بازدید 6854

پنج کشوری که از دلار فاصله گرفتند

سال گذشته رویدادهایی اتفاق افتاد که جهان را به ناچار به دو قسمت تقسیم کرد؛ کشورهایی که هنوز از نقش دلار در نظام مالی جهانی حمایت کردند و کشورهایی که به آن پشت کردند.
کد خبر: ۸۶۶۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶ 02 January 2019

سال گذشته رویدادهایی اتفاق افتاد که جهان را به ناچار به دو قسمت تقسیم کرد؛ کشورهایی که هنوز از نقش دلار در نظام مالی جهانی حمایت کردند و کشورهایی که به آن پشت کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از راشاتودی، کشورهایی که توسط آمریکا به جنگ تجاری کشیده شده یا تحریم شده‌اند، مجبور شدند به دنبال سیستم های پرداخت غیردلاری بروند.

در ادامه با نگاهی دقیق‌تر به کشورهایی که در مسیر حذف تدریجی وابستگی به دلار قدم برداشته‌اند و انگیزه آن‌ها از این اقدام می‌پردازیم:

**چین

تداوم تنش های تجاری بین چین و آمریکا و تحریم شرکای بزرگ تجاری این کشور باعث شده اس چین گام هایی در راستای حذف وابستگی خود به دلار بردارد. هرچند که چین علنی اعلام نکرده که در حال کاهش وابستگی خود به دلار است، اما بانک‌های بزرگ چینی در حال واگذاری اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا هستند.

با این حال که چین بیشترین حجم اوراق بدهی آمریکا را در اختیار دارد اما میزان این اوراق در پایین ترین سطح خود از ماه می سال ۲۰۱۷ قرار دارد.

به علاوه چین در حال جهانی سازی بیشتر یوان در برابر دلار است. چین سعی کرده است از طریق اقداماتی نظیر انباشتن ذخایر طلا، معرفی قراردادهای خرید نفت مبتنی بر یوان و استفاده از یوان در مبادلات تجاری با شرکای خارجی، وزنه بیشتری به واحد پول ملی خود در عرصه جهانی بدهد.

به عنوان بخشی از برنامه جاه طلبانه جاده ابریشم جدید، چین از قراردادهای سواپ ارزی جدید رونمایی کرده که بر حسب یوان است.

**هند

هند ششمین اقتصاد بزرگ جهانی و یکی از واردکنندگان عمده در جهان است. جای تعجب نیست که این کشور مستقیما از تنش‌های جهانی تحت تاثیر قرار گیرد. پیش‌تر در سال گذشته، هند در پاسخ به مجازات های اقتصادی آمریکا علیه روسیه اعلام کرد قصد دارد پول خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه را بر حسب روبل پرداخت کند.

این کشور همچنین پس از اعمال مجدد تحریم‌ها علیه تهران اعلام کرد بهای خرید نفت خام از تهران را بر حسب روپیه پرداخت خواهد کرد. هند با امارات قرارداد سرمایه گذاری دوجانبه بر اساس روپیه و درهم امضا کرده است.

** ترکیه

در سال گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از وجود برنامه‌هایی برای خاتمه دادن به سلطه دلار از طریق حذف دلار از مبادلات تجاری با شرکای عمده این کشور خبر داد. اندکی بعد اردوغان از آمادگی کشورش برای مبادله با چین، روسیه و اوکراین و ایران بر حسب ارز ملی خبر داد.

اردوغان بارها واشنگتن را به دلیل اختلال در تجارت جهانی، تحریم ترکیه و تلاش برای منزوی کردن ایران مورد انتقاد قرار داده است. لیر سال گذشته حدود نیمی از ارزش خود در برابر دلار را از دست داد و همین امر منجر به افزایش نرخ تورم در ترکیه شد.

** ایران

بازگشت ایران به عرصه تجارت جهانی مدت زیادی طول نکشید و دونالد ترامپ، اندکی پس از پیروزی خود در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از برجام خارج شد. بدین ترتیب این کشور سرشار از نفت بار دیگر به هدف تحریم های شدید واشنگتن بدل گشت. تحریم‌ها ایران را وادار به جستجوی ارزهای جایگزین برای صادرات نفت خود کرده است.

**روسیه

ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اقدامات آمریکا را باعث تخریب اعتماد جهان به دلار و اشتباهی استراتژیک خوانده است. آنتوان سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه گفته است این کشور با فروش اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا، آن ها را به دارایی های امن تری نظیر یورو و فلزات گران بها تبدیل کرده است.

روسیه با توجه به گسترش تحریم های آمریکا علیه این کشور، گام های متعددی برای رها شدن اقتصاد خود از سلطه دلار انجام داده است. روسیه سیستم بومی مشابه سوئیفت، ویزاکارد و مسترکارد را راه‌اندازی کرده است و در تجارت با کشورهایی نظیر هند، ایران و چین روند حذف دلار از مبادلات تجاری را آغاز کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان