بازدید 5879
۲

وتوی آیین نامه ابلاغ شده توسط دانشجویان معترض!

اعتراض شماری از دانشجویان پزشکی به آیین نامه‌ای که اخیرا ابلاغ شده، آنقدر سریع با واکنش مثبت مسئولان مواجه شده که دستمایه شوخی برخی کاربران فضای مجازی هم قرار گرفته است!
کد خبر: ۸۶۹۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۱ 15 January 2019
اعتراض شماری از دانشجویان پزشکی به آیین نامه‌ای که اخیرا ابلاغ شده، آنقدر سریع با واکنش مثبت مسئولان مواجه شده که دستمایه شوخی برخی کاربران فضای مجازی هم قرار گرفته است!

به گزارش «تابناک»، هنوز زمان زیادی از ابلاغ آیین نامه و دستورالعمل اجرایی نحوه مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی علوم پزشکی نگذشته که شماری از دانشجویان علوم پزشکی به آن معترض شده‌اند و این اعتراض سبب ساز بازنگری در آیین نامه شده است.

رویدادی که آنقدر سریع رخ داده که شاید رکوردی منحصر به فرد به شمار آید. تغییر و تحولاتی که همه در چند روز رقم خورده‌اند، آنقدر که برای بیان ماجرا لازم است حوادث را روز به روز و ساعت به ساعت مرور کنیم چراکه غیر از این ممکن است بخش‌های مهمی از ماجرا را از قلم بیاندازیم!

داستانی که نقطه شروع آن، جلسات ۲۵۶ و ۲۶۷ شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی است که در روز‌های ۲۵ مهر ۹۵ و ۲۷ خرداد ۹۷ تشکیل شده‌اند و نتیجه شان، تصویب آیین نامه و دستورالعمل اجرایی فوق است. مصوبه‌ای که برای مدتی به محاق رفت تا بالاخره چند روز پیش ابلاغ گردید.

ابلاغی که شاید یکی از آخرین اتفاقات رقم خورده در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دوران وزارت قاضی زاده هاشمی باشد. وزیری که حالا استعفا داده و رفته و ظاهرا با رفتن وی، همه چیز در وزارت بهداشت تغییر کرده است؛ حتی نظر مسئولان وزارت خانه نسبت به ابلاغیه فوق!

اگر در این خصوص تردید دارید بهتر است کمی در این خصوص کنکاش کنید تا به مواردی از این دست برسید؛ دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت که در ۱۰ دی ماه ۹۷ این آیین نامه را ابلاغ کرد، در بخشی از نامه ابلاغیه این گونه نوشت:

«امیدوارم با ورود بخش خصوصی توانمند شاهد ارتقای کیفی آموزش عالی بخش سلامت باشیم و وزارت بهداشت از تکرار تجربه سایر بخش‌های آموزشی کشور در تاسیس موسسات بی شمار و فاقد توانایی و کیفیت لازم اجتناب خواهد ورزید و از مشارکت جدی و پرتوان بخش خصوصی که با انگیزه‌هایی فراتر از انگیزه‌های مادی قصد حضور در این عرصه دارند استقبال می‌کند.»

ابراز امیدواری‌ای که دیری نپایید چراکه برخی دانشجویان به این ابلاغیه اعتراض کردند و اجرای آن را سبب ساز به خطر افتادن سلامت مردم خواندند. اعتراضی که بلافاصله به گوش مسئولان دانشگاه رسید و به واسطه ایشان به وزارت بهداشت منعکس شد تا سرپرست وزارت بهداشت هم در واکنش به آن، از معاونش بخواهد که به اعتراضات رخ داده رسیدگی نماید.

کدام معاون؟ پاسخ این سوال ممکن است برایتان بسیار جالب توجه باشد؛ همان معاونی که به تازگی آیین نامه را ابلاغ کرده و ابراز امیدواری کرده بود که با اجرای آن شاهد ارتقای کیفی آموزش عالی بخش سلامت باشیم. معاون آموزشی وزارت بهداشت که باقر لاریجانی نام دارد و حالا که قاضی زاده هاشمی رفته، ماموریت وی هم متفاوت شده است.

ماموریتی که سرپرست وزارت خانه به وی سپرده و تاکید کرده، در اسرع وقت به آن رسیدگی نماید و حتی از آن فراتر، در صورت لزوم نسبت به بازنگری آیین نامه آن اقدام شود. دستوری که لاریجانی پیرو آن در نامه‌ای به شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی خواستار بازنگری آیین نامه مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی سلامت شد!

تغییری که متقاضی آن، معاونی است که چند روز پیشتر آیین نامه اخیر را ابلاغ کرده، برای موفقیت آن ابراز امیدواری کرده و حالا در نامه‌ای خطاب به دکتر فتوحی، دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌نویسد:

«با توجه به دغدغه‌های مطرح شده در این خصوص و همچنین دستور سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص بازنگری این آیین نامه ها، مقتضی است مجدداً راهبرد‌ها و آیین نامه‌های مرتبط با مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی سلامت را در شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی بررسی و مواردی که نیاز به اصلاح دارد را بازنگری و جهت اتخاذ تصمیمات جدید و تصویب در آن شورا آماده کنید.»

بازنگری‌ای که مرهون اعتراض شماری از دانشجویان و انتقال پیامشان به سرپرست وزارت بهداشت است. اعتراضی که توانسته آیین نامه ابلاغ شده را در زمانی کوتاه وتو کرده و با توقف آن، به بازنگری هدایتش کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مشارکت بخش خصوصی در آموزش پزشکی بد نیست فاجعه است. فاجعه ای که چندین دهه باید برای جبران خسارات ناشی از این تصمیم عجیب هزینه کرد. البته اگر قابل جبران باشد.
امان از انحصار و انحصار طلبی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی