بازدید 3667

کری: ترامپ، بی‌اعتمادی به آمریکا را تشدید کرد

کد خبر: ۸۷۱۵۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰ 20 January 2019
وزیر خارجه اسبق آمریکا با اشاره به سیاست‌های ایران‌ستیزانه دولت این کشور، گفت: خروج از برجام موجب شده تا بی‌اعتمادی به آمریکا تشدید شود.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس «جان کری» وزیر خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه پخش شد، گفت: ستیزه‌جویی دولت آمریکا علیه ایران موجب شده تا این برداشت که ایالات متحده قابل اعتماد نیست، تقویت شود.

کری که با شبکه «سی. ان. ان» گفتگو می‌کرد، با بیان اینکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا این کشور را «منزوی» کرده و سیاست خارجی واشنگتن را با چالش‌هایی خطرناک روبرو کرده، گفت: با وجود فشار ایالات متحده برای بر هم زدن توافق هسته‌ای با ایران، گفت: «توافق هسته‌ای با ایران حفظ شده و کسانی دارند تلاش می‌کنند تا آن را حفظ کنند. چین، روسیه، فرانسه، آلمان و بریتانیا، همگی، از جمله ایران، دارند تلاش می‌کنند تا این توافق را حفظ کنند.»

وزیر خارجه دولت سابق آمریکا در پاسخ به سوالی در مورد صحبت‌هایش با دولت‌های عضو برجام، گفت که به آن‌ها گفته به نفع جهان نیست که در مسئله هسته‌ای ایران به عقب بازگردد. وی افزود: «رئیس‌جمهور [باراک]اوباما موفق شد سلاح هسته‌ای را از جمع چالش‌های سیاست خارجی ما حذف کند؛ و خواست و هدف او این بود که سپس به سمت مسائل دیگر مانند موشک‌ها، یمن، عراق، اسرائیل حرکت کند.»

در ادامه مجری به صحبت‌های منتقدان برجام در آمریکا اشاره کرد که می‌گویند این توافق نتوانسته فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را محدود کند. کری در این مورد گفت: «آن توافق بر رفتار [منطقه‌ای]تأثیراتی داشت، ایران به ما کمک کرد تا چند آتش‌بس در یمن برقرار شود، ایران در شرایط مختلف آمادگی خود برای نشستن و مذاکره کردن را نشان داد.»

وزیر خارجه اسبق آمریکا با بیان اینکه ترامپ در قبال ایران سیاست «تقابل صرف» را در پیش گرفته، گفت: این سیاست بازگشت به میز مذاکره را برای ایران دشوار می‌کند، چراکه گروه‌هایی در ایران عنوان می‌کنند که از ابتدا مشخص بوده که «نمی‌شود به ایالات متحده اعتماد کرد.»

کری افزود: «آنچه رئیس‌جمهور ترامپ انجام داده، این برداشت را [که آمریکا غیرقابل اعتماد است]، تقویب کرده است.»

جان کری در شکل‌گیری توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران نقش کلیدی داشته و پیش از این هم بار‌ها از ترامپ به دلیل خروج از این توافق، انتقاد کرده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر