بازدید 13617

بهترین راه برای تشخیص و خرید گوشت گوسفندی سالم

کد خبر: ۸۷۱۴۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶ 20 January 2019

خرید و فروش گوسفند زنده

این روزها در بسیاری از نقاط دنیا همچنین کشور ما ایران، گوسفند زنده یکی از حیواناتی است که خرید و فروش آن در صدر خرید و فروش حیوانات زنده ی دنیا قرار دارد. به خصوص در کشور های اسلامی مانند ایران،  خرید گوسفند زنده که از حیوانات حلال گوشت محسوب می شود، برای تامین گوشت مورد نیاز خانوار بیش تر اهمیت دارد. اما شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا با وجود این که حیوانات حلال گوشت زیادی در کشور های اسلامی وجود دارند، خرید گوسفند زنده بیش تر رواج دارد. برای پاسخ دادن به این پرسش لازم است که در ابتدا اطلاعاتی در مورد گوسفند به شما بدهیم تا دلیل این امر برای شما بیش تر آشکار شود.

ویژگی های انواع گوسفند

گوسفند یکی حیوانات اهلی می باشد که در دسته ی حیوانات پستاندار قرار می گیرد. این حیوان همچنین در برخی از دسته بندی های دیگر از جز سم داران و در برخی دیگر از دسته بندی ها از گیاهخواران محسوب می شود. گوسفند در طول تاریخ برای انسان بسیار مفید بوده است به طوری که انسان از دیرباز تا کنون از پوست، شیر، پشم و گوشت گوسفند استفاده های زیادی می کرده است. شما باید این نکته را مد نظر داشته باشید که در سراسر دنیا گوسفند ها با نژاد های مختلفی وجود دارند. اگر می خواهید در مورد گوسفندان پرواربندی مناسبی انجام دهید، لازم است که خصوصیات آن ها را بدانید و مطلع شوید که کدام نژاد از گوسفند برای مکان زندگی شما مناسب است و می تواند در آن جا رشد کند و به زندگی ادامه بدهد.

معمولا دسته بندی کلی نژاد های گوسفندان را بر اساس پشم انجام می دهند و در ادامه این دسته بندی ها را به شما معرفی می کنیم.

دسته بندی انواع نژاد گوسفندان بر اساس پشم

گوسفندان را بر اساس نوع پشمی که دارند معمولا به شش دسته تقسیم بندی می کنند که این شش دسته عبارتند از:

1-نژادهایی از گوسفند که پشم بسیار ظریفی دارند.

2- نژاد هایی از گوسفند که پشم نسبتا ظریفی دارند، پشم این گوسفندان کمی از گوسفندان دسته ی اول ضخیم تر می باشد.

3-نژاد هایی از گوسفند که پشم درازی دارند و به گوسفند های پشم دراز معروف هستند.

4-نژاد هایی از گوسفند که پشم تلاقی یافته دارند.

5-نژاد هایی که پشم ضخیمی دارند و به گوسفندان پشم قالی معروف هستند.

6-نژاد های پوستی که پشم بسیار کمی دارند.

باید توجه داشته باشید که هر گوسفند زنده بر اساس نوع پشمی که دارد در یکی از دسته بندی های بالا قرار می گیرد و شما نمی تواند گوسفندی را پیدا کنید که از این تقسیم بندی ها خارج باشد. گوسفندان ایرانی نیز از نظر پشم در دسته ی پنجم یعنی از گوسفندانی که پشم ضخیمی دارند محسوب می شوند. تمامی گوسفندان ایرانی به غیر از زل و قره گل تمام دنبه هستند. گوسفندان زل معمولا نیم دنبه و یا بدون دنبه اند و گوسفندان قره گل هم نیم دنبه می باشند.

گوسفندان ایرانی رنگ های متفاوتی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال رنگ های سفید، سیاه، خرمایی، قهوه ای، خاکستری و نخودی از رنگ هایی هستند که اکثر گوسفندان ایرانی به یکی از این رنگ ها موجود می باشند.

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که گوسفندان ایرانی را بر اساس رنگ بدن و وزن بدن نیز تقسیم بندی می کنند که بر اساس رنگ به دو نوع سفید و رنگی و از لحاظ وزن به سه نوع متوسط، سبک و سنگین تقسیم بندی می شوند.

معرفی بهترین گوسفند زنده در ایران

شاید برای شما سوالاتی از این قبیل پیش آمده باشد که بهترین گوسفند زنده را باید از کجا خریداری کرد؟

گوسفند زنده شمال بهتر است یا گوسفند زنده تهران؟

در جواب به شما باید به بگوییم که نه گوسفند زنده شمال و نه گوسفند زنده تهران، بلکه شما باید در استان کرمانشاه به دنبال بهترین گوسفند زنده باشید. استان کرمانشاه با توجه به موقعیت بسیار مناسبی که دارد، بهترین و مستعد ترین منطقه برای دامپروری است. داشتن مراتع عالی باعث شده است که کرمانشاه در توسعه ی دامداری به ویژه در میان عشایر، حرف اول را بزند. آمار ها نشان می دهند که چیزی حدود 4 میلیون و 100 هزار راس دام در کرمانشاه وجود دارد که رقم بسیار بالایی می باشد. از این رقم 2 میلیون و 169 هزار راس گوسفند و بره می باشد. استان کرمانشاه شرایط اقلیمی مناسبی دارد و همچنین با دارا بودن ظرفیت زیاد خوراک دام، می تواند یکی از بهترین صادر کننده های گوسفند به کشور های خارجی نیز باشد.

وضعیت دامی استان کرمانشاه به گونه ای است که 48 درصد از دام ها در سامانه ی روستایی و 52 درصد نیز در سامانه ی عشایری در حال پرورش می باشند. کشور ما امروزه صادرات دام به کشورهای مختلف را انجام می دهد که سهم استان کرمانشاه در این میان 35 درصد است و استان های دیگر مجموعا 65 درصد صادرات را انجام می دهند. بیش ترین صادرات دامی که استان کرمانشاه انجام می دهد صادرات گوسفند نژاد سنجابی می باشد.

البته گوسفند سنجابی به دلیل شباهت به سنجاب به این اسم نام گذاری نشده است بلکه برگرفته شده از ایل سنجابی است که یکی از ایلات استان کرمانشاه محسوب می شود. بیش از نیمی از گوسفندان استان کرمانشاه را تشکیل می دهد و در کل ایران نیز بعد از گوسفند بلوچی بیش ترین جمعیت را در میان گوسفندان دارد.

شما می توانید این گوسفند را در بیش تر نقاط استان کرمانشاه مانند گیلانغرب، سرپل ذهاب، اسلام آباد غرب و قصر شیرین پیدا کنید. اگر به دنبال گوسفند زنده ای می گردید که شیر دهی بالایی داشته باشد، گوسفند سنجابی یک گزینه ی ایده آل برای شماست. این گوسفند از گوسفندان گوشتی و گوشتی پشمی است که نسبت به شرایط محیطی مقاوم است و رشد سریعی هم دارد. البته ناگفته نماند که این گوسفند به دلیل چریدن در مراتع بسیار خوب استان کرمانشاه از گوشت لذیذی هم برخوردار است. در واقع هر چقدر که یک دام زنده تغذیه ی مناسب تری داشته باشد، گوشت بهتری هم خواهد داشت و گوسفند هم که یک نوع دام زنده محسوب می شود از این قضیه مستثنی نیست.

برای خرید گوسفند زنده و دیدن قیمت گوسفند زنده به است LIVESHEEP.IR مراجعه کنید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان