بازدید 5784

تلاش سرپرست وزارت بهداشت برای تشکیل رشته جدید؟!

همزمان با انتشار برخی اخبار تایید نشده در خصوص معرفی نمکی، سرپرست وزارت بهداشت به مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی رئیس جمهور، وی در سخنانی آتشین، به بخشی از نظام آموزش عالی در این وزارت خانه تاخت و پیشنهاد دایر کردن رشته‌ای جدید را ارائه کرد!
کد خبر: ۸۷۳۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۳ 27 January 2019
همزمان با انتشار برخی اخبار تایید نشده در خصوص معرفی نمکی، سرپرست وزارت بهداشت به مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی رئیس جمهور، وی در سخنانی آتشین، به بخشی از نظام آموزش عالی در این وزارت خانه تاخت و پیشنهاد دایر کردن رشته‌ای جدید را ارائه کرد!

به گزارش «تابناک»، سعید نمکی که در سی و هشتمین نشست «شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی» سخن می‌گفت، با انتقاد از اینکه آموزش دندانپزشکی در کشور بدون در نظر گرفتن جامعه انجام می‌شود از معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست نیرو‌های رده میانی با رویکرد بهداشت دهان و دندان تربیت شوند.

پیشنهادی که پیرو توضیحاتی بیان می‌شد که به جهاتی عجیب به نظر می‌رسید. عجیب از این رو که سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عملکرد بخشی از وزارت خانه تحت امر خود انتقاداتی شدید را وارد می‌کرد و حتی از آن فراتر، از بیان مثال‌های واضح و مشخص هم ابایی نداشت.

انتقاداتی که سر منشا آن به تاکید نمکی، ضرورت تغییر در عرصه دندانپزشکی کشور و حرکت از دندانپزشکی به سمت سلامت دهان و دندان است. مساله‌ای که در تشریح آن گفت: «تا زمانی که تغییر رویکرد ایجاد نکنیم و دندانپزشک را به عنوان مدیر سلامت دهان و دندان تلقی نکنیم، همواره با مشکل روبرو هستیم و این تغییر را باید از حوزه آموزش آغاز کنیم.»
 
وعده تبلیغاتی نمکی برای وزارت بهداشت

اشکالی که چه بسا بسیاری مان مدتهاست به آن واقفیم، اما بیان آن از زبان فردی که سکاندار وزارت بهداشت است، تازگی دارد. فردی که سرپرست این وزارت خانه است و ظاهرا تمایل زیادی به انتخاب به عنوان وزیر دارد تا جایی که برای نشان دادن حقانیت سخنانش به نقل روایاتی از گذشته بپردازد و بگوید:

«آموزش دندانپزشکی باید با رویکرد اجتماعی انجام شود و دانشکده‌ها و دانشجویان باید حضور بیشتری در بین مردم و اجتماع داشته باشند. دو سال پیش در یکی از روستا‌های استان کردستان حضور پیدا کردم، اما بزرگترین و غم انگیزترین آفت نظام سلامت آنجا بود که در این روستا‌ها در دهان هیچ مرد و زن بیشتر از ۳۰ ساله، دندان طبیعی و سالم نبود و دانشکده دندانپزشکی سنندج، حتی یک بار هم در آن روستا حضور پیدا نکرده بود.»

سخنانی صریح که پیرو آن گفت: «آموزش‌های دندانپزشکی، از جامعه جدا است و در حوزه سلامت دهان و دندان، کار اساسی نکرده‌ایم، چون شاخص DMF (تعداد دندان‌های پوسیده، کشیده و پرشده) بهبود نیافته است. سال ۵۷ در کشور شاخص مرگ نوزادان ۱۳۰ در هر هزار تولد زنده بود که امروز به ۹ در هر هزار تولد زنده رسیده و یا شاخص مرگ و میر کودکان از حدود ۱۲۰ در هر هزار تولد زنده به ۱۳ رسیده و...، اما چرا در شاخص‌های سلامت دهان و دندان پیشرفت چندانی نداشته‌ایم؟ چون دانشکده‌های دندانپزشکی به عنوان مدیر نظام بهداشتی در جامعه حضور نداشته‌اند.»

انتقاداتی که پیرو آن، پیشنهاد دایرکردن رشته‌ای جدید داده می‌شود: «نادیده گرفتن بهداشت دهان و دندان یکی از مشکلات کشور است، چون به آموزش‌های جامعه نگر و تربیت نیرو‌های رده میانی با رویکرد بهداشتی، توجه نکرده ایم. اولین تقاضای من از دکتر لاریجانی، معاون آموزشی این بود که باید نیرو‌های رده میانی با رویکرد بهداشتی برای دهان و دندان تربیت کنیم که آموزش‌های همگانی در بخش بهداشت دهان و دندان تقویت شود.»

پیشنهادی که فارغ از واکنش دندانپزشکان و جامعه دانشگاهی به آن، تنها زمانی ممکن است محقق شدنی باشد که عمر حضور نمکی در این وزارت خانه طولانی شود؛ اتفاقی که تنها در سایه معرفی وی به عنوان گزینه رئیس جمهور برای وزارت بهداشت به مجلس و دریافت رای اعتماد از نمایندگان محقق شدنی است و در غیر این صورت، دوران کوتاه سرپرستی بر وزارت برای به انجام رساندن آن کفایت نخواهد کرد.

گزاره‌ای که مجابمان می‌کند انتقادات صریح آقای سرپرست به عملکرد آموزشی وزارت خانه تحت امرش در حوزه بهداشت دهان و دندان را فعلا چیزی ورای وعده چشمگیر وی برای رسیدن به جایگاه وزارت بهداشت ندانیم. وعده‌ای که اگر مثمر ثمر واقع شود و نمکی وزیر بهداشت شود، ممکن است سنگ بنای شکل گیری رشته‌ای جدید شود که قرار است جای خالی میان مردم و یونیت دندانپزشکی را پر کند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
دکتر نمکی واقعیت را گفته.بهداستکاران دهان و دندان با دوره های آموزشی دو ساله برای هر جاییکه بهورز و خانه بهداشت روستایی هست ضروری است.سری به روستاهای کشور بزنید
پاسخ ها
هیات علمی دانشگاه
| Switzerland |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
امیدواریم وزیر جدید بهداشت به وضع اسفناک بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رسیدگی کنند .تیم مدیریتی فعلی دانشگاه با ذهنیت شرکتی به اموزش و درمان نگاه میکنند و این باعث اوضاع اسفناک فعلی اموزش و درمان در این دانشگاه شده است .
احتمالا نظر ایشان احیا دندانپزشگان تجربی است اگر میخواهید دندانپزشگ به روستا برود باید برایش شرایط مناسب در نظر گرفته شود از طرفی هم دندانپزشگ رفت وقتی بیمه ها و وزارتخانه در قبال دندان هیچ تعهدی ندارند ان روستایی عزیز میتواند از عهده مخارجش بر اید وووووووو
آقای دکتر صحیح می فرمایند، اموزش پزشکی با ایجاد انحصار در تربیت قشر پزشک به فکر سکه ماندن بازار خودشان هستند که با توجه به روند پیری جمعیت در چند سال آینده و افزایش نیاز به مراقبت های پزشکی نیاز هست که هرچه سریعتر نسبت به افزایش تعداد پزشکان اقدام شود تا بخشی از عقب ماندگي در این بخش جبران شود،
پایین بودن تعداد پزشکان به نسبت جمعیت کشور حتی نسبت به کشورهای همسایه باعث شرمساری هستش
اصرار بیش لز حد به تقویت بخشی از وظایف وزارت بهداشت،درمان وآموزش پزشکی داستان حاجی میرزا آقاسی وعلاقه خاص او به ساختن لوله توپ وکندن چاه وقنات را به یاد میآورد.!!
بنده خدا دروغ نگفته که.یک ایرانی مثال بزنید که پولدار و گردن کلفت و سلبریتی نباشد و دندانهایش کاملا و صد در صد سالم و مرتب باشند.یا پوسیده اند و یا کج و کوله.پول هم نداریم که برویم پیش دندانپزشک.چه خبر است برای یک دندان باید دو میلیون هزینه کرد با این حقوق کارمندی که نمیشه دندانپزشکی رفت
چه خوب گفتید. اگر دندانپزشکان اجازه دهند باید چنین رشته ای ایجاد شود. پوسیدگی دندان امری شایع شده است که در دندان کودکان با دندان شیری نیز دندان درد داریم. و قبل از رسیدن دندان اصلی شاهد کاشتن دندان مصنوعی برای کودکان هستیم. راهی برای درامد بیشتر دندان پزشکان.
اصلاح روش زمان بر است و نیاز به پیگیری دارد
آفرین تا زمانیکه هزینه برای پشگیری خرج نکنیم باید تاوان هزینه زیاد در درمان بکنیم کو گوش شنوا ما گتیم خسته شدیم
پیشنهادی درست است و نباید با سیاسی بازی با آن برخورد کرد.
بالاخره یه وزیر بهداشت غیر پزشک اومد تو وزارت خانه. امیدوارم مافیای پزشکان در کشور رو تا حدی کمرنگ تر کنن.
به نظرم نقدهای ایشان در سیستم بهداشت و دهان بسیار منطقی و لازم است چرا که بسیاری از مردم از مشکلات دندان رنج می برند و داریم می بینیم.

من که بصورت متنوع مطالعه دارم مطلع شدم که مشکل دندان بر سیستم گوارش و حتی مسائل جنسی نیز تاثیر نامطلوب و بعضا قابل توجه ای دارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان