بازدید 4080
تاملی بر توقف ۲۰ ساله طرح راه‌اندازی دانشگاه‌های خصوصی علوم پزشکی؛

مسئولان مخالفند، هرچند که می‌دانند این مصوبه لازم الاجراست!

به رغم آنکه حدود بیست سال از مصوبه راه‌اندازی مرکز آموزش عالی توسط بخش خصوصی می‌گذرد، اما این مصوبه توسط مسئولان یک وزارت خانه تقریبا نادیده گرفته شده است؛ وضعیتی که می‌شود با تامل در سخنان این روز‌های مسئولان آن وزارت خانه نیز به چرایی اش پی برد.
کد خبر: ۸۷۵۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱ 02 February 2019
به رغم آنکه حدود بیست سال از مصوبه راه‌اندازی مرکز آموزش عالی توسط بخش خصوصی می‌گذرد، اما این مصوبه توسط مسئولان یک وزارت خانه تقریبا نادیده گرفته شده است؛ وضعیتی که می‌شود با تامل در سخنان این روز‌های مسئولان آن وزارت خانه نیز به چرایی اش پی برد.

به گزارش «تابناک»، دو سه هفته پیش، زمانی که خبر رسید جمعی از دانشجویان علوم پزشکی شیراز در اعتراض به تشکیل دانشگاه علوم پزشکی توسط بخش خصوصی دست به تجمع زده و مسئولان دانشگاه آنقدر با ایشان همراهی نشان داده‌اند که اعتراضشان را به گوش عالی‌ترین مقام وزارت خانه رسانده‌اند، بسیاری از تعجب انگشت به دهان ماندند.

تعجبی که ناشی از بی سابقه بودن این حجم از همراهی با دانشجویان معترض بود. دانشجویانی که گاه اعتراضات برای برخی شان بسیار گران تمام می‌شود تا جایی که ممکن است از تحصیل هم باز بمانند، اما در این مورد خاص، مسئولان دانشگاه در میان شان حضور یافتند، تاکید کردند که صدای اعتراض ایشان را شنیده اند و از آن مهم تر، سرپرست وزارت بهداشت را به قید فوریت در جریان ماوقع قرار داده و از وی وعده رسیدگی گرفته‌اند.

اتفاقی که خیلی زود موجب افزایش تعجب همگان شد چراکه خبر رسید سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به معاون آموزشی وزارت خانه دستور داده تا این اعتراضات را بررسی کرده و نتیجه را به اطلاع وی برساند. دستوری که ظاهرا مسئولان این وزارت خانه مترصد شکل گیری اعتراضی بودند تا صادرش کنند!

وضعیتی که حکایت از مخالفت مسئولان وزارت خانه با شکل گیری موسسات آموزش عالی بخش خصوصی در حوزه علوم پزشکی دارد. آموزشی که از قدیم زیر مجموعه وزارت علوم قرار نگرفته و به وزارت بهداشت سپرده شده تا همه چیز پیرامون آن متفاوت از آموزش عالی در حوزه غیرپزشکی شود؛ حتی اجرای مصوبات در آن.

اتفاقی که نمونه بارز برای نشان دادن آن، همین مصوبه راه اندازی موسسات آموزش عالی توسط بخش خصوصی است که حدود ۲۰ سال پیش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و در وزارت علوم به قوت و جدیت پیگیری شده، اما در وزارت بهداشت نادیده گرفته شده و از آن فراتر، سرکوب شده تا حتی زمزمه پرداختن به آن هم با مخالفت برخی مواجه شده و به صدور دستور‌های فوری و فوتی برای توقف کار منجر شود.

این در حالی است که طی این بیست سال در وزارت علوم مجوز ۶۰۰ الی ۷۰۰ مرکز آموزش عالی غیرانتفاعی صادر شده که در حال حاضر حدود نیمی از آن‌ها فعال هستند. آمار و ارقامی که نشان می‌دهد وزارت علوم، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را لازم الاجرا تلقی کرده و در دستور کار قرار داده، اما وزارت بهداشت آن را لازم الاجرا ندانسته و در نتیجه، اجرایش نکرده است.

وضعیتی که دکترمحمدرضا فراهانی، معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت در تشریح چرایی اش به مهر می‌گوید: راه اندازی مراکز آموزش عالی توسط بخش خصوصی، مصوبه وزارتین علوم و بهداشت نیست، بلکه یک منشاء قانونی دارد و وزارتخانه‌ها باید دستورالعمل آن را تنظیم کنند. البته سرمایه گذاری در حوزه آموزش عالی پزشکی، توجیه اقتصادی ندارد چراکه اگر کسی بخواهد دانشکده پزشکی راه اندازی و دستورالعمل را رعایت کند، می‌بایست یک بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی راه اندازی کند.

شرایط و ضوابطی سخت گیرانه که ظاهرا در دستورالعمل تهیه شده در وزارت بهداشت برای اجرای مصوبه یاد شده در نظر گرفته شده است و قطعا جای تعدیل و ساده سازی هم دارد، کما اینکه می‌بینیم طی این دو دهه از تصویب مصوبه فوق، دو دانشگاه خصوصی در علوم پزشکی یکی در مشهد و دیگری در آمل شکل گرفته و فعالیت شان تداوم یافته است، که نشان از گردش مثبت اقتصادی آن‌ها دارد.

مثال‌هایی که نشان می‌دهد دو دو تا چهارتای مسئولان وزارت بهداشت برای به صرفه نبودن حضور بخش خصوصی در آموزش عالی در علوم پزشکی، احتمالا فراتر از بهانه تراشی نباشد. بهانه تراشی برای مخالفت با اجرای مصوبه‌ای که مدتهاست در وزارت علوم اجرایی شده، اما در وزارت بهداشت ترجیح بر آن است که اجرایی نشود؛ شاید از این رو که بازار کار فارغ التحصیلان فعلی علوم پزشکی را تهدید می‌کند!

موضوعی که پیشتر در اعتراض دانشجویان علوم پزشکی شیراز هم شنیده شده است، در حالی که کمترین فایده دایر کردن این دانشگاه‌های خصوصی، ایجاد رقابت است. رقابتی که اکنون وجود ندارد و به باور برخی، عامل افت کیفیت در آموزش علوم پزشکی در کشور و درجا زدن آن است. رقابتی که به جای شکل گیری میان دانشجویان و فارغ التحصیلات علوم پزشکی، میان متقاضیان ورود به این رشته‌ها در کنکور شکل گرفته و آثار مخرب آن بی نیاز از تفسیر و تشریح به نظر می‌رسد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
پزشکی با جان مردم سر و کار دارد، فقط همین کم مونده تو هر شهر یک دانشکده غیر انتفایی پزشکی تاسیس بشه
دلیلش واضحه. آقازاده ها تو رشته های پزشکی تحصیل می کنن و باباهاشون نمیزارن دست زیاد بشه.
تو هر خانواده ایرانی اگه یک پزشک باشه مطب ها جمع میشه و از طرح تحول نظام سلامت هم کم خرج تره چون فقط باید افراد آموزش ببینن.
پس به هر خانواده ایرانی یک سهمیه پزشکی بدین.
فقط پزشکا
وزارت مذکور در عمل چنین است : وزارت درآمدزایی برای پزشکان (فقط پزشکان)
چرا ظرفیت رشته پزشکی در دانشگاه ها رو بالا نمی برند؟ چون کاسبی خودشون کمتر میشه
بارها شده به پزشک رفتم وزیر یک دقیقه کل ویزیت تموم شده
کلا پزشکها وجدان کاری ندارن.
ازکمبود مصنوعی وانحصاری که وزارت بهداشت با کم نگه داشتن ظرفیت دانشگاهها راه انداخته حداکثر استفاده رو برای کم فروشی وگران فروشی خدمات خودشون استفاده میکنن.بشکه های نخوت وخودپرستی!!
وقتی تعداد پزشکان در جامعه بالا باشد رقابت بیشتر میشود و در نهایت مردم از شکسته شدن نرخ خدمات پزشکی منتفع میشوند. دست مافیای پزشکی در کشور بایستی قطع شود.
حسادت نویسندگان مطالب سایت تابناک به پزشکان انقدر زیاده که هرروز یه مطلب علیه پزشکان مینویسن.
همین الان بیمارستانای خصوصی دارن ورشکسته میشن شما میگی بیان پزشک هم تربیت کنن؟؟؟
اونوقت پزشکایی که آموزش میبینن هم مثل مهندسانی که از دانشگاهای غیرانتفاعی اومدن بیرون بیسواد میشن.با جون مردم بازی نکنید.
این طرح باید طرح تحول جیب پزشکان نام گذاری میشد نه تحول سلامت
بسیار تصمیم درستی گرفتن. چرا به پزشکی به چشم رشته های پولساز جهت تاسیس دانشگاه نگاه میکنید؟؟؟ دانشگاهی که لازمه ی آن داشتن بیمارستان آموزشی هست با کدوم امکانات میخواد دانشجو تربیت کند؟؟؟؟
چندتا مدرک دست جوان ها دادن، بدون اموزش کافی و بی اعتبار کردن رشته ی پزشکی خواست چه کسانی هست؟؟
آیا تجربه ی رشته های مهندسی کافی نیست؟؟؟ رشته هایی که باید بهترینها تحصیل کنن، اما الان ببینین چه وضعی پیش اومده براشون.
بنده خودم قائل به ظرفیت سنجی برای هر رشته و شغلی هستم تا سرمایه های کشور به هدر نرود اما در حوزه پزشکی قطعا با یک مافیا طرف هستیم و اگر در حوزه وکالت لااقل صدور پروانه را محدود کرده اند در اینجا اصل تحصیل را محدود کرده اند.چه بسا اگر دانشگاه خصوصی علوم پزشگی داشته باشیم بتوانیم شمار زیادی هم دانشجوی خارجی جذب کنیم چون کیفیت اموزش پزشکی در ایران مناسب و هزینه ان هم مناسب است همچنین بسیاری از ایرانیان خارج کشور هم برای مقطع پزشکی عمومی طالب تحصیل در داخل کشور هستند و تنها برای مدارج بالاترتحصیل در کشورهای دیگر را انتخاب می کنند چون هم تحصیل در فرهنگ اینجا برایشان راحت تر است و هم برایشان به صرفه تر است اما با این سیاست ها همه راهها را مسدود کرده اند.با وجود این همه بیمارستان در کشور هم صحبت از بیمارستان 500 تخته خوابی امری بیهوده است مگر کدام واحد دانشگاه ازاد بیمارستان شخصی دارد که واحدهای جدید داشته باشند؟
" در حالی که کمترین فایده دایر کردن این دانشگاه‌های خصوصی، ایجاد رقابت است. رقابتی که اکنون وجود ندارد و به باور برخی، عامل افت کیفیت در آموزش علوم پزشکی در کشور و درجا زدن آن است "
هر چی دولت خواسته کرده، یکی تو کشور نیست که جلوی رانت های علمی ، اقتصادی، کشاورزی ، صنعتی و .... رو بگیره؟؟
دهه چهارم انقلاب با بیگانگی بیشتر دولت با ملت همراه بوده.
ایجاد رقابت بین چه کسانی؟ اونایی که والدین پولدار دارند ولی عرضه رد شدن از کنکور رو نداشتند با اونایی که تونستند در کنکور موفق باشند؟

راستی چرا پای این تحلیلها و نوشته های شما اسم هیچ نویسنده ی نیست ؟ از چی نگران هستید؟
مافیای پزشکی یعنی همین
جالبه زور هییچ نهادی هم بهشون نمیرسه
اقا یا خانم تابناک. اقا یا خانم مسئول خبرگزاری تابناک. من یه دانشجوی پزشکی نخبه هستم که ارزوی خدمت به کشورم رو داشتم و دارم. این مخالفت که از دانشجویان پزشکی گرفته تا مسئولین رده بالا و الله قسم به خاطر انحصار طلبی نیست. دوست عزیز. پزشکی همین الانشم اونقدر اشباعه که پزشکای جوونی مثل من مجبورن وقتی رفتن طرح بعد یک سال تازه کارانه دریافت کنن و بازار کار بعد از طرح براشون تو شهر خودشون فراهم نیست مگر اینکه به یه روستا یا شهر کوچک تر و دور تر از محل زندگیشون مهاجرت کنن تا بازار کار فراهم شه. همین الان بهترین رتبه های کنکور وارد دانشگاه میشن و هفت سال بعد افرادی میان بیرون که با اولین خطا محکوم میشن چون با جون ادما سرکار دارن که به حق هم هست. دیگه چه برسه افرادی بیان دانشکده پزشکی که درسخون نبودن. این یه چرخه است برادر من. غیرانتفایی شدن دانشکده پزشکی یعنی مرگ پزشکی. رقابت تو پزشکیه که منجر به انتخاب بهترین افراد میشه. بایدم افرادی بیان که بهترین باشن چون جون ادما دستشونه.برای همین امتحان بورد تخصصی سخت ترین امتحان پزشکیه. شما خودت حاضری ده سال دیگه برادر یا خواهر خودت تو بیمارستان دست پزشکی باشن که وقتی از فیلتر خوبی وارد نشده احتمالا پزشک بی سواد و کم تبحری هست؟. راه حل کم شدن خطا توی پزشکی کشور ما(که امارش اصلا بالاتر از امریکا نیست) غیر انتفایی شدنش نیست بلکه اصلاح ساختار فعلی مبنی بر اموزش با کیفیت تر پزشکات همراه با درمانه. تورو خدا انقدر مغرضانه برخورد نکنین.
این پزشکهای بیسواد و بی اخلاق و فاسدتون و سایر اراذل مراکز به اصطلاح درمانی حتی لیاقت درمان حیوان رو هم ندارن! خانه از پای بست ویران است! چه دولتی چه غیر دولتی! بیخود ماست مالی نکنید!
پزشکان اجازه افزایش همکاران (رقبایشان) را نمی دهند. مراجعه کنندگانشان کم و درآمدشان کاهش می یابد.
چه اشکالی دارد؟! چرا چامعه پزشکی کشور اینقدر انحصار گرا شده است؟!!!!
همه رشته ها را با غیرانتفاعی نابود کردند. این تصمیم از ابتدا اشتباه بود و همه آموزش عالی کشور را به قهقرا برد
اگر این دانشگاه ایجاد شود انحصار از بین میرود و منافع یک عده پزشک به خطر می افتد.
هدف از انتقال آموزش پزشکی از وزارت علوم به وزارت بهداشت همین بود. که نگذارند دست زیاد بشه و عنان کار رو در دست پزشکان نگه دارن.
این هم از وزیر جدید بهداشت.
نویسنده و اعضای محترم سایت تابناک بهتره فقط به فارغ التحصیلان دانشگاه ازاد جهت درمان مراجعه کنن.بعد مقاله بنویسن
دیگه حیا کنید. چند تا دانشگاه؟
پس همیشه پشت اعتزاضات دانشچویی نفع ملت نیست.!
سلام
برای لجن مال کردن صنف پزشکی اقدام به تاسیس دانشگاه خصوصی بکنیم!!!
بالاخره این ارزوی آقازاده ها هم داره جامعه عمل می پوشه!!! پزشک شدن!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی