بازدید 2937

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)در مورد مقدمات ازدواج

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره) در مورد مقدمات ازدواج
کد خبر: ۸۶۰۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۳ 16 December 2018

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)


مقدّمات ازدواج
سؤال11:آيا از نظر امام ايراد دارد دختر و پسري كه تصميم به ازدواج گرفته اند قبل از خطبهٔ عقد دقائقي در مورد مسائل آيندهٔ زندگي خود صحبت كنند و نظرات خود را مطرح كنند و شرايطش را داشتند وصلت نمايند؟

جواب:صحبت كردن اگر به قصد ريبه نباشد و فساد نداشته باشد مانع ندارد و محدود به حدي نيست.

سؤال12:صحبت كردن دختر و پسر قبل از ازدواج براي به توافق رسيدن بدون اطلاع خانوادهٔ دختر صحيح است يا نه؟(در صورتي كه تمام شرايط اسلامي براي صحبت كردن و ارتباط دو نا محرم رعايت شود).

جواب:با مراعات وظايف شرعيه و نبود مفسده مانع ندارد.

سؤال13:اينجانب دختر هيجده ساله اي هستم،دو سال پيش با معل خود آشنا شدم و او از ن تقاضاي ازدواج نمود و بعد از چند ماه سربازي رفت كه از آن وقت با هم تماس تلفني يا نامه يا حضوري داريم(با توجه به اينكه او باعث بالا بردن عبادتم مي شد) آيا مصاحبت ما(به صورت حضوري يا تلفني يا نامه) غير شرعي است؟

جواب:تا عقد نكرده ايد از تماسهاي موجب تهييج و تحريك شهوت اجتناب نمائيد.

سؤال14:من جواني هستم هفده ساله و الان مشغول نبرد با كفار مي باشم،قبل از اينكه به جبهه بروم دختر يكي از فاميلهاي نزديك به من پيشنهاد ازدواج داد ومن قبول كردم ( چون فردي بود واقعاً مذهبي و به احكام عمل مي نمود) و به او گفتم : موقعي كه من از جبهه برگشتم با تو ازدواج خواهم كرد و با رضايت خود ايشان عكسي از او در آلبوم دارم(يعني خودش به من داه) آيا از لحاظ شرع اشكالي دارد يا نه؟

جواب:اگر مفسده نداشته باشد و عكس او بدون حجاب نباشد مانع ندارد.

سؤال15: اگر دختري و پسري(بدون اطلاع پدر يا مادرشان) به يكديگر قول دهند كه در آيندهٔ دور با هم ازدواج كنند و براين اساس به انتظار ازدواج باشند با در نظر گرفتن اينكه نسبت به هم نا محرم هستند آيا از نظر اسلام اشكال دارد؟ در صورت ايراد نداشتن آيا مي توانند به واسطهٔ آن عشق و علاقه و محبتي كه براي طرفين بر اثر عهد بسته شده به وجود آمده با يكديگر صحبتهاي لازم به صورت كتبي يا شفاي داشته باشند؟

جواب:ازدواج دختر بايد با اذ پدر باشد و در حدي كه مبتلي به حرام نشوند مي توانند صحبت كنند ولي بايد از واقع شدن در مفسده احتراز نمايند.

سؤال16:امروزه متداول است كه دختر و پسر براي ازدواج خود بايد همسر خود را ببينند اگر جايز است چنانچه بعداً ازدواج نكنند چه حكمي دارد؟

جواب:با حفظ حجاب و موازين شرعي مانع ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست