بازدید 7101
وقتی قصاص هم بازدارنده نیست؛

یک گام استوار برای مقابله با جرمی شدیدتر از «قتل عمد»!

در بسیاری از موارد قتل عمد، جانی بدون قصد قبلی در لحظه‌ای تصمیم به قتل می‌گیرد، اما در اسیدپاشی فرد حتما با قصد و آگاهی از عواقب کار خویش و اصلا به علت کریه‌المنظر کردن و از میان بردن چهره و زیبایی افراد، چنین کاری می کند و در واقع برای او هر روز هزاران بار مرگ می‌آفریند.
کد خبر: ۸۶۶۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۸ 03 January 2019
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد
نه اینکه شدیدتر از قتل عمد باشد، اما به جهاتی از آن تلخ‌تر است، چون رنجش افزون است و علاوه بر آن، قید «عمد» در آن بسیار پررنگ‌تر از قتل عمد است؛ گزاره‌ای که چند ده تن از نمایندگان مجلس را بر آن داشته تا طرحی ویژه برای مقابله با این جرم تدارک ببینند.

به گزارش «تابناک»؛ صحبت درباره اسیدپاشی است که در سال‌های اخیر در اخبار نمود بسیار پیدا کرده و به نظر می‌رسد، نسبت به گذشته رو به افزایش بوده است. جرمی که عمیقا افکار عمومی را تحت تأثیر قرار داده و در برخی موارد مانند اسیدپاشی‌های سریالی در اصفهان، لطمات جبران ناپذیری به امنیت عمومی وارد آورده است.

جرمی بسیار دهشتناک و هراس‌آفرین که اگر تا چند سال پیش احساس می‌شد که دلیل تکرار آن، اجرا نشدن احکام مجازات صادره برای مجرمانی ا‌ست که مرتکب چنین اعمالی می‌شوند، با قصاص چند اسیدپاش در سال‌های اخیر و تکرار فراوان آن در گوشه و کنار ایران، مشخص شد که مجازات در نظر گرفته شده برای آن مناسب و متناسب نبوده است.

باوری که ۵۵ تن از نمایندگان مجلس را مجاب به طراحی و امضای طرحی کرد که دو رویکرد اساسی را پیگیری می‌کرد؛ نخست تشدید مجازات اسیدپاشی و سپس، حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن. طرحی که طی واپسین روز‌های سال ۹۶ در مجلس به جریان افتاد و اعمال وصول شد، در تابستان امسال مرکز پژوهش‌ها در گزارشی در خصوص آن اعلام نظر کارشناسی کرد و در نهایت طی روز‌های گذشته در کمیسیون قضایی به تصویب رسید.

تصویبی که گام نخست برای تبدیل این طرح به قانونی است که امید می‌رود هم بازدارندگی به دنبال داشته باشد و اسیدپاشی را کاهش داده یا پایان دهد و هم در اتفاقی جالب توجه، حمایت از آسیب دیدگان اسیدپاشی را در دستور کار قرار داده که هرچند قربانی زنده این جرم هستند، فراموش می‌شوند و در نتیجه این فراموشی ممکن است به مرگ سوق داده شوند.

قربانیانی که در معرض جرمی چه بسا شدیدتر از قتل عمل هستند. قیاسی که در مقدمه این طرح آمده و در تشریح آن تأکید شده: «در بسیاری از موارد قتل عمد، جانی بدون قصد قبلی در لحظه‌ای تصمیم به قتل می‌گیرد، اما در اسیدپاشی فرد حتما با قصد و آگاهی از عواقب عمل خویش و اصلا به علت کریه‌المنظر کردن و از میان بردن چهره و زیبایی افراد به دلیل برخی نیات سوء، دست به چنین عملی می‌زند و فرد مجنی علیه را برای تمام عمر از نعمت بینایی و زیبایی چهره، ازدواج و حتی شغل محروم می‌کند و با وارد آوردن خسارات معنوی سنگین، علاوه بر خسارت جسمی و بدنی، در واقع برای او هر روز هزاران بار مرگ می‌آفریند.»

آوار مصیبت‌هایی که بر سر قربانیان اسیدپاشی می‌بارد و به دنبال آن، ابتلای وی به هزار و یک درد و ناراحتی دیگر را سبب می‌شود که تا کنون هیچ یک به چشم قانون گذار نیامده بودند و حالا قرار است اوضاع تغییر کند؛ تغییری از جنس دیدن این مصائب و مجازات عامل رقم زننده آن و حمایت از افرادی که در معرض جنایت تلخی هستند که هرچقدر مقابله با آن جدی‌تر گرفته شده، بر شمار پرونده‌هایی که بر بالای آن «اسیدپاشی» نوشته‌اند، افزون شده!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
فقط قصاص و اسید پاشی روی صورت مجرم باید انجام شود.
بهتر است بدون وقت کشی و در صورت محرز بودن جرم، مجرم با همان شیوه اسید پاشی قصاص گردد حتی اگر شاکی یا شاکیان رضایت به عفو دهند.
ممنون از تابناک که به این موضوع پرداختی... به نظرم در درصدهای سوختگی بالا ناشی از ساید پاشی باید مجازات اعدام در نظر گرفته بشه و در درصدهای پایین تر به صلاحدید قاضی قصاص بعلاوه حبس های بالای 10 سال که کسی جرات چنین کار شیطانی رو نکنه
یک جوری متن رو نوشتید انگار داستان عاشقانه هست. هر چی گشتم ببینم این مجازات چیه چیزی پیدا نکردم. میشد در 5 خط خلاصه مینوشتید این مجازات چیه و مجازات قبلی چی بوده
با این متن نوشتنتون
آخرش هم نگفتین چی قراره تصویب بشه
فرهنگ باید درست شود جامعه شده جامعه بیمار
. اموزش وتهیه برنامه ها وفیلم های تلویزیونی روشن کننده ذهنیت مردم در قبح این حرکت بسیار ناشایست ضروری است. ضمن انکه مجازات اسید پاشی اعدام است.
کاملا درسته و امیدوارم با قید دو فوریت مجازاتی بدتر از اعدام برای آن در نظر بگیرند .
وقتی برای جرمی مثل تجاوز که معمولا چند دقیقه است و علیرغم تاثیر بد روحی بر روی فردی که به او تجاوز شده پس از مدتی از ذهن فرد پاک و فراموش میشود حکم اعدام در نظر گرفته میشود برایم قابل هضم نیست که چرا چنین جنایتی در حق یکنفر اعدام ندارد ، چطور سرقت مسلحانه حتی اگر کشته نداشته باشد حکمش اعدام است ولی این فاجعه مدام العمر نه
اگر فرزند یکی از مسولین باشد سریع حلش میکنند
دسترسی افراد به اسید باید متوقف بشه، شما یک داروی خواب آور بخوای از داروخانه بخری اول نسخه پزشک میخواد، چطور اسید در دسترس عموم میذارن؟؟
باید مجازات اسیدپاشی رو اعدام اعلام کنند.
مجازات اسيدپاش ها بأيد مرگ تدريجى باشد،
بطور مثال نگهدارى إز بيماران جزامى
تميز كردن فاضلاب ها
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
با شما صد در صد موافقم
مجازات كسي كه مرگ تدريجي و دردناك اسيدپاشي را به كسي تحميل ميكند قصاص با اسيد پاشي است و اگر بعد از سه سال زنده بود حتما اعدامش كنند
چشم در برابر چشم

اول باید روی اسیدپاش ، اسید پاشید و بعد از چند روز هم که حسابی زجر کشید ، اعدامش کرد تا دیگه احدی جرات نکنه زندگی کسی را نابود کنه
اسیدپاش ها را باید در حوض اسید انداخت .. این بهترین مجازات برای این جنایت جهنمی است
مجازات اسید پاش باید وسط شهر گردن زده شود.
فقط این به فکرم رسید قصاص با حبس ابد بدون ازادی، هیچ اسید پاشی حق و لیاقت بودن در جامعه رو نداره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی