که منجر به یکپارچه سازی کنکور میان همه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشورمان شد و حالا مدتی است در معرض خدشه قرار می‌گیرد. رویدادی که معلوم نیست دلیل وقوع آن چیست و ضرورت دارد که شفاف سازی شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
به نظرت رشته های به درد بخور دانشگاهای دولتی رو میزارن کسی بدون کنکور بره....
از این به بعد هر کی توی آموزش و پرورش پارتی داشته باشه راحت میره رشته های خوب و همچنین بازار معلمان هم گرفت و عده ای تلاش خواهند کرد با شیرینی دادن بچه هاشون نمره خوب بگیرن .....
چرا اسمو عوض میکنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل