بازدید 20489
گزارش

بردن ژاپن یعنی صعود ایران به‌ جام‌کنفدراسیون‌ها

این فرصتی بی نظیر برای چهار تیم راه یافته به جام ملت های آسیاست و اگر تیم ملی فوتبال ایران بتواند ژاپن را شکست داده و آنسوی جدول نیز قطری ها بر امارات پیروز شوند، آن وقت هر دو تیم جواز حضور در این تورنمنت را به دست خواهند آورد. اتفاقی تاریخی که ایران می تواند برای اولین بار طعم حضور در جام کنفدراسیون ها را تجربه نماید و با فرانسه و دیگر غول های جهان مواجه شود
کد خبر: ۸۷۳۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱ 28 January 2019

جام کنفدراسیون ها، مسابقاتی است که هر چهار سال یکبار توسط فیفا برگزار می شود و در آن شش تیم قهرمان هر قاره (کنفدراسیون) در کنار قهرمان دوره قبل جام جهانی و همچنین میزبان رقابت های جام جهانی بعد، هشت تیمی را تشکیل خواهند داد که با هم به رقابت خواهند پرداخت.

به گزارش تابناک ورزشی، تیم ملی فوتبال آلمان در سال 2017 موفق به قهرمانی در دهمین دوره این مسابقات که در روسیه برگزار می شد، گشت و برزیلی ها با چهار قهرمانی، پرافتخارترین تیم جام کنفدراسیون ها به حساب می آیند. یازدهمین دوره این مسابقات در سال 2021 و احتمالا در کشور قطر برگزار خواهد شد. قطری ها در سال 2010 با حرف و حدیث های فراوان به عنوان میزبان جام جهانی 2022 شناخته شدند و تمام تلاش خود را برای برگزاری آبرومندانه این رقابت ها در خاک خود به کار می گیرند. البته میزبانی این کشور در مسابقات جام کنفدراسیون ها در هاله ای از ابهام قرار دارد که در ادامه به آن می پردازیم. یکی از دلایل مهمی که مخالفان این بازی ها در قطر به آن استناد می کنند، گرمای هواست.

جام کنفدراسیون ها مسابقاتی است که در فصل تابستان قبل از سال جام جهانی و پس از تعطیلات لیگ های معتبر اروپایی برگزار می شود و اگر این بازی ها در قطر انجام شود، تداخل بزرگی در برنامه های این تیم ها به وجود می آید. از این رو صحبت هایی به گوش می رسد که ممکن است، جام کنفدراسیون های سال 2021 در کشوری آسیایی به جز قطر برگزار گردد. بسیاری نام آن کشور مورد نظر و جانشین قطر را کره جنوبی ذکر می کنند. البته باید این نکته مهم را نیز در نظر داشت که فلسفه برگزاری مسابقات جام کنفدراسیون ها، اصولا آمادگی و تست کشور میزبان جام جهانی است. به همین دلیل، این بازی ها با تغییراتی که در نحوه برگزاری آن از سال 2005 رخ داد، هر چهار سال یکبار برگزار می گردد.

مسئولان قطری برگزار کننده جام جهانی 2022 اما نظر دیگری دارند و معتقدند این کشور حتی در تابستان نیز هیچ مشکلی با برگزاری جام کنفدراسیون ها نخواهد داشت و آن ها با ایجاد چیلرها و خنک کننده های غول پیکر در ورزشگاه ها و اطراف آن، هوای مطبوع بهاری را به محل برگزاریِ این مسابقات خواهند آورد. بنا به دلایلی که گفته شد نمی توان به طور حتم کشور قطر را از  میزبانی این مسابقات کنار گذاشت.

آلمان ها قهرمان دهمین دوره جام کنفدراسیون ها در سال 2017

اگر بنا را به میزبانی قطر در جام کنفدراسیون ها بگیریم، آن وقت شرایط جالبی در این رقابت ها برای تیم های آسیایی رقم خواهد خورد. همانطور که می دانید رقابت های جام ملت های آسیا 2019 در کشور امارات در حال برگزاری است و این مسابقات به روزهای پایانی خود نزدیک می شود. چهار تیم ایران، ژاپن، قطر و امارات توانسته اند به دور نیمه نهایی این رقابت ها راه پیدا کنند و طی چند روز آینده، سرنوشت فینالیست ها و قهرمانِ هفدهمین دروه این تورنمنت مهم آسیایی مشخص خواهد شد. اگر با میزبانی قطر در جام کنفدراسیون های 2021 موافقت شود، در صورت صعود این کشور به فینال جام ملت های آسیا، دیگر فینالیست مسابقات اماراتِ 2019 نیز می تواند حتی در صورت دوم شدن هم به یازدهمین دوره جام کنفدراسیون ها راه پیدا کند.

این فرصتی بی نظیر برای چهار تیم راه یافته به جام ملت های آسیاست و اگر تیم ملی فوتبال ایران بتواند ژاپن را شکست داده و آنسوی جدول نیز قطری ها بر امارات پیروز شوند، آن وقت هر دو تیم جواز حضور در این تورنمنت را به دست خواهند آورد. اتفاقی تاریخی که ایران می تواند برای اولین بار طعم حضور در جام کنفدراسیون ها را تجربه نماید. البته زمزمه هایی نیز به گوش می رسد که ممکن است رقابت های جام کنفدراسیون ها در آن سال جای خود را به مسابقاتی جدید تحت عنوانِ سوپر کاپ جهان بدهد. مسابقاتی که 24 تیم باشگاهی از 6 قاره جهان در آن شرکت خواهند داشت. البته احتمال وقوع چنین مساله ای بالا نخواهد بود؛ چون همان گونه که گفته شد، موجودیت رقابت های جام کنفدراسیون ها بیشتر برای تست امکانات سخت افزاری کشور میزبان جام جهانی نظیر استادیوم ها و همچنین مسائل پخش ویدیویی این رقابت هاست.

پس اگر بنا به هر دلیلی به میزبانی قطر در جام کنفدراسیون ها موافقت شود، دو تیم فینالیست جام ملت های آسیا 2019 می توانند جواز حضور در این رقابت ها را به دست آورند، در غیر این صورت طبق معمول کشور قهرمانِ قاره که امیدواریم ایران باشد می تواند در این جام حضور به هم رساند. 

در جدول زیر می توانید تیم های احتمالی حاضر در جام کنفدراسیون ها، نحوه صعود و همچنین تاریخچه حضور آن ها در این مسابقات را ملاحظه فرمایید.

کشور کنفدراسیون راه یافته به عنوان راه یافته در تاریخ حضورهای پیشین در این جام
نامشخص AFC میزبان نامشخص نامشخص
فرانسه UEFA قهرمان جام جهانی 2018 15 جولای 2018 2 ( سال های 2001 و 2003)
نامشخص AFC قهرمان جام ملت های آسیا 2019 1 فوریه 2019 نامشخص
نامشخص   CONCACAF قهرمان جام کونکاکاف 2019 2019 نامشخص
نامشخص CONMEBOL قهرمان کوپا آمریکا 2019 7 جولای 2019 نامشخص
نامشخص OFC قهرمان جام ملت های اقیانوسیه 2020 ژوئن 2020 نامشخص
نامشخص UEFA قهرمان جام ملت های اروپا 2020 12 جولای 2020 نامشخص
نامشخص CAF قهرمان جام ملت های آفریقا 2019 13 جولای 2019 نامشخص

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار