بازدید 19591
۹

انحصارطلبی آقازاده به نفع صداوسیما تمام می‌‌شود!

از این منظر منطق ایجاب می‌کند، وقتی تجربه ثابت کرده با هزینه کمتر و تمرکز منابع در یک برنامه می‌توان دستاورد بیشتری برای تلویزیون داشت، مانع از لشکرکشی بی‌حاصل به تلویزیون شد و یک گروه کوچک و البته متفاوت با گروه غیرحرفه‌ای دوره بهروز افخمی، تنها ویژه برنامه تلویزیون از جشنواره فجر را برای مخاطبان ارائه کنند.
کد خبر: ۸۷۱۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲ 19 January 2019

انحصارطلبی آقازاده به نفع صداوسیما تمام می‌‌شود!پخش ویژه‌برنامه‌های سینمایی با محوریت جشنواره فجر در حالی قرار است به شبکه سوم سیما محدود شود که هرچند این رویکرد واکنش‌هایی در پی داشته و برخی آن را به رفتار نامناسب مدیر شبکه سوم سیما منتسب کرده‌اند، واقعیت آن است که اگر این انحصارطلبی قرین صحت باشد نیز می‌تواند به نفع صداوسیما تمام شود و ناخواسته یک هزینه سنگین و بی‌حاصل را از روی دوش مدیران رسانه ملی بردارد.

به گزارش «تابناک»؛ سجاد مهرگان، سردبیر برنامه سینماگرام در شبکه 4 به تازگی در یادداشتی در کانال تلگرام مدعی شد: «شنیده شده‌ است یکی از مدیران حاشیه‌ساز صداوسیما برای تعطیلی برنامه‌های سینمایی شبکه‌های دیگر و به دلیل اینکه دو سال است نتوانسته برنامه سینمایی خود را تولید کند، با رئیس صدا و سیما مذاکراتی انجام داده تا تنها برنامه سینمایی ویژه جشنواره فیلم فجر را تولید و پخش کند و انحصار آن را به دست بگیرد. مذاکراتی که ظاهرا نتیجه داده و علی عسکری دستور توقف ویژه برنامه‌های شبکه‌های دیگر را صادر کرده ‌است.»

سردبیر برنامه سینماگرام در ادامه ادعای خود، تأکید کرد: «قرار شده بود جیرانی و فراستی در شبکه یک و افخمی، دخانچی و امید روحانی و... نیز در شبکه‌های دیگر مشغول باشند که با این اقدام ‌تأمل‌برانگیز، بی‌شک برنامه‌های آن‌ها کنسل خواهد شد. متأسفانه این دستور حتی به شبکه 4 که تنها برنامه سینمایی 16 هفته گذشته صداوسیما را داشته نیز رسیده است.» این موضع‌گیری با نقدهای جدی نسبت به مدیر شبکه مذکور همراه شده بود که هرچند نامش ذکر نشده، به وضوح تنها گزینه برای مخاطب، همین مدیر بود.

انحصارطلبی آقازاده به نفع صداوسیما تمام می‌‌شود!

برای فهم اینکه چنین ادعاهایی تا چه میزان دقیق است، باید تا زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر یعنی تا ده روز دیگر صبر کرد و دید، آیا صرفاً برنامه «هفت» به عنوان ویژه نامه جشنواره فیلم فجر پخش می‌شود و علی فروغی، مدیر شبکه سوم سیما توانسته دیگر شبکه‌ها را خلع سلاح کند یا در نهایت شماری از برنامه‌های دیگر نیز در این زمان روی آنتن می‌رود و هفت تنها برنامه‌ سینمایی نخواهد بود که به پوشش ویژه جشنواره فجر می‌پردازد.

سوای اینکه فروغی پشت این ماجرا بوده یا نبوده و یا اساساً این اتفاق رخ می‌دهد یا نمی‌دهد، به نظر می‌رسد برخلاف نظر برنامه‌سازان سینمایی تلویزیون، این رویکرد به نفع صداوسیما باشد. هرچند مدیر کم‌تجربه شبکه سوم سیما از سر انحصارگرایی ممکن است چنین اقداماتی کند، دست کم در این نمونه، چنین تحرکی می‌تواند حاصلی مثبت برای رسانه ملی داشته باشد و با نیم‌نگاهی به تجربیات گذشته می‌توان به خوبی به این واقعیت پی برد.

از مهم‌ترین علل موفقیت برنامه‌هایی چون «نود» و «هفت» عدم تولید برنامه‌های موازی با این دو برنامه بود که با محتوای این برنامه‌ها هم‌پوشانی داشته باشد. در واقع رسانه ملی برای دوره طولانی نقد و بررسی فوتبال به ویژه لیگ برتر فوتبال را به صورت عمده در قالب برنامه «نود» انجام داد و این برنامه به مرور آنچنان در سطح افکارعمومی پایگاه یافت که تولید برنامه‌های موازی در مقاطعی نتوانست تأثیر جدی در آن داشته باشد؛ هرچند تصمیم اشتباه مدیر کنونی شبکه سه در توسعه بیش از حد برنامه لیگ برتر محمدحسین میثاقی باعث شده تا حدودی موازی کاری شکل بگیرد و به برند نود لطمه وارد شود.

درباره برنامه «هفت» نیز همین رویکرد باعث شد، شاهد تثبیت جایگاه و شکل گیری یک کشمکش بر سر این برنامه باشیم. «هفت» برای دوره طولانی تنها برنامه سینمایی تلویزیون بود و پس از موفقیت برخی شبکه‌های دیگر درصدد برآمدند تا برنامه مشابهی را راه‌اندازی کنند که البته هیچ‌ یک از این برنامه‌ها نتوانستند موفقیت هفت را به دست آورند، کما اینکه رقبای نود در دیگر شبکه‌ها نتوانستند موفقیت هفت را تکرار کنند. از این منظر اجرای دوباره هفت بدون پخش ده‌ها برنامه موازی، تمرکز مخاطبان تلویزیون را متوجه این برنامه می‌کند و تلویزیون بار دیگر صاحب یک برنامه سینمایی پرمخاطب می‌شود، به جای آنکه ده برنامه سینمایی کم مخاطب داشته باشد.

از سوی دیگر، ثبت نام 400 تن از عوامل صداوسیما برای حضور در جشنواره ملی فیلم فجر ـ که بخش قابل توجهی‌ از آن به بهانه همین ویژه‌برنامه‌ها درخواست حضور داشته‌اند ـ ابعاد منابع مالی و انسانی گسترده‌ مورد نیاز برای این تعداد ویژه برنامه را نشان می‌دهد. از این منظر منطق ایجاب می‌کند، وقتی تجربه ثابت کرده با هزینه کمتر و تمرکز منابع در یک برنامه می‌توان دستاورد بیشتری برای تلویزیون داشت، مانع از لشکرکشی بی‌حاصل به تلویزیون شد و یک گروه کوچک و البته متفاوت با گروه غیرحرفه‌ای دوره بهروز افخمی، تنها ویژه برنامه تلویزیون از جشنواره فجر را برای مخاطبان ارائه کنند.

ای کاش این انحصارطلبی درباره نود نیز وجود داشت و علی فروغی به فکر حفظ برند «نود» و «عادل فردوسی‌پور» بود و دست‌کم مانع هرگونه موازی‌کاری با برنامه 90 می‌شد؛ اتفاقی که حتماً سودش برای مدیریت شبکه سه بیش از دیگران بود و ضررش نیز برای این مدیر جوان و کم‌تجربه بیش از دیگران خواهد بود!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۹
اولی: من دیگه در هیچ انتخاباتی شرکت نمی کنم.
دومی : چرا؟؟ با این کارت خون جونهای ما که شهید شدند پایمال میشه!؟ پس هدفشون چی میشه؟
اولی:اتفاقا اگر در انتخاب شرکت کنم خونشون پایمال میشه چون مسئولین دیگه صلاحیت ندارند وراه شهدا رو گم کردند
مشکل ایران اینه که هر کسی که در انتخابات یا افکار عمومی و در همان دایره بسته نامزدها صلاحیت کسب کرده یا انتصابها کمتر از سوی مردم رای میاره عزیزتر میشه.
اقا این نابغه را از کجا پیدا کرده اند شده ریس شبکه سه اینقدر سوتی می دهد . برنامه 90 خاری در چشم و استخوانی در گلوی مخالفان
وقتی که رئیس بسیج میتواند رئیس شبکه شود چرا که نه !!!
مردددددددددددددددم!!!!!!!!!!!!!!
آگاه باشید!!!!!!!!!!!
جوان گراییی یعنی ایجاد شغل برای آقازاده ها!!!!!!!!!!
همین!!!!!!!!
آقا زاده ای که با آقا زادگی دکتری گرفته و یک راست می رود مدیر می شود
حالا البته آقازاده به کسی میگن که باباش مسئول باشه. پدر آقای فروغی که مسئول نیست. باجناق پدر ایشون مسئول هستن. من نمیفهمم چرا مثلا به خانم فائزه هاشمی و آقای یاسر هاشمی که تو دانشگاه آزاد مسئولیت داشتن نمیگین «آقازاده ها با کم ترین تجربه، مسئول دانشگاه آزاد شده بودن» یا به آقای محمدرضا خاتمی برادر رئیس جمهور اسبق که نائب رئیس مجلس ششم بود و تجربه سیاسی نداشت و صرفا یه پزشک بود نمیگفتین «برادر مسئول با رانت برادرش شده نماینده»... -- آقای فروغی که هم تحصیلاتش مرتبطه هم چند سال سابقه مرتبط رسانه ای داشته و هم عملکردش تو همین چندماه اخیر نشون داده که خیلی بهتر از دیگر شبکه ها مدیریت میکنه(علی رغم ایراداتی که قطعا داره) چرا باید صرفا به خاطر تضاد فکری و سیاسی و برنامه هایی مثل نود کوبیده بشه؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
بله خیلی مدیریت دارند مثلآ برنامه ای که سالها پربیننده ترین برنامه سیمای میلی بود نابود کردند مدیریت یعنی این
تابناک به نظرم یه نظر سنجی بزار ببین که مردم از عملکرد فروغی راضی هستن یانه
"... با گروه غیرحرفه ای دوره بهروز افخمی ..."
؟!!!!!!!
امان از این بی طرفی همیشگی نویسنده موضوعات سینمایی تابناک در مورد برنامه هفت افخمی!
تنها دوره بسیار جذاب و حرفه ای هفت همین دوره افخمی بود. شاید ایراداتی باشد ولی بهترین برنامه چالشی بود و به شدت در میزان ترغیب مردم در پیگیری و رفتن به سینما تاثیر مثبت داشت.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی