بازدید 9428
۱
گزارش لحظه به لحظه دومین روز جشنواره فیلم فجر؛

رونمایی از «بنفشه آفریقایی»، «تیغ و ترمه» و «درخونگاه» / قانون گریزی دبیر جشنواره فجر، فاجعه آفرین شد

در دومین روز از سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر، انیمیشن «آخرین داستان» و فیلم‌های «بنفشه آفریقایی»، «تیغ و ترمه» و «درخونگاه» در سینمای رسانه‌ها به نمایش درمی‌آیند و در میان این آثار منتقدان و نویسندگان در انتظار یک شگفتی بزرگ نیستند اما انتظار می‌رود دست‌کم شاهد فیلم‌های قابل قبول و متوسط باشیم.
کد خبر: ۸۷۴۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱ 31 January 2019

رونمایی از «بنفشه آفریقایی»، «تیغ و ترمه» و «درخونگاه»در دومین روز از سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر، انیمیشن «آخرین داستان» و فیلم‌های «بنفشه آفریقایی»، «تیغ و ترمه» و «درخونگاه» در سینمای رسانه‌ها به نمایش درآمدند و در میان این آثار منتقدان و نویسندگان در انتظار یک شگفتی بزرگ نیستند اما همانگونه انتظار می‌رفت شاهد فیلم‌های قابل قبول و متوسطی بودیم.

به گزارش «تابناک»؛ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر عرصه نمایش 22 فیلم در بخش اصلی (سودای سیمرغ)، و ده فیلم در بخش نگاه نو (فیلم اولی‌ها) رقابت می‌کنند که از ده فیلم بخش نگاه نو، دو فیلم در بخش سودای سیمرغ نیز حضور دارند و شانس رقابت برای جوایز بخش‌های فنی را نیز در اختیار دارند. جزئیات تمامی فیلم‌های جشنواره را از اینجا می‌توانید ببینید.

اکنون در روز دوم جشنواره این آثار در سینما رسانه در پردیس ملت به نمایش در خواهد آمد.

 

قانون گریزی دبیر جشنواره فجر، فاجعه آفرین شد

تهیه کننده فیلم سینمایی «خون خدا» شب گذشته از جشنواره انصراف داد و در این زمینه اظهار داشت: «به دلیل بی‌برنامگی، هرج و مرج و بی عدالتی «خون خدا» را از جشنواره خارج کردیم. امروز در اولین روز جشنواره بدون هرگونه اطلاع رسانی قبلی توسط دبیرخانه جشنواره فیلم ما به جای فیلم «تختی» اکران شد و در برخی سانس ها نیز فیلم ما از اکران حذف و فیلم های دیگری جایگزین شدند.»

رونمایی از «بنفشه آفریقایی»، «تیغ و ترمه» و «درخونگاه»

اکنون مشخص نیست دبیر جشنواره فجر از تهیه کننده و سازندگان «خون خدا» عذرخواهی کرده و فیلم در جشنواره باقی می‌ماند یا در اقدامی خلاف مصالح جشنواره، فیلم دیگری را جایگزین «خون خدا» می‌کند و فیلم «آنجا، همان ساعت» ساخته سیروس الوند از میان فیلم‌های رزرو به جشنواره می‌رسد؟ اما چرا وضعیت تا این حد پیچیده شده است؟

ماجرا به قوانین جشنواره بازمی‌گردد که مسئولان جشنواره در پیش گرفتند. بر اساس فراخوان و مقررات جشنواره فیلم فجر، آخرین زمان مهلت تحویل نسخه کامل فیلم‌ها (DCP) بیستم دی ماه تعیین شده بود، که با توجه به شرایط فنی اکثر فیلم‌ها، دبیر جشنواره قوانین را شکست و این مهلت را تا اول بهمن ماه تمدید کرد و در ادامه اعلام شد نسخه همه فیلم‌ها رسیده است! اما اکنون مشخص شده برخی فیلم‌ها حتی این روزها نیز نرسیده و «تختی» به تهیه کنندگی سعید ملکان و کارگردانی بهرام توکلی در کنار «متری شیش و نیم» از جمله این آثار است.

همین وضعیت باعث شده عوامل جشنواره فیلم‌ها را به نفع آثاری چون «تختی» جابجا کنند تا این آثاری که نرسیده در آخرین سانس‌ها به نمایش در بیاید. این ظلمی به تماشاگر و فیلمساز به صورت توامان است، چرا که تماشاگر برای دیدن فیلم دیگری برنامه ریزی کرده و فیلم دیگری برایش به نمایش درمی‌آید. در این فرایند تماشاگر خشمگین سالن را ترک می‌کند و به ضرر فیلم به نمایش درآمده و همچنین به ضرر تماشاگر می‌شود. چنین رویکردی آن هم درباره جشنواره فجر که هر سال زمان برگزاری‌اش مشخص است و حتی سه فیلم رزرو برای آن در نظر گرفته شده، غیرقابل پذیرش و غیراخلاقی است.

البته از دبیر غیرمتخصص جشنواره فجر که سوءتدبیرش چنان حواشی دامنه‌داری را در افتتاحیه رقم زد و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با بحران مواجه نمود، انتظاری بیش از قانون گریزی نمی‌رفت. وقتی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب به جای انتخاب یک دبیر سینماگر از میان سینماگر کارکشته نظیر محمدمهدی عسگرپور یا رضا میرکریمی، یک چهره غیرمتخصص در حوزه سینما و متخصص در حوزه پزشکی را به عنوان مدیر چنین رویدادی منصوب می‌شود و با وجود وضعیت اسف بار دوره پیشین مجدداً برای این دوره حساس نیز در نظر گرفته می‌شود، نمی‌توان جز این شرایط فاجعه بار توقع داشت.

 

«خون خدا» برای ادامه اکران در جشنواره فیلم فجر کدگذاری شد

سیاوش حقیقی تهیه کننده فیلم سینمایی «خون خدا» در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه برای ادامه اکران این اثر سینمایی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر تمهیداتی را اندیشیده ایم، گفت: از شب گذشته و بعد از اعلام انصراف ما از حضور در این دوره از جشنواره فیلم فجر محمدرضا فرحی، سیمون سیمونیان و مسعود احمدیان به نمایندگی از جشنواره با من تماس گرفتند و صحبت های طولانی با آنها داشتم. همچنین حبیب الله ایل بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی به عنوان تأمین کننده بخشی از بودجه فیلم صحبت هایی درباره بازگشت «خون خدا» به جشنواره داشت.

وی ادامه داد: در نهایت و با تصمیم جمعی از سوی عوامل تصمیم گرفته شد تا این فیلم دوباره به جدول نمایش فیلم ها در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بازگردد.

حقیقی تصریح کرد: با توجه به تجربه روز گذشته و جابجایی سانس ها تصمیم گرفتم تا برای نمایش این فیلم در هر سانس در هر سینما کد KDM زمان دار بگذارم، به همین دلیل از دیشب تا امروز صبح در لابراتور حضور داشتم تا بتوانم نسخه های مورد نظر را آماده کنم.

این تهیه کننده تاکید کرد: در چنین شرایطی و با قرار دادن KDM روی نسخه ها، «خون خدا» تنها می تواند در سانسی که از قبل برای آن در نظر گرفته شده بود نمایش داده شود در غیر این صورت امکان نمایش فیلم در صورت تغییر سانس یا جابجایی در سینماها وجود نخواهد داشت..

KDM به زبان ساده نوعی کدگذاری یا رمز گذاری روی فیلم های سینمایی است که مانع کپی غیرمجاز می شود.

 

علی مطهری: پیگیر دیدن فیلم‌های جشنواره هستم /سینمای بعد از انقلاب پیشرفت کرده است

علی مطهری گفت: فرزندان من یا نوادگان آیت الله مطهری به واسطه حضور در یک خانواده روحانی مشکل یا محدودیتی برای حضور در سینما ندارند. در بین فرزندان، نوه ها یا حتی نتیجه هایشان فردی را به یاد نمی آورم که این محدودیت را داشته باشد. البته تعداد نوه ها شهید مطهری زیاد است ولی به نظرم این مورد را نداریم.

سینمای بعد از انقلاب پیشرفت کرده است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در گفت وگو با ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: نمایندگان مجلس باید در جریان فیلم هایی که اکران می شوند باشند. سینمای بعد از انقلاب پیشرفت کرده است و فیلم ها به بهانه کمدی بودن نباید به سمت سخیف بودن حرکت کنند.

مطهری درباه اینکه نگاه اش به ابتکار برگزار کنندگان اولیه این جشنواره برای برپایی جشنواره در این ایام چیست و اینکه چقدر در ارائه تصویری فرهنگی از انقلاب موثر بوده است، توضیح داد: سینمای ایران بعد از انقلاب قطعا پیشرفت داشته است. سینمای قبل از انقلاب غیر از دو، سه فیلمی که یک مقدار محتوا داشت، بقیه مبتذل بودند. ولی بعد از انقلاب انصافا فیلم های دارای پیام و با محتوای زیادی داشتیم. این فیلم ها حتی در خارج از کشور هم استقبال شده و تا حد زیادی توانسته ایران بعد از انقلاب را به خوبی به دنیا نشان دهد.

نمایندگان باید در جریان فیلم هایی که اکران می شوند باشند

او درباره پیشنهادش که گفته بود نمایندگان قبل از اکران یکسری فیلم ها باید آنها را ببینند و جایی که لازم است حتی تذکر دهند و اینکه چنین پیشنهادی دخالت سیاست در سینما محسوب نمی شود، بیان کرد: من نگفتم که نمایندگان همه فیلم ها را قبل از اکران ببینند و بعد درباره پروانه نمایش آنها اظهارنظر کنند. من در مورد اعضای کمیسیون فرهنگی گفتم که باید حتما فیلم هایی که در دست اکران است را ببینند و در جریان باشند، البته می توانند اظهارنظر هم بکنند که فیلم خوب است یا بد ولی این اظهارنظرها قطعا اثر اجرایی ندارد که بگوییم جلوی نمایش یک فیلم را بگیریم یا توصیه کنیم که اصلا پخش نشود. 

مطهری ادامه داد: حرف من این بود که بالاخره کسی که عضو کمیسیون فرهنگی است باید همیشه در جریان آخرین فیلم ها باشد. اولا ببیند که چه خوراک فکری به جامعه داده می شود و بعد هم وقتی با سوالات خبرنگاران و مردم مواجه می شود بتواند اظهارنظر درستی کند.

علاقمندم فیلم ها را قبل از اکران ببینیم

این نماینده مجلس با بیان اینکه علاقه مند هستم حتما فیلم ها را قبل از اکران ببینم، افزود: اما به دلیل تراکم کارها چندان موفق نمی شویم که همه فیلم ها را ببینیم. ولی بیشتر مواقع درخواست می کنیم و وزارت ارشاد هم همکاری می کند.

تا جاییکه بتوانم در جشنواره فیلم‌ها را می بینم

او درباره اینکه تا چه اندازه پیگیر جشنواره فیلم فجر و تماشای فیلم ها در زمان اکران در ایام جشنواره است، توضیح داد: تا جایی که بتوانم در جشنواره فیلم می بینم. به ما کارت می دهند و قاعدتا می توانیم حضور داشته باشیم ولی بالاخره باید وقت گذاشت. برای دیدن اکثر فیلم ها باید هر روز برویم، ما هم خیلی زمان نداریم. 

مطهری در پاسخ به این پرسش که آیا در جشنواره ها فیلمی بوده که بعد از دیدن شان حالتان دگرگون شود، مثلا خیلی غمگین شده باشید یا واقعا خندیده باشید، بیان کرد:  مدتی است که فیلم ندیده ام و اسامی بعضی از فیلم هایی که در جشنواره دیده ام را هم به یاد ندارم.

فیلم «من سالوادور نیستم»  کمدی آموزنده ای بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران درباره اینکه آیا فیلم های کارگردان یا فیلمساز خاصی را دنبال می کند، گفت: نه، فیلم را می بینم و برایم مهم است، این گونه نیست که کار کارگردان خاصی را دنبال کنم، مثلا فیلم «به وقت شام» آقای حاتمی کیا خوب بود یا فیلم کمدی رضا عطاران «من سالوادور نیستم» هم با اینکه طنز و کمدی بود ولی فیلم آموزنده ای بود. البته فیلم های دیگری هم دیده ام که تحت تاثیر قرار گرفتم اما حقیقت این است که اسمش را به یاد نمی آورم.

 

بلیت‌فروشی برای تماشای فیلم روی زمین/ «سرخپوست» فوق‌العاده شد

رونمایی از «بنفشه آفریقایی»، «تیغ و ترمه» و «درخونگاه» / قانون گریزی دبیر جشنواره فجر، فاجعه آفرین شد

رضا سعیدی‌پور مدیر پردیس سینمایی «آزادی» در گفتگو با مهر با اشاره به استقبال مخاطبان از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت:  خوشبختانه جشنواره امسال با شروع خوبی همراه بوده و هرچند که برای سینماهای مردمی بلیت روزفروش در نظر گرفته نشده بود، اما با تدبیر مسیولان جشنواره این مشکل حل شد و ما در سینما آزادی از شب قبل چهارشنبه۱۰ بهمن ماه سانس فوق‌العاده داشته‌ایم.

وی ادامه داد: اولین سانس فوق‌العاده در روز اول جشنواره برای فیلم سینمایی «آشفته‌گی» به کارگردانی فریدون جیرانی بود که این فیلم با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه بود.

سعیدی‌پور تاکید کرد: امروز پنجشنبه ۱۱ بهمن ماه هم فیلم سینمایی «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی با استقبال مخاطبانی که موفق به خرید بلیت از جشنواره نشده بودند همراه بود اما با توجه به اینکه آخرین سانس نمایش فیلم در پردیس ملت ساعت ۲۳ شب است و سالن برای ساعت یک بامداد آماده می‌شد تصمیم گرفتیم تا سانس فوق‌العاده را فردا جمعه ۱۲ بهمن ماه ساعت ۱۳ برگزار کنیم تا مردم دچار مشکل نشوند.  

وی تاکید کرد: البته این امکان وجود دارد که فیلم های «جاندار» و «درخونگاه» نیز به سانس فوق‌العاده کشیده شود.

مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره چگونگی فروش بلیت‌های سانس فوق‌العاده توضیح داد: مجبور هستیم بلیت‌های سفید را برای صندلی‌هایی که بنابه دلیلی خریدار قبلی به سینما نیامده است و یا کسانی که تمایل به نشستن روی زمین دارند بفروش رسانیم. قیمت بلیت‌های سفید همان ۱۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

حاشیه‌های جشنواره فیلم فجر زیاد است / انتقاد از مظلومیت انیمیشن

مجید مظفری بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون که روز گذشته در نشست خبری پویانمایی «آخرین دوست» به کارگردانی اشکان رهگذر حضور پیدا کرده بود، در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد: متأسفانه به دلیل اینکه حاشیه‌های جشنواره زیاد است، تمایلی به حضور در جشنواره فیلم فجر را ندارم.

وی در پاسخ به این سوال که منظورش از حاشیه‌های فجر چیست، گفت: همین مسائلی که اتفاق می‌افتد کارهایی که اکرانشان طول می‌کشد و مسائلی که پیش می‌آید. امسال برای این در جشنواره حضور پیدا کردم که از یک انیمیشن حمایت کنم و بگویم انیمیشن در کشور ما مظلوم واقع شده و نیاز داریم که خیلی بیشتر بدان توجه شود.

مظفری که صداپیشگی یک شخصیت را در این پویانمایی برعهده داشت، گفت: به نظرم انیمیشن در این کشور نیاز به توجه دارد تا کارگردان‌ها هم تمایل بیشتری برای ساخت آن داشته باشند.

 


آخرین داستان

فیلم‌های بخش اصلی جشنواره فیلم فجر مشخص شدند / تکرار طرح عجیب پوستر جشنواره

  • کارگردان: اشکان رهگذر
  • تهیه کننده: استودیو هورخش
  • خلاصه داستان: برداشتی آزاد از داستان «ضحاک» شاهنامه است که داستانی از اواخر حکومت جمشید تا ابتدای حکومت آفریدون را روایت می کند.
  • آهنگساز: کریستف رضاعی
  • انتخاب بازیگران: تینا پاکروان
  • صداپیشگان: پرویز پرستویی، ملیکا شریفی نیا، لیلا حاتمی، فرخ نعمتی، بانیپال شومون، حامد بهداد و...
  • تدوین: ژینوس پدرام
  • طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان
  • ضبط صدا: رضا عسگرزاده
  • عکاسی پشت صحنه: امیر عابدی.

 


بنفشه آفریقایی

فیلم‌های بخش اصلی جشنواره فیلم فجر / تکرار طرح عجیب پوستر جشنواره / حرف‌های جنجالی رئیس کانون کارگردانان: سیستم معاندپروری راه انداخته‌اید+ویدیو

  • کارگردان : مونا زندی حقیقی
  • تهیه کننده : علیرضا شجاع نوری
  • خلاصه داستان: شوکو متوجه می شود که همسر اولش فریدون توسط فرزندانشان به خانه سالمندان منتقل شده است. او به همراه همسر دومش رضا تصمیم می گیرند تا فریدون را به خانه خودشان بیاورند... .
  • بازیگران: فاطمه معتمدآریا، سعید آقاخانی و رضا بابک
  • فیلمنامه نویس : حمید بابابیگی
  • مدیر فیلمبرداری : فرهاد صبا
  • چهره پرداز : مهرداد میرکیانی
  • طراح صحنه : علی عابدینی
  • طراح لباس : علی عابدینی
  • تدوین : بهرام دهقانی
  • صدابردار : مهدی صالح کرمانی
  • صداگذار : علیرضا علویان
  • موسیقی : پیمان یزدانیان
  • عکاس : حبیب مجیدی


تیغ و ترمه

فیلم‌های بخش اصلی جشنواره فیلم فجر مشخص شدند / تکرار طرح عجیب پوستر جشنواره

  • کارگردان : کیومرث پوراحمد
  • تهیه کننده : کیومرث پوراحمد
  • فیلمنامه نویس : کیومرث پوراحمد
  • خلاصه داستان: ترمه دختر بیست و شش ساله ای است که با عموی خود زندگی می کند با آمدن مادرش از خارج از کشور اتفاقاتی رخ می دهد و رازی نمایان می شود.
  • بازیگران: دیبا زاهدی، پژمان بازغی، لاله اسکندری، مهران رجبی، کوروش سلیمانی، آویسا سجادی، شراره رنجبر و هومن برق نورد
  • مدیر فیلمبرداری : علیرضا زرین دست
  • چهره پرداز : مهری شیرازی
  • طراح صحنه : کیومرث پوراحمد و مهرانه ربی
  • طراح لباس : کیومرث پوراحمد و مهرانه ربی
  • تدوین : خشایار موحدیان و سعید سیاح
  • صدابردار : بابک اردلان
  • صداگذار : محمود موسوی نژاد
  • موسیقی : فردین خلعتبری
  • جلوه های ویژه بصری : امیررضا معتمدی و سعید خلیلی
  • عکاس : مهدی حیدری

 


درخونگاه

فیلم‌های بخش اصلی جشنواره فیلم فجر مشخص شدند / تکرار طرح عجیب پوستر جشنواره

  • کارگردان : سیاوش اسعدی
  • تهیه کننده : منصور سهرا بپور
  • فیلمنامه نویس : نیما نادری و سیاوش اسعدی
  • خلاصه داستان : ظهری می آید، تا بسازد! اگر نبازد.
  • بازیگران : امین حیایی، جمشید هاشم پور، ژاله صامتی، مهراوه شریفی نیا، پانته آ پناهی، محمود جعفری و منصور شهبازی
  • مدیر فیلمبرداری : تورج اصلانی
  • چهره پرداز : آرزو حلاجی
  • طراح صحنه : مجید علی اسلام
  • طراح لباس : مجید علی اسلام
  • تدوین : محمدرضا مویینی
  • صدابردار : ناصر انتظاری
  • صداگذار : علیرضا علویان
  • موسیقی : فرزین قره گوزلو
  • جلوه های ویژه میدانی : رضا ترکمان
  • جلوه های ویژه بصری : فرید ناظرفصیحی
  • عکاس : مهرداد ناصری

 

رهگذر: انیمیشن ایران در دنیا حرفی برای گفتن دارد / مجید مظفری: جای انیمیشن در سینمای ایران خالی است

نشست خبری فیلم انیمیشن«آخرین داستان» با حضور اشکان رهگذر (کارگردان)، احسان رسول اف (تهیه کننده)، تینا پاکروان (مسول انتخاب صدا پیشگان)، مجید مظفری، اشکان خطیبی، بانیپال شومون (صدا پیشگان)، بابک ارجمند (سرپرست انیماتورها)،آرمان رهگذر (مجری طرح)، ژینوس پدرام(تدوینگر)، علیرضا علویان (طراحی) و ترکیب صدا با اجرای محمود گبرلو در اولین سانس از دومین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با حضور اهالی رسانه در حال برگزاری است.

اشکان رهگذر (کارگردان) در ابتدای این نشست توضیحاتی درباره فیلم بیان کرد و گفت: حضور در جشنواره فجر برای هر فیلمساز افتخار بزرگی است به خصوص برای فیلمساز انیمیشن. من به نمایندگی از صدها همکارم که در 9 سال برای این کار تلاش کردند، اینجا هستم و اگر پاسخی می دهم به نمایندگی از آنهاست.

رسول اف نیز گفت: خوشحالیم این فرصت پیش آمد که این فیلم بعد از نه سال کار بی وقفه که من پنج سال آخر با دوستان بودم در جشنواره اکران شد. جشنواره فجر برای این فیلم ها فرصت خوبی است تا با اکران فیلم خستگی عوامل فیلم از تن آنها برود.

تینا پاکروان هم عنوان کرد خیلی خوشحالم که توانستم در انیمیشن ورود کنم.

مجید مظفری هم با بیان اینکه واقعیت این است که دلم می خواست امسال در این جشنواره نباشم، گفت: اما دیدم کاری دارد انجام می شود که دوستان 9 سال درباره آن زحمت کشیدند و باید حمایت شود. می دانم مسوولان حمایت نمی‌کنند زیرا اگر می کردند 9 سال طول نمی کشید زیرا جای انیمیشن در سینمای ایران خالی است.

اشکان رهگذر، کارگردان در بخش دیگری از اظهاراتش درباره دو بعدی بودن انیمیشن گفت: این جریانی است که در دنیا تغییر می کند و این تغییر عادت دیر یا زود به اینجا می رسد. تا دو دهه پیش می گفتند انیمیشن دوبعدی دارد نابود می‌شود اما از 5 انیمیشنی که در اسکار وجود دارد فقط دو انیمیشن سه بعدی هستند و بسیاری گرایش به انیمیشن دو بعدی دارند. متاسفانه ما خیلی مصرف کننده انیمیشن آمریکایی هستیم.

تینا پاکروان هم درباره استفاده از صدای سوپر استارها و تجاری کردن این انیمیشن گفت: همیشه سعی می شود در بین صداها دو نفر سوپر استار باشند تا برای شناختن آن کمک کند اما ما سعی کردیم از بین کسانی که شناخته شده هستند صداها را انتخاب کنیم.

رهگذر در ادامه درباره موسیقی فیلم گفت: شاهنامه متعلق به همه ایرانیان است و مهم بود که رنگ و بوی ایران را داشته باشد. در این انیمیشن از موسیقی جنوب تا مناطق دیگر را می شنوید. تحقیق 5 ساله را درباره موسیقی نواحی شروع کردیم و به مشاورانی دسترسی داشتیم. از مشاورانی مثل علی مغازه ای کمک گرفتیم تا به درستی از موسیقی در فیلم استفاده کنیم. برای موسیقی هایی که با آن آشنایی نداشتیم از مشاورانی کمک گرفتیم تا به تناسب آن بهترین قطعه موسیقی را داشته باشیم. جا دارد از شهرام ناظری تشکر کنم که اثر زیبایی را به ما هدیه دادند.

بانیپال شومون هم درباره موسیقی این انیمیشن گفت: سعی کردیم موسیقی سنتی را تلفیق کنیم و فضا را با آن پر کنیم.

در ادامه نشست خبری انیمیشن «آخرین داستان» رسول اف درباره مدت زمان طولانی فیلم گفت: این پروژه به صورت مستقل تولید شده و تمام اتفاقات در کنار پروژه های دیگری که این استودیو پیش می برده انجام شده است. فکر می‌کنم این فیلم متفاوت از تجربه ساخت فیلم بود. تجربه ساختاری برای استودیو هورخش بود و بخشی از زمان نیز صرف این اتفاق شد.

رهگذر درباره خشونت در این انیمیشن و مناسب نبودن آن برای کودکان گفت: این انیمیشن برای بزرگسالان ساخته شده و افراد بالای 13 سال می توانند آن را ببینند و انیمیشن های خشن تری هم در انیمیشن در کشورهای دیگر ساخته شده است.

رهگذر درباره فاصله انیمیشن ایران با دنیا توضیح داد: اگر بخواهیم سینمای مستقل انیمیشن در دنیا را در نظر بگیریم فاصله چندانی با آن نداریم ولی نیاز به تکرار تجربه داریم. مگر ما در سینمای ایران چند انیمیشن داشتیم؟ انیمیشن های کوتا و تجربی ما در دنیا حرفی برای گفتن دارد و فاصله ما در این زمینه با دنیا می تواند کوتاه تر شود به شرط آنکه ار بدنه سینما جدا نباشد و بتوانیم فیلم بسازیم.

مجید مظفری هم درباره اینکه چرا این کار را پذیرفته است، گفت: یکی از دلایل آن حضور بچه ها، کارگردان و خانم پاکروان بود اما صدا پیشگی تخصص خودش را دارد و من برای دومین بار این کار را انجام دادم. از طرفی برای یاری و کمک کردن در انیمیشنی که دوستان 9 سال برای آن زحمت کشیدند.

خطیبی نیر گفت: برای سومین بار تجربه صداپیشگی را دارم. فاصله انیمیشن ایران با جهان به اندازه صندلی های خالی در این سالن ها است.

رهگذر درباره دلیل شباهت کارکترها به بازیگرها عنوان کرد: در همه دنیا مرسوم است که شباهت غیر مستقیم ایجاد کنند. وقتی در میانه کار صدا را ضبط کردیم نقش بازیگران اضافه شد و تاثیر گذاشت.

پاکروان نیز گفت: من سعی کردم شباهت را پیدا کنم و با مشورت کارگردان به این نتیجه رسیدیم که صداها به کارکترها جان دهند. فکر می کنم شهرزاد قصه گو زیبایی و متانت لیلا حاتمی را داشت و فرخ نعمتی صدای اهورایی دارد. شاید اسم بسیاری از دوستان را به خاطر نیاورم اما بقیه نیز به این ترتیب هستند.

پاکروان درباره اینکه چرا برای اهریمن از صدای خانم استفاده کردید، گفت: صدای شهرازد که به دلایلی متاسفانه دو صدا شده است، موسیقی را به گوش ضحاک می رساند که نمی تواند مرد باشد. من امیدوار بودم که صدای شهرزاد را تنها بشنویم و دو صدا نشنویم.

رسول اف درباره شفاف سازی هزینه ساخت انیمیشن نیز توضیح داد: این انیمیشن متعلق به استودیو هورخش است. در واقع از زمانیکه من به پروژه اضافه شدم، با پروژه مهربانی و همراهی کردم و اگر قرار بود به ستاره هایی که با این انیمیشن همکاری کردند هزینه ای پرداخت شود، باید هزینه زیادی می کردیم. فکر می کنم اعتقادی که پشت پروژه بود، بسیاری قوی تر بوده است.

او درباره اینکه چطور به پروژه اضافه شده است، گفت: به دنبال موزیک ویدئو برای یکی از گروه های موسیقی بودم که با اشکان و این پروژه آشنا شدم. معتقدم تلاش ها در بخش نوجوان ناکام و ناتمام است. اتمسفر زیادی پشت پروژه بود که شاید به راحتی نتوان آن را تولید کرد اما این فیلم به دست سینمای مستقل تولید شده است.

رهگذر کارگردان انیمیشن هم در انتها بیان کرد: حدود 1000 نفر در این سال ها در این پروژه زحمت کشیدند و 170هزار فریم تشکیل شده که روی هر کدام 5 فرآیند اتفاق افتاده و بچه ها از جان مایه گذاشتند. گاهی اوقات دستمزد بچه ها در حد کرایه تاکسی هم نبود ولی نمی خواهم در این زمینه روضه بخوانم.

 

سعید آقاخانی چگونه به فیلم بنفشه آفریقایی اضافه شد؟

نشست خبری فیلم «بنفشه آفریقایی» با حضور مونا زندی حقیقی(کارگردان)، رضا بابک، مریم شیرازی و ندا جبراییلی (بازیگران)، پیمان یزدانیان(آهنگساز)، علیرضا شجاع نوری (تهیه کننده) و حمید بابابیگی(فیلمنامه نویس) و با مجری گری محمود گبرلو در حال برگزاری است.

رونمایی از «بنفشه آفریقایی»، «تیغ و ترمه» و «درخونگاه» / قانون گریزی دبیر جشنواره فجر، فاجعه آفرین شد

در ابتدای این نشست فاطمه معتمدآریا از طریق تماس تصویری با اهالی رسانه حاضر در نشست، گفت:به همه دوستان سلام می کنم.خیلی خوشحالم عوامل فیلم را می بینم. ممنونم از تمام زحماتی که بابت تهیه این فیلم کشیدید.

مونا زندی حقیقی هم در مورد نحوه انتخاب و چینش بازیگرانش و حضور رضا بابک در این فیلم گفت: صددرصد آقای بابک انتخاب ما برای نقش فریدون بودند. اما در مورد آقای آقاخانی و خانم معتمدآریا چون بحث سن بازیگران مطرح بود، بعد از انتخاب خانم معتمدآریا، توصیه ایشان حضور آقای سعید آقاخانی بود که پیشنهاد بسیار خوبی بود. یکی از سختی های کار پیر کردن آقای بابک بود به گونه ای که پشت شان خم شود و تکیده شوند.

او در پاسخ به این سوال که«با توجه به واقعی بودن داستان فیلم، تا چه حد داستان پردازی کارگردان در فیلم موثر بوده» گفت: کلیت فیلم و اینکه زنی شوهر سابقش را از خانه سالمندان به خانه می آورد و مسائلی از این دست کاملا واقعی است اما برخی مسائل مثل رنگرز بودن شکوه زاییده ذهن فیلمنامه نویس است.

علیرضا شجاع نوری تهیه کننده فیلم در مورد نگاه و انگیزه اش از حضور در این فیلم و همچنان استقبال احتمالی از فیلم گفت: دنبال ساخت فیلمی بودیم که به حال دل ما ایرانی ها بیاید. اگر می خواهیم به سمت جهان گیر شدن سینمای خودمان برویم باید روایتگر داستان هایی باشیم که آن را زیست می کنیم.

او گفت: همه خارجی هایی که فیلم هایی از این دست را می بینند دوست دارند زندگی در این فضای نوستالژیک را تجربه کنند. اگر ما بتوانیم فیلم هایی ارائه کنیم که در کوچه پس کوچه های ما چه می گذرد، این می تواند برای خارجی ها خوشایند باشد. البته این اصلا اتفاق آسانی نیست.باید ساخته شود تا جا بیفتد. این حالت در سینمای هالیوود یا مثلا سینمای ایتالیا هم هست.بدون آن که به این کشورها رفته باشیم دل مان برای بعضی جاها تنگ می شود. من فکر می‌کنم ما باید تلاش کنیم در این حوزه فیلمسازی قدم برداریم.

مونا زندی حقیقی در مورد انتخاب نام فیلم گفت: نام فیلم در ابتدای تابستان بود و بعد نامش شد زنگاری. در ادامه کم کم خود بنفشه آفریقایی در داستان نقش ویژه ای گرفت و بالا آمد. ضمن اینکه بنفشه آفریقایی بسیار گیاه ویژه ای است و به همین علت با شخصیتی مثل شکوه همخوانی داشت. به این علت در نهایت به این اسم رسیدیم.

کارگردان فیلم در مورد مواجهه مخاطبان با تم داستان گفت: امیدوارم مخاطبان این فیلم را دوست داشته باشند. بازخوردهایی هم که دریافت کرده ام بازخورده های خوبی بوده اند. مخصوصا خانم ها که از لحاظ شخصیتی دوست داشتند همانند شکوه باشند.

حمید بابابیگی فیلمنامه نویس،در مورد تاس به عنوان یکی از نمادهای فیلم گفت: عناصر فیلم که در کنار هم قرار گرفته‌اند هرکدام معانی خاصی داشته اند. مثلا آن بازی تخته که زن و شوهر سال هاست که با هم بازی نکردند،نشانه ای است از گذشته ای که زن می خواهد از آن فرار کند یا عناصری دیگر مثل عکس جوانی های شکوه که به عنوان نشانه ای از فریدون وارد زندگی زن و شوهر می شود.

مونا زندی حقیقی در این مورد ادامه داد: وجود تاس در فیلم یک اتفاق ویژه ای را به وجود آمد. تاس هایی که بازیگران می ریختند و مثلا جفت 6 یا جفت 1 می آمد همه اتفاقی بود و با یک پلان این اعداد به دست می آمد و برای ما نشانه جالبی بود. مثلا وقتی که فریدون به خانه آمد تاس جفت 6 آمد اما وقتی رفت تاس جفت 1 آمد. این تاس خیلی به شکل گیری روند فیلم کمک کرد.

کارگردان فیلم در خصوص زندگی شوهر سابق یک زن با آن در خانه شوهر فعلی اش در یک خانواده روستایی گفت: این خانواده روستایی نیستند و از شهر تهران به جای دیگری رفته اند. اما فکر می کنم نکته اینجاست که این زن و شوهر تلاش کرده اند با کمک هم و بدون قضاوت و با کنار گذاشتن برخی تعصبات مسائلی که در گذشته برایشان پیش آمده را حل کنند. ضمن اینکه اصلا موضوعی غیر اخلاقی در فیلم اتفاق نمی افتد.

رضا بابک در مورد تقسیم نقش ناعادلانه میان دو مرد حاضر در فیلم گفت: من این مورد را قبول ندارم و به نظرم در داستان توازن برقرار بود.سعی همه ما در این بود که بتوانیم به کاراکتر های خاص خودمان برسیم نه به چیزی برسیم که نمود بیرونی داشته باشد. خیلی از اتفاق ها بین ما فقط در یک نگاه یا یک واژه کوتاه بود. من زیاد این ناعدالتی در توزیع نقش بین دو شخصیت مرد در فیلم را قبول ندارم.

یزدانیان،آهنگساز فیلم هم در بخش دیگری از نشست خبری گفت:من درمورد موسیقی نمی خواهم صحبت کنم بلکه می‌خواهم در مورد فیلم صحبت کنم. من به کاراکترها و طراحی ها نگاه می کنم تا بتوانم یک قطعه را بسازم. آن قدری که کاراکترها در فضای فیلم حل شده اند و آنقدر که این فیلم منسجم است و مثل زندگی است،توانستم موسیقی این فیلم را بسازم.

شجاع نوری تهیه کننده فیلم در مورد طراحی صحنه توضیحاتی را ارائه داد و گفت: ما مدت ها دنبال لوکیشین فیلم بودیم. ابتدا خانه های سمت تفرش را دیدیم و در ادامه هم خانه های اطراف تهران را بازبینی کردیم تا در ادامه توانستیم این خانه را در آمل پیدا کنیم. خانه ای که کاملا مخروبه بود و شهرداری می خواست آن را پارکینگ کند. ما از شهرداری اجازه گرفتیم فضای این خانه را ساختیم و رنگ کرده و گچ کاری کردیم و توانستیم این خانه را برای فیلم آماده کنیم.

زندی حقیقی در مورد بازی ای که شکوه و فریدون در بالکن می کنند و کمی دور از باور به نظر آمدن این حالت گفت: این قسمت را من خیلی در فیلم دوست دارم.این یک نشانه ای است از یک بازی قدیمی که شکوه و فریدون در دوران زندگی شان انجام می دادند و در انتهای فیلم هم شوهر فعلی شکوه تلاش می کند تا این بازی را با شکوه تکرار کند که به دلیل حال ناخوش او این بازی به پیش نمی رود.

 

پوراحمد: از ساخت این فیلم راضی هستم

رونمایی از «بنفشه آفریقایی»، «تیغ و ترمه» و «درخونگاه» / قانون گریزی دبیر جشنواره فجر، فاجعه آفرین شد

نشست پرسش و پاسخ فیلم«تیغ و ترمه» به کارگردانی کیومرث پوراحمد با حضور کارگردان، علی قائم مقام(تهیه کننده)، دنیا زاهدی، آویسا سجادی، لاله اسکندری و پژمان بازغی(بازیگران)، خشایار موحدیان (تدوینگر)، محمود موسوی نژاد(صداگذار)، رضا یزدانی(خواننده)، فردین خلعتبری (آهنگساز)، مهدی شیرازی(طراح چهره پردازی) و بابک اردلان (صدابردار) در دومین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

پوراحمد ضمن خیرمقدم به حاضران درباره اظهارنظر محمود گبرلو، مجری نشست که او را از بزرگان سینما معرفی کرد گفت: قدم 195 سانت بود اما این اواخر به خاطر کمردرد دکتر رفتم و متوجه شدم قدم 192 شده است.

او با بیان اینکه چیزی که می‌تواند ما را نجات دهد، به نظرم جوان‌گرایی است، گفت: جوانگرایی در همه موقعیت‌ها می‌تواند شخص من را به آینده ایران امیدوار کند. جوان‌ها که خوب می‌تازند. می‌خواستم از حضور این همه جوان در عرصه فرهنگ و هنر ابراز خوشحالی کنم.

در ادامه این نشست پرسش و پاسخ، پژمان بازغی درباره جشنواره فیلم فجر گفت: این جشنواره یکی از بهترین رویدادهای سینمایی کشور است. خوشحالم دوتا از فیلم های من در بخش مسابقه است. یکی از لذت‌بخش‌ترین همکاری‌های من در طول این سال‌ها همکاری با آقای پوراحمد بود.

لاله اسکندری هم با اشاره به اینکه امیدوارم فیلم را دوست داشته باشید، گفت: من با آقای پوراحمد از قصه‌های مجید خاطراتی داشتم و وقتی پیشنهادی بازی در این فیلم شد بسیار هیجان‌زده شدم. امیدوارم جلسه خوبی باشد.

دیبا زاهدی نیز با تشکر از حضور تماشاگران برای تماشای این فیلم، گفت: من هم حس نوستالژی نسبت به‌آقای پوراحمد داشتم. فکر می‌کنم 4، 5 ساله بودم که فیلم «خواهران غریب» را دیدم. تجربه حضور در این فیلم بسیار برایم خوشایند بود.

یزدانی نیز با اشاره به حضورش در فیلم های مختلف سینمای ایران بیان کرد: من در کارنامه کاری‌ام کیومرث پوراحمد را کم داشتم. بسیار خوشحالم که با او در این فیلم کار کردم.

خلعتبری از دیگر عوامل این فیلم در نشست پرسش و پاسخ فیلم «تیغ و ترمه» عنوان کرد: آشنایی طولانی من با آقای پوراحمد اصلا برایم عادی نمی‌شود. شما باید آهنگساز باشید و تجربه کارهای مختلفی با آقای پوراحمد داشته باشید، تا این صحبت را درک کنید.

خلعتبری ادامه داد: آهنگساز‌ها کارشان به ثمر نمی‌رسد، مگر اینکه صداگذار خوبی داشته باشند. می‌خواهم از آقای موسوی‌نژاد تشکر کنم.

در ادامه بازهم تریبون کیومرث پوراحمد باز شد که درباره رضا یزدانی گفت: اول خودش بعد صدایش و بالعکس. نوشتم صدای زخمی رضا یزدانی بسیار تاثیرگذار است.

شیرازی درباره همکاری‌اش با کیومرث پوراحمد گفت: من از فیلم «شب یلدا» همکاری‌ام را با‌ آقای پوراحمد شروع کردم و تا امروز در کنار ایشان بوده‌ام. سابقه همکاری طولانی با هم داریم. امیدوارم همه شما فیلم را پسندیده باشید.

اردلان در نشست خبری فیلم «تیغ و ترمه» گفت: من از فیلم «شب یلدا» همکاری‌ام را آقای پوراحمد شروع کردم، آنجا بوم‌من بودم ولی در این فیلم صدابردار هستم.

کوروش سلیمانی هم با اشاره به آثار درخشان پوراحمد عنوان کرد: کیومرث پوراحمد از معدود افرادی است که می‌دانم هنوز دردمند جامعه‌اش است و برای هنر ارزش قائل هست. برای همین با افتخار در کنار این گروه درجه یک حضور پیدا کردم.

در ادامه پرسش و پاسخ موحدیان درباره تدوین این فیلم گفت: آقای پوراحمد خودشان از بهترین تدوینگران است. ما شبانه‌روز برای تدوین این فیلم همکاری داشتیم. امیدوارم از ریتم فیلم لذت برده باشید.

موسوی‌نژاد، صداگذار تیغ و ترمه، با اشاره به سومین همکاری‌اش با کیومرث پوراحمد گفت: این همکاری‌ برایم بسیار لذت‌بخش بود، امیدوارم برای شما هم همین‌طور بوده باشد.

پوراحمد درباره تجربه ساخت «تیغ و ترمه» گفت: من حدود 50، 60 تا فیلم تاکنون ساختم. اما هربار که می‌خواهم فیلم بسازم همان‌قدر استرس دارم. هر شب فیلم‌برداری در استرس هستم. اما در این فیلم یک گوشه‌ ذهنم، خیالم راحت بود که اگر کمی تردید داشته باشم و مطمئن نباشم که دوربین را کجا بگذارم. کسی هست که به من کمک می‌کند، او کسی نیست جز علیرضا زرین دست که جایش در اینجا خالی است. او صبح که از ساعت 8 می‌آمد تا آخرشب، لبخند از لب او نمی‌رفت. بسیار خوش اخلاق، پرکار و بدون‌حاشیه است.

او درباره انتقادی که درباره سرنوشت نامعلوم شخصیت امیر مطرح شد، بیان کرد: حق با شماست. ما دو سکانس داشتیم درباره این شخصیت، اما حذف شد. بعد از جشنواره باید فکری برای نبود این شخصیت در فیلم کنیم تا امیر یکدفعه از فیلم غیب نشود. قطعا آن سکانس‌ها را باید در جایی جا دهیم.

کیومرث پوراحمد درباره استفاده از برخی الفاظ در فیلم گفت: ما در فیلم کلی الفاظ داشتیم که آن را تغییر دادیم.در فیلم‌های آمریکایی همه جور حرفی به هم می زنند اما اگر به کسی بر خورده است من از شما و تاریخ سینما معذرت می‌خواهم.

او در پاسخ به انتقادی درباره بی هویت بودن فیلمش بیان کرد: من تلاشم را کردم و می کنم و مزخرف ترین فیلم ها را با یک میزان وسواس ساخته ام و اگر بی هویت است من تشخیص ندادم. آوینی می گفت فیلم قصه های مجید با هویت است و اگر این بی هویت است شاید دچار کج اندیشی هایی شدم.

موحدیان درباره پایان فیلم توضیحاتی به اهالی رسانه ارائه داد و بیان کرد: سه پایان برای فیلم می شد رقم بخورد ولی احساس من این بود که دغدغه بیننده شخصیت امیر نمی تواند باشد.

پور احمد در پاسخ به این سوال که آیا خودش از اثر راضی است، گفت: کودن ترین فیلمسازان هم که فیلم می سازند فکر می کنند خوب است. من هر فیلمی را ساختم فکر کردم خوب بوده است و وقتی که نمایش داده شده و مردم دیدند متوجه شدم درنیامده است. بله من راضی است. مهم نیست که من راضی باشم مهم این است که شما اصحاب رسانه و بعد مردم راضی باشند و فروشکی بخورد. اگر این اتفاق بیفتد می رود جزو فیلم های خوب من و اگر اتفاق نیفتد می رود جزو فیلم های بد.

او ادامه داد: اول به فیلم پروانه ساخت ندادند و یکسال کلنجار رفتم که روی مادر بد کار کنم. در ارشاد به من گفتند تو اسطوره مادر خوب در فیلم هستی. خانم لاله اسکندری هم بازیگر خوبی است هم هنرمند به تمام معنایی است. اگر همه بازیگران می توانستند نقش ترمه را بازی کنند ولی این نقش را قبول نمی کردند اما خانم اسکندری قبول کرد و چه خوب این شخصیت را درآورد.

قائم مقامی درباره بودجه فیلم گفت: بودجه دو میلیارد تومان بود که کاملا شخصی است، 30 درصد متعلق به آقای پوراحمد است، 10 درصد متعلق به دوست او و مابقی هم متعلق به من است و اصلا هم رانت نیست.

او درباره اینکه فکر می کنید مخاطب این فیلم را به فرد دیگری پیشنها می کند؟ گفت: امید داریم فیلم فروش معمولی داشته باشد. سعی خودمان را کردیم و بستگی به شرایط اکران و تبلیغات دارد. من امید دارم به فیلم فروش نسبی برسد.

پوراحمد تاکید کرد: من و قائم مقامی دل شیر و کله خر داریم و که فیلم متفاوت بسازیم.

او همچنین درباره موسیقی فیلم گفت: موسیقی اتوبوس شب یکی از بهترین ها بود که کسی آن را نفهمید و این فیلم نیز یکی از بهترین موسیقی ها را دارد.

 

امین حیایی: دیالوگ‌های این فیلم بسیار دقیق نوشته شده است

نشست خبری فیلم«درخونگاه» با حضور سیاوش اسعدی (کارگردان)، منصور سهراب‌پور (تهیه‌کننده)، امین حیایی، مهراوه شریفی‌نیا، محمود جعفری، نادر فلاح،‌ ژاله صامتی (بازیگران)، تورج اصلانی (مدیر فیلمبرداری)، آرزو حلاجی (طراح گریم)، نیما نادری (نویسنده)، روزبه معین (مشاور پروژه)، علیرضا علویان (طراح و ترکیب صدا) و مجید علی اسلام (طراح صحنه) در دومین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

رونمایی از «بنفشه آفریقایی»، «تیغ و ترمه» و «درخونگاه» / قانون گریزی دبیر جشنواره فجر، فاجعه آفرین شد

در ابتدای نشست پرسش و پاسخ، اسعدی با اشاره به اینکه از حضورش در جشنواره برای سومین بار خوشحال است گفت: نمایش فیلم برای اهالی رسانه همیشه برایم جذاب‌ترین و خوشمزه‌ترین بخش جشنواره بوده است.

او در پاسخ به سوال مجری که پرسید چه شد که «درخونگاه» را ساخت، عنوان کرد: من همیشه نقدی نسبت به چنین سوالاتی دارم. من فیلمساز هستم. باید فیلم بسازم. بد است که دیر به دیر فیلم می‌سازم. این حرفه من است. بنابراین وقتی فیلمی ساختم، دیگر نباید از من پرسید که چه شد این فیلم را ساختم. مگر اینکه مثلا من سال‌ها فیلم کمدی بسازم و بعد یک‌دفعه سبک دیگری فیلم بسازم.

اسعدی تاکید کرد: قطعا برای زدن حرف‌هایی و به خاطر دغدغه‌های شخصی فیلم می‌سازم. اما اگر قرار باشد آن را بگویم تبدیل به شعار می‌شود.

تورج اصلانی درباره همکاری‌اش با اسعدی گفت: طبیعتا خواندن یک فیلم‌نامه خوب،‌ امنیت خاطری را برای یک همکاری خوب ایجاد می‌کند. نکات مثبت بسیار دیگری در این فیلم وجود دارد که در ادامه درباره‌اش صحبت خواهیم کرد.

امین حیایی بازیگر این فیلم نیز درباره حضورش در «درخونگاه» بیان کرد: فیلم‌نامه‌ فیلم را در ابتدا خواندم و برایم بسیار جذاب بود. دیالوگ‌های بسیار خوبی داشت. اولین باری که با آقای اسعدی درباره فیلم‌نامه و نقش صحبت کردیم،‌ من عاشقش شدم. احساس کردم نقش متفاوت است. من اغلب طنز کار کردم، اما در اینجا شخصیت جدی بود. من همکاران بسیار خوبی در این فیلم داشتم. امیدوارم باز هم از این نوع فیلم‌ها ساخته شود.

نیما نادری در ادامه نشست پرسش و پاسخ، درباره این فیلم گفت: «درخونگاه» در بخش فیلمنامه مسیر دشواری را طی کرد و ما چندین ماه درگیر نگارش آن بودیم. من و سیاوش برای تبدیل نمایشنامه به فیلمنامه بسیار تلاش کردیم. این اولین تجربه این شکلی من بود و در طی این روند، بسیار پخته شدم. امیدوارم امشب نقد‌های خوبی بشنوم که به من نکات بیشتری بیاموزد.

مهراوه شریفی‌نیا هم با اشاره به اینکه چند ماه درگیر بازی در این فیلم بود بیان کرد: به خاطر بازی در این فیلم حضور در چند فیلم را از دست دادم، اما به خاطرش خوشحال هستم. حضور در فیلم «درخونگاه» کلاس درس بزرگی بود.

ژاله صامتی بازیگر دیگر این فیلم در پاسخ به این سوالی درباره نحوه حضورش در فیلم، گفت: شروع یک کار،‌ در ابتدا خواندن فیلمنامه‌اش و اسم کارگردان و تهیه‌کننده است. من همیشه معتقد هستم که آدم خوش‌شانسی‌‌ام. به همین دلیل همیشه کارهای خوبی به من پیشنهاد می‌شود.

نادر فلاح هم درباره همکاری‌اش با سیاوش اسعدی عنوان کرد: من زمانی به «درخونگاه» دعوت شدم که تصمیم گرفته بودم نقش‌های کوتاه را بازی نکنم. به لطف سیاوش اسعدی من به این فیلم دعوت شدم و متوجه شدم چقدر اشتباه می‌کردم.

آرزو حلاجی با اشاره به سخت‌گیری و حساس‌ بودن کارگردان گفت: کار با آقای اسعدی سخت است. این فیلم با توجه به شرایط زمانی‌اش گریم‌های خاصی داشت. چهره‌پردازی برای این فیلم با ظرافت و حساسیت خوبی بود. اما خوشبختانه نظر و سلیقه من و آقای اسعدی بهم بسیار نزدیک بود.

مجید علی اسلام طراح صحنه درباره «درخونگاه» گفت: آشنایی من با آقای اسعدی به فیلم‌نامه جذاب دیگری ربط دارد که ساخته نشد. بعد ساخت فیلم «درخونگاه» مطرح شد که آن آشنایی قبلی منجر به همکاری‌ام در این فیلم شد.

نادری،فیلمنامه نویس در پاسخ به سوالی در خصوص نمادگرایی در فیلم گفت:نمادگرایی مفهومی کلی است و نمی‌توان به این راحتی در موردش صحبت کرد.ولی آن چیزی که در ذهن شماست،نه اینطور نیست. در فیلم استعاره ها و ایهام هایی حتما وجود دارد اما نه به آن مفهومی که شما در نظر دارید.

ژاله صامتی در مورد تفاوت سنی خودش و شخصیتی که آن را بازی کرده گفت: من کارهای سخت را دوست دارم و از نقش های سخت خوشم می آید. من خواستم جسارت خودم را امتحان کنم و این نقش را بازی کنم. این که سیاوش اسعدی برای این نقش به سراغ من آمد،نشان داد که هوش خوبی پشت ساخت این فیلم است.من از 27 سالگی در نقش مادر بازی کردم و فکر می کنم تا آخر عمرم هم می توانم نقش مادرهایی را بازی کنم که هیچ کدام به هم شبیه نباشند.

اسعدی در مورد انتخاب ژاله صامتی به عنوان نقش مادر رضا گفت:خانم صامتی بازیگر توانمندی است و همیشه دوست داشتم با ایشان کار کنم. خوشحالم که ایشان هم پذیرفتند که در این نقش بازی کنند.

منصور سهراب پور،تهیه کننده در مورد اکران نشدن فیلم در جشنواره پارسال گفت: فیلم ما برای پارسال آماده نبود.من هم احتمال می دادم که فیلم به جشنواره پارسال نرسد اما آن را تحویل دادیم که زودتر دیده شود. همین کار باعث تبلیغات هم برای فیلم شد. من بدون رانت،با سند خانه ام از بانک وام گرفتم و بعد هم 400 میلیون بهره بانک را پس دادم. چون کار آماده نبود و امکان قضاوت وجود نداشت،به جشنواره پارسال نرسید.

امین حیایی در مورد شخصیت رضا در این فیلم و داشتن دو شخصیت درونگرا و برونگرا در فیلم گفت: من طی این سال‌ها به تجربه ای رسیدم که نگاه کارگردان و نویسنده به بازیگر بسیار عمیق تر از من به نقش است چون آن ها ماه‌هاست که این نقش را پردازش کرده اند. به خاطر همین ترجیح دادم به تشخیص این دو نفر اعتماد کنم و طبق فیلمنامه پیش بروم. به قدری متن دیالوگ ها درست و دقیق نوشته شده بود که فقط کافی بود من فقط آن متن را حفظ و اجرا کنم. حساسیت کارگردان در نهایت باعث شد تا این شخصیت ساخته شود و مورد پسند واقع شود.

در بخش دیگری از این نشست پرسش و پاسخ، اسعدی در مورد ضد جنگ بودن فیلمش گفت: جنگ قطعا چیز خوبی نیست. ما ضد جنگیم. قهرمان فیلم 8 سال به ژاپن رفته.این 8 سال را می توان به جنگ ربط داد یا حتی به 8 سالگی پسر من.حالا هرکس می تواند این 8 سال را به چیزی ربط بدهد.

اسعدی ادامه داد: فیلم با یک نمایش و گردش طاووس در قاب تصویر شروع می شود. همانند پرده آخر یک نمایش هم به پایان می رسد. پایان باز فیلم هم مثل آن پایان بازهایی نیست که من با آن مخالفم. بلکه به گونه ای است که ما نمیدانیم در نهایت رضا در فیلم دارد با آن پسر بازی می کند و او را به نحوی تحویل می گیرد یا واقعا سکته کرده و مرده است.

امین حیایی در مورد درخشش در این فیلم و احتمال برنده شدن سیمرغ گفت: فیلم های دیگر و بازی های خوب دیگری هم در جشنواره حضور دارند و در نهایت باید ببینیم نظر مردم و داوران چیست.

کارگردان فیلم درخونگاه هم در خصوص برخی ابهامات فیلم مثل روند آزاد شدن رضا از زندان و یا نقش برادر در فیلم گفت: اگر شما برای دعوا به زندان بروید،بعد از دو سه روز به دادگاه می روید و در نهایت با روبوسی ختم به خیر می‌شود. ما در این موارد کمی روی هوش مخاطب هم حساب کرده ایم و نخواستیم همه چیز را به تصویر بکشیم.

در ادامه مهراوه شریفی نیا در پاسخ به سوالی در مورد یکدستی نقش خود و بازی اش در این فیلم گفت: همه ما فیلمنامه خوبی در اختیار داشتیم و همچنین یک هدایتگر خوب که راهنمایی های به جایی را انجام می دادند. همچنین بازیگران دیگر که مثل خانواده همراه من بودند. طی این یکی دو ماه مثل یک خانواده کنار هم بودیم و سعی کردیم حس خانواده بودن به فیلم هم منتقل شود. اگر نقشم مورد پسند واقع شده حتما بخاطر زحمت های نویسنده و کارگردان است.

ژاله صامتی در پاسخ به این سوال که برای بازی نقشش چقدر به شخصیت توبا در فیلم «زیر پوست شهر» توجه داشته، گفت: من اصلا این شخصیت را در نظر نداشتم و فکر می‌کنم شباهت آنها به دلیل مادر و ایرانی بودن است.

اسعدی درباره علت حضور مادربزرگ در فیلمش گفت: همیشه چنین پیرزن‌های بامزه‌ای در همه فیلم‌هایم هست. مادربزرگ به نظرم ستون خانواده است. اینکه دلایلش چه چیزی هست را دوست ندارم بگویم. همیشه از گفتن این دلایل پرهیز می‌کنم. چون مطمئنم اهالی مطبوعات آنقدر باهوش هستند که خودشان کشف خواهند کرد.

سهراب‌‌پور در پاسخ به این سوال که چطور تهیه‌کننده فیلم‌های گیشه‌ای سراغ ساخت چنین فیلمی رفته است گفت: دوستان اگر مروری می‌کردند‌ متوجه می‌شدند 10 سال پیش پروانه زرین جشنواره فیلم کودک و نوجوان را کسب کردم. سریال «وفا» و «پروانه» از جمله کارهای معروف من بودند. بنابراین ژانر اجتماعی را دوست دارم. ضمن اینکه افتخار می‌کنم، فیلم‌هایی مثل «آیینه بغل من» و «من سالوادور نیستم» که به گیشه سینما کمک می‌کند، ساختم. چون آنها هم جزوی از علاقه من است.

او ادامه داد: اگر قرار باشد به شکل ترازویی به کارهایم نگاه کنیم، طرف ترازوی کارهای اجتماعی من در تمام سال‌های فعالیتم در تلویزیون و سینما سنگین‌تر است.

سهراب‌پور افزود: بعد از اینکه کار تمام شد، بخش عمده‌ای از فیلمبرداری فیلم «درخونگاه» به واسطه اینکه زمان زیادی برایش گذاشته بودیم نزدیک به 15 دقیقه از کار را استفاده نکردیم. این با تدبیر آقای اسعدی بود. من فکر می‌‌کنم همه چیز را نمی‌شود در فیلم جا داد. اگر اینطور باشد دیگر اسمش فیلم نیست و سریال می‌شود.

اسعدی در پاسخ به این سوال که فیلم چرا اینقدر دیر وارد قصه می‌شود گفت: در ارتباط با ریتم فیلم اگر نکته‌ای هست. ریتم کلمه‌ای هست که ما شنیدیم و گاهی آن را با تمپو اشتباه می‌گیریم. ریتم تند اتفاق خاصی نیست. ریتم، یعنی لحن. یعنی ما از لحن درون یک فیلم‌نامه به ریتم می‌رسیم. یعنی ما از فیلم‌نامه به ریتم می‌رسیم. اگر ما ریتم را تندتر از لحن درون فیلم‌نامه کنیم، اشتباه است. بله، اینکه اگر شخصیت از همان دقایق اول متوجه نبودن پولش شود، و این شروع فیلم ما می‌شد، کار سختی نبود. من و نیما بسیار تلاش کردیم که بیننده بدون اینکه خسته شود پیش از این اتفاق را ببینید تا به نقطه مورد نظر برسد. این چالش ما بود که برایمان بسیار لذت‌بخش بود.

اسعدی درباره تقدیم کردن فیلمش به مسعود کیمیایی گفت: اولا قصه متعلق به سال 1370 است، دوما پیشکش به آقای کیمایی دلیل دارد. من مثل بسیاری از فیلمسازان به او ارادت دارم. چون فکر می‌کنم آقای کیمیایی جریان‌سازترین فیلمساز این مملکت است. از جریان فیلم‌های او بود که بسیاری از فیلم‌سازان و بازیگران وارد سینما شدند. من هیچ‌وقت مراوده شخصی با‌ آقای کیمیایی نداشتم. رابطه دورادوری با او دارم. به خاطر بی‌مهری‌هایی که نسبت به آقای کیمیایی در این روزگار می‌شود، فکر می‌کردم باید فیلمم را به او تقدیم کنم. بنابراین با کسب اجازه از تهیه‌کننده این کار را انجام دادم. تا بگویم؛ شیر، پیر هم که شود، شیر است. دوست دارم زمانی که زنده است، ببیند کسی فیلمش را به او پیشکش کرده است. می‌خواستم من اولین نفر باشم. نه زمانی که دیگر در میان ما نیست.

در ادامه مهراوه شریفی نیا در مورد سطحی بودن نقش ملیحه در فیلم و خارج نشدن از تیپ بازیگری اش گفت: من موافق نیستم با این انتقاد. از ابتدا قرار بود ملیحه نقش دختری شل و ول و تن‌لش را بازی کند که یک احساس گناه را بخاطر نگفتن اصل ماجرا به برادرش با خود حمل می کند. ضمن اینکه این شخص به یک یاس و افسردگی پس از پایان جنگ دچار شده است. جنگی که باعث شده شاگردان و دوستانش کشته شوند و او که یک معلم است از کار بیکار شده است.

اسعدی در پاسخ به سوالی درباره هدفش از ساخت این فیلم و اینکه فیلمش دارای مضمونی ضدهویتی و ضد ایرانی است، گفت:من چطور می توانم در این مملکت فیلم بسازم و ضد هویت این مملکت فیلم بسازم؟ مگر چنین چیزی می‌شود؟ چرا با این حرف ها می خواهیم همدیگر را تخریب بکنیم؟همان اندازه که شما دلسوز مملکت هستید من هم هستم. خدا از من نگذرد اگر چنین کاری کرده باشم.من عاشق مملکتم هستم چطور می توانم ضد آن فیلم بسازم؟ با شعار و حلواحلوا کردن دهان شیرین نمی شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سالهاست این روش عجیب و غریب اکران جشنواره هست و مردمی که کلی پول میدهند تا فیلمهای مثلا بدون سانسور ببینند ... فکر نمیکنید زمان آن رسیده که یک برآورد کلی از هزینه های انجام شده در این سی و هفت سال جشنواره انجام بشه و خروجی این پروژه نیز برای سینما هم در نطر گرفته شود و دست اندرکاران و مردم در حریان این رویداد بزرگ سینمایی قرار بگیرند و ببینند با این بودجه خرج شده در این سی و هفت سال میشد چه کار بزرگ فرهنگی در کشور انجام داد ... هنوز هم دیر نشده و ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است البته اگر دوستان ماهی باقی گذاشته باشن !!!!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی