بازدید 47820
در گفت وگو با «تابناک اقتصادی» مطرح شد؛

با تغییر پرداخت سود از روزشمار به ماه شمار در سپرده‌های کوتاه مدت، ترمز خلق عظیم نقدینگی کشیده خواهد شد

بنا بر آخرین گزارش بانک مرکزی، حجم نقدینگی ۱۶۹۳ هزار میلیارد تومان اعلام شده است. از این میزان حجم نقدینگی، سهم شبه پول که به آن سود تعلق می‌گیرد، ۱۴۵۱ هزار میلیارد تومان است. شواهد نشان می‌دهد، با ادامه روند‌های موجود، حجم شبه پول در آخر سال جاری به ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید و اگر فرض بگیریم که به این حجم شبه پول ۲۰ درصد هم سود تعلق بگیرد، باید بانک‌ها در آخر سال جاری حدوداً ۳۴۰ هزار میلیارد تومان سود باید پرداخت کنند.
کد خبر: ۸۶۳۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰ 24 December 2018
سپرده‌شورای پول و اعتبار به تازگی تصمیمی در جهت نحوه پرداخت سود به سپرده‌های سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی گرفته است که بر مبنای آن، معیار پرداخت سود سپرده‌های مذکور از روزشمار به ماه شمار تغییر خواهد یافت، به گونه‌ای که حداقل مانده در ماه مبنای محاسبه سود سپرده‌های مزبور است و قرار است از ابتدای بهمن ماه سال جاری این موضوع عملی شود و حالا پرسش این است که این تصمیم چه تأثیری بر اقتصاد ایران خواهد داشت؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در ابتدای شهریور ماه سال گذشته بود که بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به تمامی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری اعلام کرد، از روز شنبه یازدهم شهریور ماه ۱۳۹۶، نرخ‌های سود علی الحساب سپرده‌های سرمایه گذاری یک ساله، حداکثر ۱۵ درصد و نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت عادی روزشمار حداکثر ۱۰ درصد خواهد بود.

همان گونه که در نمودار زیر مشاهده می کنید، این تصمیم شورای پول و اعتبار و ابلاغ آن توسط بانک مرکزی باعث شد تا ترکیب سپرده ها بر هم بخورد و بسیاری از مردم ترجیح دادند که سپرده های خود را از حالت کوتاه مدت خارج و برای کسب سود بیشتر به سپرده های بلندمدت منتقل کنند. شوک های ارزی ایجاد شده در اسفندماه 96 و متعاقب آن در فروردین ماه سال جاری، باعث شد تا سپرده گذاران، سپرده های خود را از حالت بلندمدت به کوتاه مدت منتقل نمایند تا قدرت نقدشوندگی سپرده های خود را افزایش دهند و در زمانی مناسب آن را از بانک ها خارج و به بازارهای دیگر سوق دهند. این موضوع را می توان از صعودی شدن نمودار سپرده های کوتاه مدت فهمید.
 
سپرده‌
 

این تغییر ترجیحات سپرده گذاران، هم باعث تخریب بازار‌های دیگر می‌شد و هم برای بانک‌ها که سود روزشمار به سپرده‌های کوتاه مدت پرداخت می‌کردند، مضر بود.

از این روی شورای پول و اعتبار برای جلوگیری از این وضعیت تصمیم مهمی گرفت و معیار پرداخت سود به سپرده‌های سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی را تغییر داد. در بخشنامه جدید بانک مرکزی که از ابتدای بهمن ماه سال جاری اجرایی خواهد شد، آمده است که معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی از روز شمار به ماه شمار تغییر خواهد کرد. علاوه بر این حداکثر نرخ سود علی الحساب برای سپرده‌های کوتاه مدت عادی ۱۰ درصد سالانه بوده و روش محاسبه آن با در نظر گرفتن حداقل مانده حساب در ماه است.

به عبارت بهتر سود سپرده‌های کوتاه مدت تنها در صورتی به حساب سپرده گذار واریز خواهد شد که مانده حساب سپرده گذار از حداقل تعیین شده توسط بانک کمتر نباشد و این در حالی است که تا قبل از این تصمیم و بخشنامه، بانک‌ها حتی در صورت واریز و برداشت به حساب‌های کوتاه مدت، سود را بر اساس حداقل مانده حساب در پایان روز محاسبه و در پایان ماه به حساب سپرده گذاران واریز می‌کردند.

سپرده‌

این تصمیم شورای پول و اعتبار قطعاً اثراتی را بر اقتصاد ایران و نظام بانکی خواهد داشت. وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی پیرامون اثرات این تصمیم به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: طبق آخرین گزارش بانک مرکزی که مربوط به مهر ماه ۱۳۹۷ است، حجم نقدینگی ۱۶۹۳ هزار میلیارد تومان اعلام شده است. از این میزان حجم نقدینگی، سهم شبه پول که به آن سود تعلق می‌گیرد، ۱۴۵۱ هزار میلیارد تومان می‌باشد.

شواهد نشان می‌دهد با ادامه روند‌های موجود، حجم شبه پول در آخر سال جاری به ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید و اگر فرض بگیریم که به این حجم شبه پول ۲۰ درصد هم سود تعلق بگیرد باید بانک‌ها در آخر سال جاری حدوداً ۳۴۰ هزار میلیارد تومان سود پرداخت کنند که این از توان نظام بانکی خارج بوده و یک ناترازی برای بانک‌ها ایجاد خواهد کرد و همچنین موجب خلق نقدینگی عظیمی خواهد شد. شورای پول و اعتبار برای جلوگیری از این خلق عظیم نقدینگی و تا حدودی نظم بخشیدن به نظام بانکی این تصمیم اخیر را گرفت.

شقاقی شهری همچنین افزود: با حضور پول‌ها در سپرده‌های کوتاه مدت یک سیالیتی وجود داشت و فرد سپرده گذار می‌توانست هر زمان که اراده کند به پول خود دسترسی پیدا و آن را برداشت کند و به سایر بازار‌های موزای انتقال دهد و حتی در این شرایط برداشت به وی سود هم تعلق بگیرد. با این تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار دیگر این شرایط وجود ندارد و به نوعی این شورا با این تصمیم، ترمز سیالیت این سپرده‌ها را خواهد کشید.

عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در پاسخ به این پرسش که آیا این تصمیم شورای پول و اعتبار موجب نخواهد شد که پول‌ها از بانک‌ها خارج و به بازار‌های موازی وارد شود، گفت: این پول‌ها در سپرده‌های کوتاه مدت بوده و عملاً نقدشوندگی بالا تاکنون داشته اند و من بعید می‌دانم با این تصمیم شورای پول و اعتبار هم از بانک‌ها خارج شوند و بخواهند به بازار‌های موازی وارد شوند. حتی من معتقدم اگر سود سپرده‌های کوتاه مدت ۵ درصد هم می‌شد کسی دست به سپرده‌های کوتاه مدت خود نمی‌زد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان صحبت‌های خود ضمن تمجید از این تصمیم شورای پول و اعتبار، پیشنهاد داد که با توجه به اثرات مثبت این تصمیم، شورای پول و اعتبار بعد از مدتی حتی سود را از حالت ماه شمار به سه ماه شمار تغییر دهد.

البته باید در پایان به این نکته نیز اشاره نمود که این تصمیم شورای پول و اعتبار هزینه‌هایی را از جمله هزینه‌های عملیاتی برای تغییر سیستم‌های محاسبه سود به بانک‌ها تحمیل خواهد نمود، اما این هزینه‌ها در مقایسه با کاهش هزینه سود سپرده گذاران رقم قابل ملاحظه‌ای نیست.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۸۶
منتظر جهش عظیم در قیمت طلا، دلار، ماشین و مسکن باشید. تا این نوابغ رو داریم غم نداریم.
پرداخت نزول و یا همان سود بانکی یعنی خلق پول با پول. روز شمار یا سال شمار یا هر چیز دیگری تاثیری بر اصل مسئله ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
بچه خوب وقتی ما تورم ۳۰، ۴۰ درصدی داریم سود ۱۰,۱۵ درصدی یعنی کاهش ارزش پول
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
دولت با فریب مردم به سپرده گذاران بانک 15 درصد به اصطلاح سود!؟ می دهد از آن طرف ارزش پول سپرده گذاران بانک را با احتکار و گران کردن عمدی قیمت ارز به بهانه تحریم ها( که بگم خدا این ترامپ را چه کار کند) به یک سوم کاهش می دهد و رانت پولی بزرگی نصیب بانک و وام گیرندگان می شود و از این طریق هم درآمد زیادی کسب می کند و کسری بودجه اش را جبران می کند حالا این انتظاررا دارید مالیات هم بگیرد آیا این سرقت ها و کلاهبرداری ها شرعی و اسلامی است!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
راه حل شعار دادن نیست. دولت باید تمام پولهای بدون پشتوانه را جمع آوری کند. باید حداقل دو سال تورم منفی پنجاه درصد در کشور داشته باشیم تا سودها صفر شود.
وقتی دولت و بانک ها مقابل مردم هستند ، یعنی همین.!!!!
به بازار ارز و سکه ، سلامی دوباره باید کرد!
بعید بدانید ولی از همون دیروز که ابلاغ شد روند دلار صعودی شد!!!
برای تحلیل اقتصاد ایران نیازی به مدرک دانشگاهی و دکتری نیست هر کسی یک کم دقت کنه همه چیو میفهمه.
این کارها جایی جواب میده که الترناتیوی برای این پولها باشه نه ایران که کلا دلار و سکه رقیت سپرده هاست. (مسکن هم بااین وضعیت از دور خارج شده).
دوشنبه سوم دی
یورو ۱۲۲۰۰
دلار ۱۰۷۰۰
به همین خیال باشید ! این پولها بیرون خواهند آمد و ببینید چه گرانی پیش خواهد اورد
مطمئن باشید نه تنها ترمز کشیده نمیشه بلکه گاز شروع تورم شدیدتر از الانم شروع میشه و درصدهای تورم در کشور به صورت تصاعدی افرایش پیدا میکنه
بازم نوابغ ما کار کردن بدبخت سپرده گذاران با تورم 70 درصدی تو یک سال نصف ارزش دارایی خود را از دست دادن .
این کارشناسان و مسئولان نابغه دولت از کجا در میارن این طرحها رو ... بابا هر بچه دو ساله ای میفهمه که اینا یعنی مردمِ بدبخت تر ... کِی میخواین دو تا طرح بریزین برای رفاه این مردم!!؟؟ شیره مردمو کشیدین بس نیست!!؟؟ جواب بی سیاستی شما رو الان ما میدیم ولی مطمئن باشین فردا شما سخت جواب میدین....
خود دولت دوست داره ریشه این مملکت رو درآره و خیلی هم در این راستا مدیران ما دارن تلاش میکنن .
کارشناس کلمه ییمزه و حنده داری شده.
حال مابه التفاوت سودی که از این به بعد بانکها بابت روزشمار پرداخت نمی کنند به جیب چه کسی می رود؟مثلاً یک نفر در ماه موجودیش بین ۱۰ تا ۱۰۰میلیون در نوسان بوده که قبلاً بابت مدتی که ۱۰۰ میلیون داشته سود می گرفته ولی الآن فقط تا سقف ۱۰ میلیون سود می گیرد.حال این کاهش سود پرداختی کجا می رود و چه خدماتی به ملت داده می شود؟
پولهای کلان توسط پولدارها به هیچ وجه در سپرده های کوتاه مدت گذاشته نمیشد و فقط اشخاص با دارایی مختصرکه ممکن بود هر روز به دریافت وخرج آن نیاز پیدامیکردند درحساب کوتاه مدت گذاشته میشود واین بخشنامه فقط به اشخاص با دارایی کم آسیب وارده میکند وبه هیچ وجه تاثیری بر افزایش ثروت پولدارها نخواهد گذاشت !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
واقعا نظر درستیه. تو این مملکت با هر طرح جدیدی از فقیر میگیرن میدن به پولدار.
عجب کارشناسی... فکر کنم ایشون ذخایر دلار دارند که اینطور درباره ذخایر ریالی مردم در بانکها نظر میدهند
امکان دارد در یک مقاله رزومه این عزیزان برنامه ریز اقتصادی را قرار دهید که ببینم غیر از مدرک تحصیلی ان هم با شرایط خاص که دریافت نموده اند.
در کجاها خودشان مشاوره های موفق برنامه ریزی اقتصادی انجام داده اند به عنوان مثال کدام شرکت از مشاوره این عزیزان در بعد اقتصادی استفاده کرده و موفق شده است که حالا شما سکان اقتصادی کشور را دست انان سپرده اید .

ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
دمت گرم گل گفتی
به نظر من این تصمیم اصلا درست نیست و باعث میشه پول از بانک خارج بشه و دوباره بره سمت دلار و زمین و ...
با مشکلی که برای بانکهای خصوصی پیش آمد اعتبار بانکهای دولتی هم زیر سوال است.
مسوولین پدر ملت را درآورده اند
با سلام آقا ترا بخدا هرکه از مامانش قهر کرد ورفت یک مدرکی از یک دانشگاه نامعتبر گرفت ودر یک دانشگاه نامعتبر دیکر تدریس کرد را کارشناس نگذارید این آقا مفهوم خلق پول را هم نمی داند و افاضات می فرماید
پولهایتان را از بانک خارج کنید اولین ضربه را دولت به پول نقد کوبید وحالا بانکها از ان استفاده مجانی می گیرند انها را تبدیل به کار کنید واز نزول باز دست بکشید
بهتر است به پولهای مردم به هیچ وجه سودی تعلق نگیرد که هیچ ، سود وامهای چندر غاز که به مردم داده میشود چند برابر شود تا نقدینگی بالا نرود !!! و دل مسئولین از اینکه هنوز هم میتوانند بیشتر از قبل جیب مردم را خالی کنند خنک شود.
این چه رازیست که هر وقت میخواهند مثلا خدمتی انجام دهند ،خالی شدن جیب مردم از ارکان اصلی آن خدمت است .
این اقتصاددانان تنها راه کم کردن نقدینگی را جلوگیری از رسیدن پول به دست مردمی که بیکاری و بی پولی و گرانی امانشان را بریده میدانند.؟؟؟هیچ راه دیگری وجود ندارد ؟؟؟ پول جای دیگر لانه نمیکند که به پس اندازهای اندک مردم چشم طمع میدوزید . ؟؟؟
مگر همین چند ماه پیش پول مردم در این مثلا بانکها به یک سوم تبدیل نشد ؟؟؟ بانکها ، پولها را به روز محاسبه و برگرداندند؟؟؟ قانون برای منفعت بردن بانکها نوشته میشود ؟؟؟.
آنهم در کشوری که در آن مهریه ی کی داده کی گرفته «به روز» محاسبه میشود و داماد بدبخت را حتی به زندان می اندازند تا نقدش کنند !!!
به قول آقای حداد (در مورد آقا زادها ) یکباره مردم را جلوی باغچه سر ببرید تا مشکلات حل شود.!!!
واقعا برای این طرز فکر اقتصاد دانان و سیاسیون متاسفم.
بسیار کار درستی انجام شد.جلو بهره را هر وقت بگیری سود است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
نابغه بهره سود وام که کم نشده تو هم یه چیزی شنیدی در کشور گرگان فقط به بره ها قانون میدن و گرگا ازین قوانین در امانن . بهره جایی بده که قوانین برا همه یکسان باشه نه اینجا که با گرانی و تورم پدر ما رو دراوردن .شما اسلامو تک بعدی نگاه می کنید بهره درسته خوب نیست ولی دزدی و کلاشی و دروغگویی و ظلم هم خوب نیست
نظام بانکی باید اصلاح شود.به نظر من دلار بشه سی هزار تومن خیلی بهتره تا بانک بخواد به این شکل سود روزشمار پرداخت کنه.چونکه پرداخت سود روزشمار یعنی خلق نقدینگی ودر نهایت افزایش قیمت دلار
اقتصاد ما گره کوری است که با حضور رانتخواران حل نمی شود این قشر حذف شود مجهولات اقتصاد نیز حل خواهد شد
معمولا این گونه تغییرات بعد از 6 ماه اثر گذاری دارند و بعد از اثر گذاری حالت برگشت هم ندارند.و تغیراتیکه در قیمت مسکن و سکه بوجود میاورند معمولا غیر قابل برگشت میباشد خصوصا مسکن.سوال این هست که قطعا مثل دفعه قبل بعد از این تصمیم در تابستان شاهد تلاطم شدید در قیمت مسکن و دلار خواهد شد و برگشت به عقب هم دوای این مشکل مثل سال 96 نخواهد شد.حال محاکمه تصمیم گیرندگان طرح فوق چه دردی از مردم دوا میکند؟بهتر نیست یک خطا دوبار تکرار نشود؟
جلوی خلق نقدینگی رو یه جا باید میگرفتن کاش زودتر این کار رو میکردن همین سود ده درصد هم زیاده باید سود کمتری به سپرده ها تعلق بگیره اگه یکبار دیگه دلار بره بیست هزار تومان و سکه پنج میلیون کلی نقدینگی از دست مردم خارج میشه میره دست بانک مرکزی مشکل حل میشه باز دلار برمیگرده به همون ده هزار تومان البته سزای مردم طمعکار همینه
چقدر خوب بلد هستن از جیب مردم بزنن
ملت شدن رعیت دولت
تا می تونن از قدرت مالی ملت کم می کنن
برید بررسی کنید این اقایون که این تصمیمات رو می گیرن چطوری دارن زندگی می کنن و حقوق می گیرن
سود بانکی یا ضرر بانکی
بانک ها به سپرده های کوتاه مدت 10 درصد سود می دهند اما در واقع بیش از 100 درصد از ارزش پول سپرده گذار کم می شود
سود را نباید با افزایش مقدار پول تعریف کرد سود را باید با افزایش مقدار وتعداد کالا تعریف کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
همینو بگو
++++
کلا آقایون جنبه ندارن یه ذره ثبات تو اقتصاد این کشور ببینن تا میاد یه کم آروم بشه یه کار غلطی می کنن تا بریزه به هم

وانگی وقتی ارزش پول مردم تو بانکها ظرف چند ماه بدلیل بی کفایتی مسئولین یک سوم شد دولت یا بانکها چه خسارتی به مردم دادن؟
من توی مملکت خودم فهمیدم که هیچ وقت تصمیمی به نفع مردم عادی گرفته نمیشه.همه تصمیم ها در ظاهر قشنگ ولی در باطن به نفع ملیاردر ها هستش.هرکی ثروتذعظیم داره که تو بانک نگه نداشته آخه. همه رو قبلا زمین و دلار و سکه کرده.کوتاه مدت مال مردم بد بخت هستش که سر ماه سود 200 تومن با 260 هزار تومن براش فرق میکنه و رو زندگیش تاثیر داره.این دولت دنبال ارزون کردن پول برای بانکهاست تا با اون وام ارزون بدهند خودرو سازهای ورشکسته.همین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
گل گفتی.
بازهم به زیان ضعفا و به سود نزولخواران گردن کلفت
وقتی تورم بالای ۱۸٪ است دادن سود ۱۸٪ یعنی دزدی از پول مردم
باسلام،فقط میتوان گفت هربلایی بسراقتصادایران آمده متاسفانه همه اش نظراینچنین کارشناسانی بوده است.مادرکشوری زندکی میکنیم نه تولیداست ونهصادرات درست حسابی .متاسفانه دولت تدبیربجای آرامش وآسایش مردم باشدهمیشه دنبال التهاب افرینی واسترس واظطراب مردم است.جامعه میرفت به آرامش نسبی برسدبازیک مسئله جدید پیداشدوبازقطعاویقینا پولها ازبانک هاخارج خواهدشد ودربازاردلالی وکاذب سیرخواهدکردومجددآن خواهدشدکه دشمن میخواهد.این کارشناس عزیزبداند.والسلام
سلام
تمام تحلیل ایشون استباه ست
در کشوری که حداقل تورم(حقیقی نه اونی که بانک مرکزی آمار میده) بالای 20 دزصد است
اگر کسی آجر بخره بذاره گوشه خانه آخر سال 20 درصد سود میکنه!!!!

حالا ایشان میگه مردم سود پولی که در بانک نبود رو میگرفتند
عزیز شما حتی نحوه محاسبه سود روز شمار(اسمش رو خودشه روزانه) محاسبه میشه را نمیدانند و شما مقاله ایشان را چاپ میکنید

عزیز سود روز شمار به مانده آخر روز حساب تعلق میگیرد
و اگر کسی موجودیش کم شود از آن به بعد سود همان مبلغ،
محاسبه میشه

حال شما چطور این موضوع ساده را نادیده گرفتید بماند
این نتنها کار خوبیه بلکه بانک مرکزی باید سپرده های بلند مدت بالای یک میلیارد رو برای یک دوره پنج ساله فریز کنه تا فضای اقتصادی جامعه حداقل برای پنج سال از این نقدینگی که توسط عده اندکی مدیریت میشه رها بشه
کاهش بهره بانکی به شرطی که سمت کار و تولید هدایت شود بسیار ارزشمند است .البته سرمایه های خرد مردم که به صورت کوتاه مدت هستند به هیچ وجه این قابلیت را ندارند.البته این تصمیم به سود سیستم بانکی است و البته نقدینگی را هم کنترل خواهد کرد البته از جیب ضعفا
دارندگان سپرده های رقم درشت و بلند مدت ، هم سود خواهند برد و هم به تولید کمکی نخواهندکرد.ونقدینگی حاصله تاثیرش را خواهد گذاشت
این اقتصاددانهای نخبه بجای کنترل تورم باز دست تو جیب مردم کردند.
عرضه کشورداری و بانک داری را ندارید تا کشور را به نابودی غیر قابل برگشت نکشاندید لطفا لااقل از کارشناسان خارجی استفاده کنید
از شهریور ۹۶ که سودهای بانکی را دستوری اوردند پایین تا الان دمینو وار تصمیمات مسوولان اقتصادی و بانک مرکزی غلط اندر غلط که باعث فروپاشی اقتصادی خواهد شد.
کاهش دستوری سپرده ها باعث گرانی ارز و دلار و سپس خودرو و مسکن و بعد افزایش مجدد دلار و ... و الان دستوری جدید.
خدا بخیر کند.
اقتصاد ایران تشکیل شده از چندتا چاه نفت و گاز و چند دستگاه چاپ اسکناس ریال که در این 40 سال شبانه روز وبی وقفه مشغول کار هستند.
اقدام نسنجیده سال گذشته همین شورای پول و اعتبار باعث شد نقدینگی از بانکها خارج و قبل از اقدام ترامپ پدر ملت را درآورد و تورم ۷۰ درصدی را نصیب مردم کرد من در عجبم چرا اینها از تجربه سال گذشته عبرت نگرفتند باز دست به این اقدامات تحریک آمیز میزنند
جای سوال است که چرا به حسابهای دولتی و شبه دولتی سود تعلق میگیرد ؟ حسابهای مردم فرض بر این است که بانکها از آنها استفاده میکنند ،و بخشی ناچیز را به حسابهای مردم باز میگردانند ، که همهٔ بانکها بنوعی در اختیار دولت ،و شبه دولتیان است ؟ که بهتر این است به اینگونه حسابها سودی تعلق نگیرد ؟،، که این امر باعث کاهش فساد نیز میگردد ؟،،
بجای جمع کردن ریال سرگردان در بازار.و حفظ اون تو بانک .دارند ریال بیشتری رو به بازار تزریق میکنن.این مافیای مسکن هست .که فکر میکنه اینجوری مسکن رو گرونتر میکنه.اما پول میره تو سکه و دلار
اگر بناست یک روز سه میلیون تو حساب با یک روز سه هزار تو حساب فرقی نکند همان روز اول برج تمام سه میلیون را میکشم بیرون.بهتر است از بانکهای گردن کلفت بخورتد.اگه ملیونها نفر کارگر و کارمند این کار را بکنند عالی میشه.
احسنت به ناشناس18:34
اولا این مصوبه مشکل شرعی داره در دارایی مردم محدودیت غیر قانونی ایجاد می کنه
دوما بر فرض هم اگر می خواهید این کار را بکنید یه شرط مبلغی بگذارید به قول خودتون 98 درصد پول دست دو درصد هستش برای اون 98 درصد شرط مبلغی بگذارید مثلا مبالغ بالای 500 میلیون تومان
نه اینکه یه خانواده اسیب پذیر که پدر خانواده هم فوت کرده و کل داراییشون مثلا 100 میلیون هستش و گذاشتن بانک دارند سود می گیرند و با اون امورات حداقلی زندگی خود را میگذرونن حالا دچار مشکل بشن. یه عده از خدا و مردم بی خبر نشستن تصمیم گرفتن اما فارغ از نتایج ان
اقایون شما درد مردم را نمی دونید یا اینکه...........
سودی که الان بانک ها به مردم می دهند در واقع سود نیست بلکه تلاشی در جهت حفظ ارزش سپرده است و به کار بردن کلمه سود در خصوص آن صحیح نمی باشد.
بانک مرکزی باید برای داشتن سیاست کارآمد باید جوابی قانع کننده به پرسش های زیر داشته باشد.

- برای حفظ ارزش داریی یک سپرده بانک مرکزی چه پیشنهادی به مردم دارد؟
-اگر می خواهید سپرده های مردم در بانک بماند، چه منطقی را برای آن از دید مردم دارید؟
-اگر می خواهید سپرده های از بانک خارج شوند، دقیقا می خواهید به کدام بازار وارد شوند و برنامه شما برای این انتقال امن چیست؟

اگر بانک مرکزی صرفا تصمیم های لحظه ای بگیرد و منتظر واکنش مردم باشد و دوباره بر اساس واکنش مردم بخواهد تصمیم قبلی خود را باطل کند، هیچ هوشمندی و مدیریتی در پس این تصمیمات مشاهده نمیشود.
پاسخ ها
یوسف
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
هوشمندی تو این مملکت دنبال هوشمندی میگردی خیلی جالبه
با سلام ضمن تشکر تصمیم بسیار خوبی است اگر به طور همزمان بانک مرکزی با هماهنگی وزارت صنعت و معدن و وزارت نفت ، وزارت اقتصاد و دارایی تقاضا ( مدیریت بازار ) ایجاد نمایند از طریق درگیر نمودن کل مردم کشور به شکل تعاونی و یا هر روش دیگری با فرض کل منابع آزاد شده 340 هزار میلیارد تومان نهایتا منابع سپرده کوتاه مدت حداقل 50درصد آن به سمت طرحهای اقتصادی توجیه پذیر مانند طرحهای عمرانی ، حمل ونقل ، سد سازی ، ... و طرحهای تولیدی در نفت و طرحهای معدنی یا سایر طرحهای اقتصادی که منافع آن عینا به گروه تعاونی به شکل مادام العمر برگردد ضمنا نظارت طرح ها بر اساس تهیه دستورالعملی از طریق تعاونی با هماهنگی نمایندگان مردمی و وزارتخانه فوق الذکر ، مجلس و سایر نهادها باشد . که انشاء الله موجب هدایت منابع مالی آزاد شده به سمت تولید، افزایش صادرات ، افزایش سرمایه گذاری ، رشد اشتغال و توسعه ملی در بر داشته باشد و تفکردلالی و سفته بازی با خرید دلار یا سکه و خودرو و مسکن درکشور از بین برود . و روش اجرایی جلب نظر مردم برای مشارکت ارائه طرحهای اقتصادی از طریق مساجد ، نماز جمعه ها ، استادیوم های ورزشی و برگزاری همایش ها و ادارات دولتی و وزارتخانه ها صدا و سیما و ... باشد چونکه زمان جنگ اقتصادی هستم و و جزیی از طرحهای ملی کشور می باشه . متاسفانه بعضی طرحهای ملی از طریق تبلیغات جهت دار توسط برخی جراید به بیراهه رفته است که موجب ضرز ملی شده است لذا پیشنهاد می گردد تبلیغات به شکل ملی برگزار گردد تا انشاءالله طرح اجرایی شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
یه مثلی هست میگن اول جاهو بکن بعد منارو بدزد. آخه اول تعاونی ایجاد کنن که مردم بدونن با چندرقاز پولشون چیکار کنن بعد از این تصمیمای خلق الساعه بگیرن. شما هم یه حرفی میزنیا.
کلا باید گفت دولت و بانک مرکزی ما دشمن ملت هستن...واز اینکه مردم در ارامش باشن ناراحتن. ویه جورایی دنبال دردسر هستن...
اصلا در هیچ جای دنیا در سیستم بانکی به حسابهای قابل دسترسی روزانه پشیزی سود تعلق نمی گیره چه بسا در بعضی از کشورها بابت نگهداری حساب و... هزینه های اندکی نیز بر حساب اشخاص مترتب می شود مثل کنیا در افریقا و سوییس در اروپا و... ولی در هیچ جای دنیا نیز این بلبشوی گرانی قیمت اجناس و بازارهای موازی ایران را نداریم به امید روزی که از اساس اوضاع اقتصاد درست شود و از این شبه پولهای مخرب که در نهایت به ضرر سپرده گزار خرد تمام میشود بسته شود و در مملکت امن وارام غیر دوگانکی سیاسی و اقتصادی زندگی کنیم . خدا نیاورد ان روزی که انفدر پول کاغذی بی ارزش شود که برای خرید کالای مختصر یک من یا معادل ده کیلو و... پول دهیم این پول اگر اقایان نادان بدانند هویت مااست که این طور با تصمیمات اب دوغ خیاری به ثمن بخص گذاشته میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
بازم اینجارو با خارج مقایسه کردن. آخه چیمون مثل اونجاست که فقط هرجا به ضرر مردمه باید بشه مثل اونجا.
میثم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
این کاری که بانک مرکزی انجام میده دقیقا همون نظام سرمایه داریه
پدرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
دوست عزیز اینجا ایران هستش فازت چیه دقیقن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
اونجایی که هزینه نگهداری برای پولا درنظر گرفته میشه، وام هاشون یا بدون بهره هس یا درصد بسیار کمی سود. نه مثل اینجا که وامای بانکب همش شدن ربا
کار خوبی نیست روز شماباشد ماه شمار نباید باشد
تا الان که احساس فقر میکردیم ببینیم بدترش هم هست؟
فقط همین یک راه برای مهار نقدینگی دارید؟
اوراق بهادار و... مشارکت مهم نیست؟
هر روز به دانبال راهی هستند تا بیشتر مردم رو تحت فشار بگذارند و جیب مردم رو بیشتر خالی کنند.
این مسایل بدنبال ورشکستگی برخی بانگک ها است که رسما اعلام نمیشه تا مردم فعلا دست به پول هایشان نزنند.
مملکت رو نمیشه با موعظه و سخنرانی اداره کرد وعده وعید و انشالا ماشالا به کار نمیاد
این بانک های رباخوار ورانت خوار را تعطیل و درشان را گل بگیرند تا از دستشان راحت بشیم.
هههههه فکر کردن اگر سود روزشمار رو قطع کنن مردم میرن با پولاشون محصولات بی کیفیت سایپا و ایرانخودرو یا بورسای داغون دولتی رو میخرن ولی ما هم میریم پولمون رو درمیاریم دلار میخریم کاری نداره خیلی بهترم هست سود بیشتری هم داره.
این تصمیم نه تنهامشکلی را حل نمیکنه بلکه باعث فلج شدن اقتصاد وضعیف تر شدن قدرت خرید طبقه پایین جامعه خواهد شد .هدف ساقط کردن این طبقه از زندگیه که با این روند حتما اجرایی خواهد شد.
خداازشون نگذره مابه سودپولمون احتیاج داریم برای زندگی روزمرمون
بازهم دزدی وخوردن سود پول مردم با پول مردم کارمیکنندسودش می ره تو جیب بانک مرکزی تا کی میخوایم دست از سر مردم بردارید
هردم ازین باغ بری میرسد تازه تراز تازه تری میرسد
آخه کارشناس جون پول چنار غاز ما چه مشکلی حل میکنه ،حداقل واسه حسابهای میلیاردی یه طرح بده که از نقدینگی خارج بشیم
آخه این ماه شمار دیگه چی بود ... چرا اون بالا نشستین وهر دقه یه تزی میدین تا کی میخواین جیب این مردم بدبخت رو خالی کنید ...ما تا کی باید چوب بی تدبیری شماها رو بخوریم ...
من حساب کوتاه مدتم رو بستم چون با این شرایط سودی به من تعلق نمی گرفت و مبلغ مسدودی اون حساب آزاد شد .
با تشکر . حساب را بستم و مبلغ مسدودی 20 هزار تومان آن را گرفتم ( بانک رفاه ) . فکر می کنم مبلغ مسدودی چندین برابر سودی خرده ای بود که می خواستن به من بدن . کار خوبی کردید . بانک های دیگر رو هم می بندم و مبلغ مسدودی رو می گیرم . انوقت ببیندی کی ضرر می کنه !
سود بانکی حتی درصورت 20 درصد بودن پنج سال زمان میبره تا یک برابر بشه ولی دلار چهار برابر شد پس تغصیر سود سپرده نیست این شده یک روش برای دولت تا داراییش را یک شبه بالا ببره. همچنین اگه مردم در بانک سپرده گذاری میکنند قرار باشد سود سرمایه گذاری نگیرند بانک چطور میتونه وام بده؟ سالها قبل مردم از بعضی افراد در بازار پول نزول بجای وام میگرفتند با درصدهای خیلی بالا چطور میشه انتظار داشت سرمایه گذاری بکنی در بانک و کار مردم راه بیوفته سود هم نگیری اونهم کمتر از نرخ تورم؟ خوب مردم سپرده نمی کنند بانک از کجا وام بده ملت مجبور میشوند بروند و از نزول خور وام بگیرند و کلی بدبختی بکشند. با این کارها بیشتر ثابت میشود که متاسفانه ریال همیشه زیان ده بوده و وفادار ماندن به ریال یعنی زیان دیدن. اگه کسانی که پول در بانک سپرده یکساله کرده اند همشان دلار میخریدند چه اتفاقی می افتاد؟ ملکت یک شبه تمام میشد.
مگه تا الان تصمیمی به نفع مردم گرفته شد؟!
آقا مام رفتيم پولمونو بکشیم بیرون چنج کنیم.
فقط خدا بگم چییکارتون بکنه .تکلیف اون پیرمرد پیرزنایی که هیچ بیمه و ... ندارن و تنها درآمدشون سود سپرده هاشونه چی گِلی به سرشون بگیرن!
دولت اول یه سوزن به خودش بزنه بعد یه جوال دوز به مردم چرا برای سود وام نظر اینجوری نمیدن
...من حساب جاری دارم هر ماه بین ۱ میلیون تا ۴۰ میلیون بصورت متغیر تو حسابم هست قبلا ماهیانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومن سود سپرده کوتاه مدت واریز میکردن الان ماهیانه ۱۰۰۰ تومن سود واریز میکنن پرسیدم چرا میگن قانون جدید...این چه قانونیه که در ماه کمترین موجودی و ملاک قرار میدن چرا میانگین موجودیه ماهیانه رو ملاک قرار نمیدن؟
هیچ شانسی تو

ایران نداریم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر