بازدید 7796
از دیدگاه فعالان اقتصادی:

امنیت سرمایه گذاری در کدام استان ها بیشتر است؟

سرمایه گذاری یکی از عوامل بسیار موثر بر رشد و توسعه اقتصادی هر منطقه ای است. برای اینکه رشد سرمایه گذاری را شاهد باشیم باید امنیت سرمایه تامین شود. نتایج پایش امنیت سرمایه گذاری در فصل بهار 97 که توسط مرکز پژوهش های مرکز تهیه و منتشر شده است نشان می دهد که وضعیت امنیت سرمایه گذاری در کشور در فصل بهار 97 در مقایسه با زمستان 96 کمتر شده است.
کد خبر: ۸۶۶۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۶ 02 January 2019

امنیت سرمایه گذاری در کدام استان ها بیشتر است؟سرمایه گذاری یکی از عوامل بسیار موثر بر رشد و توسعه اقتصادی هر منطقه ای است. برای اینکه رشد سرمایه گذاری را شاهد باشیم باید امنیت سرمایه تامین شود. نتایج پایش امنیت سرمایه گذاری در فصل بهار 97 که توسط مرکز پژوهش های مرکز تهیه و منتشر شده است نشان می دهد که وضعیت امنیت سرمایه گذاری در کشور در فصل بهار 97 در مقایسه با زمستان 96 کمتر شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، سرمایه گذاری یکی از مولفه های اصلی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها است. افزایش سرمایه گذاری، معمولاً به رشد رقابت پذیری و بهره وری، افزایش صادرات، تشکیل سرمایه انسانی و خلق فناوری کمک می کند. اما سرمایه گذار به آینده و افق بلندمدت نظر دارد و به همین دلیل سرمایه گذاری در هر فضا و بستری اتفاق نمی افتد و نیازمند زمینه های متعدد اقتصادی، سیاسی، قانونی و ... است. نظریه پردازان رشد و توسعه اقتصادی انواع متغیرهای کلیدی تاثیرگذار بر سرمایه گذاری را مشخص کرده اند که اغلب آن ها در ایجاد محیط امن خلاصه می شود.

در گزارش پایش امنیت سرمایه گذاری که توسط مرکز پژوهش های مجلس تهیه و تنظیم می شود مقصود از امنیت سرمایه گذاری، شرایطی است که در آن متغیرهای کلان اقتصادی با ثبات یا قابل پیش بینی باشد، حاکمیت قانون برقرار باشد و اعمال شود، قوانین و مقررات، تصمیم های مسئولان و رویه های اجرایی کشور، باثبات باشند و به طور سهل و موثری اجرا شوند و در صورت ضرورت تغییر در هر یک از آن ها، تغییرات از قبل به اطلاع ذی نفعان برسد؛ همچنین اطلاعات موثر بر فعالیت های اقتصادی به طور شفاف و برابر در دسترس همه شهروندان باشد و نهادهای قضایی و انتظامی چنان مجهز و سالم و کارآمد باشند که هر گونه نقض حقوق مالکیت شهروندان، یا استفاده بدون اجازه از دارایی فیزیکی یا معنوی دیگران، برای هیچکس اعم از شخص حقیقی و حقوقی از جمله مسئولان کشور، مقرون به صرفه نباشد و شهروندان مالباخته بتوانند با مراجعه به نهادهای ذی صلاح، در کمترین زمان، مال از دست رفته خود را به همراه خسارت مربوطه، دریافت کنند.

در این گزارش که نتایج آن از طریق پر شدن پرسشنامه هایی توسط فعالان اقتصادی سراسر کشور استخراج شده است، 21 مولفه که ممکن بوده امنیت سرمایه گذاری را تهدید کند گردآوری شده و این 21 مولفه در معرض پرسش از فعالان اقتصادی قرار گرفته است. فعالان اقتصادی به هر مولفه، عددی بین صفر به عنوان بدترین ارزیابی و ده به عنوان بهترین ارزیابی ممکن را اختصاص داده اند.

نتایج دومین گزارش پایش امنیت سرمایه گذاری که مربوط به فصل بهار 97 است نشان می دهد که عدد شاخص امنیت سرمایه گذاری در این فصل در مقایسه با فصل زمستان 96 افزایش یافته و از 5.98 به 6.15 رسیده است. به عبارت بهتر امنیت سرمایه گذاری در فصل بهار 97 در مقایسه با فصل زمستان 96 کمتر شده است. دلیل این کاهش امنیت سرمایه گذاری نیز به نوسانات نرخ ارز و تغییرات پی در پی و ناگهانی سیاست های ارزی و تجاری در بهار 97 باز می گردد.

نمودار زیر وضعیت امنیت سرمایه گذاری در استان های مختلف را نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود بر اساس فروض و تعاریف این گزارش، مناسب ترين استان ها از نظر امنيت سرمايه گذاري در بهار 1397 به ترتيب استان هاي خراسان جنوبي، بوشهر و زنجان و نامناسب ترين استان ها از نظر امنيت سرمايه گذاري، به ترتيب استان هاي تهران، ايلام و چهارمحال و بختياري بوده است.

امنیت سرمایه گذاری در کدام استان ها بیشتر است؟

با توجه به نمودار بالا، امنیت سرمایه گذاری در 14 استان کشور پایین تر از میانگین کشوری است و در 17 استان کشور امنیت سرمایه گذاری بالاتر از میانگین کشوری است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر