بازدید 13680
۸

اقدامات آمریکا برای تحریم و مقابله با تولید و استفاده پول دیجیتالی از سوی ایران

به نظر می‌رسد، دولت ایالات‌متحده مصمم است، از تلاش کشورهایی که روابط دیپلماتیک خوبی با آمریکا ندارند در راستای ایجاد رمز ارزها و یا تلاش برای نوآوری در توسعه فن‌آوری‌های بلاک چین برای بهبود زیرساخت مالی خود جلوگیری کند.
کد خبر: ۸۶۳۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۳ 24 December 2018

به نظر می‌رسد، دولت ایالات‌متحده مصمم است، از تلاش کشورهایی که روابط دیپلماتیک خوبی با آمریکا ندارند در راستای ایجاد رمز ارزها و یا تلاش برای نوآوری در توسعه فن‌آوری‌های بلاک چین برای بهبود زیرساخت مالی خود جلوگیری کند.

ظاهراً دغدغه اصلی این است که استفاده از فنّاوری بلاک چین، کشورها را قادر می‌سازد تا تحریم‌های یک‌طرفه تحمیل‌شده توسط ایالات‌متحده در راستای تغییر سیاست و یا تغییر دولت به آنچه آمریکا خوب و مفید می‌پندارد، دور بزنند.

چند روز پیش، سناتور مایک گالاتچر جمهوری‌خواه از ایالت ویسکانزین پیشنهاد لایحه‌ای را کرد که مانع پیشبرد تلاش‌های ایران برای ایجاد یک رمز ارز شود. این لایحه که با عنوان قانون «مسدودسازی مالیات‌های غیرقانونی ایران» ارائه‌شده شامل تعدادی از تحریم‌ها علیه ایران است که به دنبال تقویت خط‌مشی کاخ سفید پس از تصمیم‌گیری ترامپ برای خروج از برجام است.

اقدامات آمریکا برای تحریم و مقابله با تولید و استفاده پول دیجیتالی از سوی ایران

در متن این لایحه، زیر ماده 3 با عنوان تحریم‌های مربوط به توسعه و استفاده از ارز دیجیتال ایران" قوانینی آمده که به‌طور خاص برای جلوگیری از هر گونه فعالیتی که شامل استفاده از رمز ارز ایرانی است، صرف‌نظر از اینکه هدف آن مشروع است یا نه طراحی‌شده است: تمام معاملات مربوط به تأمین مالی و انجام معاملات دیگر در ارز دیجیتالی ایران توسط یک فرد حقیقی یا حقوقی ایالات‌متحده یا در ایالات‌متحده ممنوع است.

بر اساس این لایحه، رئیس‌جمهور آمریکا قدرت کامل دارد تا حداقل 5 تحریم (بدون تعیین میزان حداکثر مجازات) برای هر که از رمز ارزهای ایرانی به‌عنوان وسیله پرداخت برای کالاها و خدمات استفاده می‌کند، وضع کند. رئیس‌جمهور باید 5 مورد یا بیشتر از آن، از تحریم‌هایی را که در بخش 6 (الف) قانون تحریم‌های ایران 1996 آمده است، علیه هر فرد خارجی که تشخیص داده می‌شود که قبل یا بعد از تصویب این قانون آگاهانه درگیر در یک معامله مهم برای فروش، عرضه یا انتقال کالا یا خدمات قابل‌توجه یا پشتیبانی فنی، با استفاده از ارز دیجیتال ایران شده باشد، وضع کند.

به همین ترتیب، این لایحه امیدوار است که معاملات مربوط به خود ارز دیجیتالی ایران را نیز ممنوع کنند؛

(a) به‌ طور کلی رئیس‌جمهور ممکن است تحریم‌هایی را که در بند (ب) در رابطه با یک فرد خارجی اعمال می‌شود، اعمال کند؛ اگر تشخیص دهد که شخص خارجی در تاریخ تصویب یا بعد از تاریخ تصویب این قانون؛

(1) آگاهانه هر معامله مهم مربوط به خرید یا فروش ارز دیجیتال ایرانی یا یک قرارداد مشتق شده، مبادله، معامله آتی یا سایر قراردادهایی که ارزش آن بر مبنای نرخ ارز دیجیتال ایران است، انجام داده یا این‌گونه معاملات را تسهیل کرده است، یا؛

(2) مقادیر قابل‌توجهی از ارزهای دیجیتال ایرانی را در خارج از قلمرو ایران ذخیره و پس‌انداز می‌کند.

تاکنون، ایران در مورد این حرکت هیچ دغدغه‌ای نداشته است. با ‌وجود این، گویا مقامات ایران در تصمیم خود مبنی بر تطابق جدی اقتصاد این کشور با ارزهای دیجیتالی به‌عنوان وسیله‌ای برای جلوگیری از تحریم‌ها و کاهش وابستگی به دلار آمریکا، به‌ ویژه پس از فشار ایالات‌متحده به سوئیفت برای قطع خدمات به بانک‌های ایران، مصمم هستند.

نشریه کریپتو کریسموس بیان کرده است که غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران، بر پتانسیل رمز ارزها برای تقویت اقتصاد ایران و مبارزه علیه ایالات‌متحده در زمینۀ دیپلماتیک و اقتصادی، تأکید کرده است.

وی بیان کرده: رمز ارزها می‌تواند کمک کند تا از مسیر عملیات بانکی غیرقابل رصد تحریم‌ها را دور بزنیم. مشکل اصلی ما در اینجا دلار آمریکاست، زیرا ایالات‌متحده از پول ملی خود برای کنترل هرگونه عملیات سوئیفت هر کشوری استفاده می‌کند؛ بنابراین ما باید وابستگی به دلار را کاهش دهیم و آن را با ارز دیگری جایگزین کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۸
با شعار کشور درست نمیشه باید عمل کرد تا پوز این امریکا را به خاک مالید
اینکه آمریکا را به عنوان ارباب دنیا قبول نداشته باشیم شجاعت است، اما انکار این واقعیت که آمریکا قوی ترین و تاثیرگذارترین کشور دنیاست درست نیست کشور ما با این اقتصاد وابسته به نفت که برای تولید بسیاری از محصولات داخلی خود نیازمند واردات مواد اولیه است و... برخلاف گفته بسیاری از مسئولین عزیز ما، تحریمهای آمریکا تا امروز اتفاقا بسیار تاثیرگذار بوده است. تجربه نشان داده که دلخوش کردن به روسیه و چین هم خوشخیالی است و آنها به فکر منافع خودشان هستند. همین فرانسه با وجود درگیریهای لفظی مکرون و ترامپ، در موضوع ایران طرف ترامپ را خواهد گرفت. اما جالب اینجاست که در همین چند ماه که اقتصاد کشور ما دچار بحرانهای شدید شده، اقدام مثبت و قابل دفاعی از سوی مسئولین ما در جهت جلب اعتماد مردم و بهبود وضعیت اقتصادی صورت نگرفته است. آیا باید باور کنیم که در ماههای آینده میتوانیم شاهد دگرگونی چشم گیری در حوزه اقتصادمان باشیم؟ یعنی کار چند ساله یا حتی چند ده ساله، میتواند در طی چند ماه، آن هم با این وضعیت انجام شود؟!!!
به جنبید چرا این همه معطلی هی امروز و فردا انگار عمر ما هزار ساله است.
شما اگر با دالر نجنگید اقتصاد و تولید باز می شود .شما خیال می کنید با هر چیز امریکای یا اروپای باید جنگید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
بخواب عزیز
من از اینجا سایت می زنم بر پایه بیت کوین یا هر چیز دیگر و با سایتی که داخل امریکا است مراوده می کنم و به راحتی تحریم دور می زنم
چون بلاک چین قابل ردیابی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
وقتی شما پول یک کالا یا خدمات با بیت کوین پرداخت میکنید آن شخص برای تبدیل بیت کوین به دلار باید به صرافی مراجعه کند و خود صرافی تحت نظر هست .مسله بعدی اینه که خالق بیت کوین شرکتهای فناوری در آمریکا هست که برای ما قابل ردیابی نیست برای آمریکا قابل ردیابی
آمریکا در حال وارد کردن فشاری بر ملت ایران است که به قول خودشان تاکنون در تاریخ سابقه نداشته....
حال سوال این است که ما ملت و دولت ایران برای مقابله با این فشار آیا تلاشی که تا کنون در تاریخ سابقه نداشته باشد را انجام داده ایم
صادق باشیم!!؟ هم ملت و هم دولت! که متاسفانه دولتی ها دلخوش به تحمل مردم شده اند !! و مردم دلخوش به تلاش های دولت !! و تو خود حدیث این مجمل بخوان....؟!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار