بازدید 13908

خطر نابودی بزرگ‌ترین سرمایه رسانه ملی با یک اشتباه محاسباتی

با رویکرد تازه، گروهی که گزینه‌شان در بین شبکه‌های تلویزیونی، شبکه سه بوده و از این طریق برنامه‌های جوان‌پسند و سرگرم کننده، مجموعه‌های کمدی و تاک‌شوهایی چون کوله پشتی را می‌دیدند، قاعدتاً با این تغییر کنداکتور شبکه سوم سیما، سراغ شبکه‌های دیگری می‌روند که لزوماً شبکه‌های تلویزیون ایران نیست.
کد خبر: ۸۷۲۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷ 22 January 2019

خطر نابودی بزرگ‌ترین سرمایه رسانه ملی با یک اشتباه محاسباتیشبکه سوم سیما به عنوان پرمخاطب‌ترین شبکه تلویزیون از آغاز راه اندازی تاکنون، رویه‌ای در پیش گرفته که نگرانی بابت ریزش مستمر مخاطبان این شبکه را دوچندان کرده است؛ رویدادی که در صورت وقوع به منزله نابودی یا دست کم وارد آمدنِ ثلمه جدی به بزرگ‌ترین سرمایه رسانه ملی است و از این منظر، باید با نگرانی به روندی که در این شبکه طی می‌شود، نگریست.

به گزارش «تابناک»؛ با توسعه شبکه‌های تلویزیون در دوره علی لاریجانی، شبکه سوم سیما راه اندازی شد و با رویکردی که در قبالِ آن در پیش گرفته شد، جایگاه پرمخاطب‌ترین شبکه تلویزیون ایران را تا امروز در اختیار داشته است. بر اساس رویکردی که در دوره پس از لاریجانی نیز تقویت شد، عمده برنامه‌های سیاسی در شبکه اول سیما متمرکز بود و در عوض شبکه سوم سیما کمترین میزان برنامه سیاسی و کمترین بخش‌های خبری را داشت.

کارویژه شبکه سوم سیما، «جوان» بود و در همین راستا پخش فیلم‌های سینمایی جذاب، برنامه‌های کمدی نود شبی، پخش زنده لیگ‌های فوتبال اروپا و برنامه «نود» و در ادامه برنامه «هفت» برای دوره طولانی در این شبکه نمود بیشتری داشت و توانست طیف وسیعی از مردم به ویژه جوانان را جذب کند. پس از تغییر مدیر شبکه سوم سیما، رویکرد این شبکه با شتاب قابل توجهی در حال تغییر است و شماری از برنامه‌های سیاسی به کنداکتور شبکه سوم سیما سرازیر شده‌اند که ارتباطی با هدف گذاری این شبکه نداشته‌اند.

خطر نابودی بزرگ‌ترین سرمایه رسانه ملی با یک اشتباه محاسباتی

هرچند برخی از این برنامه‌های سیاسی و مجموعه‌های مستند کیفیت قابل قبولی داشته، اینکه درباره جزئیات بودجه بحث و بررسی صورت پذیرد، اساساً ارتباطی با مأموریت تاریخی شبکه سه ندارد و مطلوب مخاطبانی نیست که برای دیدن مجموعه محتوای دیگری شبکه سه را انتخاب کرده‌اند. قاعدتاً اگر این گروه قصد تماشای برنامه‌های سیاسی را داشتند، شبکه یک، شبکه خبر یا شبکه افق را انتخاب می‌کردند و گزینه‌های کافی برای تماشای این جنس برنامه‌ها در دیگر شبکه‌ها داشتند.

هرچند رویکرد تازه شبکه سوم سیما، مقطعی منجر به دیده شدنِ بیشتر این برنامه‌ها و مستندها می‌شود، ما به ازای این دیده شدنِ بیشتر برنامه‌های سیاسی، ریزش تماشاگران شبکه سوم سیما در بلندمدت خواهد بود. گروهی که گزینه‌شان در بین شبکه‌های تلویزیونی، شبکه سه بوده و از این طریق برنامه‌های جوان‌پسند و سرگرم کننده، مجموعه‌های کمدی و تاک‌شوهایی چون کوله پشتی را می‌دیدند، قاعدتاً با این تغییر کنداکتور شبکه سوم سیما، سراغ شبکه‌های دیگری می‌روند که لزوماً شبکه‌های تلویزیون ایران نیست.

ممکن است مدیر و سیاست گذاران شبکه سوم سیما به این جمع بندی رسیده‌اند که با پخش یکسری مستند و برنامه سیاسی، مخاطبان برنامه‌های سیاسی را نیز به سبد مخاطبان‌شان بیفزایند؛ اما همان گونه که اشاره شد، این اساساً با جامعه هدف شبکه سه تطبیق ندارد و اگر این جنس محتوا مخاطبِ حداکثری داشت، شبکه اول سیما باید به جای شبکه سوم سیما، پرمخاطب‌ترین و پربحث‌ترین شبکه تلویزیون در سال‌های اخیر می‌بود اما موفقیت نسبی شبکه سوم سیما تا پیش از حضور علی فروغی، نشان می‌دهد که راه طی شده در این شبکه اشتباه نبوده است.

بی‌شک بزرگ‌ترین سرمایه رسانه ملی، شبکه سوم سیماست و خطر نابودی این سرمایه با چنین اشتباه محاسباتی به مراتب بیش از آنچه تصور می‌شود، خواهد بود. جذب و حفظ مخاطب در دورانی که به لحظه ده‌ها گزینه جذاب برای انتخاب در بسترهای مختلف مواجه است، به خودیِ خود یک تخصص جدی است. از این منظر نباید با تغییر شتاب زده جهت‌دهی این شبکه و همراستا کردنِ محتوای آن با دیگر شبکه‌هایی که اساساً مأموریت سیاسی دارند، مزیت رقابتی شبکه سه را از آن گرفت و مخاطب را ناخواسته واداشت که به سمت دیگر گزینه‌ها گرایش داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۲۹
شبکه سوم با اومدن فروغی با شیب تندی داره مخاطبانش از دست میده و این همون مثال معروف که کار هر کس نیست خرمن کوفتن / گاو نر می خواهد و مرد کهن....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
این سازمان عریض و طویل که میلیاردها سرمایه این مملکت را هرسال نابود میکنه خیلی سال است که هیچ ارتباطی با مردم نداره.
خودت می گویی کیفیت خوب پس بیشتر دنبال بهانه هستی تا چیز دیگر وگر نه اگر کیفیت کار خوب باشد مخاطب هم دارد
من که خیلی وقته رسانه میلی رو کنار گذاشتم!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
من هم از موقعی که برایم قطعی شد که صدا و سیما بطور واقعی ملی نیست بلکه یک رسانه صرفاً دولتی است و بدون توجه به منافع ملی به منافع شخصی برخی از مسئولان توجه دارد لذا با خریدن رسیور ماهواره فقط از برنامه های شبکه های ماهواره استفاده می کنم
مگه کسی شبکه های ایران می بینه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
خودت
زیاد نگران نباشید . اجازه بدید مدیریت شبکه 3 هم سعی و خطا کند .
چون اصولا مردم ایران مدت زمان زیادی است که اصلا تلویزیون ایران را تماشا نمی کنند .
به نظر من اقای فردوسی پور برنامه نود را باید ببره شبکه نسیم تا به اینجای کار شبکه نسیم شبکه تماشا و ای فیلم بهترین شبکه های سیما هستند که اگه کسی خواست وقتشو با تی وی بگذرونه میتونه از اون استفاده بکنه
یاد فیلمهای مدیری به خیر
بابا واسه اون چارتا که تلویزیون ایران رو میبینن که نباید ناراحت بود.
با سلام
علاوه بر اینها باید به خودزنی هایی مثل تحت فشار قرار دادن گزینه ای مثل عادل فردوسی پور هم اشاره کرد ... برای تلویزیونی که اختلاف سطح کیفی مجریهاش با ایشون از زمین تا آسمونه، در مورد اینکارها، جز ظلم به مخاطب و خودزنی ناشیانه اسمی نمی تونم پیدا کنم ...
از وقتی رییس جدید این شبکه امده کلا همه چیز را ترکانده و پوکونده مبارک باشد. بالاخره از یک جایی ایشان حمایت می شه که پنهان است و رئیس صدا و سیما هم امکان ورود ندارد. البته اصل موضوع این است که کلا سیما برای مخاطب ارزشی قائل نیست.
رئیس شبکه تلویزیونی =>فاجعه
وقتی یه فرد وابسته به ارگان خاص! میشه رئیس شبکه اینم نتیجشه که فردوسی پور و مهران مدیری ها از تلویزیون فرار کنن...
ای کاش اشاره ای هم به اسم بزرگی مثل آقای عادل فردوسی پور و برخوردهایی که با ایشون شد می کردید ... به طور حتم این برخوردها تاثیر خودش رو روی مخاطبان شبکه سه می گذاره ...
نمود رفتار و گفتار یک مدیر همیشه در مجموعه تحت مدیریتش دیده میشه
چرا دیگه نظرات مخاطبان را منعکس نمیکنید ... ؟!!
يكي از ان افراد مننم كه حتي فوتبال ايران هم از شبكه ورزش نگاه ميكنم نه شبكه سه
مهران مدیری را استیضاح کنید
مقاله به درستی انحطاط یکی از پر مخاطب ترین شبکه های تلویزیونی ایران را به تصویر کشیده است، البته این شبکه نه در دوران آقای لاریجانی بلکه در زمان مدیریت محمد هاشمی بر صدا و سیما راه اندازی گردید.
شبکه ای که اولین مدیرش "صافی" تنها مدیری در صدا و سیما بود که از تحصیلاتی مرتبط برخوردار بوده با ۹ سال مدیریت بر این شبکه موفق گردید تا رکورد جذب بیشترین مخاطب و پر بیننده ترین شبکه تلویزیونی ایران را از آن خود کند.
او با تمرکز بر ماموریت اصلی شبکه سه ، و همچنین پخش و تولید برنامه های ورزشی مانند نود و برنامه های شاد و سرگرم کننده فاخر طیف وسیعی از مخاطبان جوان را به پای جعبه جادویی کشانده و موجب آشتی این قشر از جامعه با صدا و سیما گردید.
آنچه موجب کنار رفتن صافی از شبکه سه گردید دقیقا نکته مورد بحث این مقاله و عدم پذیرش دستور تغییر رویکرد بر محتوای برنامه های شبکه تحت مدیریتش بود.
مدیریت پور محمدی همزمان با جایگزینی تدریجی برنامه های سیاسی و مستند با برنامه های سرگرم کننده و دور شدن از کنداکتور اصلی شبکه سه گردید.
اگر چه او نیز تلاش مضاعفی را برای ادامه مسیر سلف خود صافی برگزید لیکن تداخل برنامه های شبکه سه با محتوایی متفاوت از ماموریت اصلی نقطه آغازی بر ریزش مخاطب گردید.
من جام ملت‌ها را از شبكه ورزش نگاه مي‌كنم فقط و فقط به خاطر نبودن عادل فردوسي‌پور
شما که تلویزین ایران و نمیبیین فردوسی پور رو از کجا میشاسین نکنه تو من و تو برنامه داره؟ نمیدونم تا کی پز های این شکلی تو جامعه ایران خریدار داره.
شبکه 3 فقط بدرد فوتبال دیدن میخوره ولاغیر.
تابناک جان این سیاست که خیلی خیلی خوبه. اجازه بده اندک مخاطب صدا و سیما هم با واقعیات و سیاستهای پشت پرده صدا سیما آشنا بشن و مانند بقیه مردم که صدا سیما را تعطیل کرده اند آنها نیز تعطیل کنند
این خبر بی اهمیت چیه گذاشتی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ الان تو قرن 21
مگر هستند کسانی که تلوزیون ایران را نگاه بکنند؟
می گه جز فوتبال کسی برنامه های تلویزیون می بینه
چرا ۱۶ میلیون می بینند
به نظرم نیروهایی را هم بفرستند که دیش ها را از پشت بام بریزم تو کوچه.
راه حل فقط همینه. اونوقت همههههههه شبکه سه جدید را خواهند دید.‌
تلوزیون 2روزه که داره زیرنویس میکنه نتایج تحقیقات نشون مید 91 درصد مردم شبکه های سیما رو نگاه میکنن؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار