بازدید 2164

نشست طالبان و نمایندگانی از افغانستان در مسکو

حامد کرزای، رئیس جمهوری سابق افغانستان که ریاست نشستی غیرعلنی را به عنوان بخشی از این کنفرانس در مسکو برعهده داشت، گفت: این یک نشست خوب بود و ما بعداً در یک نشست رسمی هم شرکت می‌کنیم.
کد خبر: ۸۷۶۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵ 05 February 2019

رئیس جمهوری سابق افغانستان از نشست بین افغان‌ها که امروز (سه شنبه) در مسکو آغاز شده، استقبال کرد.

به گزارش تابناک، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، حامد کرزای، رئیس جمهوری سابق افغانستان که ریاست نشستی غیرعلنی را به عنوان بخشی از این کنفرانس در مسکو برعهده داشت، گفت: این یک نشست خوب بود و ما بعداً در یک نشست رسمی هم شرکت می‌کنیم.

کنفرانس مذکور با حضور سیاستمداران افغان و طالبان درباره سازش در این کشور امروز و فردا (چهارشنبه) در مسکو در حال برگزاری است.

وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود که این کنفرانس از سوی اتباع افغان ساکن روسیه برگزار شده و بخشی از فرمت مسکو برای روند مذاکرات صلح در افغانستان نیست.

غلام محمد جلال، یکی از سازمان دهندگان این نشست گفت، نمایندگان رسمی از دولت کابل در این نشست شرکت ندارند.

وی ادامه داد: مقام‌های رسمی دولت کابل در این نشست حضور ندارند. حدود ۹۰ نفر که ۱۰ تا ۱۲ تن از آنها از طالبان هستند در این نشست در مسکو حضور دارند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان روز گذشته در یک بیانیه خطاب به مردم، از سیاسیون این کشور خواست اجازه ندهند طالبان از اختلافات میان آنها و حکومت استفاده کنند و بار دیگر امارت اسلامی‌شان را به افغانستان تحمیل کنند.

در نشست مسکو حامد کرزای، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، عطامحمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان و برخی چهره‌های سیاسی دیگر نیز شرکت دارند.

طالبان با وجود درخواست‌های مکرر حکومت افغانستان، تاکنون حاضر به گفت‌وگو با نمایندگان دولت نشده اما گفته پیش از این نیز با مردم و احزاب افغانستان گفت‌وگو کرده است.

در نوامبر سال گذشته نیز نشستی با حضور نمایندگان طالبان در مسکو برگزار شد. در این نشست نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان نیز حضور داشتند اما به گونه مستقیم با طالبان گفت‌وگو نکردند. دولت آن زمان گفته بود که نمایندگان شورای عالی صلح به گونه مستقل از سوی نهاد خود در این نشست اشتراک دارند و نمایندگی از دولت نمی‌کنند.

گفت‌وگوهای صلح افغانستان به تازگی به خصوص پس از چهارمین نشست مستقیم طالبان و آمریکا جدی‌تر و داغ‌تر شده است.

به تازگی پس از این دور از نشست‌ها که شش روز ادامه یافت، زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان اعلام کرد که با این گروه درباره چارچوب کلی صلح به توافق رسیده‌اند.

خلیلزاد گفته پیش‌نویس این توافق شامل "برنامه‌ای برای خروج نیروهای آمریکا، برقراری آتش بس و طرد گروه‌های بین‌المللی تروریستی در خاک افغانستان است."

با وجود تاکید آمریکا بر عملی بودن این توافقات مشروط به مذاکرات بین‌الافغانی، مقام‌های افغان از این دستاوردها راضی نیستند و فکر می‌کنند به حاشیه رانده شدند.

اشرف غنی از حامیان بین‌المللی حکومتش خواسته تا در مساله صلح افغانستان عجله نکنند و بگذارند در این زمینه خواست افغان‌ها در نظر گرفته شود.

او، در تازه‌ترین اظهارات خود در رابطه با مذاکرات صلح گفته که او و نیروهای امنیتی این کشور تا زمانی که یک قطره خون در بدن داشته باشند، "صلح گذرا" را نمی‌پذیرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی