بازدید 3378
رئیس اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد

نوسازی اتوبوسرانی و مترو با یارانه یک سال بنزین

کد خبر: ۸۷۵۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹ 02 February 2019

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه سالانه ۱۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین می‌دهیم و این یارانه عمدتا نصیب دهک‌های بالا می‌شود، گفت: پیشنهاد ما این است که بنزین را به فرد بدهیم و مابه التفاوت قیمت آن به مردم پرداخت شود.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، پنل سیاست‌های حمایتی و یارانه‌ای در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌های عمومی با حضور مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران، محمد رضا جلائی‌پور استاد دانشگاه، علی سنائی استاد دانشگاه، عباس عبدی سیاستمدار و سید محمد صادق‌الحسینی اقتصاد دان در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

خوانساری در پاسخ به این سوال که چرا برخی از صنایع انرژی‌بر و بخش خصوصی با طرح افزایش قیمت سوخت و سهمیه‌بندی مخالف هستند، اظهارداشت: این موضوع را می‌توان از دید اقتصادی و مردمی بررسی کرد. در اتاق بازرگانی، نیمه اول امسال این بحث را با اختلافاتی که با طرح مجلس دارد ارائه کردیم.

*سوخت را به جای وسیله به فرد بدهیم

رئیس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه پیشنهاد ما این است که سوخت را به جای وسیله به فرد بدهیم، گفت: به این نتیجه رسیدیم نیمی از خانواده‌های ایرانی ماشین ندارند و یارانه را به کسانی که وضع بهتری دارند می‌دهیم. دهک دهم ۲۳ برابر نسبت به دهک‌های اولی از یارانه بنزین و ۳ دهک آخر ۱۶ برابر بیشتر از دیگر دهک‌ها استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر قرار است مجدداً سوخت به ماشین داده شود غیرعادلانه خواهد بود و دولت این تصمیم را گرفته بود که بیانیه دادیم این موضوع خطاست و خوشبختانه بررسی بیشتر در دستور کار قرار گرفت.

این فعال بخش خصوصی افزود: از سال ۹۱ غیر از سال ۹۵ یا ۹۶ تاکنون رشد اقتصادی کشور منفی بوده و سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات در سال ۹۶ مساوی با سال ۵۶ است.

خوانساری با طرح این سوال که به کجا داریم می‌رویم، یادآور شد: سرمایه‌گذار خارجی نمی‌آید و سرمایه بانک‌ها نیز خورده شده و نیمی از سپرده‌ها نیز معلوم نیست کجاست. اولین جایی که امید داریم صرفه‌جویی در بخش انرژی و آوردن منابع آن به صنعت و دیگر بخش‌ها است. مسئولان مؤسسه «فریزر» که در عرصه بین‌المللی کشورها را رتبه‌بندی و از نظر رقابت‌پذیری اقتصادی می‌سنجند دعوت کردیم رئیس این مؤسسه با طرح این سوال که چرا به دنبال سرمایه‌گذار خارجی هستید مباحثی را مطرح کرد که درست است.

وی افزود: ۱- دلیل فرار سرمایه‌های داخلی به خارج از ایران چیست؟ ۲- بزرگترین سرمایه‌های یک کشور خارجی، ایرانیان هستند، چرا به دنبال جذب آنها نیستید؟ ۳- سومین بخش مربوط به سرمایه‌گذار خارجی می‌شود؛ قطعاً این مباحث درست است و ما باید اول به دنبال جلوگیری از سرمایه‌های داخلی باشیم.

*سالانه حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان سوبسید بنزین می‌دهیم

وی تأکید کرد: سالانه حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان سوبسید بنزین می‌دهیم و یک خط مترو را می‌توان با ۷ هزار میلیارد تومان راه‌اندازی کرد. ظرف یک سال با این سوبسید می‌توان تمام خطوط اتوبوسرانی و مترو کشور را توسعه و نوسازی کرد.

این فعال بخش خصوصی افزود: بزرگترین مشکل این است که یا تصمیم نمی‌گیریم یا وقتی می‌گیریم که خیلی دیر شده است و این موضوع در بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دیده می‌شود. مثلاً در موضوع FATF دو سال بحث و بررسی کردیم آخر هم زیر بار آن می‌رویم اما با از دست دادن بسیاری از چیزها.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ۸۰ درصد مردم ماهواره دارند اما قانون منع ماهواره همچنان وجود دارد، تصریح کرد: عدم تصمیم‌گیری در مورد مسائل بلاتکلیفی است. در مسئله آب روش بهره‌برداری مشکل ایجاد کرده اما حاضر نیستیم تصمیم‌ بگیریم و به دنبال انشاالله حل می‌شود هستیم.

خوانساری عنوان کرد: منابع باید به سمت ایجاد اشتغال برود، هفته‌ای ۱۰ تا ۵۰ شرکت بزرگ تعطیل می‌شوند و روزی نیست که صدها کارگر بیکار نشوند. ۲۵۰۰ شرکت نفتی در ۲ سال گذشته وجود داشت که ۸۰۰ شرکت آن تعطیل شده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه حدود ۹۰ میلیون لیتر مصرف بنزین در کشور داریم، عنوان کرد: ۲۰ میلیون خودرو و ۱۰ میلیون موتورسیکلت داریم. در اروپا هر فردی یک کیلومتر پیاده‌روی می‌کند تا به ایستگاه حمل و نقل عمومی برسد، در ایران چقدر است؟ مشکل شهرهای بزرگ کشور اضافه وزن است.

*جزئیات پیشنهاد اتاق بازرگانی درباره اصلاح قیمت بنزین

این فعال بخش خصوصی با تأکید بر اینکه قیمت بنزین باید آزاد باشد و مابه‌التفاوت آن را به مردم و جامعه هدف بدهیم، اظهارداشت: پیشنهاد مشخص اتاق این است و آن موقع گفتیم قیمت بنزین باید ۵ هزار تومان باشد که حدود قیمت بنزین در کشورهای افغانستان و عراق با ۶۳ سنت دلار است. ما ۵۰ سنت اگر می‌گذاشتیم قاچاق رخ نمی‌داد و در شرایط تحریم می‌توانیم صادرات سوخت انجام دهیم و درآمد ۳.۷ میلیارد دلاری ناشی از صادرات و ۳۰ هزار میلیارد تومانی ریالی ناشی از مصرف داخلی ایجاد می‌شود که می‌توان مابه‌التفاوت ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان به آحاد مردم پرداخت شود.

وی عنوان کرد: ۵ تا ۶ دهک در حال حاضر یارانه سوخت را مصرف می‌کنند و مابقی بی‌بهره‌اند. عادلانه‌ترین روش همین است و دولت باید متعهد شود اگر قیمت پایین یا بالا رفت قیمت‌ها نیز تغییر کند و با مردم صادق باشند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه طبق برخی گزارش‌ها ۱۰۰ میلیارد دلار سالانه یارانه می‌دهیم در حالیکه جمعیت‌مان ۸۰ میلیون است و از کشور هندی که بیش از یک میلیارد جمعیت دارد یارانه بیشتر می‌دهیم، گفت: هیچ جای دنیا مثل ایران نیست که وقتی اتاقی گرم می‌شود پنجره را باز کنند تا هوا خنک شود.

خوانساری افزود: صحبت امام (ره) در مورد اینکه گفته شد برق مجانی به مردم بدهیم را می‌توان اجرایی کرد. در زمینه برق ۸۰ درصد جامعه زیر حد استاندارد مصرف می‌کنند و می‌توان مجانی کرد و بیش از آن را پولی در نظر گرفت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر