بازدید 9239
بهروز نعمتی در گفت‌وگو با «تابناک»؛

FATF به تأیید مجمع خواهد رسید

هنوز سرنوشت لوایح چهارگانه تعیین تکلیف نشده و منتظر نظر اعضا در مجمع تشخیص مصلحت نظام مانده است. نمایندگان و کارشناسان حوزه اقتصاد سیاسی، با اشاره به سرانجام لوایح چهارگانه به تسهیل تعاملات مالی بین المللی اشاره دارند؛ اما برخی هم معتقدند، تصویب لوایح چهارگانه هیچ تأثیری در وضعیت اقتصاد بین‌المللی ایران نخواهد داشت.
کد خبر: ۸۷۳۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۸ 28 January 2019

FATF به تأیید مجمع خواهد رسیدگروه ویژه اقدام مالی یا به اختصار FATF یک سازمان بین دولتی است که در سال 1989 به ابتکار کشورهای عضو گروه «جی 7» تشکیل شد تا درباره وضعیت قوانین مبارزه با پولشویی در بازارهای مختلف مالی بررسی‌‌هایی انجام دهد. کشورهایی که تحت تدابیر پیگیری مالی و نظارتی این گروه مالی قرار نگیرند، به عنوان کشورهای خطر یا مشکوک شناخته می‌شود؛ بنابراین، نسبت به سرمایه گذاری در آنها توصیه نمی‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ این نهاد مالی بین دولتی، چهل توصیه نامه دارد که در مجموع بر دو شاخص مقابله با پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم تأکید می‌کند؛ توصیه‌های این نهاد بین المللی می‌‌تواند از طریق وضع قوانین داخلی کشورها، به اجرا درآید و زمینه‌‌های پولشویی و تأمین مالی تروریسم را کاهش دهد.

به هر ترتیب، هنوز سرنوشت لوایح چهارگانه تعیین تکلیف نشده و منتظر نظر اعضا در مجمع تشخیص مصلحت نظام مانده است. نمایندگان و کارشناسان حوزه اقتصاد سیاسی، با اشاره به سرانجام لوایح چهارگانه به تسهیل تعاملات مالی بین المللی اشاره دارند؛ اما برخی هم معتقدند، تصویب لوایح چهارگانه هیچ تأثیری در وضعیت اقتصاد بین‌المللی ایران نخواهد داشت.

با این ‌حال بهروز نعمتی در گفت‌وگو با تابناک، با اشاره به جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و به نتیجه نرسیدن اعضای مجمع برای تصویب لایحه پالرمو گفت: ما تا پایان بهمن ماه برای تصویب لوایح چهارگانه فرصت داریم و به گمانم مجمع تشخیص مصلحت نظام تا آن زمان این لوایح را تأیید خواهد کرد.

این نماینده مجلس افزود: با توجه به موضوعات کنونی امروزه، به ویژه در بعد اقتصادی، بیشتر افراد و مسئولان کشورهای دیگر ادعا می‌کنند، به همکاری با ایران علاقه‌مند هستند؛ اما این همکاری را منوط به کانال‌های مالی بین‌المللی می‌دانند و می‌گویند که FATF این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد که این ارتباط فراهم شود.

وی گفت: حتی کشورهایی که از نظر دیپلماسی ارتباط خوبی با ما دارند، گفته‌اند اگر ایران در لیست خاکستری هم باشد، نمی‌توانند با ما کار کنند؛ بنابراین فکر می‌کنم افرادی که در مجمع هستند، آدم‌های کارکشته ای هستند که سال ها کار کرده و از روابط دیپلماتیک مطلع اند و از ارتباطات و نوع تعاملات خبر دارند؛ بنابراین تصمیم گیری بهتری خواهند کرد؛ بنابراین، پیش بینی من این است که FATF تصویب خواهد شد.

وی ادامه داد: گویا هم اکنون بیشتر جو روانی بر پالرمو و CFT حاکم است و این جو اگر شکسته شود، قطعاً در مجمع موضوع به نتیجه خواهد رسید. الآن موافقان و مخالفان جدی در مجمع وجود دارد و این یکی از خصلت‌های نظام ماست و کسی هم با این موضوع مخالف نیست. اتفاقاً مخالفان بجد در حال پیگیری نظریات خود هستند و دوست دارند عده‌ای را متقاعد کنند و موافقان هم همین‌طور.
فضا در مجمع کاملاً منطقی است؛ اما متأسفانه حاشیه‌هایی وجود دارد که کمی موضوع را منحرف می‌کند؛ مثلاً احمد توکلی گفته که در فشار است و روزانه هشت تا ده پیامک برایش می‌آید. الان فشار از مجلس بوده، برداشته ‌شده و به مجمع رسیده است. با این ‌حال، دوستان ما در مجمع افرادی تأثیرگذار هستند. به نظر من، فارغ از همه موضوعات لوایح چهارگانه به تأیید مجمع خواهد رسید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی