بازدید 11749
۹
تأملی بر انفجار یک کارگاه ترقه سازی در تهران؛

کاش مسئولان «دوراندیشی» را از کاسبان بازار داغ چهارشنبه سوری بیاموزند!

تا چهارشنبه سوری زمان زیادی مانده است، آنقدر که رسانه ملی هم یادش نیست ویژه برنامه‌هایی در راستای «چهارشنبه سوزی» و نسبت دادن جشن باستانی، اما خراب شده کشورمان به خرافات بسازد؛ اما دلیل نمی‌شود که کاسبان چهارشنبه آخر سال هم در تولید مواد منفجره و عرضه شان به بازار کوتاهی کنند!
کد خبر: ۸۷۲۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲ 23 January 2019
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد
تا چهارشنبه سوری زمان زیادی مانده است، آنقدر که رسانه ملی هم یادش نیست ویژه برنامه‌هایی در راستای «چهارشنبه سوزی» و نسبت دادن جشن باستانی، اما خراب شده کشورمان به خرافات بسازد؛ اما دلیل نمی‌شود که کاسبان چهارشنبه آخر سال هم در تولید مواد منفجره و عرضه شان به بازار کوتاهی کنند!

به گزارش «تابناک»؛ ساعاتی پیش در یکی از مناطق تهران انفجاری رخ داد که صدای آن بسیاری از اهالی منطقه را به وحشت انداخت؛ انفجاری که خیلی زود به اطلاع آتش نشانی و اورژانس رسید تا ساختمان دو طبقه واقع در حاشیه خیابان وحدت اسلامی، پُر شود از خودرو‌های امدادی و کمی بعد خبر برسد که این رویداد هشت، نه مجروح بر جای گذاشته است.

رویدادی که دکتر پیمان صابریان، رئیس اورژانس تهران، محل وقوع آن را یک کارگاه ساخت ترقه خواند و با تأکید بر اینکه طی آن ۹ تن دچار مصدومیت از نوع سوختگی شده‌اند، گفت: حدود ساعت ۱۴ و ٢۶ دقیقه یک مورد گزارش مبنی بر انفجار یک کارگاه در خیابان وحدت اسلامی به اورژانس ١١۵ تهران اعلام گشت که بلافاصله یک دستگاه موتورلانس و ١١ دستگاه آمبولانس به محل اعزام شد.

واقعه‌ای تلخ که روایت سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی شهرداری تهران هم تقریبا مشابه است: با اطلاع حادثه در ساعت ۱۴ و ۲۳ دقیقه به آتش نشانی، بلافاصله سه ایستگاه آتش نشانی به محل انفجار اعزام شدند و در همان دقایق اولیه مشخص شد، علت این حادثه انفجار مواد محترقه دست سازی بود که ساکنان خانه در حال تولید آن بودند. در این حادثه هفت زن و یک مرد مجروح شدند.

 

اگر از اختلاف روایت دو مرجع حاضر در محل حادثه در خصوص شمار مصدومان صرف نظر کنیم، مهم‌ترین نکته این رویداد، انفجار کارگاهی است که در آن به ساخت مواد محترقه مشغول بوده‌اند. موادی که اگرچه در مکالمات روزمره "ترقه" خوانده می‌شوند، اما در حقیقت مواد منفجره‌ای هستند که خطرات بسیار زیادی به دنبال دارند و بار‌ها و بار‌ها شاهد انفجار‌های خونین در محل ساخت یا انبار نگهداری از آن‌ها و البته در سطح کوچه و خیابان بوده‌ایم.

صحبت درباره مواد محترقه و منفجره‌ای است که البته ساخت آن در منزل هم بسیار ساده است چراکه به مواد اولیه‌ای نیاز دارد که در همه جا در دسترس هستند و دانش خاصی هم برای ترکیب این مواد و خلق بمب‌های دست ساز از آن‌ها نیاز نیست، اما بر اساس روایت‌های مطرح شده از حادثه امروز، در یک کارگاه در حال تولید بوده‌اند؛ کارگاهی که اغلب کارکنانش را زنان شکل می‌داده‌اند.

نکته‌ای قابل تامل که نشان می‌دهد در سایه غفلت مسئولان، تولید و عرضه مواد محترقه و منفجره ناایمن، به کسب و کاری پر سود رسیده که چندین هفته مانده به چهارشنبه سوری، با قدرت و قوت پیگیری می‌شود. کسب و کاری که هنوز زمان میوه چینی آن فرا رسیده، درست مثل زمان مقابله با آن و تلاش برای تخریب آن!

درباره پروژه‌هایی سخن می‌گوییم که هرساله در هفته‌های نزدیک به چهارشنبه سوری به صورت روتین در دستور کار برخی نهاد‌ها قرار می‌گیرد و به مانند همه پروژه‌های دقیقه نودی دیگر ایرانیان، تلاش می‌شود از کوتاه‌ترین راه ممکن، به هدف برسد. پروژه‌هایی که اگر کمی زودتر کلید بخورند، ممکن است به رقم خوردن اتفاقات عمیق تری منجر شده و در نتیجه، اثربخش‌تر شوند.

وضعیتی که نشان از برتری چشمگیر کاسبان بازار چهارشنبه سوری بر نهاد‌های انتظامی و فرهنگی دارد. نهاد‌هایی که چه بسا اگر کمی دوراندیشیِ تولیدکنندگان بمب‌های دست ساز را می‌داشتند، دست کم شاهد رونق کسب و کار تولید این مواد منفجره و رسیدن از تولید خانگی به تولید کارگاهی نمی‌بودیم؛ بماند که هنوز جای خالی آموزش در این خصوص در مدارس خالی است. در مراکزی که می‌دانیم بسیاری از آسیب‌های چهارشنبه سوری و حتی دلیل رونق بازار ترقه فروشی را می‌بایست در آنجا جست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
۹۸ درصد مسئولان دوراندیش تشریف دارند اما فقط برای خانواده و فرزندان و نسل های بعد از خودشان !!!!!
تا زمانی که ترقه و مواد محترقه در این چهار شنبه درست نشده بود ما اصلا از چهارشنبه سوری رد می شدیم و اهمیتی به این شب نمی دادیم و همین طوری که الانش هم همین جوری هستیم و زیاد هم معروف نبود این چهار شنبه سوری بر خلافش سیزده به در یا شب چله که معروفیت زیاد دارد و اکثرا انجام می دادند و حالا هم هستش
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
اتفاقا برعکس، تا وقتی ترقه و نارنجک نبود، ما به چهارشنبه سوری اهمیت میدادیم، یادم هست بچه بودم و همسایه ها آتش درست میکردیم و گرد آن جمع میشدیم و هیچکسی آسیب نمی دید، الان اینقدر عصیانگری و مردم آزاری میکنند که چهارشنبه سوری باید در خانه بمانی تا آسیب نبینی
شما هم (تابناک و اشخاص حقیقی) یکی از نهادهای فرهنگی و نهاد های آموزشی و اطلاع رسانی میباشید.شما چه کرده ایید؟ انتقاد راحت ترین کار است. اگز این انفجار و البته "خبر" نبود شما هم به سایر می پرداختید.پس کسی را مقصر ندانید.سیاست زده نشوید.
در استرالیا مردم شاهد پرتاب فشفشه های بی خطر به آسمان هستن و از این جشن سال نو لذت می برند. در بسیاری کشورهای دیگر مراسم شادی را بی خطر برگزار میکنند. فقط در ایران عده ای عقده ای همه عقده های یکسال و یک عمر خود را جمع میکنند تا با مردم آزاری در چهارشنبه سوری خالی کنند، در حالیکه هزاران سال پیش این جشن بی خطر برگزار میشد. من در این 1 ماهه مانده به عید طی چند سال اخیر در خارج بوده ام، این بار هم در ایران نخواهم بود. حتی رفتن تا سوپری محله هم با خطر همراه است، یکباره یک نوجوان نادان برای رهایی از عقده هایش زورش به رهگذر میرسد و نارنجک دستی پرتاب میکند. در اخبار یادم هست چند سال پیش یک کارگر شهرداری در ساعت 4 بامداد دچار حادثه شد و کشته شد. شوخی با زندگی مردم فقط در ایران اتفاق میفته
کاش مدتی این خبر را تیتر میکردی، تا آنها که باید بخوانند. فرهنگ را نمیشه یکساله درست کرد، سرمایه گذاری فرهنگی روی کودک امروز 10 سال دیگر شاید جواب بدهد، اما این معضل را باید ضربتی و با قوه قهریه حل کرد.

قانون در همه جای دنیا میگوید هر آنچه باعث سلب آسایش مردم است، جرم تلقی میشه. استفاده از نارنجک دست ساز باعث سلب آرامش بسیاری از مردم است، پس باید قانون وارد عمل شود و مقابله کند. آیا نمی توان تاجران این تجارت کثیف را شناسایی کرد؟ اگر اراده ای باشد قطعا میشود چهارشنبه سوری امسال را حداقل کم خطر تر از گذشته برگزار کرد.
سال گذشته نیروی انتظامی باالتیماتوم به هنجارشکنان مراسم چهارشنبه سوری برخوردکردوبه نسبت سالهای قبل کمتر شاهد حوادث غیرعادی بودیم فقط تقاضائی که ازنیروی محترم انتظامی است گروهی ازاقلیت هستند که نسبت به چهارشنبه سوری خیلی افراطی حساسند ومعمولا با ایجاد آتش بازیهای گسترده وسروصدای زیاد وآزارهمسایگانشان درمناطق مرکزی شهربخصوص درمنطقه شش میگردندامیدداریم درسالجاری نیروی انتظامی باجدیت بیشتر مانع ا یجادمزاحمت ازطریق این هموطنان برای سایرین گردد درهرحال عدالت آنستکه باهمه یکسان برخوردشودوتبعیضی بین هیچ گروهی به هیچ بهانه ای قائل نشویم
هیچ کس حق ندارد چشن های قدیمی را به ترقی بازی تبدیل کند .باید چشن چهارشنبه سوری باشد .به سنت قدیم خودش .....................گوش مردم را برای حنگ اماده نکنید..مردم را برای شادی کردن اماده کنید
اکثر شرکتهای دولتی در کنار خود ، یک یا چند شرکت خصوصی اقماری ! دارند . مدیران و کارشناسان قبل از بازنشستگی ، از محل اموال دولت (مردم ) شرکت خصوصی را شارژ میکنند . مثلا بنام خصوصی سازی به آنها یک بخش از شرکت یا یک معدن یا یک واحد پولساز را هدیه میدهند . ( فروش به قیمتهای در حد مجانی ) ........... مثال زیبا : تقدیم قیرسازی پالایشگاهها به ...... پس از بازنشستگی هم برای استخدام به آنجا رفته و پاداش خدمات خود را میگیرند .

به همین سادگی و دوراندیشی کامل !!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار