بازدید 8973
۷

فرصت بی‌نظیر کنکور ۹۸ برای موسسات کنکوری!

آیا محدود شدن کنکور به ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها، به زیان موسسات کنکوری است؟ اگرچه ظواهر امر این گونه به ذهن متبادر می‌کند، اما کمی تامل کافی است تا واقعیتی متفاوت خودنمایی کند.
کد خبر: ۸۶۶۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۲ 05 January 2019
آیا محدود شدن کنکور به ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها، به زیان موسسات کنکوری است؟ اگرچه ظواهر امر این گونه به ذهن متبادر می‌کند، اما کمی تامل کافی است تا واقعیتی متفاوت خودنمایی کند.

به گزارش «تابناک»، برای درک بهتر ماجرا می‌بایست این واقعیت را مرور کنیم که تا کنکور امسال، سهم سوابق تحصیلی در قبولی در دانشگاه ها، به بیش از ۸۹ درصد رسیده بود و برخلاف آنچه مسئولان در روز‌های اخیر اعلام کرده و مدعی هستند، سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها در سال ۹۸، به ۸۵ درصد تقلیل یافته است!

مساله‌ای که نشان می‌دهد رقابت در کنکور، تا همین امسال نیز برای تصاحب ظرفیت محدودی از دانشگاه‌ها بوده و مابقی شرکت کنندگان، چه کنکور می‌دادند و چه نه، قبول می‌شدند. موضوعی بسیار مهم که بر اساس مصوبه اخیر تنها عیان شده و بر همگان آشکار گشته است، نه بیشتر.

به عبارت بهتر، بر اساس مصوبه اخیر، تنها آن بخشی از کنکور که رقابتی بوده، به شکل کنکور باقی می‌ماند و بخش‌های دیگر که رقابتی نیست، بی کنکور و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی دانش آموزان و معدل دیپلم آن‌ها پی گرفته می‌شوند.

بر این اساس، مشخص می‌شود که کنکور برای موسسات کنکوری که با برگزاری کلاس و دایرکردن آزمون‌های مختلف، سالهاست از کنار کنکور ارتزاق می‌کنند –و به باور برخی مسئولان، سودشان بسیار بسیار هنگفت است، تغییر خاصی نکرده و همان فرصت قدیمی برای کسب سود و منتفع شدن است چراکه بخش رقابتی آن، تمام و کمال حفظ شده است.
 
فرصت بی‌نظیر کنکور ۹۸ برای موسسات کنکوری!

اما آیا تصمیمات اتخاذ شده برای کنکور ۹۸، کاهش شمار متقاضیان شرکت در کنکور را به دنبال نخواهد داشت و موجب نخواهد شد که آن دسته از داوطلبان حضور در دانشگاه‌ها که می‌توانند با تکیه بر سوابق تحصیلی‌شان، در رشته‌های مورد علاقه شان تحصیل کنند، کنکور ندهند و در نتیجه، در موسسات کنکوری ثبت نام نکنند؟

اگرچه در وهله اول ممکن است به نظر برسد که محدود شدن کنکور به ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها، بازار موسسات کنکوری را کساد خواهد کرد، اما احتمالا موجب رونق گرفتن هرچه بیشتر بازار کار ایشان خواهد شد چراکه حالا برای همگان مشخص شده که بخش رقابتی کنکور چقدر کوچک است و رقابت در آن چقدر داغ و نفس گیر است.

به عبارت بهتر، حالا همگان دریافته‌اند که برای رسیدن به محبوب‌ترین و بهترین رشته ها، چقدر رقابت فشرده و سخت است و قبولی دشوار‌تر از چیزی است که تصور می‌شد و علاوه بر این، برایشان مسجل شده که شانس قبولی شان در این رشته ها، نه معادل شانس قبولی‌شان در کنکور، که خیلی خیلی کمتر از آن است.

این در حالی است که پیش از این تصور این بود که شانس قبولی در کنکور ۷۰ درصد است که درصد بالایی به نظر می‌رسید در حالی که حالا مشخص شده این شانس برای ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها بسیار بیشتر است و برای ۱۵ درصد دیگر ظرفیت، بسیار کمتر. مساله‌ای که احتمالا موسسات کنکوری به آن تکیه خواهند کرد تا تاکید کنند که نقش شان در قبولی متقاضیان چقدر حیاتی و کلیدی است.

موسساتی که اگر بشنویم به داوطلبان تاکید می‌کنند رشته‌های باقی مانده در کنکور، تنها رشته‌های خوب و آتیه دار هستند و قبولی در آن‌ها به دلیل رقابت دشواری که در این خصوص در جریان است، نیازمند مراجعه به موسسات و بهره‌مند شدن از تجربیات و دانش ایشان است، جای تعجب نخواهد داشت.

بازاری داغ برای این موسسات که به دلایلی داغ‌تر هم خواهد شد چراکه قبلا مراجعان به موسسات کنکوری، انگیزه قرار گرفتن در شمار قبول شدگان پرشمار دانشگاه‌ها را داشتند و حالا می‌بایست تلاش کنند تا در زمره جمع محدود‌تر و کوچک‌تر قبول شدگان کنکور باشند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
خوبه این 15 درصد هم بدیم به آقا زاده ها و ملت رو کلا خلاص کنیم.
می دانم که نظر مخالف را پخش نمی کنی
اما همین قدر بگویم که دست موسسات کنکوری را می بوسم که باعث افزایش سواد فرزندم شده اند
بخصوص موسسه ای که فرزندم عضو آن است و بطور مرتب آزمون برگزار می کند
این روش برگزاری کنکور تنها باعث داغتر شدن رقابت در بین شرکت کنندگان می شود و قطعا موسسات آموزشی کنکور از این وضعیت استفاده خواهند برد بهترین روش ممکن ادامه همان کنکورهای طبق روال سابق است.
سالها است که نظام آموزشی کشور به عنوان رکن نخست توسعه آتی کشور دستخوش سلیقه های مختلف و عملکردهای ناشی از تصمیمات خلق الساعه است . واگذاری آموزش مدارس به بخش خصوصی و بی عدالتی ایجاد شده در این نظام در حال حاضر غیر قابل انکار است به گونه ای که برخورداری دانش آموزان از سسطح کیفی آموزش کاملا وابسته به میزان امتداد جیب والدین آنها شده است از کودکان محصل در کپرهای استانهای محروم و اخبار جگرسوز پرپر شدن دانش آموزان در نقاط مختلف کشور نیز نمی گوییم آقایان لطفا اولویت اول و اخر بودجه کشور را به جای ده ها موسسه فلان و بهمان به آموزش بدهید.
مافیای کنکور به لطف اذناب و دوستان میتازد
خواهشا به این راحتی با سرنوشت بچه های مردم بازی نکنید ای مسئولین محترم!!!!
به نظرم هیچ فرقی با گذشته نکرده است یعنی همانند گذشته کاروکاسبی موسسات کنکور بهتر و بیشتر هم شده است . فقط در اینجا یک چیز آشکار گشت و اون اینکه آموزش و پرورش ما مشکل اساسی داره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها