بازدید 3563
۳

کارگران با حق مسکن چه کنند؟

درحالی شورای عالی کار این روزها در حال بررسی افزایش حق مسکن کارگران است که با حق مسکن فعلی که ۴۰ هزار تومان در ماه است، کارگران می توانند حداکثر یک اتاق یک متری اجاره کنند.
کد خبر: ۸۷۱۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۲ 21 January 2019

به گزارش تسنیم،  بر اساس مصوبه دستمزدی شورای عالی کار، کارگران در حال حاضر ماهانه 40  هزار تومان حق مسکن می گیرند. هفته گذشته شورای عالی کار سناریوهای مختلفی  را در مورد حق مسکن کارگران مورد بررسی قرار داد. در آن جلسه وزارت کار پیشنهاد افزایش 60 درصدی حق مسکن را ارائه داده است که با این پیشنهاد حق مسکن با 24 هزار تومان افزایش به 64 هزار تومان می رسد. اما نمایندگان کارگری افزایش حق مسکن به 250 هزار تومان را به شورای عالی کار ارائه دادند.  

در هر صورت هیچ کدام از این طرح ها به نتیجه نرسید و بررسی نهایی به فردا موکول شد. در حال حاضر میزان حق مسکن کارگران در فیش حقوقی 40هزار تومان است. حق مسکن کارگران  آخرین بار آبان‌ماه سال 95با افزایش 100 درصدی از 20هزار تومان به40 هزار تومان افزایش یافت.

با روند رو به رشد قیمت مسکن، رقم 40 هزار تومانی حتی برای اجاره یک اتاق در تهران هم کفایت نمی کند، چه برسد خرید مسکن.

اگر میانگین قیمت مسکن برای خرید در تهران 5 میلیون تومان باشد، با حق مسکن ماهیانه 40 هزار تومان، یعنی کارگران در یک سال با حدود 500 هزار تومان حق مسکن، می توانند حداکثر 10 سانتی متر مسکن بخرند، به عبارتی ماهی 1 سانتی متر.

حداقل اجاره مسکن در تهران برای یک آپارتمان 50 متری بیش از 60 میلیون رهن کامل یا به عبارتی ماهانه حدود 2 میلیون تومان است که مبلغ 40 هزار تومان حق مسکن برای اجاره یک متر خانه در ماه کفاف می دهد.

با 40 هزار تومان حق مسکن فعلی حتی نمی شود برای یک شب خانه روستایی اجاره کرد؛ چه برسد به اینکه کارگری با داشتن خانواده 4 نفری بتواند برای یک ماه خانه ای در روستا یا حاشیه شهرها اجاره کند.

 کارشناسان اقتصادی معتقدند، کسانی که به دنبال افزایش حق مسکن کارگران هستند، باید بدانند که دیگر در گذشته زندگی نمی‌کنیم و لازم است برای بالا بردن قدرت خرید مردم به ویژه کارگران، متناسب با شرایط آینده اقتصاد تصمیم بگیرند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
این تولیده کننده بی نوا بایر یتواتد تولید کند، بفروشد تا بتوانددستمطد بدهد. کجاست ثبا اقتصادی؟ کجاست خریدار؟
خیلی ضایع بود. نویسنده ی این مطلب حتی به اندازه یه کودک دبستانی هم سواد ریاضی نداره که بدونه یک متر مربع ده هزار سانتیمتر مربعه نه ۱۰۰ سانتیمتر مربع. واقعا شرم آوره. با این سواد پایین بیخیال محاسبه کردن و دو دو تا چهار تا کردن بشید و فقط بگید اوضاع مسکن خرابه و حق مسکن، ناچیز.
مشگل این نوع مقولات این است که دولت و جامعه کارگری ما هنوز در رویای اقتصاد دولتی دهه 60 است که وصل به چاه نفت بود حال انکه الان دولت با پول نفت حتی 2 میلیون کارمند خود را هم نمی تواند تامین کند چه برسد به 13 میلیون نفر کارگران بخش خصوصی را و این دوستان جامعه کارگری فکر می کنند جلسات شورای کار مکانی برای چانه زدن راجع به میزان کندن از کار فرمایان بخش خصوصی که 95 درصد انها هم مسئول کارگاههای کمتر از 10 نفر هستند می باشد و در این بین فرقی بین کارگر خیاطی اکبر اقا و پتروشیمی بندر امام قائل نیستند.برادر من بنگاههای اقتصادی سازمان تامین اجتماعی و فقر زدایی نیستند که اگر این امر را نفهمیید به کل به بیراهه خواهید رفت.یک بنگاه بخش خصوصی در فضای کسب و کار کنونی که بواسطه رکودبسیار هم رقابتی است فعالیت می کند و اگر تک تک مولفه های فعالیت خود از جمله حقوق و دستمزد را کنترل نکند قطعا ورشکست خواهد شد و کسی هم کارگاههای کوچک بخش خصوصی را به خزانه بانک مرکزی وصل نمی کند.اگر قانون ما درست بود دولت اصلا نباید در تعیین میزان دستمزد و مزایای کارگران دخالتی می کرد و ان را به مکانیزم عرضه و تقاضا واگزار می کرد و فقط از بودجه تامین اجتماعی کشور در حد مقدورات به حقوق کارگران کمک می کرد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان