بازدید 12503
هدایت الله خادمی در گفت‌وگو با تابناک؛

قطعاً سال آینده فروش نفت ما، کمتر از پیش‌بینی‌ها خواهد شد/ برخی کشورها می‌خواهند فروش نفت ایران را به صفر برسانند/ راه‌های زیادی برای دور زدن تحریم‌ها داریم

با توجه به ‌شدت تحریم‌ها در بودجه امسال دولت، رقم میزان فروش نفت با کاهش بسیاری همراه شده است، به گونه ای ‌که دولت امسال به‌ جای فروش دو میلیون و 700 هزار بشکه نفت در روز، رقم 1.5 میلیون بشکه را در نظر گرفته است؛ اما همین میزان رقم در نظر گرفته‌شده برای فروش نفت، به چالشی بین سیاست‌مداران تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۶۷۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹ 08 January 2019

با توجه به ‌شدت تحریم‌ها در بودجه امسال دولت، رقم میزان فروش نفت با کاهش بسیاری همراه شده است، به گونه ای ‌که دولت امسال به‌ جای فروش دو میلیون و 700 هزار بشکه نفت در روز، رقم 1.5 میلیون بشکه را در نظر گرفته است؛ اما همین میزان رقم در نظر گرفته‌شده برای فروش نفت، به چالشی بین سیاست‌مداران تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک»؛ بسیاری بر این باورند که اعداد در نظر گرفته‌شده به ‌هیچ ‌عنوان واقعی نیست و دولت نمی‌تواند این میزان نفت را بفروشد که البته دلایل مختلفی نیز برای این ادعای خود مطرح کرده‌اند. حتی برخی بر این اعتقادند که ارز در نظر گرفته ‌شده برای فروش نفت نیز غیرواقعی است.

برخی از این افراد می گویند، کشورهای آمریکا و هم‌پیمانان آن‌ها تمام تلاش خود را در سال آینده به کار خواهند گرفت تا میزان فروش ما را به صفر برسانند. آن‌ها حتی کشورهای جایگزین برای نفت ایران را نیز انتخاب کرده و می خواهند هر طور شده مانع از فروش نفت ایران شوند.

هدایت الله خادمی در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: میزان صادرات نفت ما به کشورهای خارجی، بستگی به میزان فشاری دارد که از سوی آمریکا و متحدانش به خریداران سنتی ما می‌شود و البته بازی که عربستان این وسط خواهد کرد.
هر چقدر این فشارها بر کشورهای خریدار ما مانند چین، هندوستان، ژاپن و کره جنوبی بیشتر و سخت‌تر باشد، صادرات نفت ما هم به همان نسبت کاهش پیدا خواهد کرد. تلاش آن‌ها این خواهد بود که صادرات نفت ما را به صفر برسانند.

عضو کمیسیون انرژی گفت: البته اینکه صادرات نفت ما به صفر برسد، بستگی به نظر شرکت‌های خریدار و عملکرد ما در دور زدن تحریم‌ها خواهد داشت؛ اما به‌هرحال دشمنان ما کار خودشان را می‌کنند و تمام تلاش خود را خواهند کرد تا ایران را زمین‌گیر کنند.

وی ادامه داد: به نظر کار سختی نخواهد بود اگر دشمنان ما بخواهند از نظر تولید و میزان عرضه نفت جایگزین ما شوند؛ عربستان و برخی کشورها می‌توانند به ‌راحتی با افزایش تولید نفت جایگزین ما شوند. امسال عربستان حدود دو میلیون بشکه نفت بیشتر در بودجه خود قرار داده است.

خادمی در ادامه یادآور شد: البته حوادثی که در حال رخ دادن است، خیلی قابل پیش‌بینی نیستند؛ اما از این موضوع باید مطمئن بود که در سال آینده صادرات ما به ‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

وی در خصوص دور زدن تحریم‌ها توسط دولت‌های مختلف نیز گفت: دور زدن تحریم‌ها یکی از روش‌هایی است که ما در گذشته توانسته‌ایم از طریق آن، بخشی از منابع مورد نیاز را تأمین کنیم که راهکارهای خاص خود را دارد و نمی‌توان همه آن‌ها را اعلام کرد؛ اما اگر بخواهیم نمونه آن را بگوییم، ما در گذشته می‌خواستیم یک دستگاه حفاری از چین وارد کنیم. در آن زمان در پاناما یک شرکت ثبت و به نام آن شرکت و با پرچم پاناما این دستگاه را وارد ایران کردیم. در مورد نفت نیز کارهای مشابه این انجام می‌دهیم.

گاهی مجبور می‌شدیم نفت را در یک کشور ثالث ذخیره کنیم و گاهی آن را در دریای آزاد می‌فروختیم و برخی مواقع هم تخفیف‌هایی به خریداران می‌دادیم تا بتوانیم این نفت را بفروشیم؛ البته کارهای دیگری هم می‌توان انجام داد تا از بحران خارج شد. ما در گذشته این کار را خوب انجام دادیم و توانستیم بخش زیادی از نفت خود را بفروش برسانیم تا مواد مورد نیاز را تهیه کنیم؛ البته اشکالاتی هم در این راه صورت گرفته که با توجه به سودی که به کشور رسانده است، ناچیز بوده‌اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۷
می گفتید برجام امضا شه تا دور زدن تحریم تموم شه !! چی شد پس ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
یکی از موارد این دور زدنها همان پرونده زنجانی است که هنوز 3 میلیارد یورو پول نفت ایران را بر نگردانده و از نظر نماینده ناچیز است!
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
اقای کارشناس. اقای نماینده. در تحریم دور قبل قیمت نفت ایران بالای 110 دلار بود ولی حالا قیمت رسمی نفت ایران 46 دلار است. حالا با این دورزدنها و فروش نفت به قاچاقچی های بین المللی و کشتی به کشتی کردند و قایق به قایق کردند به نظر شما این قاچاقچیان بین المللی اگر 15 دلار بابت نفت ایران هم در نهایت بدهند باید ما متشکر باشیم؟!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
با فروش روزی دو میلیون و ششصد هزار بشکه نفت ۱۳۰ دلاری در زمان احمدی نژاد نتوانستید کشور را اداره کنید
و حالا با روزی ۵۰۰ هزار بشکه ۴۶ دلاری که تازه قراره بجای دلار به ما یوان و روپیه بدهند یا کالا بدهند چطور میخواهید این مردم فلکزده و کشور خسته و زخم دیده را بگردانید ؟
هر روز هم که یک دشمن جدید ردیف میکنید
خدا به همه ما رحم کند و آخر و عاقبتمان را بخیر کند
همه مشکلات راه حل دارند ولی در اینجا راه حل شناخته شده و بی دردسر مثل همیشه جیب مردم است
متاسفانه دولت هیچ برنامه جامع و مشخص و منظم و باثباتی که ثابت کند به فکر مردم و کشور است ندارد
باید از ۱۵ سال قبل فکر اینروزها را میکردید

برای دور زدن تحریم ها همیشه آنچیزی که شما فکر میکنید نخواهد بود
فقط مردم را داغون کرده اید
مقصر همه این مشکلات دولتهای هاشمی به بعد هستند
دست تو جیب مردم کردن که نشد کار.
فعلا مردم هستند که دارن آسیب میبینند
مطمئن باشید اگر نتوانید مردم را راضی نگهدارید هیچ دوامی نخواهید داشت
این دولت بیشترین فاصله بین مسئولان و مردم را داشته.
اگه قراره وضعیت بدتر بشه لطف کنید همین حالا دسته جمعی استعفا بدید. ما دیگه نه صبر داریم نه حوصله. اجازه بدید آنهایی که می تونن به کشور و مردم خدمت کنند بیان راس کار.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
من استعفا بدم که دیگران بیان سر کار؟؟؟ عمرا
به چی دلمان خوش باشه ؟

اگه جوابی داشتید به این سوال من جواب بدید.
به چی دلمون خوش باشه ؟
دلخوشی را از ما ..................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
به فوتبال و کی روش و فردوسی پور و سرگرم کردن ملت و دربی پایتخت ... والا چیز دیگری به ذهنم نمیاد که دل شما خوش بشه
با چه چهره ویژه و برجسته ای هم مصاحبه فرمودید. فروش نفت کمتر بشود یا نشود، ریالی از درآمد این فرد نجومی بگیر با حقوق 28 میلیونی کسر نخواهد شد.
اینکه رئیس بانک مرکزی گفت برخی از نمایندگان و دولتی ها با مصاحبه هایشان سبب بالا رفتن نرخ ارز می شوند،یکیش همین است...جمله اول این نماینده را که تیتر کردید،بخوانید!!!
اگر مسولین راه دور زدن تحریمها را آموخته اند که فساد زا میباشد ، دول متخاصم هم با پیشرفت تکنولژی را مسدود کردن را آموخته است. و یک قدم جلوتر میباشد ؟ اکنون بگونه ای شده است که گویی همهٔ دول جهان از سیاست ایران خسته شده اند ،و حاضر به همکاری ریسک پذیر نیستند ؟ مسولین روند سیاستهای منطقه ای ،و داخلی را همانند ،سیاست هشت سال جنگ تحمیلی ،و ۴۴۴ روز گروگان گیری نموده اند که چاره ای بجز پذیرش جام شوکران باقی نگذاشته اند ،آنهم فقط بخاطر منافع شخصی ،و جناحی ؟،،
وقتی یه ناو هواپیمابر گذاشت توی تنگه اونوقت اون راههاتون هم مثل نفت به صفر خواهد رسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
امریکا هیچ غلطی نمی تونه بکنه
شما غرب پرستان و ضد انقلاب هستید که به دنبال نابودی کشور هستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
منظورت انستکه یک ناو هواپیما بر در تنگه غرق شود؟ و دیگر عربستان نتواند نفت صادر کند.
قطعأ سال آینده فروش نفت ما کمتر خواهد شد.
راه های زیادی برای دور زدن تحریم ها داریم؟!!!
یعنی برای دور زدن تحریمها، دوباره رانت و فساد جاری و ساری میشه.
دوباره به نام دور زون تحریمها، نان یک عده رفت تو روغن.
بابك زنجاني يكي از اين اشكالات ناچيز بوده كه ميزان پولي كه از بيت المال برده قابل تصور هم نيست.
تابناک عزیز

از این برادر گرامی بپرسید که دور زدن تحریم چه هزینه اضافه بر دوش این مردم می گذارد؟
عاشقان تحریم قدم رنجه فرمایند راهکار بدهند عشق تحریم بودید این هم تحریم بیایید و مشکلات کشور را حل کنید چقدر تلاش کردند که تحریمها برداشته شد ولی به چه راحتی تالار دوستی فروریخت و برجکش منهدم گردید شاید طبقات مرفع صدمه ای نبینند ویک لقمه نان و بوقلمون انان کم نشود ولی اشکنه خورا باید پیاز داغ فقط میل کنند تا نوبت اب دوغ خیارشان در بهار برسد
چه راههایی دارید بجز دست کردن توی جیب مردم ؟! مردم رو با چند سال هدر دادن سرمایه و زندگیشون به نام برجام مسخره کردید الانم کار به جایی رسده مردم دارن میمرن از گشنگی شما حرفای صد من یه غاز میزنید
پاسخ ها
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
برادر برای تامین مخارج مردم ایران مگر به جز مردم ایران باید در جیب مردم دیگر کشورها هم دست کنیم؟
تا ادمهاي اينجوري تصميم گيري ميكنند ديگه بدبخت شديم رفت هيچ اميدي هم نيست
همین پول هم تخصیص میدن به بودجه نهادها
راه حل ها واقعا مسخره است، آخه اصلا چرا باید به این راه حلها برسیم!
بدبخت مملکتی که سیاستمدار سابقه دارش این باشد .بهتر است تابناک با انتشار ندادن حرفهای مفت و بی ربط چنین سیاستمدارانی اب به اسیاب انها نریزد
سلام ,خلیج فارس وفروش نفت یا برای همه امنه یا باید منتظر موشک ها پهپادها ومین های سرگردان بود
متأسفانه کشورهای بزرگ ایران را در برجام فریب دادند. ما همه توان خود را دادیم و هیچ چیز غیر از یک مشت تعهدات بی ضمانت نگرفتیم. اگر ما مقتدر عمل می کردیم, غربیها این قدر گستاخ نمی شدند. پاینده ایران.
آقایان بهترین ومنطقی ترین وکم هزینه ترین راه گفتگو شفاف با دنیاست با امریکا هم میشود گفتگو کرد.این موضع ضعف نیست بلکه نقطه ی قدرت است قدرت گفتگو و چانه زنی بخاطر منافع ملی .اگر منافع ملی مهم است.
مرگ تنهاراه رهایی است دراین کشور،امیدبه اینده ندارم
پس اونهای که میگفتند. برجام را امضا نکنید و کشور میتونه خودش را اداره کنند باید چرخ هسته ای بچرخه. اگه برجام امضا کنیم نه چرخ هسته ای میچزخه نه اقتصاد و ما میتوانیم کشور را اداره کنیم بدون نیاز به دیگران کجا هستند.؟ اون کسانی که میگوید ما تحریم دور میزنیم و هیچ نیاز به کشورهای خارجی نداریم. پس چرا خبری ازشون نیست؟؟؟؟؟ اون های که هی میگویند ما پیشرفت دفاعی خیلی زیادی داریم (ولی خیلی از قطعات مورد نیاز برای این صنعتها خارجی است و ما وابسته به حارجی ها هستیم و ما یه جوری مونتاژ کار هستیم. که البته جای بسی شکر دارد که حداقل مونتاژ کار شدیم) چرا صداشون در نمی یاد! فقط بلد هستند بگویند برجام را نباید امضا میکردیم. الان یک شرکت ساده پستی هم ما را تحریم کرده یه کاغذ نامه هم برای ما نمی اورند. چه برسد به کالاها و مواد اولیه؟!!!!! اگه میتونید اول اقتصاد بچرخه بعد اگه توانمند شدید زور بزنید چرخ هسته ای را بچرخانید. اما تا وقتی توانایی اداره کردن اقتصاد و حداقلی معیشت مردم را ندارید ادعا نکنید. سرمایه مردم را خم به باد ندهید.
همیشه میگویند تحریم ظالمانه است کسی نیست بپرسد چرا در دنیا فقط دو کشور تحریم هستند ایران و کره شمالی تابناک عزیز چاپ کن بگذار مردم با این چالش روبرو شوند و از سیاسمتدارن بپرسند اگر ما موافق سیاستهای منطقه ای شما نیستیم به کی بگیم البته انهایی که میگویند مردم میخواهند این وضعیت را انرا به رفراندوم بگذارید تا پرونده ان برای همیشه به اتمام برسد حق با کیست
عجب!!!
این آقا همونی نیست که موقع تحویل بودجه کل کشور و سخنرانی رییس جمهور در مجلس ،بلوا به پا کرده بودو آخرش دست به کمر واستاده بود وسط صحن مجلس!؟؟؟!!
به نظر من عاقلانه ترین کار مذاکره هست. این دفع مانند سال 91 نیست و و ضعیت به مراتب سخت تر هست
یک سوال اگر فردا همه نفت کشور به زیر زمین فرو رود همه باید رو به قبله دراز بکشند؟نه برادر تازه عیار و رتبه هر کس در کشور معلوم می شود ان وقت یاد می گیریم فقط می توانیم چیزی را مصرف کنیم که خودمان تولید می کنیم یا مصرف نکنیم
مملکت خیلی وقت ضربه سنگین خورده از زمان بگم بگم ها حالا امدن برجام درست کردن که یکدفعه سر ترامپ امد بیرون اصل بر این بود که نبایستی دوران اقای احمدی نژاد تحریم و بهم ریختگی بازار داشتیم حالا هیچ کس نمیتونه این بهم ریختگی را جمع کنه چون تو کشور همه منتظرن ببینند دلار چند این یعنی وابستگی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر