بازدید 3000
اقتصاد در گذر زمان

از تشکیل واحدی به نام وزارت بازرگانی، پیشه و هنر تا رشد 23 درصدی ذخایر ارزی ایران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۷۲۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 24 January 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

4 بهمن 1320، وزارتخانه های پیشه و هنر و بازرگانی در یکدیگر ادغام شدند و در مجموعه واحدی با نام «وزارت بازرگانی و پیشه و هنر» متشکل شدند.

4 بهمن 1331، دکتر محمد مصدق نخست وزير وقت در چنین روزی به ملت اطلاع داد كه روسها از پنج روز ديگر در شيلات ايران و منابع درياي مازندران سمتي ندارند و خلع يد از آنان تا آن روز تكميل خواهد شد. امتياز شيلات ايران در درياي مازندران 77 سال پيش از این تاریخ به روسها داده شده بود.

4 بهمن 1333، موسسه علوم اداری افتتاح شد و شروع به کار کرد.

4 بهمن 1358، به شكايت وزارت دارايي و بانك مركزي، يك بازپرس دادسراي تهران قرار توقيف اموال شاه و خانواده او را صادر كرد.

4 بهمن 1373، آمريكا از دادن ويزا به نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي‌ اتمي كه براي شركت در كنفرانس بازنگري معاهده منع گسترش سلاحهاي هسته‌اي عازم نيويورك بود خودداري كرد.

4 بهمن 1389، نامه انتقادی محمود احمدی ‌نژاد، رییس ‌جمهور به مجلس درباره نحوه انتخاب رییس‌کل بانک مرکزی و چگونگی اداره صندوق توسعه ملی، واکنش نمایندگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را به دنبال داشت.

4 بهمن 1391، ژاپن از بازداشت دو مرد و یک زن به اتهام نقض تحریم ‌های جمهوری اسلامی و انتقال پول به یک شرکت کشتیرانی ایرانی، خبر داد.

4 بهمن 1393، غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی از پیشنهاد اجرای پیمان دوجانبه پولی از سوی ایران به چند کشور خبر داد و گفت: ایران در مبادلات با کشورهای مختلف از دلار استفاده نمی‌ کند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران و روسیه در مبادلات اقتصادی و تجاری خود از دلار استفاده می‌ کنند، اظهار کرد: ایران در مبادلات با کشورهای مختلف از دلار استفاده نمی ‌کند. وی با بیان اینکه دلار در مبادلات با هیچ کدام از کشورهای طرف تجاری ایران استفاده نمی ‌شود، گفت: ایران از ارزهای دیگر از جمله یوآن چین، یورو، لیر ترکیه، روبل روسیه و وون کره جنوبی در مبادلات تجاری خود با کشورهای خارجی استفاده می ‌کند.

4 بهمن 1395، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از افزایش ۵/ ۲۵ میلیارد دلاری ذخایر ارزی ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی و رسیدن به رقم ۵/ ۱۳۵ میلیارد دلار خبر داد.

 

منابع: روزنامک، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر