بازدید 1203

دموکراسی اسرائیلی؛ کشتار با مصونیت، دروغگویی بدون عقوبت

"در ۹ ماه آخر سال ۲۰۱۸ و براساس گزارش‌های سازمان ملل، هر روز تعدادی فلسطینی که اکثرا کودک بودند و حتی پزشک و پرستار نیز در میانشان دیده می‌شد به جرم شرکت در تظاهرات در کنار حصار ایجاد شده توسط اسرائیلی‌ها با غزه کشته شدند. آنها برای دستیابی به حق خودشان که همان بازگشت به سرمین اجدادیشان است، دست به تظاهرات می زنند."
کد خبر: ۸۷۲۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۱ 23 January 2019

"در ۹ ماه آخر سال ۲۰۱۸ و براساس گزارش‌های سازمان ملل، هر روز تعدادی فلسطینی که اکثرا کودک بودند و حتی پزشک و پرستار نیز در میانشان دیده می‌شد به جرم شرکت در تظاهرات در کنار حصار ایجاد شده توسط اسرائیلی‌ها با غزه کشته شدند. آنها برای دستیابی به حق خودشان که همان بازگشت به سرمین اجدادیشان است، دست به تظاهرات می زنند."

به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین در سرمقاله خود نوشت:  " بسیاری از کشته شدگان سلاحی جز سنگ و شعارهایی بر زبان در دست نداشتند. آنها هیچ خطری برای کسی نداشتند با این حال اسرائیل با ادامه سیاست غیرقانونی و غیراخلاقی خود به سربازانش اجازه تیراندازی، پرتاب گاز اشک‌آور و گلوله‌باران و در نهایت کشتار معتراضن حتی آنها که هیچ تهدیدی محسوب نمی شوند را داده است.  

بیمارستان ها در غزه که با محاصره مصر- اسرائیل دست و پنجه نرم می کنند، با تعداد گسترده مجروحان این اعتراضات به نقطه بحرانی نزدیک شده‌اند. دیپلمات های اسرائیلی در دفاع از خود حماس را که یک گروه شبه نظامی است و کنترل غزه را در دست دارد، تروریست‌هایی می‌دانند که تظاهرات در یک "منطقه جنگی" را سازماندهی می کنند. متاسفانه به نظر می‌رسد اسرائیل به دنبال آن است تا جنگی هوایی و زمینی علیه فلسطینی ها راه اندازد. این بی توجهی کم سابقه به زندگی مردم غزه و فقدان مسئولیت پذیری به واسطه سیاست های پنهانی و غضب آلودی پایه ریزی شده که پیامدهای عمیقی برای اسرائیل دارد. اگر کسی بتواند بدون مجازات مرتکب قتل شود، نمی‌تواند بدون پیامدهای آن هم دروغ بگوید؟

تنش بین عقاید مردمی و سیستم قضایی در انتخابات پارلمانی اسرائیل در بوته آزمون قرار می‌گیرد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به صورت غیرمنتظره در سامبر ۲۰۱۸ خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد که به نظر تلاشی شفاف برای منحرف کردن اتهامات فساد است. تصمیم نخست وزیر اسرائیل برای انحلال پارلمان (کنست) چند روز پس از آن مطرح شد که دفتر دادستانی اسرائیل علیه نتانیاهو به جرم اختلاس اعلام جرم کرد اتهامی که نتانیاهو رد می کند. کاندیداتوری نتانیاهو  نه تنها در راستای تلاش برای تصدی نخست‌وزیری برای پنجمین بار است بلکه این بار پای حیات سیاسی او هم در میان است.

گزارش شده که وکلای نخست وزیر اسرائیل این مساله را عنوان می کنند که صدور احتمالی قرار مجرمیت به تاخیر می افتد. در دادگاه، نتانیاهو خود را یک رهبر تحت فشاری توصیف کرد که از سوی گروهی از وکلای نخبه چپگرا، خبرنگاران و فعالان حقوق بشری تحت پیگرد قرار دارد. او با تکرار سخنان دوستش دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهوری آمریکا به خبرنگاران گفته که اسرائیل می‌تواند تنها در روز رای گیری، رهبرش را انتخاب کند و نه از طریق تحقیقات حقوقی که به دنبال "شکار جادوگر" هستند. نتانیاهو همانند ترامپ پیامی مشابه دارد که هنجارهای دموکراتیک، خواه قوانین نانوشته و محدود، برای ضعفا هستند و نه افراد قوی . با این حال بدون هنجارهای محکم، تعادل و کنترل مبتنی بر قانون اساسی بیش از آنکه سنگ بنای دموکراسی باشد به یک سراب  تبدیل می شود.

واژه‌های رمان نویس فقید اسرائیلی آموس اوز که "حتی اشغالگری اجتناب ناپذیر اشغال فاسدی است" مدت‌هاست که مورد بی توجهی قرار گرفته است. نزدیکترین رقیب نتانیاهو مدعی است که نخست وزیر زمانیکه در ارتش بود، بخش هایی از غزه را به عصر حجر برگرداند. نخست وزیر اسرائیل هشدارهای این رمان نویس را مورد بی مهری قرار داد؛ اما شاید نتانیاهو باید به حرف‌های بین بنی موریس مورخ و گیدئون لوی نویسنده گوش بدهد.

بنی موریس با افشای پاکسازی قومی که اسرائیل بر اساس آن پایه نهاده شده مشهور شد بعدها با تغییر موضع اعلام کرد که این جرایم فجیع به قدر کافی نبودند و گیدئون لوی یک ستون نویس چپ گرا معتقد است راه حل دو کشوری یک دورنمای در حال ناپدید شدن است. نتانیاهو مردم را اینگونه آرام می کند که یک راه حل دو کشوری می تواند  تا زمانی که اسرائیل به شرایط مورد نظر دسترسی پیدا کند، منتظر بماند.

او به این مساله اشاره دارد که دوستان جدید در واشنگتن، ریاض و ابوظبی با چنین پیشنهادی موافقت می‌کنند برنامه جدیدی مطرح نیست بلکه تنها بازآفرینی وضعیت کنونی است که بواسطه اهرم زور اسرائیل حفظ شود و در آن فلسطینی‌ها خواه داخل مرزهای اسرائیل و خواه خارج از رمزهای آن تحقیر شوند و استقلال نداشته باشند.  اسرائیل باید از اشغالگری که جامعه آنها را مضمحل کرده و فلسطینی‌ها را خفه می‌کند، دست بردارد."

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار