بازدید 5846

فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره) در مورد عده‏ اى از زنها كه ازدواج با آنها حرام است

فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره) در مورد عده‏ اى از زنها كه ازدواج با آنها حرام است
کد خبر: ۸۶۶۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۶ 04 January 2019

فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)


عده‏ اى از زنها كه ازدواج با آنها حرام است
سؤال 972- زيدى زنى را كه آن زن از شوهر قبل دخترى دارد به عقد خود درآورده بفرمائيد آيا اين مرد قبل از دخول مى‏تواند به دختر اين زن غير مدخوله نظر محرمانه بكند يا نه (مسئله 3 ص‏271 ج‏2 - رساله منهاج مسكوت عنه بود).
جواب: اتفاقاً تصريح شده (ومن غير المحارم اخت الزوجه والربيبه قبل الدخول بامها).
سؤال 973- اگر آبستن گردد زن از زنا و حمل او آشكار گردد آيا جايز است براى اين شخص اينكه تزويج نمايد او را قبل از وضع حمل؟
جواب: بله جايز است براى اين شخص زانى يا غير او از اجنبى آخرى.
سؤال 974- آيا ولد الزنا به پدر و مادر و سايرين محرم است يا خير؟
جواب: بلى به همه محارم محرم است. واللَّه العالم.
سؤال 975- بچه زنا كه فرموديد از پدر و مادر ارث نمى‏برد آيا با مادر محرم است يا خير؟
جواب: جميع احكام فرزندى كه از آن جمله محرم بودن است مرتب است فقط موضوع ارث فرق مى‏كند كه پدر و اقرباء پدر از او ارث نمى‏برند و از آنها هم ارث نمى‏برد و امّا نسبت به مادر محل اشكال و احوط مصالحه است.
سؤال 976- اگر زن شيعه همسر مرد سنى باشد مى‏توان به قاعده الزام با او نكاح كرد در صورتى كه در عقدش حضور عدلين نبوده يا در طلاقش كه به مذهب سنت بوده؟
جواب: بلى مى‏تواند نكاح كرد در هر دو صورت. واللََّه العالم.
سؤال 977- آيا احتياط ذكر شده در منهاج الصالحين در رابطه ازدواج با كتابيه دائمى آيا اين احتياط وجوبى است يا استحبابى؟
جواب: استحبابى است.
سؤال 978- بنابر فرض بودن اين احتياط وجوبى با جهل مكلّف به حكم و اقدام نمودن او بر ازدواج دائم با كتابيه يا كافره غير كتابيه، آيا آن زن اجنبيه مى‏گردد بر او و حرام مى‏شود بر او؟
جواب: اما كافره غير كتابيه ازدواج او باطل است.
سؤال 979- جمع بين فاطميتين جايز است يا خير؟
جواب: مانعى ندارد.
سؤال 980- آيا جايز است گفته شود به زنى مزوّجه، كه يقيناً طلاق خواهد گرفت: «كه اگر طلاق داد من حاضرم بگيرم» تصريحاً يا تلويحاً بگويد يا اشارات ديگرى كند؟ و آيا فرق است بين گفتن به خودش يا به پدر و مادر او و يا اقرباء او و كيف كان تعريض به نكاح در غير عده وفات مثل مقام جايز است يا نه؟ و چه مقدار صدق تعريض مى‏كند؟
جواب: جايز نيست تعريض به خطبه زن مزوّجه در حال زوجيت او و نه بعد از طلاق در حال عده رجعيه او، ولى در حال عده بائنه مانعى از آن نيست و همچنين آنچه براى خود زن جايز نبود مانعى ندارد تعريض به آن نزد پدر و مادرش.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست